Forumsvar skapade

Sida 133 av 329
  • ola-h

Medlem
    25 juni, 2008 vid 14:01 som svar på: test

testar
    [img]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=36717&d=1214252606[/img]

• ola-h

Medlem
    25 juni, 2008 vid 13:40 som svar på: Dalen bilder/film någon??

Jag tror inte på att Dalen ens existerar i verkligheten. Än mindre på att det seglades där. Det är ett påhitt från dem som satt bakom skrivbordet och inte kunde segla. För att dämpa ångsten övertygar man sig själv om att man var i Dalen (jämför med Astrid Lindgrens Nangrijala). När kompisarna vill ha bevis för att man verkligen seglade så drar man upp historien ovan om att bilder tyvärr inte kan spridas.

Antagligen är det samma sak med Gislöv, Åsa och Torö. Bilder därifrån är egenltigen bara photoshoppade bilder från Fituna och de som är med på bilderna satt egentligen på jobbet – ansiktsfoton från passfotoregistret har bara klistrats in i bilderna och de 2009 års prylar som de säger sig segla är inlänkade från någon fransk, spansk, rysk eller japans spionsite.

Fet vågsegling i Sverige är en utopi. Möjligen en illusion. En inre röst. Eller en nevrotisk tvångsföreställning.

• ola-h

Medlem
    25 juni, 2008 vid 10:58 som svar på: FETA bilder från Fituna…

Haha, såg första bilden och funderade på varför de körde så stora färjor i Fituna.

Och Gurra, vi gillar väl alla bilder. Keep ’em coming.

• ola-h

Medlem
    25 juni, 2008 vid 09:41 som svar på: Full sula i Åsa

@Lars_K 477551 wrote:

Jepp. Drar du ut med kameran så kan vi turas om och fota! 🙂

Ja det var lite det som var tanken med att segla ut kameraprylarna. Att flera personer sedan kan turas om att fota. Det borde kunna bli väldigt spännande vinklar. Inte många ställen där man lägger fullpatte bottensvängar 5 m från ett stenröse. Frågan är om 70-200mm räcker eller om man skall gå på 24-70?

• ola-h

Medlem
    25 juni, 2008 vid 08:21 som svar på: Full sula i Åsa

@Lars_K 477543 wrote:

…Dock blir det ju sällan fotat där ute, framför allt när det blåser pung. Men med en undervattenspåse stående på säl-ön hade det kunnat bli episkt feta foton där ute! =)

Ett projekt som jag länge funderat på. Jag hade med mig en vattentät säck och ryggsäck i måndags och hade planer på att segla ut med kameran, simma ut till ön och fota därifrån (utan vattensäck, men min kamera är hyfsat vattenskyddad). Problemet är att det är ett lite för äventyrligt projekt i 20m/s. Men en bra 12-15m/s-dag så…

• ola-h

Medlem
    24 juni, 2008 vid 20:53 som svar på: För mycket nedhal? Fel mast?

Skicka upp en bild på seglet riggat som du riggar det. Helst tagen snett nerifrån mastfotshållet så man ser både masten och akterliket och hur buken faller in.

• ola-h

Medlem
    24 juni, 2008 vid 20:50 som svar på: Full sula i Åsa

@Kate 477426 wrote:

Själv missade jag infarten och drogs över lite stenar innan jag nådde land. Det är en liten kanal och strömmen är stark!

Beware!

Jag var också på den stora stenen två gånger när jag skulle upp och undvek med en hårsmån en katastrofspolning precis framför flatstenen som kunde ha slutat riktigt illa. Micke Lygner som också kan stället bra pajjade HELA utrustningen på den stenen en bra dag förra året. Men överlag är Åsa ändå relativt lättseglat eftersom det är en point och man inte måste ta sig ut mitt genom bryta hela tiden. Men man får räkna med en del bräddingar och mindre segelrevor när man kommer lite snett. Så länge man håller sig på benen och inte är på fel plats vid fel tillfälle flyter dock det oftast på.

• ola-h

Medlem
    24 juni, 2008 vid 20:42 som svar på: Full sula i Åsa

Tror inte han konfar. Men han bor ett hundratal meter från Stenudden. Han ”tillhör det gamla gänget” med Marcus Boman, Jeppe, Pärtan m.fl som reste mycket till Maui på den gamla goda tiden när jag själv seglade insjö i Örebro (trots att jag tillhör samma generation…).

• ola-h

Medlem
    24 juni, 2008 vid 20:26 som svar på: Full sula i Åsa

@gurra1978 477414 wrote:

WOW, den bilden var grym. Vilken känsla. Grymt seglat av den snubben också.

[IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=36816&d=1214326563[/IMG]

Micke Lygner (på min Quatro twinfin, till salu för övrigt). Lygner är ju något av en legend inom svensk vågsegling.

• ola-h

Medlem
    24 juni, 2008 vid 09:44 som svar på: Full sula i Åsa

Snygga bilder. Riktigt hård segling i Åsa igår. Det var tyngre än vad det ser ut, skulle jag säga. Johan G. satt bakom en buske på stranden och fick 19.8m/s på sin vindmätare. Vi hoppades på att vinden skulle vrida till ren sidvind vilken både skulle gjort vågridningen enklare och antagligen gjort vinden lite mer hanterbar i styrkan eftersom den då får gå över land. Men vi fick hålla tillgodo med cross on. Det var dock troligen det roligaste cross on jag seglat. Fantastisk kombination av ren överlevnadssegling och ändå fullt möjliga förhållanden att rida vågor i.

En eloge till alla som var ute. Speciellt till superlättviktaren Kate som red vågor med sin 3.3:a när jag var toköverriggad med 3.5. Till saken hör att Kate seglar 3.5 ibland när jag kör 5.0.

Imponerande segling av många andra också. Bland annat Magnus, Jonatan och Jeppo (med blått Goya?) fick till grymma svängar.

• ola-h

Medlem
    24 juni, 2008 vid 09:30 som svar på: Fett stort i apel idag måndag

Snygga bilder. Visst är det Fahlen (Henrik dock, inte gamla puckelproffset och sedemera programledaren Hans)

• ola-h

Medlem
    23 juni, 2008 vid 08:38 som svar på: Släpp taget om er 5.0

Har ett Hot SO 5.0 till salu. 0709-589384.

• ola-h

Medlem
    22 juni, 2008 vid 20:59 som svar på: Bilder från Åsa idag

Trevliga bilder Toka och Rille. En av höjdpunkterna på lördagen var att se så många rida vågor riktigt fint.

• ola-h

Medlem
    18 juni, 2008 vid 21:36 som svar på: Trimhjälp?

Möjligen en dum fråga, men varför måste man ha så mycket framfotstryck? Jag seglar visserligen väldigt lite slalom och inte särkilt bra, men jag har aldrig märkt att jag haft för lite framfotstryck på mina Starboardar (iS 76 och 101) och då har jag inte ens framstroppen längst bak. I själva verket upplever jag att brädan går väldigt fritt och lätt i vattnet när jag kan smålyfta lite med framfoten för att fintrimma läget. Är det jag som gör fel som inte upplever framfotstryckavsaknad som problematiskt? Eller är det bara att jag är van vid spagatställning från vågbrädorna?

• ola-h

Medlem
    17 juni, 2008 vid 20:54 som svar på: Trimhjälp?
Sida 133 av 329
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA