Forumsvar skapade

Sida 155 av 321
  • lars_k

Medlem
    31 mars, 2006 vid 20:10 som svar på: Underbart med en surfbutik!

Jag tycker det är grymt med en så välsorterad surfshop i närheten. Brukar bli att man tittar in där om man dragit ner till VBG och vinden är kass eller om man behöver nåt. Och oftast kommer man ut med nån pryl i näven. Och nån attityd har jag aldrig råkat ut för. Mackan och hans boys är alltid trevliga och kul att surfa med Mackan som alltid gasar på för fullt i viken.
    Och de är ju knappast mkt dyrare än tyskshopparna. Inte på årets grejor iaf.

• lars_k

Medlem
    31 mars, 2006 vid 13:30 som svar på: Mastfråga

Även om masttillverkarna kallar sina master ”constant curve” så kan det skilja en hel del i böjkurva. I ena änden av skalan ligger North och Neilpryde med mkt flex i toppen (flex=14-16% mer utböjning vid 3/4 än 1/4), medan Gaastra har mjukare bottendel (flex=5-8% mer utböjning vid 3/4 än 1/4).
    ”Normal” constant curve ligger på ca flex=12% och runt det ligger de flesta andra.
    Dock säger inte flexen allt om böjkurvan heller. En 12% flex med tex 60/72% böjer mer som ett ”V” medan en 12% flex med 70/82% böjer mer som ett ”U”.
    Med 70/82% menas att mastens utböjning vid 1/4 är 70% av den vid 1/2 och utböjningen vid 3/4 är 82% av utböjningen vid 1/2 när masten ligger vågrätt upplagd på stöd vid ändarna och det hänger en 30kg vikt vid 1/2.
    Alla segelutvecklare anpassar såklart sina segel i första hand till sina egna master. Mest kritiskt med böjkurvor är säkert racesegel med cambers som ska ligga an mot masten med perfekt tryck hela vägen medan vågsegel är mindre kritiska. Dock påverkas alltid var buken hamnar i seglet av mastkurvan.
    Så en gaastra-mast passar nog inte bra i ett NP segel och viseversa.
    Trist att inte masterna är bättre standardiserade. Drabbar oss konsumenter som kan tvingas byta master om vi byter segelmärke…

• lars_k

Medlem
    30 mars, 2006 vid 16:41 som svar på: . Stöld !

Haha. Kärt ämne…. Hade glömt att jag kom ihåg denna tråd. 😉
    Eftersom fjolårs (men jag vill ha nytt!!!) duger till mej blir det ofta att handla i tyskland. Nu senast ville jag ha ett Naish Boxer 05. Hittade ett hos en tysk handlare för 250 Euro. Perfekt! Alltid snabb, trevlig och säker leverans. Oavsett vilken shop man kontaktar.

• lars_k

Medlem
    30 mars, 2006 vid 16:34 som svar på: Ska man satsa på Båtvädret Plus i år?

Joo. Det har du säkert rätt i. Trodde inte Gotland skulle vara så komplicerat som stockholm verkar vara…ligger ju mitt i östersjön!
    Fan…skulle bokat upp en stuga på Jylland istället… 😉

• lars_k

Medlem
    30 mars, 2006 vid 12:35 som svar på: Ska man satsa på Båtvädret Plus i år?

Från båtvädret:
    ”Wappa in på Kustvädret på http://wap.smhi.se/fritid

Är öppet för alla!
    För webb-tjänsten tar de 390 kr/säs, för det får man 78 wappningar á 5 kr.
    Rätt många så frågan är om det är lönt med abonnemang om man har wap-mobil…om man får samma info.

• lars_k

Medlem
    30 mars, 2006 vid 10:52 som svar på: Ska man satsa på Båtvädret Plus i år?

Båtvädret plus finns också på wap och kostar 5 kr per gång. Testade på min mob och verkade funka, förutom väderkartorna. Fick ”information saknas”, men det kanske var tillfälligt nere…någon som fått upp väderkartorna?
    Tur att vi på westcoast har DMI, men känns som båtvädret+ på wap kommer bli fint under gotlands-veckan till sommaren. 🙂

• lars_k

Medlem
    30 mars, 2006 vid 09:29 som svar på: Min första oulle(rulle på sv.)

Högerklick på länken och ”save target as” funkar också. Iaf för mej…

• lars_k

Medlem
    29 mars, 2006 vid 16:00 som svar på: Skärmsläckare!

Eftersom jag kör Naish kände jag mej tvungen att installera…
    Var ju riktigt fet! 🙂

• lars_k

Medlem
    29 mars, 2006 vid 09:14 som svar på: Maui Kokua Classic 1-2/4

Åker du till Maui på prognos, Ola? Lyxigt! =)

• lars_k

Medlem
    28 mars, 2006 vid 06:25 som svar på: IMDB: Windrider (1986), Perth, 1986, Cast: Nicole Kidman, … 🙂

Jäklar va snyggt! Borde man printa ut i A1 och rama in på väggen! Nicole i afro-frissa…schysst!

Combat4.2. Menar du den Danska novellfilmen där ett gäng tyska vindsurfare invaderar det lilla danska fiskesamhället? Stackars tjej som blev helt utstött och bekastad med rutten fisk för att hon blev kär i en av tyskarna och ”sov över” i hans surfbuss…
    Är helt knäckt för att jag inte spelade in den när den gick på TV… 😉

• lars_k

Medlem
    27 mars, 2006 vid 09:47 som svar på: Vad filmar ni med?
    vargen1212 wrote:
    Funderar på att köpa en videokamera att filma surf och annat kul med. Har ni några tips på vad man bör tänka på för att få mest för pengarna?

Jag har en Sony DCR-HC32. Funkar OK. Med bildstabilisering etc och klara motljus ganska bra.
    Sen har den ju också AV-in för en bullet-cam och kontakt för fjärrkontroll via kabel så jag har dessutom byggt mej en najs hjälmkamera! =)

• lars_k

Medlem
    23 mars, 2006 vid 14:04 som svar på: Ljunghusen imorgon!

Japp. Vi måste skriva i alla trådar.
    Ser fram emot surf-bilderna! =)

• lars_k

Medlem
    23 mars, 2006 vid 13:28 som svar på: Ljunghusen imorgon!

Hmm. Jag som trott att SA-resan gjort mitt surf-sug efter hemkomsten ännu värre än om jag stannat hemma i kylan och glömt bort surfet…
    Att gå från perfekt surf i princip varje dag till noll är en fruktansvärd resa. Tro mej! =)

• lars_k

Medlem
    23 mars, 2006 vid 12:58 som svar på: Ljunghusen imorgon!

Ta lite bilder imorgon!
    Behöver lite positiva vår-vibbar! 😉
    Verkar som atmosfären börjar röra sej i rätt riktning nu. Nästa vecka verkar det som det kan komma in lite mildare vindar. Men man ska nog inte hoppas på för mycket i denna nya istid…

• lars_k

Medlem
    23 mars, 2006 vid 10:57 som svar på: Våg fena

Finns ju inte så många vågfenor i G10 på marknaden längre. Det säjs ju att de lätt blir för styva.
    Klockrent till en EVO borde ju vara en Drake, men det finns t.ex. Nik Bakers fenor också. Men de är svindyra, om de ens säljs i sverige…
    http://www.604distribution.com/products/nik_baker_wave_fin.php#

Sida 155 av 321
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA