Forumsvar skapade

Sida 115 av 329
  • ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 19:56 som svar på: Påkörd i Läjet!

Ja, Halmstad suger. Åk inte dit. Inte till Åsa eller Torö heller. Jag tar dock gärna emot hoper med seglare här i Örebro vilken bra dag med sydlig kuling (eller sv vridande till v) som helst. Tyvärr kan jag dock inte själv lova att vara på plats…

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 13:48 som svar på: Gotland 20081026 av pressfotograf.se

Ja, det stämmer och ser spännande ut, men det kan också bli lite för mycket av den varan jämfört med bilder som ger lite mer översikt.

Men eftersom det just är den typen av närbilder om pressfotograf vill ta så är det extra passande hur han lyckas redigera dem så de både har bra kontraste och ett lagom belyst ansikte. Själv tycker jag ofta det är svårt att få till detta och anskitet blir ofta lite mörkt när man samtidigt vill undvika att blåsa ut det vita i skummet

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 13:38 som svar på: Vems är…

Nu förstår jag varför man bara får kajta på nedre delen av stranden på Kanaha, Maui. Innanför stranden på övre delen finns en flygplats. Inte kul att som pilot så en kite strajpad över planet. Jag trodde detta mest var ett påhitt av de som inte vill ha kajtare överhuvudtaget (och därför tyckte det var en bra ide att klämma ihop dem långt in i ena hörnet av viken), men varbergincidenten visar tydligt vad som kan hända.

För er kajtares skull hoppas jag ni redan har tagit kontakter både med kommunen och SJ för att förklara hur ni som grupp kan se till att detta aldrig upprepas. En sådan här händelse motsvarar antagligen 10 år av fullständigt oklanderligt uppförande.

Som vindsurfare är det bara att hoppas på ett denna negativa publicitet inte spiller över på oss.

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 13:09 som svar på: Angående situationen på Torö

@LARRY 512126 wrote:

Som du själv uttryckte det……..politiskt inkorrekt.:smile:

Ja, visst var det. Men jag tänkte att det kanske kunde locka fram lite beskrivningar om varför Kärringviksseglingen är viktig – något jag själv anade men egentligen inte visste varför. – Två sådana kom ju direkt. Kommer det fler, kanske?

Om man tycker att Kärringviken har en så viktig roll är det nog också viktigt att formulera varför det är så och varför det inte bara funkar att be seglarna välja en annan, mindre känslig, plats att segla på.

Det kan ju finnas fler än jag som inte till fullo har koll på varför halva huvudstadsområdets vindsurfare nödvändigtvis måste samlas just här. Personer som dessutom kanske har inflytande. Jämför med kampanjen i Hanstholm – ”Cold Hawaii”. Där har de varit duktiga på att visa varför just denna lilla kuststräcka har en så speciell roll.

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:23 som svar på: Angående situationen på Torö

Det där bastubygglovet och den associerade tomträtsavgränsningen måste ju ha varit resultatet av diverse tjänstefel av de som beslutat om den eftersom det ju, som jag förstår det, skulle stänga av en hel sektion av stranden för passage.

Allt annat än att länsstyrelsen ser till att dra in avgränsningen skulle vara mycket märkligt. Jag hoppas att Torös vänner har koll på detta.

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:09 som svar på: Angående situationen på Torö

Jag har besökt Torö några gånger nu och förvånas lite av fenomenet med hundra bilar på parkeringen men bara 5-10 seglare på Stenstrand, resten i Kärringviken. Jag har aldrig varit i Kärringviken, bara sett lite bilder, men som jag förstått det bjuder Kärringviken på plattvatten eller mini-vågor.
    Om man vill vara politiskt inkorrekt kan man ju fråga sig om det verkligen inte finns andra ställen i Stockholmstrakten om man vill segla sådana förhållanden.

Givetvis har alla lika stor rätt att segla var de vill och jag vill inte underblåsa någon slag ”elittänkande” här. Men det är inte helt problemfritt.

Jag kan inte undvika att tänka på vad som skulle hända om detta fenomen skulle uppstå även vid ”min hemmaspot” Åsa. Stället skulle omedelbart stängas ned av markägaren (där är det faktiskt en privat väg som man använder för att komma ned). De som verkligen vill segla eller surfa vågor skulle få hitta andra (men mycket sämre) vägar ned och de som inte är så noga med vågorna skulle flytta till ett mer tillgängligt ställe så slutresultatet skulle bli en försämring endast för det som så att säga utnyttjar den unika aspekten med stället (vågorna).

Som sagt, det är ingen elittänkande där man skall behöva kvalificera sig för att segla olika ställen som är lösningen. Det skulle i mitt tycke vara väldigt otrevligt. Men man kan också se detta som en slags solidaritetsfråga mellan olika grupper av vindsurfare. På en del ställen är det uppenbarligen så att det måste till olika typer av kompromisser mellan markägares (egen-) intressen, naturhänsyn, fritidsfolk, vindsurfare, surfare och kajtare. Ju större grupp vindsurfare desto svårare blir det givetivis att ”smälta in”.

Ett annat perspektiv är ju att vindsuring är en rätt så social sport och att snacket på stranden är en viktig del för många av oss. Och Torö kanske har blivit en så pass central samlingspunkt för östra mellansveriges seglare att denna sociala aspekt är Torös viktigaste roll? Och kanske finns inga andra ställen för enkel segling i småvågor, det har jag ingen koll på.

