lars_k
Forumsvar skapade
-
Ja, många vågseglare har ju vant sej vid RDM och vill nog gärna ha RDM på sina större segel också, framför allt för sina freestylesegel. Man är kanske villig att ta en lite högre vikt för att få bättre aerodynamik och handling. För en RDM kommer nog alltid att vara något tyngre än SDM vid samma styvhet. Stor diameter och tunnt gods ger lägre vikt än mindre diameter och tjockt gods vid samma böjstyvhet. Dock är det ju inte lika hållbart för punktbelastning och knäckning.
-
Lurigt det där. Samtidigt som de har utvecklat seglet för RDM vill de ju sälja sina egna master. Det finns ju bara RDM från Ezzy… 😛
Normalt brukar man inte reka RDM till stora segel, pga större ”mjukhet” och att STM är mer viktseffektivt.
490 är en jävligt lång RDM-mast =) -
SURFs mätning är grymt seriöst gjort tycker jag.
Kombinationen av %topp, %botten, flex (%topp minus %botten), samt IMCS bör säga väldigt mkt om hur masten böjer sej. Dessutom mätte de svängningsfrekvens för att få en uppfattning av snabbheten. Man kan ju inte bli annat än imponerad av tyskarna! =)
Dock kan man ju som SURF skriver fråga sej om man ska lägga upp masten på två stöd och hänga en vikt mitt på. Detta var nog relevant på 80-talets trekantsegel men inte på dagens med huvudbelastningen kommande från nedhalet. Kanske hellre trycka ihop masten i ändarna och mäta utböjningen i ett antal punkter… 😛 -
Jo, IMCS säger inte mkt om masten. Därför refererade jag till SURFs masttest där Loop C100 har nära nog samma mastkurva (kolla på %topp, %botten samt flex) som Ezzy-masten. Att den också har samma IMCS får väl ses som en bonus.
Alltså är den väldigt lik Ezzy-masten som seglena är sydda för och bör därmed passa utmärkt. -
Jag kör en Ezzy Skinny 400 i mina Naish Session. Funkar bra. Dock har Gun Loop Comp C100 nära identisk IMCS och mastkurva och är dessutom lättare och billigare. Bör funka minst lika bra som Ezzy Skinny i dina segel. Kolla SURFs masttest:
-
Goa bilder. Får en ju inte att längta tillbaka mindre direkt. Har påbörjat redigera en film, vet ej om jag orkar göra den klar. Väntar dock med spänning på Johans film. Han lånade hjälmcämen, loopade och lattjade. Han har fått allt material men varfaen blev filmen av???

-
Åkte till VBG. Blev bom så det stänkte om det. Vinden kom aldrig i mer än kortvariga stötar mellan regnskurarna. Verkar vara att ju sämre säsong, desto sämre prognoser kör man på. Skärpning! 😛
-
Jo, det kanske kan fungera.. Beror på bilmärke etc. Men det är ju en hyrbil som ni inte behöver vara så rädda om…

-
Jag är lite insatt i bilbransch och hållf och ser en viss fara i att belasta takplåten på detta vis. Det är bara tunn plåt, 0.6-0.8 mm. Tror inte det håller för en driva vindsurfbrädor i 100 knyck. Uppenbar risk för takbulor…
-
Det är en rem som går runt toppen på masten så att denna kan sticka ut en bit ovanför toppen på seglet.
Helst brukar man vilja ha lite kortare mast än seglets maststrumpa och man måste därmed förlänga med förlängare. För lång mast som sticker ut där uppe brukar vara styvare än vad segelutvecklaren hade tänkt. Man får därmed inte lika bra egenskaper i seglet, t.ex twist så att seglet släpper vindbyar. Försök få tag i mast/segel-kombination enl spec. -
Om du nöjer dej med 5.3, 1-1.5 m och cross-on kan det kanske vara värt 20 mil… Jag tycker det är värt 8 mil

-
Man slår på den sidan av sprintarna som är konkav i änden (dvs lite urgröpt för dornen). Inuti överdelen finns andra änden på skruven som går upp i koppen. Denna har en insex (6mm tror jag) som man håller mot när man lossar muttern i koppen.
-
Jo, Apelviken är bäst vid NV. Sen kan det bli riktigt bra i andra riktningar också om det blåser satan. T.ex rak S.
-
Enda mätaren jag vet som står hyfsat i närheten är denna i Falkenberg. Toppar på 9 m/s och ökande…
http://www.legoelektronik.se/Weather/vind_data.php
Nidingen hade NV 9m/s kl 1600. Det ska öka under kvällen. Kan nog gå av ikväll =)
Tylosand ökar också. 8 m/s nu:
http://www.tylosand.net/vader/alltvader.htm -
Aha, misstänkte att det var så illa. Är nog rätt typiskt för billiga näthandlare ute i busken…