Forumsvar skapade

Sida 158 av 321
  • lars_k

Medlem
    9 mars, 2006 vid 13:39 som svar på: Goya….

Håller med. 06orna ser helt ok ut. Rätt snygga faktiskt 😉
    05orna såg dock rätt kluddiga ut…
    Men som torr ingenjör förstår man ju inte sej på konstnärer som Herr Goya.

• lars_k

Medlem
    5 mars, 2006 vid 17:27 som svar på: Vilket segel passar mig?

Combat har bra bottendrag, bland de med mest drag i Surfs vågsegeltest 05 (nr 3 05). Kan nog passa dej bra. Jag kan maila hela testet i pdf om du vill ha…

• lars_k

Medlem
    5 mars, 2006 vid 13:39 som svar på: Mera 2007

Naish Boxer 07??? Kauli på Hookipa, från stehsegel:
    http://www.stehsegelrevue.com/pod/20060304223041/pic4.jpg

• lars_k

Medlem
    4 mars, 2006 vid 12:00 som svar på: Om bara ett vågsegel i vbg ,vlket?

Jag tror du kommer att vilja ha ett 5.7 som största vågsegel. Jag känner flera lite tyngre gubbar som kör 5.7 i runt 10 m/s, dvs när det börjar bygga vågor i apel/lejet. Sen neråt vore nästa steg 5.0, sen 4.5 eller 4.2.
    5.7-5.0-4.2 eller 5.7-5.0-4.5-4.0 beroende på budget. 😉

• lars_k

Medlem
    3 mars, 2006 vid 11:08 som svar på: 3 brädor: Möjlighet eller Cash-overflow?

Hah! Jo. Jag har en trad på 73l som funkar bra upp till 5.3.
    En trad på 75 liter bör räcka för dej när det är bra tryck, sideshore och 4.2-4.7…eller?
    Jädrar vad rapp du kommer att bli på vågen med ett sånt kitt. 😉
    3 brädor är gött. Om man har plats och orkar transportera alla grejorna dvs…

• lars_k

Medlem
    3 mars, 2006 vid 10:30 som svar på: 3 brädor: Möjlighet eller Cash-overflow?

Det blir ju mkt vågsegling med 5.3 i sverige så ett bra kitt för dessa förhållanden vill du väl inte missa? Jag tror på:
    Freestyle 116l, (5.3)-5.8-6.5 , plattvatten
    Hybrid 86l: (4.7)-5.3-5.8 , chopp/vågor
    Wave 75l: 4.2-4.7-(5.3) , bra vågor
    75 liters vågis är ett måste i DK! =)

• lars_k

Medlem
    3 mars, 2006 vid 07:49 som svar på: Severne S1?

Alla var 4.7 eller strax intill.

• lars_k

Medlem
    2 mars, 2006 vid 17:27 som svar på: Severne S1?

Japp. Enligt testet är det minst kraftfullt av alla. Bra handling i klass med Manic och Hot SO dock. SURF kallar S1 det extremaste sideshoreseglet i testet.
    Väldigt lätthanterligt på vågen, bra on/off, svårpumpad styv profil, lätt-trimmat, väldigt neutralt, drar aldrig i bakhanden.
    För lätta, duktiga surfare i radikala sideshoreförhållanden. Dock har det bara tappat två pluttar i planingsegenskaper så helt omöjligt bör det ju inte vara…
    För mer kraft verkar det vara Blade som gäller:

• lars_k

Medlem
    27 februari, 2006 vid 18:59 som svar på: Surfkeppler

Jag tror han skickade grejorna så fort han kunde efter att dina insatta pengar blivit registrerade på hans konto (överföringen tar ju också några dar…). Han hade ju grejorna på lager! Vad sedan händer på transporten är ju utom hans kontroll. Men han kanske inte skulle lovat en exakt lev tid iofs…
    Trist med semestern som gick åt skogen, men liite bättre framförhållning får man väl ändå ha… Handlar det om dagar är det ju över disk hos SP som gäller.
    2.5 vecka är ju helt OK att vänta. Jag har fått vänta 2 mån på grejor från svenska handlare…

• lars_k

Medlem
    27 februari, 2006 vid 09:43 som svar på: k-onda?

Senaste vågsegeltestet i tyska SURF, där de delar upp seglena i side- och onshore lades K-onda i onshore-kategorin, dvs bland segel med mkt drag. Dock har jag för mej att den hamnade den ganska ”mitt i”, dvs hyfsat drag och fortfarande bra on-off i vågridningen.
    Håller inte med om att man måste ha fett med drag och onshore segel i sverige. Jag kör rena sideshoresegel och gillar det skarpt. Är dock mest ute efter vågridning och är ganska lätt…

• lars_k

Medlem
    26 februari, 2006 vid 09:25 som svar på: Surfkeppler

Överföring till Kepplers konto via skandiabanken nätbank (utlandsbetalning). Gratis!

• lars_k

Medlem
    25 februari, 2006 vid 18:34 som svar på: Surfkeppler

Japp. Jag har bara köpt brädor. Senast gav jag 50Euro i frakt för en vågis såg jag… 😛

• lars_k

Medlem
    25 februari, 2006 vid 17:40 som svar på: Surfkeppler

Jag skriver kortfattat på engelska. Brädorna är alltid kompletta med originalfena och originalstroppar och kommer i originalkartong med ”originalvaddering” (plastpåse+blåsplast och kartong runt kanter och nos/häck: OK!). 40E bagarna kan vara av enklare slaget, typ silvriga och 6mm men OK. Dock har jag fått ett par riktigt fina Fanatic 8mm ett par ggr =)
    Du kan ju fråga honom vad han skickar med för typ av bag.
    Vet ej om man kan säga nåt generellt om stora/små orders. Jag har inte riktigt koll på gubben iaf. Har faktiskt lyckats pruta lite en gång på ett redan lågt pris hehe 😉
    Dock har jag alltid fått betala 35-45E i frakt… 😛

• lars_k

Medlem
    25 februari, 2006 vid 17:23 som svar på: rdm mast eller vanlig

Jag tror masten är helt OK. 80% kol och väger bara 1.7 kg. Bör vara snärtig:
    http://www.baltica-marine.de/pages/produkte/pacific/masten/rdm_c80/index.html

• lars_k

Medlem
    25 februari, 2006 vid 13:24 som svar på: 400 mast till isället för 430l !!

Beror förstås på vad för segel och vad för mast. 43 cm är mkt förlängning!
    Effekten av en för kort/mjuk mast är att masten kommer att ligga mer böjd i luffen än vad som är tänkt. Alltså kommer masten att sträcka ut seglet och minska buken. Detta ger sämre bottendrag men ett planare segel kan också ge bättre hantering och kännas ”lättare”. En mjuk mast gör också att seglet lättare tappar formen överriggat. Det kan ”vika sej” vilket yttrar sej i ett satans bakhandsdrag i byarna. Förliket är helt enkelt mindre spänt och buken blir mindre stabil.
    Det minskade bottendraget och bättre hantering kan dock passa en lättviktare.

Sida 158 av 321
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA