Forumsvar skapade

Sida 173 av 329
  • ola-h

Medlem
    7 augusti, 2007 vid 09:52 som svar på: Kompisarna vill börja Kita

@sourra 403431 wrote:

”Jag ligger hellre här än tar hjälp av en jävla kitesurfare.” var svaret jag fick, så han fick ligga kvar.

Sicken looser. Tyvärr finns det rätt mycket dålig attityd till ”senaste nykomlingssporten” inom surfkulturen (i vilken jag här inluderar vindsurfkulturen). Historien visar att det knappast går att stoppa nya surfsporter, så varför inte istället följa Jeppes råd ovan? Om man har en välkomnande attityd till andra varianter av vattensporter än den man själv för tillfället sysslar med är dessutom chansen större till samarbete och kreativ problemlösning vid de tillfällen det ändå blir problem.

Det är väl inte någon särskilt relevant diskussion huruvida någon viss persons akrobatkonster rent fysikaliskt är ett hopp eller ett flyg och ännu mindre intressant hur stavningen i diskussionerna i fråga förs.

Att sedan alla som är på vattnet har ansvar för att inte skada andra är en annan fråga, tycker jag.

• ola-h

Medlem
    7 augusti, 2007 vid 09:09 som svar på: En liten film från Apelviken.

Som vanligt en inspirerande film med bra ladd.

• ola-h

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 21:51 som svar på: ang fotstroppar/barfota/skor

Jag tycker väl egentligen att den stora fördelen med contour är att de är styvare i den meningen att det inte är så ”mycket flex uppåt”. Därigenom får man mer direkt kontakt med brädan. Däremot sitter man väl inte direkt bättre, tycker jag.

Så, det kan säkert hända att du kommer tycka Contour är en uppgradering, men jag tror inte att just bytet kommer lösa dina problem.

• ola-h

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 16:29 som svar på: 38 knop på 145l freeridebräda

Aeron har iofs en rätt snabb rocker, men med tanke på shapen i övrigt är det nästan ännu sjukare.

Seglade förresten på Starboards nya freerajder och ett säckigt riggat Superfreak 7.0 (heldacron) häromdagen vid mina föräldrars sommarstuga. Skulle mest åka ut och sola lite, för det blåser aldrig där pga terrängen. Men precis när jag stod på bryggan kom en by och jag accellererade iväg rejält de kanske 200m över sjön och fick tokbromsa för att inte drämma in i andra sidan. Otrolig känsla att plana iväg på nästan helt slätt vatten. Satte inte ens i fötterna i fotstropparna och var ändå uppe i 27 knop innan jag fick bromsa. Så visst spelar förhållandena in en hel del.

• ola-h

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 14:22 som svar på: ang fotstroppar/barfota/skor

Sittselen kan vara en del av problemet, men huvudsakligen tror jag det är en vanesak samt en prioriteringsfråga.

Med prioriteringsfråga menar jag att men liksom får bestämma sig om man vill köra manöver (stora stroppar som man får in i princip hela foten i) eller mer freeride (små stroppar eller tom dubbelstrop så man hamnar närmare kanten).

Det verkar ju trots allt som du vill koncentrera dig på manövervarienten – stora stroppar alltså! Men, det finns hopp för raktframåkningen. Faktum är att när man vill ligga och pressa måste man faktist inte stå med fullt tryck i stroppen, det är bara att flytta ut foten lite. Iofs tappar man lite kontroll, men oftast är det inga som helst problem. Det kan tom vara lite bra träning att ha balans på brädan utan att lite 100% på stropparna.

Slutligen, om du ändå har problem med att flyga ur så kolla om du kan flytta ihop stroppskruvarna lite genom att inte köra stropphål som så att säga ”hör ihop”. Ofta blir resultatet en allt för smal stropp (typ 2-2.5cm smalare än normalt) men för en del funkar detta kanon. Smal stropp som klämmer åt på sidan av foten, men hög som ger bra rörlighet är det bästa för manövrar och vågsegling.

• ola-h

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 15:11 som svar på: Gott nytt… 2008? (nyheter är _min_ drog…)

Den trailern blir jag grymt sugen av. Både seglingssugen och filmtittningssugen. Like proffsigt som vanligt, Calle.

Förresten, är det du som är med och seglar på bild ett och två ovan?

• ola-h

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 14:17 som svar på: Ny bom.. Vilket märke??

