lars_k
Forumsvar skapade
-
Freeride eller fet vågis alltså..? Rätt stor skillnad. Beror helt på i vilka förhållanden du ska köra, din vikt och vad du vill göra på vattnet. Berätta lite mer så kanske du får vettig hjälp…
-
Bra Oscar med komplettering för stora grejjer. Jag kan bara mina vågisar och med dem sabbar man allt med att pumpa med benen. Brädan tvärstannar. Med stora prylar krävs säkert rejäla pumptag med hela kroppen. Men då har man ju en bräda som kan ta emot det intensiva juckandet.
-
Less is more…
Ofta räcker det faktiskt att bara pumpa lite lätt med bakhanden. Stilla med benen, fall av och se till att brädan ligger plant i vattnet och pumpa lite med bakhanden. Ligger du i en vindby och nästan planar så brukar det räcka. Prova =) -
Jag fick med mej mitt pack gratis, men jag hade bara 23 kg plus handbagage. Jag flög med SAA (South African Airlines) från London. SAA har fri frakt på ”Surfboard within bagage allowance”. Till London från Köpenhavn ville SAS ha 700 kr för överstort paket. Berodde nog mest på en rabiat incheckare. Ha helst en prisuppgift skriftligt med dej vid incheckningen. Kan duga med en utskrift från flygbolagets hemsida. Incheckaren är bara glad över att slippa kolla upp detta själv.
-
Kolla Drogden. Den ligger strax utanför Klagshamn:
http://www.frv.dk/ifm/oceanografi/oceandata/graphs/1040_dk.htm -
Trist med vindfattighet, men det får man kanske räkna med i Mars-April…Riktiga traden går väl först tillförlitligt igång i Juni?
Klarar man sej utan bil tycker du? Funkar buss? -
Detta är mycket en ”prova-ej-fram grej”… Men generellt kan man säga:
Större segel -> mast fram, mycket eftersom du håller bommen längre bak. Större segel är också tyngre och du får bättre viktfördelning om du flyttar fram masten. Snabbare planing med masten längre fram eftersom brädan ligger mer plant i vattnet.
Mindre segel och mer tryck -> masten bakåt. Du använder mindre våt yta på brädan och den går snabbare.
Stropparna långt bak: förbättrar fotstyrningen med bakfoten. Bra för backsideridning i små vågor och för feta hopp och att bränna med bra tryck.
Stroppar fram: bättre planing, förbättrad vågridning i sideshore och frontside med framfotstryck. Du använder hela railen på brädan i bottensvängen och tappar mindre fart.
Fena fram: fenan verkar mindre. Du får en lösare bräda, bra för backsideslashing/bakfotstyrning i småvågor och onshore. Kan också lugna ner brädan om du börjar bli överriggad.
Fena bak: fenan verkar större och ger bättre höjdtagning och planingsegenskaper. Förbättrad frontsideridning med framfotstryck i kombination med stroppar och segel långt fram.Men som sagt, labba lite med detta. T.ex är det vid onshore också bra med fenan längre bak för höjdtagningens skull, men den pivoterar då inte lika bra med bakfotstyrning på småvågorna.
-
Inte så värst mkt. Jag körde 4.5 den dan.
-
Bra talat. Jag är Civ ing men inte fan har jag nåt vett i skallen för det.
-
Det ser ju alldeles för bra ut för att vara sant, fattar ni inte det?!
-
Jag har betalat 9 Euro för en fraktförsäkring när jag beställde från Keppler. Så be honom teckna en sån…
-
Hur ofta går dina nya prylar sönder egentligen? Har det varit pga fabrikationsfel eller misshandel?
Detta har aldrig hänt mej…kanske pressar jag inte mina prylar så hårt eller har jag haft tur…
Jag handlar grejer i utlandet, men bara fjolårsgrejer. Ska man handla årets modeller är det faktiskt billigt i sverige. Dock pressas inte fjolårmodeller lika hårt i pris som i tyskland.
Jag är mkt glad att SP finns i närheten. Har alltid blivit trevligt bemött och köpt bra grejer där till bra pris.
SP suger inte!! -
Jag var startberedd hela dagen men det blev ju aldrig nån vind…eller?