Forumsvar skapade

Sida 163 av 329
  • ola-h

Medlem
    17 september, 2007 vid 09:42 som svar på: Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?

@Snuffe 415610 wrote:

…väjningsrätt…

Kanske kan det vara ide att följa övrigas kommentarer och läsa på lite om väjningsskyldighet i vågorna.

Du kan dock få behålla din

…väjningsrätt…

Vi skall inte tvinga dig att köra rakt fram om du vill väja på vägen ut. Om du däremot inte vill väja på vägen in är fallet ett annat.

• ola-h

Medlem
    16 september, 2007 vid 22:52 som svar på: Vågis som freeride?

Jag har ju rätt mycker brädor, men då och då rycker jag fram en vågis eller fsw även på insjö. Senast igår faktiskt. Jag har en Kombat 79 som är grymt kul som insjöbräda också och t ex en Pure Acid i lämplig storlek är i princip lika kul men kräver aningens mer vind (det är samma rocker och rails på Pure Acid och små Kombat).

Jg kör oftast samam trim som i vågor. Någon enstaka gång skruvar jag om stropparna, men det är inte ofta. Jag kör som du antyder oftast lite större segel för en viss vindstyrka på insjö. Ibland kör jag andra fenor (crossover, freestyle), men oftast inte så mycket större. Undantaget är om jag är underriggad. Då tar jag på plattvatten lite mer fena medan jag i vågor oftast inte gör det eftersom jag fortfarande vill ha bra känsla på vågen.

Igår gick det i drygt 29 knop med Kombatten och standard vågfena, så blåser det bara så kan den här sortens bräda går rätt fort (liksom en modern ren vågis).

• ola-h

Medlem
    16 september, 2007 vid 22:30 som svar på: Någon som har fått till några bra farter idag??

Körde på min lokala sjö igår. Vi hade bara tid för någon knappa timmas segling och jag tog min freestylevågis och 5.0 vågsegel och min fru fick en 4.0:a. Dock tutade det i rätt rejält, så när min fru blev trött tog jag 4.0:an. Jag seglade egentligen bara ”skojsegling” med lite små chophop, 360 mm och därför blev jag lite förvånad när GPSar visade 29,3 knop i topp (2 noteringar på samma fart 2s, 26.5 i 5*10s). Det var löjligt choppigt som 4.0 på öppen insjö lät blir. Vågsegel och bräda med ren vågrocker och en vanlig vågfena gjorde mig i alla fall helt komfortabel på prylarna, till skillnad från när jag seglar slalom. Kanske var det det som gjorde att det gick fort. Man ångrar ju så smått att man inte testade ett par ordentliga slörar.

En annan reflektion är hur otroligt mycket mer ”lättdrivet” ett så litet segel som 4.0 är.

http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=22851&uid=1597

• ola-h

Medlem
    11 september, 2007 vid 20:28 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

Shit, Kricke ser inte gammal ut på den bilden. Inte Mackan heller för den delen.

• ola-h

Medlem
    11 september, 2007 vid 19:38 som svar på: PWA Brasilien

Kan bli cool final om förhållandena dyker upp. De kan ju köra ett 25-minutersheat om de vill.

• ola-h

Medlem
    11 september, 2007 vid 19:14 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Ja Powerex (=simmer) kan blandas

• ola-h

Medlem
    11 september, 2007 vid 17:52 som svar på: PWA Brasilien

Fernandez tog Pritchard. Nu tar han nog Baker av bara farten om inte Nik kan plocka fram nåt riktigt schysst hopp ur bakfickan.

• ola-h

Medlem
    11 september, 2007 vid 17:15 som svar på: PWA Brasilien

Fernandez tar loosers. Nu får Pritchard sina fiskar varma. Han kan nog inte matcha Fernandez i hoppen, men får han till vågridningen så har han ju fördel där.

• ola-h

Medlem
    11 september, 2007 vid 16:54 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

@Mag 413907 wrote:

Rätt som Ola&ola säger att hellre 5-4,5 än 5-4,2 för mig. Men det gör det ju omöjligt att rationalisera. 3,7-4,5-5,0-5,7 kanske.

