ola-h
Forumsvar skapade
-
ola-h
Medlem3 september, 2007 vid 07:24 som svar på: What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädor@jonatan 410182 wrote:
Jag anmäler två brädor som du kan få sätta sågen i 😉
Dina brädor är väl redan obducerade medelst framåtloopar?
-
Men Öööööh igen. Om man nu skall namedroppa så bör det göras rätt. Det är väl ändå Neil Perth på trummor när vi snackar Rush. Herregud Irie, vilket flagrant klavertramp.
-
Man skulle kunna göra samma grej fast med t ex brädmodell som gemensam nämnare istället för spot. Sedan mappa mot personliga rekord (eller färgkoda plupparna relativt pers.rekord)
-
För att poängtera att brädtypen spelar roll kan jag nämna att Starboards lilla speedbräda på 50liter, knappa 46cm bredd och knappa 30cm tail på ett hyftat effektivt sätt tar ett kraftfullt 6.7 cambersegel (anligt de som provat prädan).
En annan anmärkning är att en viss segelstorlek kan funka bra om man väl har hyfsat tryck (och fart) men ändå inte levererar tidigare planing än ett mindre segel när båda är underriggade. Det är just det som händer – själva upplaningsläget blir väldigt bökigt.
-
@Gnutten 410307 wrote:
Vilka är symptomen på att man har ett för stort segel till en viss bräda?
Bra fråga. Det beror lite på brädtypen, men för vågisar så blir det helt enkelt tungt och rent prestandamässigt så planar man helt enkelt inte tidigare med ett mindre segel. Jag kan t ex sätta på en 5.6:a på min EVO 62, men jag kommer plana (minst) lika tidigt med en 5.3. Det är det som jag tar som defintiion på max segelstorlek på en viss bräda.
Om man däremot i EVO62-exemplet bara har en 4.7 och en 5.6, t ex så kommer man i alla fall kunna sätta på 5.6:an. Det kommer inte kännas något vidare och man skulle hellre haft en 5.3:a, men 5.6:an kommer ändå funka som nödsegel och säkerligen plana tidigare än 4.7:an, trots att det rent tekniskt är ”för stort”. Jag tror i själva verket jag skulle kunna få upp 62:an i planing med min 7.0:a men seglingen skulle suga fett. Så, det hela beror alltså på vilka förväntningar man har på balans i prylarna.
-
Tack för påminnelsen, Masse. Jag beställde direkt.
-
Jonatan kör ju Ezzy och då motvarar 4.7 ungefär det 6.0 med 3 cambers som Stinger skrev om när det gäller bottendrag. Men jag tror mig ha hört nå’t om en 5.5:a (som då antagligen drar som ett formulasegel).
När det gäller grundfrågan är min erfarenhet att det är omöjligt att säja utan att ha seglat brädan. Två närmast identiskt stora brädor kan kännas väldigt olika när mna börja lasta på stora segel. Det beror lite på vad du väger också (samt på din teknik och vad du förväntar dig för känsla från prylarna).
Men en gissning är att 5.7 borde funka, men 6,1 kommer vara tveksamt om du inte är en superlättviktare.
-
ola-h
Medlem30 augusti, 2007 vid 18:47 som svar på: What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädorWYSIWYG, säger de. Lite detektivarbete på G? Alla som har en bräda som ”ser carbonig ut” kan anmäla sig här, så får vi sedan försöka kolla upp om det verkligen är carbon.
-
@Lars_K 410049 wrote:
Jag har inget emot att chansa hej vilt. Men först måste jag halvt analysera sönder de olika alternativen! 😉
Precis. Det blir liksom en mycket mer utpräglad chansning om man verkligen på ett djuplodande sätt tagit reda på att man egentligen inte kan veta vilket av alternativen som är bäst. Jag menar, tänk om man redan från början har en intuitiv känsla för vad som är bäst och att den käsnal faktiskt stämmer med sanningen. Då blir ju chansningen inte alls chansartad.
-
@pure 410022 wrote:
Så fort du sätter vattenstarten klockrent så kan du segla på vilken volym som helst nästan (av egen erfarenhet). Men däremot sår är det ju frågan om du vill kunna dra segel.
Jag tycker inte det är helt sant. Eller i ala fall inte hela sanningen. Min fru jobbar med vattenstarten (drar aldrig rigg, bara vattenstartar, oavsett bräda). Hon tycker ändå det är rätt stor skillnad mellan olika brädor och det gäller faktiskt även om de har liknande volym (jag råkar ha 4 olika brädor från 99-101 liter…).
Och när man kommer till läget att börja vilja sätta gippar mm så tror jag skillnaden blir ännnu större. Fast för själva vattenstarten i sig så kan rent av en mndre bräda vara lättare. Min fru har ofta kört på små vågisar i 70-80-litersklassen om det blåst på lite.
-
-
Jag höll länga kvar vid fet boge-joint eftersom jag trodde det sparade brädorna mer (hade ett par incidenter med trasiga mastkassetter på min ”customtid” under 90-talet). Iofs tror jag det är sant än idag.
Dock finn det ett par fördelar med tendon. Dels så är den styvare. I extrema fall kan en gummiled typ boge deformeras sjukt mycket under segling. Den största fördelen är annars att själva ”senan” är enklare att byta än en joint. De kostar inte skjortan heller så vid normal segling kan man helt enkelt byta dem varje eller varannat år och dessutom ha en i reserv i baggen om man börjar se tecken på förslitning. En locktightad boge kan vara ett helvete att byta.
Det är ingen tvekan om att tendon är standard nu för tiden och håller man sig till t ex Streamlined original och byter då och då så kan man vara i princip säker på att klara sig från brott.
-
@jonhand 409994 wrote:
Jag kör en 155L bräda(RRD Evolution 360) och är i samma fas som ”fastforward”, D.v.s planar, fixar vattenstart, sele, fotstroppar och sätter gipparna ibland…
Funderar på om det är läge att byta bräda eller om man skall fortsätta öva på denna ”nybörjabräda” ett tag till. Känner mig osäker på om man fixar en bräda runt 100 liter?? (Jag väger 75kg) Jag har surfat aktivt ett år, Vad är erfarenheterna? Är det bättre att fortsätta ett tag med 155L tills gippar m.m sitter 100%-igt?Det beror på ditt focus. Om du är nöjd med att segla runt som du gör nu så kan du behålla din bräda ett tag till. Om du vill utvecklas och är berädd att betala med lite mer badtid under en period så kommer det löna sig med en mindre bräda. 100 liter är fortfarande rätt stort för 75 kilo och jag tror inte du kommer få några större problem. Kanske kommer du rent av tycka att gippar både gippar och vattenstarter rent av blir enklare på en mer manövrerbar bräda.
-
Jag har vid närmare eftertanke för mig att det var Stefan Axelsson.
-
Rotho Duo var en mastmodell som dels hade kolfiberstrippar på sidorna och dessutom var förböjd. Iden var att den skulle vara extra styv i sidled och att man dessutom kunde variera mastens styvhet (eller i alla fall upplevelsen av styvhet i seglet) genom att vända böjen framåt eller bakåt.
Jag köpte en sådan mast någon gång på 80-talet och råkade då istället få en specialbeställd extra styv variant som egentligen skulle till någon speedseglare. Tänke om det var du…