lars_k
Forumsvar skapade
-
Nej, AW55:an planar mkt tidigare. Men den är lite längre än din AmiGu, 235 cm. Ett av syftena med kort/brett är väl tidig planing…? Är ju mest bredden som avgör hur tidigt man planar tycker jag. Men med extremt korta brädor kanske nya fenomen uppträder…

-
Man tackar för tipsen! Ska föreslå en surfutflykt nu medan det fortfarande är hyfsat varmt.
Hon behöver ju inte BARA mecka med sina hästar…
-
Jag har kört GUN Wave MC 04 hela säs och är mkt nöjd. 05:orna kan beskådas på gunsails.de. Har i princip bestämt mej för att köra HAMMER 05 nästa år. Ska beställa hem en linje så snart det är möjligt. =)
-
SMHI igår…
Hon har faktiskt sagt att hon skulle vilja testa nångång. Men jag har ju ingen lämplig nybörjarbräda. Skulle behöva låna nåt brett fett as, som en RRD Easyrider, Starboard Go eller likn. Kanske man kan låna/hyra av någon en dag… Kanske damsektionen kan ge henne en upplevelse att minnas..? -
Jag kan ju bara jämföra mina två brädor och skillnaden är rätt stor mellan dem.
Fan, jag skulle ju bett att få låna din EVO senast i Läjet. Jäkligt intressant att jämföra EVO74 och AW55.
Jag är väldigt nöjd med min bräduppsättning nu. Tycker de kompletterar varandra perfekt. Nu ska jag inte byta brädor på ett tag utan istället köra in mej ordentligt på dem. Man ska ju inte byta för ofta. AW55:an känns bättre och bättre för varje gång. Har börjat lägga mer tryck på framfoten och fått den att skära hyfsat stabilt. Men är ju inte som Naishen senast i Ringenäs… Max framfotstryck och den ligger som ett smäck på railen. Men det krävs bra tryck i vågen för att Naishen ska funka… AW55:an är jäkligt kul när det är trött och segt, som i Läjet senast. Men man får rida vågen på ett helt annat sätt. Hålla brädan mer plant i cutbacken har jag kommit fram till. Annars skär också den fast 😛 -
Jo, det är en jäkligt kul bräda att hoppa med och man kan ganska lätt kontrollera den om inte farten blir alltför hög. Men i en direkt jämförelse med en smalare bräda har man mindre kontroll eftersom den studsar mer.
Det finns en anledning till att alla speedbrädor är smala… -
Ajdå. Tråkigt.
Kanske bäst att göra slut innan hon börjar tjata och gnata nu när höstsäs drar igång…
-
Jo. Men sen är du ju också gravt EVOliserad

Stämmer säkert att de kort/breda vågisarnas shape inte konvergerat ännu som de klassiska gjort under 20 års tid…
Skulle dock förvåna mej mkt om EVO:n går så mkt stabilare i chopp än AW55:an, med mkt lik outline, konkaver etc… Bredd är alltid bredd. Och det stampar ju mer som du säger. Stampet minskar kontrollen oerhört. -
Jag har både en EVO-lik (AHD AW55) och en klassisk (Naish Compwave 8’3″). Båda har samma volym men olika bredd (55 resp 53 cm).
För plattvatten och därmed jobbiga småchopp skulle jag välja den smalaste brädan av dem, dvs den klassiska.
Har på samma dag kört mina två vågisar och Naishen plöjer genom chopen på ett helt annat sätt än AW55:an. Naishen går som tåget medan AW55:an visserligen planar mkt tidigare, men blir snabbare studsig. Så ska du bränna fram genom småchopp med bra tryck – ta en klassisk vågis. -
Jaså det där gamla stället…
Trodde det var nåt nytt spot i närheten man kunde testa. =)
-
Kör du kortärmat? Man kan bli rätt nerkyld i vinden utan att man fattar det. Tappar då all kraft i armen. Obehagligt. Hände mej i kalla vattnet i Sydafrika. Med långärmat försvann problemen.
-
Ja. Det stämmer faktiskt. Kongo-Mångo. Helfestligt hörru.
-
Självklart vill man inte ha några ”höns” ivägen längs sina milsvida stränder… 😛
-
Japp. Ronnebyfolk och en galen Göteborgare! De locals som skrev här hade varit i Dogge. Antagligen för det var för hårt vid Ringenäset…hehe.
Westcoast är Simmer-land, helt klart. Är väl SP som säljer mkt Simmer antar jag…
Vi ses vid revet nästa gång skummet yr