milkman
Forumsvar skapade
-
Egentligen kvittar det väll. Så länge de håller/funkar lika bra som kunden förväntar sig för pengarna denne lägger ut så är det ju rätt trimmat.
Däremot så har butikerna samma marginal på Best som på andra märken. Men det intressanta när man pratar pris/kvalité är ju att jämföra Waroo Pro, som är Best:s premiumkite, med andra kiter med samma kvalité i arbete och material, då har man nog en ganska bra måttstock kring hur priserna är satta jämfört med andra. -
Alla kiter funkar när dom är i luften. Det är att få upp/ner dom i alla vindar, i alla lägen, eller att bära omkring dom som är jobbigt.
Med detta arrangemang så kommer det finnas transport till och från där vi kitar och skoter för säkerhet som kan hämta folk så det blir inte så viktigt vilken kite du har. Självklart funkar den just du har kanon.Men när ni ändå är där så kan ni passa på att testa lite riktiga bergskiter också 🙂
/Jens
-
Läser man på Kiteforum.com under rubriken Instinct 2 så skriver många vad de önskar sig av den nya kiten. Gemensamt är att bara väldigt få vill att egenskaperna hos kiten ska ändras, det är mest andra detaljer man önskar se ändringar på. Mycket av det som står där kommer faktiskt vara med på IN2:an 🙂
Den förändring som jag är gladast åt låter jag smita ut: Den kommer gå att vattenrelauncha även under 5 m/s. (kanske inte så viktigt för dom som kan kita då de inte ofta är ute då.. Men i början så är man ju ute de dagar som är på marginalen också.) Jag kan också lova att ni slipper block även fortsättningsvis.
Så fort vi kan vara offentliga med Instinct 2:an så kommer vi ge all info vi kan på http://www.ozonekites.se. Men jag kan lova att du gör rätt i att vänta, du kommer inte missa några dagar på våren pga att vi inte hunnit lancera så du kan ta beslutet sen. Skriv in dig på newslistan så får du infon.
Tills dess får du haka på upp i fjällen. Närmaste aktivitet är i kittelfjäll den 25/1-28/1 (kommer info på http://www.mountainkite.se så fort dom är klara)
Så här fett kan det kanske bli: http://www.flyozone.com/video/chasta.mov -
Bara packa… Funkar finfint, och du hittar bra ställen lätt.. Men jag hoppas det inte är allt för snart så du slipper vara orolig för snön.
-
milkman
Medlem28 oktober, 2006 vid 17:55 som svar på: kitekrängare å andra, var kör ni på snö mellan 15 å 25m/sVad fan betyder det där ”IMO” egentligen??
-
Jag använde mitt för första gången idag. (jag har hittills inte riktigt sett varför man ska ha det där kittet, kraften försvinner ju ändå innom nån sekund ifall man släpper bommen).
Ifall man vill linda upp linorna och ta sig fram till kiten själv så tar man bara tag i linan från safety (eller sätter leashen där), kopplar loss CL och kiten landar på rygg i vattnet. Inget snurr, inget trassel – å man kan ångra sig.
Detta går ju att göra genom att ta hem en bit av en sidolina när kiten ligger på vattnet också, men då blir det ju lite extra lina liggandes kring benen, åsså kan det bara lite tryck kvar ibland.Bra ifall vinden dör, ifall man vill självlanda men inte har strand, ifall det blir för byigt, ifall man brytit båda benen i en landning men bryr sig för mycket om kiten… osv.. Helt enket till allt man kan tänka sig använda en femte lina 🙂
Det kitt jag satte på klippte jag av så det stannar ovanför bommen, på så sätt kan jag använda det som ett o-shit handtag men slipper ha en lina till genom bommen.
-
Den kommer heta Instinct2. Kommer tidigt nästa år, långt innan sässongen börjar.
