ola-h
Forumsvar skapade
-
Shit Jeppe, med tanke på formen på den brädan kanske du skall prova att SUPa din Formula…
En sak jag märt när jag paddlat min (långa) OS är att det är helt otroligt enkalt att hålla sig på benen även när man är på väg ut och får lite vågor över sig. Det är en rätt fascinerande känsla när man paddlar rakt ut mot en 1.5-2m våg som bryter rakt över brädan och ändå glider man bara igenom. Detta lär blir AVSEVÄRT svårare på en kortare bräda.
-
Var seglar du? Vad tycker du mest om att göra på vågen resp på vägen ut? Vikt?
-
Hmm, får man ha med vågfenor?
MauiCNC proto 8.5″ soft (Oljons)
MauiCNC proto 8.5″ stiff Oljons)
Scott Fenton 7.75″ (Fenton)
Drake Natural 2006/2007 20 (Nelson)
Drake Natural 2006/2007 21 (Nelson)
Drake Natural 2006/2007 22 (Nelson)
Drake Natural 2006/2007 23 (Nelson)
Drake Natural 2006/2007 24 (Nelson)
Drake Natural 2006/2007 25 (Nelson)
Drake Natural 2006/2007 26 (Nelson)
Drake Natural 2008 22 (Nelson)
Drake Natural 2008 23 (Nelson)
Drake Natural 2008 24 (Nelson)
Drake Natural 2008 26 (Nelson)Drake Wave TT 30 (Andersson)
Drake Crossover 2007/2008 22 (Curtis)
Drake Crossover 2007/2008 24 (Curtis)
Drake Crossover 2007/2008 26 (Curtis)
Drake Crossover 2007/2008 28 (Curtis)
Drake Crossover 2007/2008 30 (Curtis)
Drake Freestylee 2006 20 (You)
Drake Freestylee 2006 22 (You)
Drake Freestylee 2006 24 (You)Drake Freeride Flow 2006 42 (You)
Drake Freeslalom 2008 34 (You)Drake Speed 2007 Sr6b 23 (Boogie/Fox)
Drake Slalom Pro 2007 26 (Deboichet)
Drake Slalom Pro 2007 28 (Deboichet)
Drake Slalom Pro 2007 30 (Deboichet)
Drake Slalom Pro 2008 32 (Deboichet)
Drake Slalom Pro 2007 34 (Deboichet)
Drake Slalom Pro 2008 36 (Deboichet)
Drake Slalom Pro 2007 40 (Deboichet)
Drake Slalom Pro 2008 42 (Deboichet)Bara standardprylar, i princip.
-
Rabbit, det måste bero på grundinställningen eller nå’t. Jag skrattade gott när jag läste Jeppes inlägg. Det behövdes inga smileys för min del….
Jag försökte föreställa mig en rakad arg jesper, med pumpade biceps och black armytatuering. Det gick inge vidare.
När orden tar slut tar nävarna vid, heter det ju. Om nävarna tar vid _endast_ om orden tar slut så torde Jesper ha en tämligen lång stubintråd. Möjligen kan man till och med tänka sig att en del skulle föredragit ett kok stry om de fick välja…
-
Unrar om sprayet i sista bilden är ditklippt. Det ser lite mysky ut, med stora ”klumpar” av vatten så högt upp.
-
Grymt snygga bilder. Har inte direkt sett något liknande. Rätt mycket photoshop, verkar det som, men som sagt, snyggt i alla fall.
-
ola-h
Medlem19 oktober, 2007 vid 10:59 som svar på: British Airways förbjuder vindsurfingutrustning@Maui-mange 423201 wrote:
Saxat från länken till BA:s hemsida.
Shit, man får inte med sig stavhoppsstavarna heller!!! Vad skall man då göra de vindlösa dagarna?
-
Grejjen med Hookipa är att det liksom är surfarnas våg från början, men i praktiken, som Jeppe skriver, har det funkat helt OK. Nu erkar det dock vara helt andra ttityder, med bråk mellen vakter och windsurfare, poliser som konfiskerar windsurfingprylar etc etc. Som Giampaolo skriver på sin blg, 10-mansregeln kommer i praktiken snart innebära att det aldrig går att segla Hookipa aftersom det och med att det blir fler och fler folk som surfar (kooks…) kommer det alltid sitta minst 10 pers och skvalpa i brytet, hur mycket vind det än är.