Gillar också formen På Aerons bom. Formen och det faktum att hela framdelen är ett böjt rör (dvs inga skarvar) samt mycket bra härdad alu är huvudpoängerna med bommen. Naish säljer en hybridvariant på samma bom med kolbakstycke, men i mitt tycke är det ett lite märkligt ställe att satsa på kol. Aeron har två aluvarianter, en där diametern bli mindre just där man håller (tapered) och en med konstant tjockare (men fortfarande rätt tunn tycker jag) diameter. För vintersegling, små händer ellerom du helt enkelt gillar supertunnt grepp kan man satsa på den tunnare varianten. Jag har en helkol som är (hel-) tunn och det känns rätt skönt. Men annars ser jag personligen den ”tjockare” halalubommen som en vinnare. Du tjänar en hel del styvhet och antagligen också lite hållbarhet utan att den väger mer. Den tjocka alu Aeronbommen känns minst lika styv som t ex min HPL kolbom och är väldigt mycket bomprestanda för pengarna om du frågar mig.

Min älskade HPL har sparas nu till resebom (tack vara sin fenomenala justerbarhet på 142-206 som funkar från 3.5-7.0 för mig) och jag kombinerar en kort Aeron kol med en 160-210 continuous alloy till min ”reguljära segling”. Till och med för prylfanatiker som mig är denna alubom bra nog.

• ola-h

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 20:04 som svar på: Recentioner fåtal bara..

@Rasmus_W 402013 wrote:

Som jag har förstått saken så är det väldigt få som verkligen kan konsten att testa en bräda. …

Helt sant. Det är dessutom en helt annan sak att testa hur brädan funkar till sin egen segling och att försöka få en lite bredare bild av hur en bräda funkar. Många av de brädor som jag tycker varit ”skönast” och överlag de mest lyckade designerna har varit brädor som egentligen inte passat min segling och som jag aldrig skulle prioritera att ha i en ”begränsad quiver”.

Fast det gör ju inte recensioner ointressanta. Oftast går det ju att ur texten förstå ”hur seriöst” seglaren testat brädan. En bra recension redovisar också seglarens perspektiv. Det är dock extremt svårt att testa en bräda utan att ha någon referens att testa mot. Därför gillar jag t ex de jämförelser mellan två brädor som Sinker postat den senaste tiden.

• ola-h

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 11:08 som svar på: Rädda Apelviken och Lejet!!

Jag KRÄVER att du bygger en pissoar ute i själva viken, men ankringsplats för både vindsurfing-, kite- och SUP-brädor, så man slipper åka in varje gång man inte vill kissa i dräkten. Annars kommer i alla fall inte jag segla mer i Varberg.

Och dessutom vill jag ha en linbana som går mellan Lejet, Apelviken och några lämpliga etablissemang inne i stan.

• ola-h

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 10:31 som svar på: Rädda Apelviken och Lejet!!

Å nej, Surfslusken skall säkert bygga ett multimilliondollarshotell mitt i Apelviken, eller är det Lejet? Bäst att starta en namninsamling direkt för att få stopp på det hela…

• ola-h

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 09:08 som svar på: Rädda Apelviken och Lejet!!

Men igen: det är ingen ide att vara sig börja snacka med kommunen eller arr dra igång namninsamligen innan vi vet vad vi vill och vad vi vill undvika. Vilka är de viktigaste prioriteringarna och var kan vi kompromissa?

Ett förslag till huvudprioritering:
    1. Tillgång till vattnet, dvs inga surfförbud i vare sig Lejet eller Apelviken (möjligen med undantag av någon slags bad-zon).
    2. Rimliga parkeringsmöjligheter (kanske bör specificeras).
    3. Möjlighet till tillfällig övernattning med buss, gärna nära vattnet, ev mot avgift under högsäsong.
    4. ”Surfparkeringen” bör inte vara ”officiell uppställningsplats för husbilar”? (själv tveksam till huruvuda detta egentligen spelar roll, men punkten verkar vara viktig för en del).
    5. Bajamaja på riggplätten i Lejjet (iofs inte jättelångt till strandtoaletterna, men bevisligen kissas det ju i buskarna ändå och en bajamaja kanske gör det hela mindre stötande för de boende).
    6. ???
    7. ???

