ola-h
Forumsvar skapade
-
@dude 443196 wrote:
Vad finns det då för sidor där man kan försöka öppna kommunikationen till både seglarna själva och märkena?
Starboards teamriders svarar på frågor på deras ”ask team” sida. Såtillvida de inte är ute och reser så brukar man få svar från den man önskar rätt snabbt. Inte alltid världens längsta utläggninar direkt (sådant har de andra som sköter….) men i alla fall svar.
-
@benke. 443149 wrote:
Tur att han inte tog 50 knop projekted. Att segla med en drake på 10 cm vatten för att på slutet göra en båge där man seglar om draken, precis som man gör när man vänder om med wakebord när båten vänder.
Dvs om man börjar på halvvind i 45 knop och faller av till slör så måste man få en första accelerationsbåge sen kan man lägga på en till accelerationsbåge efter 15 sekunder så har man gjort 500 m, i teorin i alla fall.
Blir ju lite konstigt å bedömma om seglet bara har seglat 480 m när seglarn har kommit 500 m.Hmm, en slags makromotsvarighet till vindsurfingens kastfall då man ju också i princip flyger om seglet.
Om vi bara på ett exakt sett kunde mäta kroppens hastighet vid ett rejält kastfall så skulle vindsurfingen snart åter vara i topp.
-
@dr Masse 443026 wrote:
Jahapp, vad tror ni om det här:
Angulo is now on MauiSails!
he was testing and photographing in Cabe Verde yesterday!!
från boardseekermags forum. En hygglig skräll, måste jag säga.
Shit. Silly season indeed. Personligen tror jag dock Josh är mer en bra reklamskylt än någon som driver på utvecklingen…men det är kanske det Barry vill ha.
-
@Oregistrerad 442221 wrote:
Eller så är det som han själv sa förra säsongen, att han helt enkelt är för klen så att han inte hade speeden. Borde göra extra stor skillnad på produktionsbrädor.
Kevins är iofs i en sådan position hos Starboard att han kan få de storlekar han är intresserad att köra utvecklade åt det håll han vill. Många av de som jobbar med både shaping och testning är dessutom själv rätt lätta.
Kanske är det rent generellt en nackdel att inte vara stor som Antoine, men jag tror alltså inte produktionsbrädesregeln gör det värre i Kevins fall.
-
@donpedro 442956 wrote:
Intreesant EZZY rekomenderar tvärt om alltså att man tar den långa delen överst. Exempel en 370 botten med 400 topp.
Ja, det beror ju på vad man vill uppnå. Med den varianten får man ett segel med mindre buk på mitten (i alla fall mindre spänningsinducerad buk). Om man skall söka efter anledningar till Ezzys rek så kan det möjligen vara att deras segel har ENORMT mycket insydd buk långt ned. Hela designen bygger sedan på att det inte är någon lattrotation (dvs lattan bukar sig mycket, men spetsen är bakom masten istället för vid sidan av som på många andra segel). Man kan alltså tänka sig att för mycket styvhet långt ned ger problem på Ezzysegel.
Om man skall spekulera lite alltså…
-
Alla master har unika topp och bottendelar, men de passar i varandra (dvs skarvdiametern är samma)
At delarna säljs löst är dels är för att kunna komplettera om en del går av. Sedan är det också för att kunna ha ett ”system” som du säger. Dock är verkligheten inte alltid vad man kan hoppas – i det här fallet att man t ex skulle kunna kombinera master hursomhelst. I praktiken skulle jag säga att den enda kombination förutom den ”vanliga” är att kombinera en bottendel i en längd med toppen från en kortare längd. Tex en 400-botten med en 370-topp. Det här kan man använda för att fintrimma vissa storlekar som tex något runt 4.5.
