Forumsvar skapade

Sida 170 av 329
  • ola-h

Medlem
    24 augusti, 2007 vid 17:47 som svar på: Vågor mellan Varberg & Götet?

Åsa (stenudden) funkar inge vidare om det är rak väst och inte vrider från sv. Fast med nuvarande prognos kan nog Åsa funka om det bara blir tillräckligt med vind för att generera vågor. För små vågor i Åsa är ofta lika med stenätning.

• ola-h

Medlem
    24 augusti, 2007 vid 14:34 som svar på: Hålla trycket i gippen..

@andersbq 408235 wrote:

Nu väger vi förvisso lite olika, men den tekniken är absolut bra när det blåser, men i denna tråden pratar vi väl precis planing? (Sådana förhållande som jag brukar kalla ”SM i Planing”).

Jag skulle nog säga att ”min” teknik är minst lika bra även när det gäller ”SM i planing”. Enda problemet är att det inte funkar så bra på cambersegel för att de roterar runt sin egen axel för dåligt.

Annars är tekniken när man väl fått in den rätt kul just i lättvind med förhållandevis stora segel eftersom man får jättelång tid på sig mellan att man släpper bommen på ena sidan tills man tar tag i den på andra sidan (jag går direkt från mitt vanliga grepp på ena sidan till andra sidan, dvs tar inte i bommens framdel något och både släpper gamla och sedan tar tag i nya sidan i princip samtidigt med bägge händerna, inget ”armkors”, alltså).

Vi får köra en ”jibe-out” med de olika teknikerna. Då kan vi även passa på att ha tävling i vattenstart i lite vind och dylika andra lättvindsknep. Varför itne wave classic som normalt brukar vara väldigt bra för just lättvindssegling…

• ola-h

Medlem
    24 augusti, 2007 vid 12:59 som svar på: Segellinje

Tack Jester. Ändrar till 6.3-7.3.

• ola-h

Medlem
    24 augusti, 2007 vid 12:42 som svar på: Hålla trycket i gippen..

@andersbq 407854 wrote:

… och stå ganska långt fram i utgången.

Bara som en kontrast: På den sortens prylar vi talar om här så går jag aldrig fram såtillvida jag inte missar och sjunker igenom till stillastående. Istället tar jag först ut bakfoten, breddar bomgreppet, gör själva svängen (lite olika beroende på förhållanden), flippar seglet och tar sedan ut (den före detta) framfoten ur stroppen och flyttar den till den nya stroppen samtidigt som jag flyttar den andra foten bakåt.

Den grundläggande skillnaden i denna alternativa jippteknik är att man flippar seglet klart före man flyttar fötterna. Det gör att man kan flippa seglet mycket, mycket tidigare i svängen, precis när man går igenom vindögat och ändå inte har något drag. Då är man redan inskotad och klar när brädan börjar tappa fart.

Om man vill tricka till det kan man tom göra denna sort gipp utan att ta ut någon fot ur stroppen och sedan segla vidare switch på den nya bogen. Inte så användbart, men inte heller så dumt i träningssyfte.

OBS: jag menar inte att detta skulle vara bättre. Det är bara en annan metod.

• ola-h

Medlem
    24 augusti, 2007 vid 12:04 som svar på: Segellinje

Hmm. Beställde just ett 6.6 och ett 7.3 (ville iofs testa både dessa ”sweetspotsegel”). Men med mina 70 kilo i bagaget, borde jag byta 6.6 mot typ 6.3 eller 7.3 mot typ 7.8? Har i princip ingen erfarenhet på ”sizing” i slalom.

Jag kommer behålla mitt no cam speed 5.5, men dessa segel vill ha mer vind än motsvarande camberstorlek, säger de. Så 6.3 kanske blir bra? Eller?

Brädor är iS76 och 101, fenor i alla storlekar.

• ola-h

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 19:27 som svar på: Bilder Gislövshammar20070821

Jo, ett privat mail hade varit fint, förståss. Hade för övrigt exact samma problem en dag i sommras när det brallade rejält bara just i Skåne. Jag drog ned och försökte fråga lite här och där ”vad som gällde”. I slutändan fick jag segla själv i Lödderups strandbad vilket var lite sådär halvscary.

• ola-h

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 17:42 som svar på: Bilder Gislövshammar20070821

Inte så konstigt med lite hemlighetsmakeri om Gislöv efter de senaste åren helt orimliga invasioner. Det behövs ju bara EN enda tråd som hintar om att det kommer bli bra dit och vips så är det hurdratals pers på vattnet som slåss om vågorna. Givetvs har alla lika rätt till dessa vågor, men samtidigt håller jag med om att ingen har skyldighet att informera om när och var det kommer gå av. Det är trots allt lite skillnad på att ”blåsa visslan” om att Gislöv kommer funka och att samordna seglingen med sina hemmapolare på insjön.

Om man vill ha info om t ex Gislöv är det som det är nu antagligen att kolla direkt med någon ”local” istället för att dra på en offentlig tråd. Lite tråkigt, men som sagt inte konstigt.