Möjligen är det här något som är omöjligt att styra, och kanske av olika filosofiska/politiska/ideologiska skäl inte ens önskvärt att styra eller ens försöka påverka. Och när det gäller just Torö är ju jag bara en tämligen infrekvent gäst så för mig personligen spelar det inte så stor roll. Men det vore intressant att höra mer reguljära Toröseglare syn på detta. Både det självklart ”politiskt korrekta” synen och några utmaningar av den.

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 10:28 som svar på: Påkörd i Läjet!

Här tycker jag det är skillnad om man ligger i vattnet eller om man står upp. Är det så lite vind att man inte kan väja tycker jag man bör undvika att segla så att man kommer ivägen för surfare. Det gäller både på vägen ut och på vågen. Man bör alltså segla lite mer ”safe” om man riskerar att trilla just den sektions som surfas. Man kan givetvis tänka sig en situation då man även om man har iaktagit den typen av försiktighet ändå hamnar i ”spåret” där det vågsurfas, och kanske även ramlar där. Då bör vågsurfare förstås väja. Det gäller EXTRA MYCKET för SUP:are eftersom de är så pass tunga att de kan vara riktigt farliga. Jag skulle säga att en ”löshängande” SUP är mycket farligare än en fridrivande vindsurfingutrustning, som ju liksom har seglat som drivankare (jag spolas BETYDLIGT heller med min vindsurfingutrustning än med min SUP). Om man inte ha nog koll att svänga sin SUP eller hålla koll på den även när man trillar får man helt enkelt hålla sig på ställen där man inte hamnar i det läget där man måste väja, dvs ställen med lite folk.

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 09:08 som svar på: Påkörd i Läjet!

Jo, jag körde där nere också och där är det mer glest. Fast också sämre vinkel och dagen i fråga tyckte jag helt enkelt det var mycket roligare att rida längre upp i vind, speciellt senare på dagen när det också var rätt tveksam vindstyrka.

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 08:13 som svar på: Bilder från A-Bay Lördag

Haha, bild 24 ser ju helt sjuk ut med de sällsynta ”fåglarna” (kajtare) som i stort antal flyger ovanför viken bredvid.

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 08:08 som svar på: Gotland 20081026 av pressfotograf.se

Personligen tror jag 90% av kvalitetsskillnaden på det som vanigen postat här på konfen och pressfotografs bilder har att göra med bättre kvalitet på efterbehandlingen snarare än rena tekniska prestandaskillnader. (Dvs tekniska skillnaden i termer av brus, färgåtergivning mm, givetvis ger stor maximal bändaröppning och 500mm vissa fördelar som är svåra att emulera med t ex en billig telezoom).

Vad säger pressfotograf om det hela?

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 08:01 som svar på: Torö – Bråk

Jag tror nog ingen person tror att lite taggtråd är vad som stoppar en inbrottstjuv.

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 07:59 som svar på: Påkörd i Läjet!

Haha, Masse, du skulle testa på Halmstad. Jag kör Lejet rätt ofta och som ängiven vågridare även i dåliga vågridningsförhållanden känner jag igen situationen. Men när jag senaste seglade Vilshärad blev jag närmast chockad av den extrema ouppmärksamhet (eller om det var ren egoism eller illvillighet) som många – även riktigt duktiga – seglare visade där. Det var tydligt hopporienterade seglare som inte vek en tum från sin linje, Inte på väg ut, men inte heller på väg in (för att t ex ge den som ville rida lite plats). Jämfört med Halmstadsupplevelsen är Lejet ett närmast himmelskt under av hänsynstagande.

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 07:50 som svar på: Gotland 20081026 av pressfotograf.se

Alla EOS 1 har denna vädertätning, så man kan t ex satsa på en begagnad EOS 1 mkII om man vill åt vädertätningen. De flesta nyare objektiv av typ ”L” har också motsvarande vädertätning.

Å andra sidan stor Andreas Pastör i flera timmar i TOTALT ösregen och över 20m/s med sin (ej vädertätade) 5D och ej vädertätade EF 300/2.8 (gamla versionen) på Stenstrand på Torö i stormen för någon månad sedan utan att prylarna tog skada. Han körde ett slags överdrag som vattenskydd. En kanske 40-50.000 billigare lösning. När man fotar på ställen med mycket salit i luften (Maui, Portugal etc) är ett sådant överdrag att rekomendera i alla fall.

Men det är så klart, det är rätt skönt att slippa oroa sig för lite rent, svenskt regnvatten och sådan oro kan man alltså slippa med de vädertätade Canonmodellerna.

För övrigt tycker jag pressfotograf.se:s bilder imponerar just genom att se så bra ut trots extremt dåligt väder. Det gäller både dessa och de från Torö senast den där stormsöndagen.

• ola-h

Medlem
    24 oktober, 2008 vid 13:22 som svar på: Helgen som kommer en Toröklassiker?

Ääh, tar man sig till Torö så tycker jag nog att det är Stenstranden som skall seglas…

• ola-h

Medlem
    24 oktober, 2008 vid 06:58 som svar på: Helgen som kommer en Toröklassiker?

Jaha, nu har windguru ställt in vridet på söndag…

Sida 115 av 329
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA