ola-h
Forumsvar skapade
-
Kan du inte själv klämma till med en bomvolt eller nå´t?
-
ola-h
Medlem23 september, 2008 vid 07:00 som svar på: Bästa svenska vindsurfingbilden – kvalificering!Gurra, C_C, Ola P. Mat m fl, kan inte ni ta och lägga upp några av era egna bilder som ni tycker är bra. Jag har en känsla av att det måste finnas fler guldkorn.
-
Det blir nog klockrent för att segla Halmstad. Det verkar ju som det är fart och tryck du vill åt och då behöver man inte gå på större. Med en 86:an har du kvar helt OK möjligheter till vågridning, men går du upp i storlek på en fsw så blir brädan snabbt stelare och mer känslig för fart på vågen.
-
Ser ut att sita (billiga) fsc-fenor på den där iofs.
-
ola-h
Medlem22 september, 2008 vid 20:02 som svar på: Bästa svenska vindsurfingbilden – kvalificering!@Robin 501743 wrote:
Här kommer ett till bidrag, med motiveringen att det inte bara är snygga färger och mycket action, utan att det faktiskt är Torö i februari och skitkallt. Önskar att jag hade varit med:-)
Fler foton finns i tråden http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55664&highlight=tor%F6+februari. Det är alltså inte jag som har tagit fotot utan Hipshot.
OK, då kan jag komplettera i frysklassen med en januaribild från Åsa. Jag tror det är en framegrab och den håller inte som bästa bild, men den har en slags ”hård” känsla över sig.
[img]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=32606&d=1201286804[/img]
Gurra filmade.
Jag gillar också denna av Ola P. (Torö igen, svårt att klå ljuset där):

Ingen som har en bra bild som INTE är vågsegling?
-
Aha. Jag får genast dra tillbaka mina annonser på 3.5 och 4.0-segel och stället sälja 7.0 och 7.3. Önskvärt är om någon i Åsa köper dem, men jag kan även tänka mig att sälja till Torö.
-
Den tidiga hösten är den nya sommaren (rent vindmässigt). Vindäsongen är november-januari nu för tiden.
-
Jag blir å ena sidan inte så sugen på att byta min snabba och vädertåliga 1D2 mot denna – speciellt inte med tanke på vilka megastora filer 21mp innebär (och jag vet hur det blir, i praktiken kommer man köra fullsize och inte ”våga” chansa på sRAW).
Men filmmöjligheterna är ju trots allt otroligt intressanta tycker jag. Men inte ens jag (som den prylbög jag är) kan nog med att ha två kamerahus (med tanke på hur lite jag fotar). Så det får nog vänta. Nästa version av 1D kanske också kommer ha video.
Men nog tror jag det kommer tas både snygga surffoton och en hel del bra videoclip med denna kamera världen över.
-
På ett sätt håller jag med om att det blir riktigt roligt först när det blåser på lite. Men detsamma gäller ju freerideprylar och jag tycker det är avsevärt roligare att vara lite lätt underriggad med slalom än med freeride eftersom, som jag skrev ovan, det helt enkelt går snabbare redan ”från scratch”.
När det gäller chop och sånt så är slalombrädor gjorda för att gå fort i stökiga förhållanden. Givetvis är det svårare att köra riktigt fort om det är choppigt, men personligen tycker jag egentigen inte slalombrädor (i alla fall inte de jag kör) är svåra att köra i chop. Det är egentligen bara i djupa slörar som det är svårt och läskigt att släppa på för fullt om det är överriggat och choppigt. Halvvind och höjdtagning är i allmänhet rätt stabilt.
-
Bra bilder och riktigt snygg segling. En killa som vet hur man rider vågor, helt klart.
-
Svårt val, men en modern slalom är väldigt kul och om du redan är van med mindre brädor så tror jag du lär dig hantera en slalombräda rätt snabbt. Du har dock rätt i att slalombrädora är lite lättare byggda, men skillnaden är oftast inte så jättestor, faktiskt.
Jag gick från enbart vågsegling till att också köra lite freeride. Det slutade rätt snabbt med att jag istälet gick på slalomprylar. Personligen tycker jag det helt enkelt ger mer i lättvind är motsvarande freerideprylar. Däremot skulle jag säga att om man inte har stora ballar eller bra slalomteknik så får man ut lite bredare register ur en freeridebräda. Men det kommer inte vara något problem för dig eftersom du har Kombaten att ta till när det börjar bralla i.
En slalom går klart fortare än även en snabb freeride i det lättare vindregistret, skulle jag säga. Slalomen glider också genom vindhål bättre. Däremto krävs det lite mer ”specieliserad” teknik för att få en slalombräda att plana riktigt tidigt. Man måste vara bättre på att jobba upp tryck på fenan istället för att så att säga bara glida iväg på planingsytan som man kan göra på en bra freeride. Men för mig är det värt lite mer ”fipplande” när man skall iväg i lättvind för att få den klart bättre fartkänslan (och höjdtagningsmöjligheterna) när man väl planar.
-
@Carl R 501011 wrote:
Slungning är ju nåt som bara kan förekomma om man har ett snöre mellan drivkällan och föremålet. Man kan ju göra motsvarande på vattenskidor.
Om vi fortsätter med vattenskidexemplet:
Fall A: En åkare åker efter en båt och svänger inget. Båten håller konstant 30 knop och passerar först ett par bojar där tidtagning startar, 500 meter senare passeras ett par bojar till, där stannar tidtagning.
Åkarens position avgör när tidtagning startar och slutar, inte båten.
Fall B: En åkare åker efter samma båt, samma sträcka, och båten håller konstant fart 30 knop. Åkaren står still bakom båten med sträckt lina när första bojarna passeras, sedan svänger åkaren ut tajmat så att när andra bojparet passeras så är åkaren parallellt med båten. Återigen, åkaren triggar tid på och av.Kommer totaltiderna mellan bojarna att skilja mellan åkarna?
Om den skiljer, vilken får bäst tid?
Om den skiljer, hur mycket har linans längd att göra med resultatet?Ja, åkaren kan ta sig de 500 metrarna snabbare än båten i detta fall. Jag orkar inte räkna it det exakt, men i ditt exempel komemr åkarens tid vara samma tid som båten behöver för att köra (500-linlängden) meter. Det är iofs i praktiken svårt att men denna teknik til fullo hinna ikapp båten.
Personligen är min gissning att det vid videotidtagning på bana inte är någon jättefördel med ”slungning”. Vi GPS-mätning borde det dock gå att få storrefördelar eftersom man så att säga mäter åkstreckan och därmed tjänar mer på att åka i en båge.
Som exempel kan säkerligen en bra vattenskidåkare hålla över 80kh/h i medehastighet bakom en båt som kör 50km/h, inte bara momentant alltså utan också över tid. Hur? Genom att svänga och helt enkelt köra längre strecka än båten. En bra vattenskidåkare kör momentant över 100km/h när han passerar vågen trots att båten bara kör 56km/h (eller är det 58?).
-
Köp en extra GPS och snurra fast i kiten så kanske det kan bli slut på snacket. Då skulle man ju faktiskt kunna se på kurvorna i efterhand vilka banor kitaren respektive kiten tar.
Om inte annat kanske man kan mäta upp rätt bra vertikala hastigheter om man kraschar den, eller?
I den andan: Klarar GPS:erna + programmen 3d? Det vore rätt häftigt att se hopphjöjd mm.