ola-h
Forumsvar skapade
-
Vi får väl samköra ett test av båda brädorna. Jag är i Gbg idag, så jag vet att det snöat tämligen ymnigt och vindsurfing är inte det första man kommer att tänka på (eeeh, förutom att vindsurfing alltid är det första man kommer att tänka på…det sägs ju att vi tänker på sex så och så många gånger per dag, men själv tänker jag på bottensvängar betydligt oftare – också mitt i vintern).
-
Surfmeister: Du får testa min vid tillfälle. Jag kör för övrigt 80:an på min avatar-bild, så även med mina futtiga 69 kilo kan den hantera rätt schyssta vågor.
-
En anmärkning: Nya EVO 80 (07) klarar klart mer vind än föregångaren, så den är en bättre allroundbräda.
-
Det är inte skitofta det är ridbara vågor om det blåser 6.0, så till det seglet kan du nog tänka freestyle 99 och sedan optimera vågbrädan för 5.3 och ned (även om det kan dyka upp ”nödsituationer” när det blir 60 på vågisen i alla fall). Annars skulle jag säga att vanligaste storleken för 80 kilo är 5.3, fast det kan vara många dagar ned mot 4.0 också (och en och annan blåsigare dag med…). Rätt många av de bra dagarna på västkusten är 4.2-4.5 så det är ingen tvekan om att det kommer finnas dagar då du kan ha kul på en 73:a.
Dock skulle jag ändå satsa på en klassisk vågis på 78-83 liter eller en EVO 80 för att få bättre segling huvuddelen av dagarna. En freestylevågis kan vara ett alternativ, men jag skulle säga att du då borde gå ned lite i volym eftersom dessa typiskt blir för stora tidigare. Dessutom skulle jag satsa på någon av de mest våginriktade freestylevågisarna i så fall. Men eftersom du har din 99:a att falla tillbaka på tror jag du får ut mer av en ren vågis (trad eller EVO).
-
Hittade en bild på Kauli som jag tog i Guinncho 06 (för övrigt samma top 3 som CV):
http://www.surfzone.se/pp/showphoto.php?photo=3691&size=big&cat=500
-
Om jag inte minns fel berättade han i Guincho att han gått den så kallade Maui Academy, dvs han flyttade till Maui redan som rätt ung (15-16?) så det är iofs inte så att han inte haft tid att fila på Hookipatajmingen.
-
@dr Masse 366958 wrote:
Resultat:
1 Josh Angulo
2 Kauli Seadi
3 Kevin Pritchard
4 Jason Polakow
5 Nik Baker
6 Levi Siver
7 Keith Teboul
8 Alex Mussolini
9 Scott McKercher
9 Björn DunkerbeckDet är rätt tunga namn vi ser här. Kauli kan iofs betraktas som rätt färsk i sammanhanget, men har ju dokumenterad tävlingserfarenhet. Därför är nog Alex Mussolini den yngsta tuppen i gänget och värd all respekt för att hålle ihop seglingen i den förhållanden som var. Scott McK verkar ha laddat rejält också. Kolla hans air från videon från dag 3. I klass med Pritchards från första dan och lika imponerande landning.
Från videomaterialet som förståss inte visar allt) är jag kanske fortfarande mest imponerad av Kauli som med sin extrema kvickhet i svängarna utnyttjar vågen på ett otroligt fint sätt. Pritchard och McKerchers megaflygairials får mig visserligen att tappa andan och bli knäsvag, men Kaulis segling får mig istället att själv bli extremt seglingssugen.
-
Jag håller med Magnus, det är rätt jobbigt när man hämtat siv våg vid nordpolen bara för att någon kommer och gippar in på den precis vid brytet. Fast på ställen med supermycket folk har man inte så mycket val. Kommer en person ensam på en fin våg brukar jag andå gippa på den och så håller jag koll på om killen/tjejen tänker göra något eller ej. Om inte så droppar jag in och rider. På långa vågor kan man ju också plocka en annan sektion är ”nordpolspersonen”. Ideal borde man inte göra så här eftersom risken är att man stressar personen på vågen, men när det som sagt är riktigt mycket folk är det en detalj som det kompromissas lite med. I praktiken tycker jag också det handlar om att markera vad man har för avsikter med vågen. Det funkar bra på många vågställen, men om det är seglare ute som inte kollar efter den sortens små tecken (positionering, blickar etc) så kan ett och annat litet skrik kanske undslippa.
-
ola-h
Medlem25 februari, 2007 vid 21:06 som svar på: Idé/förslag länka till andra sportforum och vice verseFör den som vill ha lite djupare läsning om hur forum och liknande grupper fungerar kan jag rekomendera:
-
OK, tack Lars för upplysningen. Man kan tänka sig att grabbarna själva hellre friseglar upp tiden som är kvar.
-
Vet inte hur mycket speed det blir för mig men jag skulle gärna vilja komma över 30 knop average och 33 (eller kanske 35 knop) 2s. På grund av min minst sagt begränsade erfarenhet har jag dock extremt svårt att bedömma hur realistiska dessa mål är
-
ola-h
Medlem25 februari, 2007 vid 10:25 som svar på: Idé/förslag länka till andra sportforum och vice versefreeride.se är väl till ca 99.9% Lunarstormkänsla och resterande promille av kvalitet är lite svår att hitta bland all skit. Just freeride.se:s utveckling de senaste 5 åren är vad som får mig att INTE vilja att surfzone skall växa (för växandets egen skull).
-
@Hankloose 366764 wrote:
KP också en helt vansinnig aerial ca 50s in! Ola H hur gör man?
Inte för att jag kan dra av den sortens manövrar…men rent ”teoretiskt” så har Mag och Rasmus nog rätt. Det handlar först om att ladda med rejält med fart, sedan om att ligga precis rätt och slutligen ger crossoffvinden hjälp med lyft (fast gör också risken att man landar bakom vågen störra om man inte träffar läppen rätt).
Observera dock att grabrana inte behöver ”smacka på” läppen så mycket för att flyg. I princip räcker det att de ligger på rätt ställe med rätt fart när väl läppen kastar. Vågen gör jobbet, kan man säga.
Själv tycker jag nog det är mest imponerande att Kevin stämplar landningar efter den airlialen.
-
…och jag ser fram emot en dubbeleliminering till (om grabbarna nar några prylar kvar).
-
Den samlade (eller snarare sammanvägda) svenska vågseglingstippningseliten fick till det rätt bra. De fyra första tippade blev 1-4 i (den första) dubbelelimineringen. 1 och 2 prickade vi perfekt och 3 och 4 kom i omvänd ordning, men vi missade ordningen med bara två röster.
Hoppas det blir fler elimineringar.
Det man kan säga om 1-3 är att de alla inte bara är fenomenala seglare utan också grymma tävlingsseglare.