• ola-h

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 13:46 som svar på: SUP basics

Lite fler bilder, eftersom de ju sägs säga mer en tusen ord:

1: Små beachbreak funkar, även med barn omboard
    2: På väg ut, passageraren kan förvänta sig en örontvätt…vilket tar oss till
    …3: Min första SUP-session. Rätt tufft beachbreak i Borrby, men som Jeppe skriver ovan var det förvånasvärt lätt att ta sig ut. En och annan spolning förståss, men överlag otroligt mycket enklare att jag trodde att ta sig igenom brytande vågor. Observanta betraktare kan se mig på väg ut bland vågorna någonstans mitt i bilden.
    4. Tillbaka till början – mer små beachbreak.

• ola-h

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 12:13 som svar på: SUP basics

En bild till.

• ola-h

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 10:52 som svar på: "Ny" bräda sönder?? 🙁

Edit: Min favoritprodukt för små dinglagningar är för övrigt Solarez UV-härdande epoxy filler. Vet inte om den säljs i Sverige dock. Smidigt att slippa blanda och den blir väldigt hård och slipbar och är extremt lättjobbad.

Se
    EPOXY FIBERFILLED

http://solarez.com/products.html

• ola-h

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 10:46 som svar på: "Ny" bräda sönder?? 🙁

Det är en rätt lite skada som ser stor ut på bilden (bra med enkronan…). Hur du skall gå vidare beror på hur mycket tid du är beredd att lägga ned. Som sagts ovan är det bra at slipa ned det som är sprucket lite, så du ser om det är sprucket även under. Slipa inte för mycket bara, det gör det bara svårare att få till sedan. Förutom själva ”huvudskadorna” ser det ut som bara gel-coaten är sprucken.

Jag skulle nog slipa ned färg + gelcoat lite och fylla med microballonger+epoxy. Gör denna fyllning i flera steg. Första steget kan vara att använda epoxy utan microballonger för att limma ihop sprickorna lite. Gå sedan på med fler lager tills du fyllt upp. Maska gärna med tejp så du liksom bygger upp brädans form med tejpen och sedan fyller epoxy mot den. Då blir det minimalt med slip. Kör bottensidan först utan att kleta ned railen och gör sedan samma sak på railen. Vill du vara säker kan du sedan som Ola P säger lägge på en vävsnutt runt kanten. Obs att detta är ett ställe på brädan där man inte vill ha allt för mycket ojämnheter.

• ola-h

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 10:23 som svar på: Huvudbry – förlängare

Jag har iofs kört 45cm-förlängare på kortaste utan katastrofala resultat. Möjligen blir masten en aning styvare i botten, men jag har inte besvärats av det.

Dock känner jag inte till någon 45cm rdm-förlängare fur US-cup som kan göras riktigt kort. De flesta har min 7-10 räknat från masten till blockets överkant. Några går ned till ca 4-6cm, men det är nog teoretiskt minimum med kopp (som din Streamlineförlängare uppnår).

Det borde finnas något liknande http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_52&products_id=119

fast för rdm för en rimlig penning. Iofs funkar inte den konstruktionen för US-cup.

Hur som helst, det första jag skulle göra är att provrigga 5.0:an på din Streamlined i max-läge. Om det funkar så är ju allt frid och fröjd och du kan gå på valfri prisvärd 45cm rdm-förlängare som t ex Hots kolfibervariant för 850 pix.

Funkar det inte får vi fundera vidare…

• ola-h

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 10:06 som svar på: Bredare i häcken

For intresserade av dessa frågor rekomenderar jag läsning av post #9 i följande tråd på Starbordforumet där Ian Fox ger en mycket bra genomgång både av varför man modifierat shapen till 08 och vad skillnaden mellan iS101 och iS96 är:

http://www.star-board.com/forum/showthread.php?t=2478

• ola-h

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 08:00 som svar på: Longboards världscup 2008

150 euro?

Kommer de köra olika grenar, som t ex vågsegling?

• ola-h

Medlem
    17 augusti, 2007 vid 13:32 som svar på: Dra rigg på vågbräda?

Viktigast är att stå rätt så inte någon del av brädan sjunker för mycket. Sedan är det en stor fördel att vara snabb, speciellt i läget från att seglet börjar lämna vattnet till att det är fullt uppdraget. Man kan i princip rycka upp det och suga tag direkt i bommen. Ju snabbare man får seglet upprätt och håller i bommen, desto mindre problematiskt blir det med balansen och desto snabbare kan man börja styra brädan rätt.

Det allra svåraste med segling på riktigt liten bräda i riktigt lätt vind (dvs när det i princip inte är NÅGOT drag i seglet) är att hålla kursen så att man inte börjar vrida sig relativt vinden. OM man är bra på att vattenstarta så kan kan man i praktike göra detta i lika lite vind som det någorlunda enkelt går att balansera på brädan. Föredeln med vattenstart i superlätt vind (relativt riddragning) är att man kommer i rätt riktning direkt. Vid riggdrakning är det lätt att man lovar upp lite och det är extremt svårt att falla av om man har vatten till låren och bara ett uns vind.

Om brädan har hyfsat med volym, motsvarande din kroppsvikt typ, kan dock riggdragning vara väldigt effektivt och om grejjorna ligger fel kan det vara mycket snabbare än vattenstart. Med lite övning så kan man tom dra rakt i masten i nödfall.

Sida 170 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA