Forumsvar skapade

Sida 119 av 329
  • ola-h

Medlem
    5 oktober, 2008 vid 09:31 som svar på: Torö söndag!

Jag är där om tre timmar.

• ola-h

Medlem
    4 oktober, 2008 vid 14:57 som svar på: Quickrelease

Det finns mycket riktigt två standarder som är extremt snarlika. NP kör helt enkelt med liiiiite större diameter. Lite lätt slipning på plastdelen kan som SWE496 skriver mycket riktigt hjälpa. Jag tog en vass kniv och skrapade lite med.

• ola-h

Medlem
    4 oktober, 2008 vid 14:23 som svar på: Torö söndag!

Lite upp och ned tycker nog jag. Åsa söndag eller Torö måndag…eller båda?

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2008 vid 20:26 som svar på: Torö söndag!

Kommer söndag kväll och seglar måndag (och har 4.0+5.0 Fire 08 till salu men tar bara med dem om någon säger till i förväg).

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2008 vid 13:51 som svar på: Poesihörnan startar höstomgången 2008

@Ian 504730 wrote:

var kan jag hitta
    en rik och ensam kvinna
    att gifta mig med?

men hon måste
    gilla ensamhet i vind
    eller börja själv

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2008 vid 13:45 som svar på: Poesihörnan startar höstomgången 2008

@Ian 504713 wrote:

hur klarar du av
    att köra så mycket bil
    sponsrad av statoil?

prioritering
    försaka för saken
    läppträff mervärde

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2008 vid 13:39 som svar på: Bilder från Abay 080929

@Goose 503818 wrote:

Verkar vara ett antal fler än jag som har postiva erfarenheter av Goya One, vad kör ni som största storlek på segel på One85? Tänkte eventuellt komplettera One85 med EVO75 (som jag för övrigt passade på att låna av brorsan i söndags, vilken bräda….som att ha en turbopropp i röven i bottensvängen..jesus… med vilken fart och skarp vinkel man tar läppen med! Vem behöver twi..?).

Vet du vilken årsmodel av EVO 75:an det var?

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2008 vid 12:36 som svar på: Poesihörnan startar höstomgången 2008

30 mil resa.
    Men plattvatten och bleke.
    Milen hem smärtar.

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2008 vid 10:13 som svar på: Inte bara Neil Pryde -favorit i repris

@gifvars 504668 wrote:

Ola, betyder det här att du har vantarna på ett HSM GPS -09?
    Lite sugen isådana fall att höra hur det är, användarvänligt? Fixar du nedhalet utan domkraft? Flippar cambrarna enkelt? Unt so weiter…

-JG

Ja, jag har både 08/09 (6.6) och en ”ren” 09 (6.0). Jag hade också en 7.3:a som nyss är såld. På 6.6:an drar jag nedhalet för hand utan problem, men det kändes lite trögare på 6.0:an faktiskt. Kanske är det bara för att seglet är helt nytt, men ofta är det ju lite tyngre att på en given mast dra ned ett mindre segel (mindre hävarm, liksom). Men med lite kämpande fick jag ned 6.0:an också, men jag kan erkänna att det var första gången tanken på att skaffa en vev slog mig. Men med lite silikon på tamp och cambers så skall det nog gå bra ändå.

Cambrarna flippade väldigt bra, trots att det var rätt mycket spänning i mastfickan (behövde inte använda några shims, det såg bra ut direkt).

6.6:an tycker jag är väldigt enkelt och trevlig att segla med. För mig känns det som det är väldigt bra bottendrag och mer stabilitet än vad jag någonsin kommer kunna utnyttja, men jag ar ju ingen tidigare arfarenhet av cambersegel (om man inte räknar segel från 80-talet). Jag har kört seglet på min iS76.

6.0:an har jag inte kört än.

Kanske kan det få bekänna färg i helgen ihop med min nya iSonic speed special 49. Funderar på Roxens speed strip (fast antagligen blir det Åsa/torö istället).

• ola-h

Medlem
    3 oktober, 2008 vid 09:57 som svar på: Inte bara Neil Pryde -favorit i repris

@Hankloose 504533 wrote:

Har kört Pryde Race segel i 5 år, har aldrig haft några problem.
    Det finns upenbarligen gott om klåpare som inte kan hantera prylarna rätt!!!!

Du drar nog inte tillräckligt med nedhal…

• ola-h

Medlem
    2 oktober, 2008 vid 15:00 som svar på: Vågsurf i apel!?

Du menar principiellt nej. Men för tillfället ja. Men sedan obönhörlig avveckling. Fast definitionen av ”för tillfället” är ”tills vidare”.

• ola-h

Medlem
    2 oktober, 2008 vid 09:59 som svar på: Kameraköp!

Inte nödvändigtvis.

• ola-h

Medlem
    30 september, 2008 vid 21:35 som svar på: Starboard 2009

OK. Jag väger också 70, men antagligen blåser det lite mer i Örebro där jag kör. Visst får man stå och balansera ibland om det är byigt, men i stort sett tycker jag att jag flyter helt OK, på 76:an.

• ola-h

Medlem
    30 september, 2008 vid 21:16 som svar på: Starboard 2009

Jag tror de ligger på sådär 12-13.000, men kolla på onwater.se .

Vad väger du? 76:an är 84 liter i verkligheten och dessutom i princip lika bred i tailen som 86:an. Jag har haft den och 101:an i år och bara kört 76:an (mest med 6.6)…..special price for you….

• ola-h

Medlem
    30 september, 2008 vid 21:11 som svar på: Inte bara Neil Pryde -favorit i repris

Hmm. Jag skall kolla hur Hot löst detta på sina Cambersegel. Givetvis måste det bli grymma belastningar där inne på alla camsegel, så frågan är nog bara hur förstärkningarna ser ut. En annan viktig sak är förstås hur lattfickan är sydd och om den är ordentligt tejpad. En del segelmakare sparare in på att tejpa en del sömmar, t ex sådana under lattorna. Det kan säkert vara en sån detalj som straffar sig i ett cambersegel (och i ett vågsegel om man kraschar det).

Sida 119 av 329
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA