ola-h
Forumsvar skapade
-
@Doc 497029 wrote:
Du ska inte tro att vi som fastnat i villa-familj-barn-jobb-labyrinten inte vill ha mer tid på vattnet.
Aha, där har vi det. Över 35, barn, stabila jobb, hus etc? Då är det twinfin som gäller. Givet för Masse, alltså. Gurra, du är väl så sakteliga på väg, eller? Det blir nog twinfin för dig med snart. Lite som kryckor i vågridningen för ledbrutna äldre pojkar som ännu inte stelnat till män.
-
@gurra1978 496877 wrote:
Spinout, finout, aerial, cutback kalla det vad du vill men jag kallar det för WOW-känslan. Wall Of Water :laugh: Erkänn att det var än rätt schysst bild dock.
Det var en grym bilr, Gurra, och snyggt kört. Jag skojade lite bara.
-
@gurra1978 496547 wrote:
Se så fint det går att leka med en liten FSW i vågor Doc.
Det ser ut som du fått spinout där i svängen, Gurra. Det är då man behöver sin extrafena. Eller blir det bara dubbelst så svår spin out med två fenor?
Skämt åsido, jag körde både singefin (EVO 70) och twin (Evil Twin74) i Vilshärad igår. Det kändes rätt skumt precis när jag bytte över till twinbrädan, men efter en vända eller så så red jag nog ungefär lika bra eller dåligt som på min singelfin. Det krävs nog en bra seglare på en bra och brant våg för att man visuellt skall se någon skillnad. Ola P tyckte jag t ex fick ett klart skönare flyt på yttre i Åsa med sin nya (min gamla) Quatro, men det kan iofs lika gärna bero på att Quatron har minst 3ggr så mycket rocker som hans Goya.
Men Torö är ju en bra våg. Och den kanske främsta poängen (förutom toppsvängskänslan) med att köra Twin i Masses fall är att han kan kosta på sig lite mer volym.
-
Ja just det Masse, kanske är det en svensktillverkad custom du skall ha…
-
Det finns ett par tekniska problem med att sampla ned ca 12 mp till ca 1 mp, dvs man måste hinna med att läsa ut alla data 24ggr per sekund och sedan behandla den. Men tveklöst kommer dessa problem att lösas så vi kan filma med HD kvalitet från alla systemkameror i framtiden. Man kan t ex tänka sig hårdvarukodad ”pixel binning” där flera angränsande pixlar från sensorn buntas ihop till en ”signal”. Med t ex 8 ggr pixel binning är man nere i datamängder som man nog skulle hinna hantera i 24bilder/s-tempo.
-
Jag kan ju kanske nämna att det inte blivit många minuter seglat på min EVO 80 sedan jag fick min Twin 74. Jag plockade ut 80:an när det var superunderriggadsidvindsguppasegling i Rullsand, men det tog inte många minuter innan jag var tillbaka på ET74:an igen. Tyckte den flöt mig nog och man blir helt enkelt snabbt bortskämd med svängegenskaperna på en (förhållandevis) mindre twin (och då är ändå EVO 80an en väldigt svängig bräda). Nu är dock Torö mer volymkrävande, men jag tror nog ändå att 82-85 liter twin kan bli grymt bra för dig.
-
Albin, var bor/seglar du? Du kör ju stenhårt.
Jag tror dock att det är dags för en lite mindre bräda. Om du inte har råd att köpa en just nu har jag en att låna ut under hösten. Det vore kul att se dig segla på något lite mer välanpassat.
-
(Även) som vindsurfare tycker jag att detta med förbud är idiotiskt. Om det är problem vindsurfare-kajtare så gör vi nog bäst i att lösa det själva. Att blanda in politiker kommer säkerligen slå tillbaka mot alla förr eller senare.
Sen är det ju inte skitsmart att någon kajtare drar en drake i huvudet på en badare så som det hände i somras. ETT ENDA sådant misstag kan räcka.
-
Jag vet inte om det är lätt eller svårt, men på något sätt måste du se till att få testa t ex en Fanatic Twin 82:a en ”tveksam” Torödag. Om jag dyker upp där så kan du haffa mig och ta en tur på EVO 80:an, om så bara för att känna på volymen, men annars är det kanske Calle som du skall rikta din charmoffensiv mot. Torö är iofs kanske inte det ställe där man helst lånar ut sina brädor…
-
Stabilt instabil… Det låter som du är lite välbestämt ambivalent. Men visst känns känsla igen. Man blir å ena sidan nästan tokigt av att inte träffa den där bra dagen och sedan grymt sugen. Men när man seglar den bra dagen blir man nästan ännu mer sugen.
@Jesper_B 495114 wrote:
… superdag på hemmaspotet …
/JBJa, visst är det det bästa, trots allt.