Magnus, en fyrasegellinje för dig för vågor behöver väl inte innehålla en 5.7:a?

3.7-4.2-4.7-5.3, kanske? Fast det är väl som du säger, 4.5-5.0 är basen i din segling….

… ???-4.5-5.0-???

Nej det går inte att få ihop det till 4 segel.

Om jag skulle ha fyra skulle det t ex kunna bli 3.7-4.2-4.8-5.5 (2 superfreak 2 smack)

• ola-h

Medlem
    11 september, 2007 vid 16:09 som svar på: PWA Brasilien

Det blir ju löjligt tungt för den vinnare från loosers som skall förbi de fyra finalisterna. Hoppas Polakow tar loosers. Det blir lite ”Hookipa hall of fame” på plats 2-5 då, men nya kungen Kauli på topp. Eller kommer Kauli darra på slutet som han faktiskt gjort alla tre tidigare tävlingar?

• ola-h

Medlem
    11 september, 2007 vid 10:47 som svar på: PWA Brasilien

Det är svårare för newschoolkillarna när det är taktiska vågval och precisionsvågridning som gäller.

• ola-h

Medlem
    11 september, 2007 vid 10:45 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

@MacTS 413747 wrote:

Faktikt så har jag samma upplevelse som Greg. Har börjat köra med hjälm i år när jag speedar i hårdare förhålllanden och tycker att jag slår huvudet i masten lite då och då. Däremot så är gångerna lätträknade som jag har slagit huvudet tidigare när jag kört utan hjälm. Antar att jag omedvetet har skyddat skallen tidigare, men struntar i det när jag har hjälm.

Jag tror det faktisk beror på aningen sämre sikt (i pereferin) samt att huvudet faktiskt blir lite större. När jag gippar passerar masten nästan alltid precis förbi huvudet, så den touchar luggen typ. Ändå har det knappt hänt at jag dunkat i just en gipp. Jag är övertygad om att när jg skaffar hjälp, kommer huvudet att studsa mot masten i var och varannan jipp.

Jag hade hjälm på 80-talet och då var det precis det som hände.

• ola-h

Medlem
    11 september, 2007 vid 10:15 som svar på: Alla borde ha hjälm i vågor

En redig smäll i skallen, sen kanske man glömmer bort varför men inte vill ha hjälm?

• ola-h

Medlem
    11 september, 2007 vid 10:12 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

@dr Masse 413737 wrote:

Jag har nu 5.3, 4.7 och 4.1 samt en 75-liters klassisk vågis. Något som Ola H. för typ 5 år sedan tyckte att jag borde ha. Ibland krävs det tid för att saker och ting skall sjunka in… http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=19258

Men tänk vad du lärt dig mycket under tiden. Jag tror fler personer borde testa runt lite mer och inet vara så låsta vid vissa brädtyper och -storlekar, segellinjer etc. Det är iofs en poäng att verkligen segla in sig på saker också, men man hinner nog med det också vad det lider.

• ola-h

Medlem
    11 september, 2007 vid 08:57 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

@Ola_P 413698 wrote:

Magnus: 3.5 4.2 4.7 5.7 kanske?
    hmm, då är det rätt likt min linje som jag gärna skulle kompletterat med en 3.4 och 340 mast, då blir det 3.4 4.1 4.7 5.7 (och en mast per segel, faktiskt)

Full pott i master, Ola!

4.7-5.7 är ett rätt intressant steg. Lite stort, förståss, men med den segling du gör ser den linjen rätt bra ut. Ett bra exempel på vad det kan betyda att ”optimera stegen i det viktigast registret”.

Om jag skulle välja tre segel så skulle det nog bli 4.2-4.8-5.5 (superfreak-smack-smack) eller kanske 4.0-4.5-5.3 (fire-fire-smack). Två master och mellanseglet går på vilken som helst av dem.

Sida 163 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA