oaxen
Forumsvar skapade
-
Problemet med JPS:en är att det blir för kort med mot isen.
-
Jesse;595761 wrote:Utgick bara från vad jag har hört från polarna som köpt Hibierna. Dubbelt så dyr är den i alla fall. De som köpte förra åter pröjsade runt 12 – 13 000 inkl. frakt., och då ingår inte plogning/skottning av isarna vid snö. 🙂
Fast gipparna och slagen är åtminstone kostnadsfria OCH snabba! : )
-
JPS-varianten funkar nog inget vidare på is. På snö däremot går den nog.
-
Jag fnular ihop en piratkopia ikväll baserad på en snowboard i datorn.
Jag tror inte att brädan MÅSTE vara styv, men det är möjligt att det funkar bättre. -
Det viktigaste om du ska byga en piratkopia av en Pirate är att bakmeden måste vara ledad.
Egentligen skulle man kunna klara en Pirate med en enda med om man dels konstruerade meden så att den kunde ha olika höjd på ledpunkten och dessutom tog hänsyn till detta när man formgav brädans tjocklek vid bakmeden.
-
Jag har testat piratbrädorna i flera minuter och föredrar isbräda. : )
Piratens medar har olika höjd beroende på aktuellt före, låg – blankis och hög – snö.
I princip så ”välter” man ner brädan i gippen så brädan står på både meden och innerkanten. I det här läget kan man säga att låg fena – stor svängradie och hög fena lite mindre svängradie.
Min amatöranalys ger att snowboardmidjan gör att brädan svänger runt. Hade brädan haft en helt rak sida så hade det troligtvis inte gått att gippa.
Piratmedarna jag såg i helgen var väldigt raka efter böjen fram. -
Köp bara vanlig alpinvalla i vilken sportaffär som helst.
-
2fast4u;595692 wrote:Man vill ju inte vara petig men det var faktiskt 2:a platsen 😉
Sorry! : )
-
kinetic;595668 wrote:Oåxen: Tror snabbaste Pirate är Mats Ferner med ca 32 i average.
Är Pirate = ”Custom Carving Iceboard”?
-
Vobblande isbrädor beror ofta på att man kör vanliga mjuka gummin. Med extrahårda gummin är det ett mindre problem.
De snabba farterna kommer alltid att göras på bra isar.
Ska vi snacka fart så är det bara att börja posta sina resultat på is-GPS-sidan. : )
Min kommande fartbräda kommer jag utrusta med downhill-truckar för minimalt vobbel. Dessutom ska den vara lite längre.
-
Piraten har alltid en, väldigt vass*, med på isen(i snön) i kombination med brädans snowboardbelag framme vid mastfoten. Isbrädorna har ju oftast fyra medar. I holland är det populärt med ytterligare en variant som har två medar samt en ”glidpinne” fram.
Pratar vi fart så är ju isbrädorna outstanding än så länge med en average, om jag kommer ihåg rätt, på dryga 50 knop. Jag har för mig att det var en gammal Fibrespar Freeskate.
* Isjakterna har ju olika medar för olika fören/isar/temperaturer. Om meden är väldigt spetsig(vass) skär den ju långt ner i isen och ger mycket grepp. Piratmeden kanske måste vara väldigt spetsig för att behålla greppet. Vi Linsurf har våra medar slipade 45 grader. Det ger ett grundare skär men klarar greppet tack vare fler medar.
-
Nope.
Mattias Ryman(?) tappade ju fenan i första slaget och sen var han borta. Douglas (2fast4U) knep tredjeplatsen i första heatet.
-
Apropå maxfart. Var är piraterna på is-GPS-rankingen?
Jag kommer definitvt hålla kvar vid isbräda när isen är fin, men den har ju defintivt sin begränsning när det ligger för mycket snö på isen.
Om det är mycket snö på isen så väljer jag att helt enkelt sätta en med/skena/fena på en vanlig vs-bräda typ Tiga eller kajta.Fördelen med Piratbrädorna är att de är allsidiga vad gäller underlag. Däremot imponerar de inte särskilt mycket i manövrarna. Frågan är hur de står sig på fina isar – både vad gäller fart och manövrarna.
-
DN-jakterna har ju en lite annorlunda syn på det här med twist. : )
-
Jag kör, som alltid, med justerbart uthal för att få ut riggens hela potential.