-
@gurra1978 495185 wrote:
Jag har alltid tyckt det är så larvigt med sponsrade människor som bara säger köp den brädan för saken skull utan att egentligen backa upp det med något.
I just den här tråden tycker jag iofs att alla deltagare kommer med bra argument för än det ena och än det andra. Och är det bildbevis som skall avgöra så måste väl bilderna på Calle från Torötråden vara de mest relevanta. Grym segling på ”rätt” ställe. Fanatic Twin, alltså…
Jag är helt säker på att en ”vågig fsw” elller ”fsw:ig våg” som Goya eller RRD säkert är det smartaste valet för många, men jag undrar som sagt ändå om det är rätt för Masse och Torö. På sätt och viss kan nog en del av twinbrädorna vara bra kompomisser. Jag pratade med Mackan just när han testat RRDs twin för första gången och har var väldigt förvånad över hur ”fsw:ig” den kändes i rakt-fram-segling. Jag seglade också några twinbrädor med väldigt snabb rocker på Maui som var löjligt lättplanande och bra i höjdtagning mm. Dessa var givetvis sin like loosa som andra twinbrädor med mer rocker, men ändå betydligt loosare än motsvarande singlefin och den speciella ”twinfintoppsvängen” verkar till stor del hänga med även om brädan görs snabbare. Och eftersom man som sagt också oftast kan hantera lite mer volym på en twin så tycker jag det alternativet verkar bättre.
-
Man kan nog iofs säga att 82 eller 84 liter är en tämligen hypotetisk fråga. I praktiken kan ju 82:an både kännas större och ha mer volym än 84:an.
Boards kommer väl snart med ett test, men det enda man kan vara säker på där är att testvinnaren är den snabbaste brädan…
-
Jo, jag håller med. En 85l twin känns intressant. RRD eller Fanatic för dig då. Med RRD får du kanske gå på 90-litaren. 80l med smal tail känns kanske lite litet när man står och sjunker inne på stenarna på Torö, eller? Fanatic har en 84 twin. Har Calle den? Quatro, kanske. Vet inte mycket om hur 09 är och i vilka storlekar den finns.
-
Det finns nog lika många rätt svar som det fins seglare. Om jag (utifrån den tämligen omfattande informationen som man man få om din segling genom en historisk genomplöjning av diverse diskussionsforum) skulle gissa så tror jag inte en fsw är rätt för dig. En fsw har typiskt ett stort register av segelstorlekar som den klarar men faktiskt ett litet register av hastigheter på vågen. Med ganska så plan rocker behövs en del fart och driv för att brädan skall svänga riktigt bra. Men med rätt så mycket bredd och bredd i tailen så blir den snabbare för stor om farten ökar lite till. Den blir helt enkelt för snabb när det går snabbt, om du fattar. Dessutom är min erfarenhet att om man vill få ut maximalt register av en FSW så måste man välja den förhållandevis liten i volymen. Och det är i bra vågor som detta blir tydligt.
För dig tror jag det är centralt med en mycket volym (säg 80-85liter, lite beroende på planform mm) eftersom Torö, speciellt i lite onshore, kan vara byigt, strömt och stökigt på ett sätt som en västkustseglare knappt kan drömma om. Man kan dessutom behöva ta till den större brädans flytförmåga även om vågen är rätt stor och bra vilket betyder att du vill kombinera hyfsat med volym med bra ”höghastighetskontroll” på vågen vissa dagar. Samtidigt är det andra dagar när snarare är sidvind och rätt lätt vind men små och väldigt fina vågor. Då är det snarare riktigt fin sväng i lite lägre fart då vill åt (såtillvida du inte är en virtuos när det gäller att plocka upp fart från vågenergin).
Till buds står du en sväng och kontrollorienterad stubbie (ala EVO 80), en aningens större trad (ala Fanatic NewWave, Starboard Acid 86, kanske Tabou DaCurve etc (lite osäker på om inte RRD WC är lite för snabb, men jag har inte kört en modern version själv så jag vet inte…har fått vissa indikationer från RRD-seglare dock)). Sista alternativet är förstås en twinfin som nog i allmänhet ger maximalt med per volym per svängenhet.
Det går förstås att teoretisera vidare om vad dessa tre alternativ har för för och nackdelar.
Personligen har jag funnit att jag helst har två brädor nära varandra. Mycket överlapp ger bra med trim- och valmöjligheter i det viktiga mellanregistret vilket för mig berikar seglingen mer än något uns mer bekvämlighet i max och min av vågseglingsregistret.
-
Aha. Det var minst 10 år sedan jag seglade den delen av viken. Det ser ju ut att vara minst 20 grader bättre vinkel på vågor/vind än längre ned i viken.