Poliser gör bara sitt jobb, men det hela visar vad som händer när man formaliserar institutionaliserar) en ”mjuk överenskommelse” som 10-mansregels tidigare har varit. När jag har varit på Hookipa har det i praktiken spelat roll vilka som seglat respektive surfat. Att utan koll guppa ut och trilla mitt bland surfarna var inte direkt populärt och ofta var det några av de bästa surfarna som riggade först och liksom visade att det var dags.
Nu vet jag inte hur det bli. Jag antar att detta måste vara en stor grej bland lokala seglare och även de som har business där, så förhoppingsvis kan det komma fram en lämplig lösning.
Ni som inte gjort det. Läs/se på inläggen Calle postade.
-
ola-h
Medlem18 oktober, 2007 vid 17:26 som svar på: British Airways förbjuder vindsurfingutrustningSjälv var jag precis på G att boka Mauibiljett, ev med BA. Skönt att man inte slog till på det.
Jag fick liknande, men mindre allvarliga, problem när jag var på Maui sist. Både totalvikt man fick packa samt max vikt per kolli ändrade under tiden vi var där. Det var omöjligt att tjata tillbaka med de prylar jag hade med dit, så det blev till att packa om, lägga kvar lite grejjor och sedan pynta för resten.
Men du kan ju försöka. Berätta gärna hur det går.
-
Hittar det inte på mauiwindsurfing.net. Är det borttaget, eller?
-
ola-h
Medlem18 oktober, 2007 vid 11:11 som svar på: British Airways förbjuder vindsurfingutrustning@Rooster 422976 wrote:
Det står i o f s: The majority of skis comply with maximum dimensions, although all skis will be accepted.
Eeh, kanske för britter som skall ned med sina nybörjarskidor till CHamonix. Huvuddelen av skidorna är annars INTE kortare än 158cm. L+B+H på mina skidor hamnar t ex på på ca 230cm.
Men givetvis: Bojkott på BA från och med nu.
-
5 av noteringarna på 10 i topp 2007 är från SandyPoint. Det säger väl en del om stället. Det måste varit en häftig dag där nere. Jag vet att Ian Fox jag rätt laddad dagen innan.
-
Starboard är extrema i det fallet eftersom deras vågis är ovanligt snabb och deras fsw ovanligt svängig (samma rocker som sagt). I de flesta fall skiljer det betydligt mer, och när man går in på detaljer så går det helt enkelt inte att generalisera.
Med in vikt och med tanke på det skriver tror jag en fsw på knappa 80 liter blir bra. Det är svårt att välja något dåligt i den klassen.
-
Om du inte är en flugviktare kan mnst FW-storleken (77-79, typ) vara et bra alternativ. Eller så kollar du efter någon av vågisarna som har bra ”freerideegenskaper”.
När det gäller Starboard som jag bäst känner till är Pure Acid (våg) ch Kombat (fsw) oerhört lika. Samma rocker, samma rails, samma v etc. Bara bredden i tailed och nosen skiljer, i princip. Vilken som är bäst val beror på din vikt och dina prioriteringar när det gäler maximalt stort användingsområde vid ”raktframkörning” vs maximalt stort användningsområde när det gäller olika typer av vågor. ”Sweet spot” för brädorna överlappar dock väldigt mycket, så det handlar bara om att fudera ut vart man vill ha sina ”reserver” (lite extra bra planing eller lite extra bra kontroll i snabba vågor).
Om du skriver vad du väger så kan vi diskutera storlek.
-
Shit, det ser ju rktigt vetenskpligt ut med fantastiskt noggrann grafisk representation. Kona, _måste_ ju helt enkelt vara bäst. Fast vad kommer grafen ifrån egentligen?
Empiriska rolighetsdata där tusentals seglare fått svara på frågor om hr roligt de haft på olika brädor i olika vindar (på en 5-gradig skala av likert-typ…).
Eller är den bara en skojig illustration till författarens åsikter?
Som matematiker undrar jag varför han inte beräknat integralen av funfactorkurvan över vindstyrkan 0 till oändligheten och fått ett enda tal som kunde säga mäta hur rolig och användbar brädan faktiskt är.