En grej som ibland är framgångsrik är att dessutom göra någon slags principöverenskommenlse mellan surfare och kommunen på temat ”Varbergs kommun ser vindsurfing som en tillgång för kommunen och vill i samarbete med surfarna jobba för att Varberg även i framgent skall vara ett centrum för vindsurfing i Sverige och norden” (med lite tillägg som ”hållbara parkeringsmöjligheter” och lagom mycket andra floskler). Ett underskrivet sådant ”visionsdokument” är bra att plocka fram nästa gång det börjar strula.

• ola-h

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 08:05 som svar på: Rädda Apelviken och Lejet!!

Du har en hel del poänger där, Ila. Jag tror inte heller vindsurfarna bidrar med några enorma summor till kommunernas kassa som inte icke vindsurfande turister kan ersätta. Dessutom är det nog som sagt svårt att i längden uprätthålla specialparkeringsregler för just vind/kite/våg-surfare.

Däremot kan nog kommunen ändå ha visst intressa av att liksom hålla imagen som vindsurfartillhåll uppe (om inte annat för att slippa ta ned skylten vid motorvägen). Så jag tycker ändå att det är bra att ha en fortgående diskussion med kommunen om både parkering och andra saker (som en bajamaja vid Lejet för att bespara de boende från bevittnande av diverse förargelseväckande beteenden och sanitära olägenheter).

Dessutom får jag känslan av att det är kommerciella intressen från campingar mm inblandade här och då kan man verkligen diskutera huruvida dessa skall gå före ”vår grupps” intressen.

Sedan blir ju de här problemen accentuerade på sommaren och när stan är full av turister blir det mer angeläget att hålla parkeringen under kontroll. En vettig kompromiss skulle kunna vara att forstätta se mellan fingrarna (med Apelviksparkeringen) höst-vår.

• ola-h

Medlem
    31 juli, 2007 vid 21:08 som svar på: Ni på Västkusten..

Bra påpekande. Mina exempel gäller givetvis just för min hyfsat lätta lekamen. Men det är nog itne så svårt att extrapolera till andra vikter. Det är mer principen om att det finns olika val som jag vill åt.

• ola-h

Medlem
    31 juli, 2007 vid 20:48 som svar på: Marocko – Bilder ifrån 1 Juli (Bigday)

Vilken cliffhanger. Spänningen är olidlig.

• ola-h

Medlem
    31 juli, 2007 vid 20:44 som svar på: Ni på Västkusten..

Jag må ha Sveriges största bräd- och segelgarderob, men kontentan av det är att jag varje gång jag skall på iväg med surfussen och en del av det så annars utrustningsspäckade utrymmet fylls upp av resten av familjen måste göra en prioritering som liknar den som de flesta gör vi nyköp. Så, man kan säga att jag är väldigt van att prioritera min packning.

Typiskt tar jag med mig en bräda på ca 80 liter och en på 70 liter. Om plats finnes även en 62:a, men i praktiken klarar jag mig bra med 70-litaren även om det brallar i. När det gäller segel blir det lite olika. Ibland nöjer jag mig med 5.3 som störst (och plockar med 5.3-4.5-4.0-3.5) andra tillfällen tar jag också med 5.9 eller 6.0 (t ex 5.9-5.0-4.2-3.5). I praktiken är det väldigt sällan som det blir bra vågor om det inte går att guppa omkring hyfsat med 5.3. Fast å andra sidan kan det bli många sköna seglingsdagar (utan vågor) när 5.9 funkar men 5,3 inte är att tänka på. Så, det hela beror lite på vilket fokus man har. Är prioriteten endast att segla när det är vågor och skita i freeride/style-seglingen i lättvind kan det vara bättre att köra ett lagom stort vågsegel som största (5.3 för mina 70 kilo). Men vill man även utnyttja lättivndsdagarna så blir det till att tänka efter noggrannare. Det finns många alternativ. För mig skulle det t ex kunna vara

1. En 7.0 slalom och en 100 liters slalom för ultimat lättvindsfart
    2. Ett 5.7-6.0 + 100 liters freestyle
    3. Ett 7.0 superfreak och ca 90 liter fsw för supertidig planing och ultimat lättvindsmanöverförmåga.

Alla tre är roliga alternativ som ger många extra timmar jämfört med en ren våguppsättning, det är bara frågan om om man överhuvudtaget prioriterar den sortens segling och i så fall vilken sorts segling man föredrar.

Sida 173 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA