

mr_johan
Forumsvar skapade
-
1. om man bara sätter t.ex. en ventil så fungerar den som om du öppnar en dörr i en villa, d.v.s. attdet blir lite ventilation men inte mycket. om du däremot sätter ett galler någonstans i andra änden av bussen där luften kan komma in så funkar det som om du öppnar två dörrar i villan och får tvärdrag. man kan inte bara släppa ut luft utan att ta in ny.
2. en plasmaskärare är en mojjäng som som man väldigt enkelt kan skära i plåt med (nästan lika jobbigt att skära med som att rita med en penna). den skickar ut en ljusbåge från atomer i plasmatillstånd om jkag inte missminner mig. -
googla fram nåt.. Är väl ingen som har filmer på datorn, det är väl olagligt:P
-
Biltema har nåt likande:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=356&iItemId=87475
Och sen lite ventilgaller nertill på bussen:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=356&iItemId=90792
Det viktiga är att du får cirkulation. Tänkte köra med dessa grejjerna på min t3. Bara att dra upp lite hål med plasmaskäraren. Man får tänka på att det inte ska komma in allt fär mycket vatten genom ventilgallerna bara, särskilt om man använder bussen på vintern, inte så kul med salt i hela bussen ju. -
Kolla länkaget, hade problem med det på min förra, visserligen en 1.9 4 växlad 1990.. Det kunde få för sig att hoppa ur så det blev cp att växla och backspärren krånglade.
-
vet inte riktigt ur lång min 120 liters bräda är, men den kan precis stå upp i mitt rum och där är tre meter till taket och den gick lätt in i 900an tilsammans med några segel, bom, mast mm.. då är det tre dörrars modellen så man kan fälla fram passagerarsätet helt, är inste säker på om man kan det på 5 dörrars modellen. 900 89-94 var bra årgångar och satsa på 16 velntilers med 5 växlad låda om du faller för saaben. dom billiga 245orna har ofta förgasarmotrer med brytare å grejjer (krånglar mer) men från 88 (tror jag) så är dom grymmt bra evighetsmaskiner.
-
saab 9000 eller 900 är billiga, driftsäkra och stora, men dom rostar(=skrotas oftast pga rost och inte mekaniska problem).. Volvos kombimodeller är tyvärr relativt dyra. Jag skulle nog köpt en gammal 9000 med rost i dörrarna. fick lätt in min bräda i 900an jag hade innan och 9000 är ju större. 900an har ju dessutom dropplist så ett takräcke till den kostar ju nästan ingenting om man vill ha brädan på taket men 9000 är en bättre och modernarebil. go for saab
-
Ok. tack för tipsen.
När brukar problemen med topppackningen komma? Och någon som vet om den är krånglig att byta (jämfört med på andra bilar) med tanke på att topparna sitter ut mot sidorna på bilen..?. generator, startmotor och avgassystem borde ju va hyfsat enkelt att byta och lätt att få tag i.
Är det bara 5 växlat som gäller eller? har nämligen hittat en har hittat en 4växlad 112a. -
Borde finnas ett som passar på biltema, bara att bussen inte står med i listan. Själv har jag ett honda lock på min volvo och det passar perfekt.
-
Jaha, då får man se hur lång tid det tar att knäcka denna. Bör väl inte vara några problem..
-
Ok, grymmt bra film..
Här kommer en lätt:
-
Lock, stock and two smoking barrels?