oaxen
Forumsvar skapade
-
Maskera det som inte ska ha lim(greppdelen) med målartejp. Peta i Liquisole, tejpa sedan fast gummit så att det blir jämn tryck!
Låt torka minst ett dygn. Ta bort tejpen och fila/slipa bort limresterna. Sitter bättre än nytt! -
Det spelar ingen roll vilka flärpar som används, vill man inte ha in ovälkommet vatten så är det torris som gäller. Jag har testat NP 3000, 4000 och 5000, samt Rip Curl, Pro Limit… etc. Bara torrisar håller vattnet borta godtagbart. Allt annat är tvådimensionella lösningar på ett tredimensionellt problem.
De dagar det blir för varmt med NP-torrisen är det läge att dra på en shorty. -
När det gäller säkerhetsutrustning så är det bästa att vira en lång tamp runt hängselens spridare(kroken). På så sätt finns den alltid med på vattnet och är aldrig i vägen! Jag har satt fast ett snöre med en visselpipa av platt modell också, ligger instoppad i en av fickorna på hängselen.
-
Jag har monterat takräcke på min stora takbox(90 cm). Boxen rymmer 5 segel, 4 bommar, våtdräkter, hängesele, skor, surfväskan med fenor och förlängare etc. Takräcket på boxen tar 3 brädor. Masterna har jag på takräcket bredvid boxen under färd och inuti bilen när den är parkerad. Förbrukningen ökar med ca 10-15%.
Mitt tips är att lägga brädorna inuti bilen när flickvännen inte är med och att ha de blöta seglen i boxen.
Det funkar i min Opel Astra kombi coupé. -
POWER.XT
Även om spaken inte går att fälla in helt så är risken för skador på brädan eller förlängaren minimal. Det som i första hand avgör om den kan fällas in är hur hög slitsen är längst ned på seglets mastvaddering. Jag har för mig att Gaastras rullar sitter 90 grader vridna jämfört med North 05 och NP och då funkar det inte!
Jag har använt trimfunktionen mer på vågseglen än på min 8.1:a. Det var rätt skönt söndagen den 27/9(?) i Åsa att lägga sig i vattnet och dra ner och plana ut seglet när vinden äntligen hamrade på seriöst.
Visst 1500 kr är saftigt, men köper du två så kan sälja alla gamla rör.
Det går snabbare att rigga, både på och av!
Seglingen blir effektivare och mer njutningsfull eftersom du oftare segla med rätt trim. Eftersom det är så enkelt att trimma så drar man sig inte för att anpassa trimmet efter vinden! -
Tydligen har Norths POWER.XT-förlängare gått er alla spårlöst förbi. Investera i två såna så spelar det ingen roll om det är rullar eller öljett. Helt överlägset allt annat(quick six etc). Förutom att det är ett nöje att rigga så är möjligheten till trimjusteringar i vattnet det som öppnar en helt ny värld!
-
Hej!
Fler bilder på brädan Boman!
Måste den vara så bred?
Vad använder du för material till medarna, vart får du tag i det? Priser? -
Man ska alltid be att få göra en genomläsning(/-hörning)innan en artikel går i tryck. Journalister får alltid saker om bakfoten, det slår aldrig fel!
-
Att det var bra har jag förstått. Vilken riktning har nordvinden i förhållande till vågorna på Barnens ö? Onshore/Cross-on/Sideshore???
-
När är snart? Jag åker på måndag. Tack för en fantastisk service Ytspänning!
OK, dagen efter är snart. Nu känns det som om man har rätt mycket att välja på när det Ytspännings Gotlands-spots!