När jag har testat så har jag i regel i dessa fall föredragit att helt enkelt köra en kortare mast med mer förlängning (typ 370 i 4.5). Det man uppnår är (givetvis) en lite styvare botten vilket ger lite mer drag längre ned och mer tvist längre upp. Man gör seglet till ett lite mer utpräglat ”powersegel” än vad det är med normal mastning. Om man istället kör en kortare mast rakt av blir seglet snarare lite mjukare överlag men behåller huvudsakligen sin buk/tvist-geometri.
Det endas fallet där jag rakt uppochned föredrog en ”combo” var på mitt superspeed 6.6 (460-botten+430-topp).
-
Den där filmsnuten är ju ingen fiaskobild. Den är ju grym. Visserligen inte perfekt tajming, men riktigt snygg position och bra satsning.
Fiasko hade ju varit att inte ladda på läppen utan tveka och svänga inåt när man misstänkte att vågen skulle bli lite väl hålig.
Nästa gång har slusken lite mer fart, flippar up nosen på läppen lite disktinkare och gör en grym floater och landar i skummet framför.
-
Ja, för att det skall vara ide att diskutera den här sortens undersökningar måste man först fundera på om man instämmer i de underliggande antagande som undersökningar av denna typ alltid bygger på.
-
@HJN 442747 wrote:
En bra debatt det här. Vill bara varna för RME:n. Ingen Dieselbil av det äldre slaget har varit utrustad för detta. RapsMetylEster innehåller syror som kräver att hela bränslesystemet har avsedda gummidetaljer (=viton). Många dieselägare har fått byta pumpar etc. efter RME tankningar som då tom varit så låga som 2%-iga. Tyvärr. 🙁
@Svenne 442415 wrote:
Vi kan ju ta ett snack om biosoppa nästa gång vi ses på Torö/Fituna. Att sörjan löser upp gammal fossilskit i tanken och smörjer bättre är bara jobbigt för tjocka ingenjörer. Faktum är att VW godkänner biodiesel, bara att följa ett annat serviceprogram.
Jag körde min sprojlans BMW på bio också, bara för att…Ja, vem skall man tro på, tro på, tro på….
Skadar RMEn gummi eller skadar den bara tjocka ingenjörer? Vässa era argument till en riktig debatt nu.
-
Jag som av rubriken trodde det var en nyupptäckt speedseglingskanal…
-
Fanatic brukar man kunna hitta, och en och annan Starbord finns också på någon av de mindre shopparna (har glömt vilka). Men som jag ser det finns det inte många anledningar att leta efter produktionsbrädor såtillvida man inte absolut vill ha något man redan är inkörd på.
Skrev detta tidigare idag, men glömde skicka iväg:
Det finns hur mycket som helst, men alla produktionsmärken är inte så välrepresenterade. Om du kan tänka dig t ex en lät beggad Quatro så finns det säket något som passar antingen hos Quatro uppe i Haiku eller hos HiTech i Kahului. HiTech ligger nästan mitt emot den stora NeilPrydebutiken på vägen ut från Kahului i rikning Paia. Inte svårt att hitta när du väl är på plats. Ingen ide att fixa i förväg, i så fall bättre at hyra någon dag medans man bestämmer sig på plats.
-
Snyggt kört och fotat gubbs.
-
Jag har nu en stor VW med dieselmotot och jag kör den på strax över 0.7l/mil. Inte så farligt, faktiskt. Jag tror en ”vanlig” bil i typisk familjeklass skulle dra lika mycket med prylarna på taket. Absolut bäst blir förstås att gå på något riktigt snålt och litet och sedan ha en så slimmat utrustning att man får in den i den lilla bilen (jag har kört 2 brädor och 5 riggar inuti en Clio, så det går…).
Men så länga man har lite mer omfattande utrustningberg (eller behöver få plats med mer personer än föraren inne i bilen) så blir det ju takräcke som gäller. Min gissning är att även en liten minibil med låg förbrukning skulle börja närma sig min dieselbuss om den lilla bilen skulle härbergera tre-fyra brädor, segelbag, riggbag mm på taket.
-
Förbjudet att bajsa när man vindsurfar betyder skylten.
-