Målet är att börja dema dom på västkusten när det fortfarande är is på stranden 🙂 -
Vi har både bom och Sele.. Ta en Sittsele, det är bekvämast om du åker skidor. Vi har selar från förra året för 500kr. (begade i bra skick).
kolla under rea på http://www.kitekraft.se -
Man har resonerat som så att säkerheten är tillräckligt bra i och med att kiten landar i fönstret och guppar på vattnet bara man släpper bommen. Personligen har jag aldrig lännt behov av annan lösning. I värsta fall är man powered en någon sekund medan kiten flyger genom fönstret. Du kan ju sätta leashen på depowerstroppen också, då tappar du otroligt mycket kraft ifall du öppnar Chicken loopen men kiten landar fortfarande i fönstret.
Men att flagga kiten helt – då ligger den med minimal yta mot vinden, rätt neråt i vindriktningen – kan man inte som den levereras. Och det skadar ju inte att ha möjligheten i alla fall så det är nog värt dom 199 kronorna.
(jag har det som ett o-shit handle en bit upp. utifall jag skulle behöva flagga kiten av en eller annan ledning så tar jag tag i handtaget och sen krokar ur och släpper bommen.)Totalt blir det då 8991 kr (kite, bom, linor, leash och väska). Jag har en inne nu och en om ca en vecka.
-
Inte att rekommendera att kita utan kurs.. MEn hoppa in här: http://www.kiteakademin.se . Står lite om hur kurser går till och övningar mm..
-
Njae, 20 m/s ska du nog vänta ett tag med :).. Jag skulle nog villja säga att du först ska bli trygg med ”motsvarande 11:an” innan du börjar ge dig på topp end. När du utvecklas kommer själv känna hur hård vind du fixar med din utrustning. Men jag som väger 80 ska ut med 9:an i helgen och det skall blåsa upp till 16 m/s.
Med komma igång menar jag ta höjd, hoppa, ha roligt.
Kan nog inte vara objektiv, dels för att jag inte testat rebel, dels för att det inte går att vara objektiv när man helst vill leva på kitingen på ett sätt eller annat 😉 Jag brukar försöka sätta på bs-filtret och surfa runt på forumen, sen helst testa innan jag väljer kite.. Men det är svårt i början- Svårt att känna skillnad och nästan alla kiter fungerar innan man vant sig med en speciell modell/känsla.
Angående Invertering så har Instincten ett system för att hindra invertering som jag tror de är unika med. Har hittills bara hört talas om någon som sett nån som lyckats med det. Så det problemet kan jag nog mena att man slipper.
Jag tror att Rebel kan flagga ut kiten (på 5:e linan) och det kan inte instincten utan en uppgradering som kostar 199 kr. Man anser att säkerheten är stor nog när man släpper bommen.Instinctens Akilleshäl är relaunch i lätta vindar. Under 5,5 m/s är den svårlaunchad men man lär sig, under 5 m/s är det praktiskt taget omöjligt utan hjälp. (du kan iofs inte kita då heller, men det har ju hänt nån gång att vinden mojnat plöttsligt – då vill man inte tappa kiten:))
Funkar den vanliga 5:th element bommen till rebel? jag är ganska säker på att den inte funkar till Instincten, en bom ingår hur som helst i paketet.
Ojj, det vart ett långt inlägg…
-
Hade det varit mina kiter du köpt så hade jag rekommenderat 11 och 7:a. Inte större.. Du kommer igång från strax innan 6 m/s och kör lätt till en bit över kuling.
Bara för att Rebel ”inspirerats” av vår depower/trim lösning så betyder det dock inte att man kan jämföra storlekarna rakt av.
Du kanske kan hitta någon jämförelse på till exempel http://www.kiteforum.com, sök på Instinct och rebel . Har du tur så finns där nån som testat båda och har nått bra att säga.
Lycka till 🙂 -
Wallén är ju distributörer för North. Snacka med dom ifall du ändå har bestämt dig för deras produkter genomgående. Low end skillnad på 0,5 m/s kan säkert stämma. Det är stor skillnad på kraften i vinden vid 5,5 och 6 m/s.
Annars kan du välja i stort sett vilken bowkite som helst för att ha en liknande range. Rebelen är bra för den inte har block, varken i kiten eller på bommen. Jag vill inte inte ha block i kiten därför har jag en med samma lösning och jag är nöjd.