mikaels
Forumsvar skapade
-
BigTuna;560127 wrote:Tack för svar, ringde till TH, fick samma svar som ovan ”då var det klart”, kanske en standard fras som de använder 🙂
Fick försäkrat en bräda, tre segel, två master och två bommar för 349 kr/år till ett värde av 40 000 kr, självrisk 1000 kr. Skönt att veta att man får något tillbaka om man har sakerna inlåsta i bilen över natten och man får inbrott i bilen någon gång nu på sommaren.Är detta bara en stöldförsäkring, eller gäller den om man kör av masten i vågorna, riggen blåser iväg över stenarna, brädan ramlar av taket och spricker på parkeringen och andra klantigheter/olyckor?
-
Bicless;560900 wrote:Vi drar av 40% på priset på en Lessacher Chamäleaon om den har trimbox. Med tanke på att ingen brädtillverkare mig veterligt numera har trimbox så är det läge minska lagren på dem. Kan postas i kuvert. Bic körde trimbox fram till 2007 men inte 2008 tror jag?
Låter som ett bra deal, hade jag tänkt på det innan jag stack hade jag gjort affär, men nu sitter jag redan i Varberg och åker hem om två dagar, så då blir det lite knappt. Dessutom hittade jag en billig beggad weedfena med trimbox här på konfen, den får räcka tills vidare, men jag kommer upp till Valhallavägen när det är dags för ny bräda 🙂
-
Ser skitfint ut 🙂 när börjar lillgrabben surfa ;)?
-
JakobCajsa;560553 wrote:Tjena!
Är det vettigt att börja med om man kört gamla skruttiga 90talare innan?
Det är ju bara en till skruttig 90talare, lyssna till ungdomarna i tråden, köp nytt (beggat ;))
-
Hehe, skulle egentligen behövt den här på semestern i Varberg, men jag kan knata förbi butiken när jag kommer hem och kolla in läget. Känns dock lite surt att köpa en ny fena till en bräda som ändå snart ska pensioneras, och nästa bräda lär ju inte ha trimbox 😉
-
Quote:Trimbox, ungeför som powerbox men man kan flytta fenan till olika positioner. Används i stort sätt bara av bic mig veterligt.
Min Fanatic, som har några (OK, många…) år på nacken, har en sån box. Efter en del flyttande när den var ny och jag provade runt har jag nu slutat flytta fenan (men funderar på att komplettera min raka med en som är mer lämpad för sjögräs och grunda vatten, undrar om de fortfarande säljs..?).
-
Holy shit, no guts no glory 😉
Bara fransmän…
Men Port St Louis låter bra, jag var där för länge sen, fanns en del håriga ställen där…Måste nog börja följa detta på hemsidan 🙂
-
Shit, såg riktigt nice ut, men hårigt…man vill gärna ha en snubbe på vattenskoter nära sig (och en snubbe på plånbok när man kommer upp 😉
-
För att riktningen påverkar:
Fågelöudde är ett ganska smalt sund, blåser det öst eller väst trycks vinden ihop i sundet och blir starkare och jämnare än ute på fjärden, blåser det nord eller syd går det inte att surfa alls där.
Kapellskär är öppet ända ned till Polen, blåser det syd är det kanon, blåser det nord kommer vinden öve hamnen, båtarna, träden etc och suger.And so on, varje spot har sina speciella förhållanden som gör den unik.
-
Knatte;556687 wrote:Volymen påverkar en del…
Men framförallt är det brädans bredd som avgör hur stor fena och segel du kan ta. Bland det viktiga måtten som avgör brädans förmåga att ta stora segel är OFO-måttet. ”one foot off” Dvs. bredden 30 cm från aktern.
Stark förenklat så kan enbräda ta lika stor fena, som bredden på detta ställe.
Är det 50 brett just där, så kan du plocka på omkring 50 cm fena och ett jäkla stort segel..Låter vettigt. Förr i världen angav man ju OFO-måttet (plus längd och volym) i specarna på brädor, men numera verkar det mest vara volym, och möjligen längd och maxbredd, men det var många år sen jag såg ett OFO-mått någonstans…
Och som sagt, brädorna döps efter volymen, inte längden, numera…
Kanske dags att till sist pensionera den gamla Geckon, tyvärr är den ju fortfarande bättre än vad jag är ;), tänk om ens egen förmåga kunde utvecklas lika väl som materialet…
-
När småbrädorna kom (slutet på 80-talet) var det längd som var storleken, i första hand, alla var byggda enligt i stort sett samma outline. Kortare brädor var lite smalare, och hade mindre volyme, men klasserna var typ 250, 280, 310 etc
När no-nose kom, och sen blev modernare brädor, så sade ju alla att längden inte var intressant, det var volymen, då var brädorna 90, 105, 130 etc.
Är det inte volymen längre? Det är ju den som avgör hur mycket segel du kan sätta på, eller?
Det är väl därför min 15 år gamla häck ändå klarar ett 7,5, den är ju 105 L… -
Corralejo är kanon, fast det är en bit till Flag Beach från själva staden, är barnen små blir det taxi/buss varje dag…staden är mysig, bitvis geniun (inte bara turisfällor/hotell)
Jag var där när min dotter var i tioårsåldern.Baghia Feliz gillade jag också, smidigt med stort hotellområde, restauranger etc samt Mistral Center på plats. Där var jag några år tidigare, passar nog bättre när man har små barn än Corralejo, men det är mer av ’all-inclusive’-stuket…
-
Intressant artikel, särskilt för mig som ju seglar en Gecko 278 från -95 🙂
Håller med om att jämförelserna är lite skumma, bara för att brädorna har samma namn och volym har de ju inte samma användingsområde eller målgrupp, det hade kunnat göras intressantare jämförelser.
Följande tyckte jag också var intressant/skumt: ”At the top end however, anything over 6.5 didn’t really feel good at all.”
Undrar om de körde den gamla brädan med originalfena och gamla segel? Jag köpte en 7,5 till min Gecko förra året, ett sprillans Simmer Spark, som komplement till mitt Zero Five 6,5, och tyckte den funkade bättre i knappa vindar, som Gardasjön, med det större seglet, man fick det där lilla extra som lyfte upp i planing, och lite mer tid i gipparna. Då har jag inte originalfena, utan en längre, styvare och rakare variant.Håller slutligen med om ’the fun factor’, de gånger jag hyrt nyare brädor och provat har de varit snälla, lättseglade men lite ’tråkiga’, undrar om jag bara provat fel sorter?
Kanske en modern free-ride med drag åt slalom är det jag söker, inte en lättseglad free-move…
-
Fast det dröjde ytterligare många år innan brädorna blev korta på riktigt. Min Gecko 278 från 1995 är fortfarande just 278 cm på 105 L volym, och var ju en av de första sk ’no-nose’-brädorna, förstadiet till moderna korta brädor. En modern 105a är väl runt 250…
