lars_k
Forumsvar skapade
-
Aha. OK då är vi överens. =)
Har man möjlighet att snabbtesta ett antal brädor gör man säkert rätt aven i det långa loppet om man väljer den som känns bäst direkt.
Jag kör 112 l freestyle + 75 l stubby + 73 l vanlig vågis. Tycker det ger en perfekt bredd. Dock börjar jag lite smått ifrågasätta 73 litarn. Men den blir ju perfekt för resor till de snabba och stora vågorna, och den är riktigt go de bra dagarna här hemma. Ska ägna säs 05 till att fortsätta nöta in mej på mina brädor.
Men mkt brädor att släpa upp och ner från lägenheten blir det…
-
Jag kollade en gång in en EVO wood som såg ut att ha några år på nacken. Vet ej hur misskött den var men träets glans hade minst sagt falnat. Såg missfärgat, nästan fuktskadat ut, som mahognyn på en gammal träbåt som inte lackats på ett tag. Kan ju vara UV som ger sej på träet.
Behöver ju inte påverka hållfastheten och t.o.m anses se charmigt ut. Men jag blev inte direkt impad.
Jag hade iaf satsat på D-ram efter den upplevelsen.
-
Känner igen mej precis när jag började köra min AW55:
-kändes som att den tippade framåt
-dåligt grepp i bottensvängen (hade mkt spinouts…)
-vill helst bakfotsstyra
-allmänt orolig
har tagit mej en säs att lista ut brädan. Nu tycker jag den är guld. Det GÅR att raila den med framfoten, med rätt viktfördelning/känsla/skotning spinner den inte. Den oroliga känslan har mer övergått i go livlighet. Hoppen är hur sköna som helst. Riktigt kompakt i luften.
Man ska nog inte döma ut en bräda efter en timme, särskilt en typ man inte är van vid. Att vänja sej vid en stubby tar tid… Och har man köpt en bräda ska man nog minst ge den ett par säsonger.
Ska bli intressant att se vad du tyckte om de andra stubbisarna du testade. -
Om jag jämföra mina brädor som ger stubbyn bättre avstamp och den korta nosen fladdrar mindre i vinden. Den känns mkt kompaktare i luften. Den bredare häcken gör också att man snabbare planar upp och accar efter landningen.
-
Ju mer sidvind och tryck i vågen, desto bättre funkar vågridningen med en original wave.
Stubbyn funkar å sin sida bättre till onshore, sega vågor och hopp. Dvs typiska Sverigeförhållanden.
I vågridningan handlar det mycket om att inte tappa fart innan cutbacken. Stubbyns bredare häck ser till att du behåller farten bättre.
Dock ligger originalen bättre i ”skäret” i en bottensväng med hög fart och tryck. -
Håller med föregående. Ta inte med Ians AHD AW55 till Pozo. Den kommer att studsa runt helt okontrollerat. Blir alltför stor där nere med din vikt. Försök hitta en vågis på max 70 liter.
AHD:n kommer dock att vara fin när du kommer hem till westcoast igen…
-
Nja, jag känner nog inte säljaren…. Mått och shape är väl inte något av det mest extrema direkt. Ganska traditionell med plan övergående i V (något dubbelkonkav), vilket ger lite lugnare gång än helplant/enkelkonkavt. Hyfsad rak rocker mellan stropparna för tidig planing. Bra sverigebräda för att vara en traditionell vågis. Planar lätt och håller farten i segare vågor. 86l är rätt stort för att vara en vågis, vilket straffar sej i höga hopp eller mkt vind (sämre kontroll). Dock är det alltid bra att ha extra volym på sin 1:a vågis. Allt blir enklare.
Men allra bäst i de förhållandena är nog de nya kort/breda brädorna. Har du pengarna kan ju t.ex en EVO 80 vara ett bra val, men det verkar som du hellre vill rota runt på beg marknaden…
-
lars_k
Medlem24 januari, 2005 vid 11:44 som svar på: Billigare brädor och segel? – Surfare Samla ErSå sant. Kanske man lättare kan pruta med dollarkursen som argument…
Locs ger iaf rabatt på Ezzy pga låg dollarkurs.
http://surf.to/locs -
Fanatic Goya PM är riktigt sköna brädor. Jag har själv haft en 255 02:a (83 liter) och brorsan har fortfarande kvar sin 80 03:a. Tycker de bör funka väldigt bra som första vågisar. De är förlåtande och lättkörda brädor, inte lika nervösa som t.ex min Naish 8.3:a. Ändå riktigt sköna i vågridningen. Har dock en ganska ”styv” gång i choppet, dvs något studsiga när man drar på maxfart.
Fanatic 02-03 har dock ganska känsligt ytskikt. Lätt att få krackeleringar i gelcoat-lagret. Dock ingen risk för vatten-i-brädan och lätt att reparera med gelcoatspackel. Var försiktig med brädan!
Tycker det är ett bra köp och 86 liter som 1:a vågis passar din vikt. -
Jag kör Audi 80 sedan 93:a. På något sätt lyckas jag klämma in:
– 1 st 112l freestyle
– 2 st vågbrädor
– 5 segel
– 3 master
– 2 bommar
– våtdräkt etc + övrigt krafs
allt INNE i bilen… Rätt impad eftersom det är en liten sedan. Dock kan man fälla framsätet, och delade ryggramen bak.
Den rostar inte och drar lite bränsle. Men det blir ju rejält ”packat” i bilen…
Helst skulle jag nog iofs vilja ha en kombi, typ Passat eller V70. -
Aha. Bra val. Synd att den är så mosad bara, men den funkar ju lika bra ändå. Lagningar är ju faktiskt mest ett ”kosmetiskt” problem.

-
Jorå. Jag var lite skeptisk till AHD AW55:an i början. Tyckte den kändes bred och klumpig att kanta i bottensvängen. Ju mer jag kör den desto mer gillar jag den. Går ju faktiskt att dra på med framfotstryck, och den hoppar grymt bra. Är nog en vanesak det där med stubbys. Jag säljer den INTE

En sån kanske du kan få tag i billigt. Wallen har kanske nån kvar eller kolla i Tyskland. Såg att AHD ska nytillverka dem också som ”Limited edition”… -
Spara pengarna och behåll MPE:n.
Efter Pozo kanske du inser att freestyle kör man på plattvatten. Är det vågor så rider och hoppar man.
Tror inte du längre vill ha freestyle-egenskaper när du väl börjar trivas i vågorna… Och då är det en stubby på 65-70 liter som kanske är bäst för dej. -
Aha. Det var en vanlig Yaris antar jag. I en verso bör man få in brädor rigg hyffsat om man fäller säten etc.
Schysst med en riktig snålbil att åka till jobbet med. Att man får pina stackarn i högre farter kanske man kan leva med. Finns alltid gränser för vad man står ut med iofs… -
Låter mysigt Adde. Men för att inte sänka mitt iofs redan låga självförtroende smyger jag nog hellre ner i mitt vanliga sunkiga kvartersgym i källaren under videobutiken runt hörnet.