Forumsvar skapade

Sida 12 av 12
  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 07:18 som svar på: Ny snabb "svensk-tid"-denna gång från Frankrike
    Jeppe wrote:
    Markforce f.d. Markram wrote:
    Hur gick det i kastfallen?-något som gick sönder?
    Är lite nyfiken då jag tenderar att ha sönder saker i kastfallen
    (typ nacke, kotor, master och segel i olika kombinationer)
    Jag vill lära mig lite om en ny hälsosammare/billigare kastfallsteknik..

    Ger mig in i kastfalls diskussionen.

    Tycker att det är möjligt att “häva” kastfall genom att “stå på tå” och skota ut, i de fall inte är frågan om “tokby” med vindökning på drygt 5 ms, och om vindstyrkan du seglar i är runt 15 m/s, då är det rätt omöjligt att hinna med. Med föjden av alla möjliga skador.

    Jag har haft ganska få kastfall i moderata vindar i sommar, just med hjälp av “hänga i riggen och lätta på hälarna” och samtidigt skota ut. Lite svårt att förklara, men det funkar hyffsat för mig. Någon annan som kanske har bättre tips på teknik på att “häva” kastfall.

    Öhhumm, har du kört downwind i Fiskebäck någon gång?
    Vad jag vill säga är att ett kastfall kan bero på :
    1. Orutinerad “passiv” seglare -det fall du tar upp.
    2. Åt H-e för stort segel och rejäla vindbyar (fick själv 2 kotförskjutningar 2004 i endast 28.5 knop undrar vad som hänt med min krop om det varit i 38 knop?)
    i Björlanda körde gammalt 5.0 slalomsegel från 91 när andra riggat 3.5 (min ursäkt är att jag inte äger mindre segel..
    3. Vatten/vågförhållanden (typ fiskebäck)

    Vad jag försöker komma fram till är om det gäller att väga +85 kg för att prylarna skall gå sönder istället för kroppen eller om det finns något mer trikc än det bästa jag läst hittils när kastfallet är ett faktum (tips som Dunken skrev i speed artikel för ett par år sen:
    -Whatever happens hold on to the boom.

    Jag funderar på om det är så att jag slagit mig/mosat utrustning när jag
    släppt bommen halvvägs igenom kastfallet oeller om jag gjort annat fel

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 13:26 som svar på: Ny snabb "svensk-tid"-denna gång från Frankrike
    SWE223 wrote:
    Anledningen till att mina bästa två “runs” ej blev godkännda är att i första fallet så avslutades min repa av ett rejält kastfall som i sin tur gjorde att gps:en tappade kontakten. I dom fallen kan tydligen gps:en visa fel om jag har förstått RTK rätt och den repan diskades.

    I den näst bästa repan så har gps:en av någon anledning gjort en 4 (se bifogad bild) secunders mätning istället för 2 sec. Det leder till att hela den repan diskvalificeras eftersom en repa ej får innehålla annat än 2sec mätningar.

    Otur för mej eftersom jag pga av att dessa två repor ej godkänndes så slog jag inte rekordet på avg 10 sec runs.

    //Nicklas

    Hur gick det i kastfallen?-något som gick sönder?
    Är lite nyfiken då jag tenderar att ha sönder saker i kastfallen
    (typ nacke, kotor, master och segel i olika kombinationer)
    Jag vill lära mig lite om en ny hälsosammare/billigare kastfallsteknik..

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 07:30 som svar på: Morgonslalom i götet?

    Kommer ut till sillvik vid Lunch och tar ett frest
    har ju faktiskt aldrig varit där när det blåser:confused2: ,
    den här gången lär det väl göra det:cool2:

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 13:45 som svar på: Gtbg i morgon

    Har tagit kompledigt imorgon förmiddag och undrar var andra
    cambernissar tänker köra här i götet..
    Ingen som saknar sin boardbag (hittade en i f-bäck igår)

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 10:34 som svar på: F2 Speed Challenge Askim

    Säga vad man vill, jag planade emellanåt i alla fall.
    Fast det var helt rätt att inte köra speeden, det fattades
    2m/s.
    Jag har fortfrande träningsvärk efter allt j-la pumpande:tongue:

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    19 april, 2006 vid 06:23 som svar på: West Coast Speed Open 2006

    I,ll be there.
    Jaäättegött lasse, nu gäller det att skaffa en GePeSSSSSSSS…..

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    16 april, 2006 vid 12:45 som svar på: Anmälan till F2 Speed Challenge

    Alla CRED´s till de som amordnar detta event!!!!!!!!
    Det kanske behövs ett mera “begripligt” mätformat, som även
    de som gps-vägrar begriper eller kan delta i.
    Ur sponsor-hänseende är också det direkta resultatet ovärderligt.
    -Vem fan skulle glo på störtlopp eller slalom om det tog en timme
    innan man fick reda på vem som van och fick avläsa en massa
    grafer med snitthastigheter vid olika partier?

    GPSén har öppnat en ny värld, men jag tror stenhårt på direkta
    resultat, särskilt om de kan förmedlas på en stor siffertavla
    eller via speaker.

    Tummen upp!
    För en gång skull så vill jag åka dit i lasersiktet för fortåkning….

Sida 12 av 12
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums markforce-f-d-markram

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.