lars_k
Forumsvar skapade
-
Grymt Börje!
-
Tejpa på en bit neopren eller nåt runt nosen så slipper du paja brädan. Jag har det på mina brädor…

-
Jag lurar med min sambo. Hon får la hitta nån häst att rida eller nåt…

Windfinder har stat:
http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_hanstholm.htm
Blir nog surfat iaf om man har freestylern med sej också. -
Vi har hyrt en stuga v30 via:
http://www.sologstrand.se
De förmedlar en stor mängd stugor i området runt Klitten. -
Aha. Jag har en Teamwave 23 (´04) som största fena. Upplever den också som väldigt styv. Fast egentligen är den nog något för stor för min bräda. Men ger ett grymt bra lyft när det är taskigt med vind och tok-onshore (som det ofta är i Apelviken nuförtiden…). Egentligen hade nog 22:an eller 21:an varit perfekt. Bara att fortsätta fylla på fenlagret…

-
Kanske för att den bredaste punkten på brädan inte har störst betydelse. Bredden i häcken (one-foot-off) betyder nog mer. När man jämför en stubby mot en trad får man nog kolla på hela outlinen, inte bara maxbredden. Och planingsegenskaperna sitter också mycket i rockern. En hel vetenskap med brädshaper (som jag inte behärskar…).
Men är brädan kort så är det en stubby, det verkar alla vara överens om… -
Vilka av Prolimits vågfenor funkar bäst för dej Staffan?
-
Jo, beroende på hur bommen ser ut kanske man kan skjuta ihop den några cm förbi innersta markeringen. Och borra ett pinhål till. Hade inte gått på mina bommar dock…

-
Dessa 4 cm kommer att göra att när seglet fylls och belastas åt sidan kommer tampen att sträcka uthalet och minska buken. Du kan surra en extra tamp mellan bomrören och öljetten som fixerar uthalet i sidled för att slippa denna effekt. Ser inte så snyggt ut med det funkar. Annars kan du ju korta bommen med en bågfil men det är kanske inte så kul med en ny bom…
-
Hade på känn att du skulle kunna kontra med en vettig förklaring till flamman.
Fungerar det som du beskriver det är det ju finemang…
Då antar jag att det finns en förklaring till spindelnätet på ”Spyclone” också..(?) Jo, lite förstärkning, typ ripstop till monofilmen, ger nog det också kanske om man vaknat på den sidan… Men nätet är antagligen bara påklistrat, viktigare är det med design som påverkar hur de olika delarna skärs och sätts samman. -
Som hållfare gillar jag inte denna typ av ”unpurposeful” design. Dvs flamman som skickar upp monofilm upp i toppen på seglet, där äkta hardcore vågsegel har 100% X-ply. Monofilm ska bara finnas i bomrutan för siktens skull. Tacka vetja Naish Session. Purposeful och snyggt som fan (plus att jag har en sån linje hehe). Seglets design ska utgå ifrån hållfasthet och styvhet, inte flashiga tyskdetaljer typ menlösa flammor och skit. =)
-
Egentligen ska du inte skota ut i hoppet. Dra på en ramp med god balans och fortsätt bara segla i luften, gärna ikrokad. Märker du att brädan vill börja dyka skota först då ut lite grann. Vinkla upp lovartskanten på brädan lite mot vinden (genom att böja på benen) så driver brädan mot lä, dvs ”faller av i luften”. Strax innan landning sträck ut bakbenet och sätt ner häcken. Var beredd på att omedelbart dra in bakbenet igen för att häva spinouten som ofta kommer i landningen. Dvs rikta in brädan i färdriktningen med fötterna.
Hoppar man fullt inskotat får man duktig ”airtime” och soft landning. Gött som fan. =)