lars_k
Forumsvar skapade
-
Vågor kommer alltid i set. Ett set på 3-4 stora vågor efterföljs av ett antal mindre. Ligger grejerna helt fel mitt i setet hinner man inte och det bara dumt att ödsla energi på att flippa runt grejerna och försöka starta. Det är bara att lägga riggen mot vågorna, hålla i och vänta tills det lugnar ner sej.
-
Det där med fyllt minneskort på resan är nog ett mindre problem. Reser man till ett hyfsat civilicerat land där det finns kamerabutiker bränner de ut på CD. I Sydafrika nu i vintras lämnade jag in mitt minneskort och fick det utbränt på skiva för 50 kr. Sen fyllde jag på samma skiva för 20 kr nästa gång minneskortet var fyllt. Kom hem med en full CD-skiva med bilder. Bara att ösa på och ta på allt som rörde sej. Aldrig mer analogt för mej tack.
Och motivet aär viktigare än kvalitén tycker jag. Tar man många bilder är det mkt större chans att man fångar något gött. Med analogt snålar man mycket mer… -
Ja, Mag. Så gick det ungefär till när jag spolades. Såg brädan dingla uppe i luften över vitvattnet med masten spettad ner i botten några gånger. Otroligt att grejjerna höll egentligen =) Tur det är sandbotten i SA…
-
hehe. Jag har knappast nagelfarit testerna. Jag har mkt svårt att utläsa något ur sådana här tester…De skriver ju aldrig något direkt negativt och alla brädor får så lika bedömningar. Man får kanske gå på ”känsla”. Själv är jag sugen på en EVO 74, bara för att få pröva nåt nytt…
-
Japp. Det är ”asball”
Kan erkänna efter några mindre vältimade (sena…) läppsmackningar och efterföljande tokspolning blev jag rätt feg när det var som störst i SA. Gjorde sista cutbacken rätt tidigt. I Sunset bröt vågen väldigt plötsligt. Men det är väl bara att åka dit nästa vinter och träna mer antar jag… =) -
Japp. Timingen är skitviktig, lärde mej det efter ett antal tokspolningar. Möter man vågen precis när den bryter är det kört, då slungas man bakåt 10-20 m inne i vitvattnet. Rätt häftig upplevelse iofs =) Men strax innan eller efter brytet tar man sej över om man bara har lite tryck i seglet. Med lite teknik tar man sej över rätt stora berg av vitvatten faktiskt. Men i Sunset där det är ibland är grymt dåligt med vind inne bland bryten (cross-off) var det ibland bara att ge upp och konstatera att snart blir jag tokspolad vad jag än gör…
-
Japp. Vågor kostar. Verkar inte vara så bra att hålla i bommen, men ofta hinner man inte få tag i nåt annat. I sydafrika höll jag så hårt i bommen när jag blev spolad så den böjdes…Tur att jag inte hade kolbom för då hade den väl knäckts istället… 😛 Det var kanske så Peder knäckte sin bom? Kommer inte ihåg…
-
Hmm. Medelduktig kanske jag är. Jag ger mej gärna ut i stora vågor och får ibland betala för det…
I klittmöller i höstas tappade jag grejerna, var nog bara 2-metersvågor men de drev ändå iväg utav helvette. Men det var sideshore så de drev längs med stranden. Simmade länge efter dem och blev rejält trött. Dock lugnade vågorna ner sej längre ner så jag hann ifatt dem.
Snackade med en kille i Sydafrika som hade tappat sina grejer i masthögt i Melkbos rätt lång ut. Han kom aldrig ifatt dem utan simmade in till land istället. Han trodde han skulle dö av utmattning…De hittade grejerna 5 km längre ner i vind på stranden. Tur att det var sandstrand så de var nog OK.
Skulle inte vilja tappa grejerna i cross-on vid en stenstrand, t.ex Torö eller Åsa… -
Antingen håller man hårt i grejerna, gärna i masttoppen, eller så får man simma…Är det masthögt är det bäst att rikta riggen mot vågen, och trycka ner masten med knäna när vågen kommer, om man hinner… Men börja inte med masthögt är nog ett bra tips.
-
Konstigt att den skulle ge bättre pop..poppet beror väl mest på brädans bredd i häcken, tailkick etc…Inte fenan så mycket.
Framåtböjd fena bör flexa ”tvärtom” vid sidtryck, dvs inte ”flexa med” vattenströmmen som vågfenor gör, utan tvärtom. Då borde fenan ”släppa” lättare i manövrar som spock, flaka etc. Det är förmodligen spinouteffekten man vill åt, så det är nog ingen rolig fena att köra med vid normal segling…
OK, jag spekulerar lite här…kanske någon vet bättre…? 😛 -
Gött att ni har mkt vind iaf. Jag ångrar lite att vi inte åkte neråt kapet mer när swellet var kasst i Sunset. Där nere är ju swellet mkt större…Kul att du fick segla Platboom, vi kom aldrig ut där. De andra körde överriggat 4.0 och vi hade 4.5 som minst..damn. Ha de gött. =)
-
lars_k
Medlem23 januari, 2004 vid 07:39 som svar på: 10 ställen att segla på innan man lägger av,vilka?Jorå. Vågorna är feta på revet i Cabarete men kommer i princip i samma riktning som vinden så det blir ingen sideshore som är så himla gött.
-
lars_k
Medlem22 januari, 2004 vid 12:43 som svar på: 10 ställen att segla på innan man lägger av,vilka?Cabarete på Dom Rep är ju ett trevligt spot, men mest för freestyle. Inge vidare för vågridning dock, då åker man hellre nån annanstans.