ola-h
Forumsvar skapade
-
”Seadi’s stylish rhythm and impressive vertical attack made him shine above most people on the water today, his twin fins perhaps helping him make turns many other top-class acts struggled to replicate.” (PWA/McDowell)
Svårt att se om brädlängd och stance är nämnvärt förändrat för Kauli (han har ju kört korta brädor rätt länge) men twins är ju nytt.
Nån gång måste man ju bara testa en av Kaulis brädor. Utan tvekan är han en av de seglare som i högst grad lyckas kombinera ett tydligt och fast mål för hur man vill att brädan skall funka med avsaknad av rädsla för att prova nya saker.
-
@dr Masse 366344 wrote:
Ja, Campello såg mycket bra ut. Kan han kombinera riktig vågridning med skönt flöde i nya skolan så blir han livsfarlig.
Såg inte Kai lite seg ut i toppsvängarna jämfört med många andra? Ja, ja, kort klipp, men kul att spekulera lite.
Tyckte även att KP såg väldigt vass ut.
I det klippet tycker jag KP imponerar mest. Kauli såg tidvis lite misstajmad ut om man jämför med det tidigare klippet på honom.
Jag börjar dock så smått undra om inte Polakow kommer kunna segla riktigt bra på PP trots allt. Hoppas verkligen det dyker upp några klipp på honom.
-
Browne, McKercher, Taboulet, Seadi, Ceballos, Dunkerbeck, O. Jensen, Angulo, Guilloul, Teboul, Volvater, Fernandez, Siver, Polakow, Mussolini, Pritchard är mina gissningar på vinnare i första omgången.
-
Så här kanske?
Här är vi. D-dagen har kommit. Konditionen är där. Det brinner. Buskmannen har redan lämnat kvarteret tre gånger. Marco Perez har skadat sig med foten, Siver och Gossein kilar i Marocko, och Josh säljer ut vågorna med 33% rabatt för att lugna världen.
Annars blir det ett och annat tufft heat redan i första omgången
Scotty-Swifty blir hårt
Campello-Boujmaa lär bli en grym show
Baker-Teboul: rutin kontra stil?
Levi-Kai: Maui talent vs…eh… Maui talent -
Kan man kanske läsa ut något av vilka länder som är representerade.
Spanien 6st
GB 5st
Frankrike, USA CV 4st (CV lite speciellt här givetvis)
Australia, Brasilien 2st
Marocko, Holland, Norge, Tyskland, Venezuela, 1st.Är Spanien vågseglingens mecka? Eller är det bara det spanjorerna har mest cohones?
-
Om min franska inte spelar mig ett spratt så säger Kai Katchadorian i en intervju att han tror att vadslagarna i Las Vegas ger 1 krona tillbaka på varje satsad tvåkrona vid vinst för Josh.
-
Själv har jag bara hört uttrycket ”slalom bög” som förekom flitigt tidigt 90-tal. Vet inte ursprunget till det heller, men kanske kan man associera till de långa raka fenorna som kan agera phallossymboler.
Förslag på andra varianter på temat:
Lättvindshora
logohighsideshoreandpeelingpedofil
speedmongo
crossoffsprutluder
suppussyJag ser fram emot kreativa motiveringar för dessa!
-
Fast frågan om hur man förvarar sin våta dräkt (våta våtdräkt) är iofs inte helt ointressant för dem som seglar mycket.
-
Kanske kan du kolla på en ”Stand up Paddle Board” (SUP). Där står man upp och paddlar med en paddel på brädor som mest liknar förstorade vågsurfinglongboards. En äldre vindsurfingbräda typ Mistral Superlight skulle nog kunna funka (om du hittar en) annars kommer SUP-brädor börja dyka upp i Sverige till våren från flera leverantörer. Har dock ingen som helst aning om priset på dessa.
-
@donpedro 366066 wrote:
Det är där jag aldrig har förstått mig på Ola H och Adde mfl som byter grejjer varannan seglingsdag samtidigt som dom säger att den bräda dom kör på är rena drömmen, varför byta om man har hittat rätt?
Jo, det är lite av ett problem. Det har dock liksom blivit lite av ”mitt jobb” att köra så mycket av Starboards prylar som möjligt. Det finns dock två anledningar som gör att det funkar i praktiken. Dels så är det ju huvudsakligen ett märke vi seglar och nya brädor är oftast en evolution av de gamla som den tid man tillbrignat med att köra in sig har man tillgodo. EVO 70, som lätt är den bräda jag kör mest, har egentligen bara blivit lätt uppdaterad sedan jag fick min första hösten 2003. Så även om den nya 2007:an är lite tweakad så är grundkänslan sig lik. Den andra anledningen är att jag helt enkelt har vant mig vid att byta mellan brädor. Förr var det alltid rätt bökigt att segla in sig (om man t ex bytte mellan Acid och EVO) men nu tänker jag knappt på det. Jag har också märkt att jag bedömmer nya brädor annorlunda nu. Förr började jag liksom med att segla brädan på mitt sätt och blev besviken om det inte funkade. Efter det fick man börja justera stilen. Nu börjar jag med att känna in brädan och börjar med att segla brädan så som det verkar vilja bli seglad. Först efter det går jag tillbaka till att utmana den med min egen stil.
Men som sagt, skulle jag inte ”köra Starboardgrejjen” skulle jag inte byta lika ofta. För en prylintresserad person som har tre brädor kanske det är lagom att byta en per år sp varje får gå tre år. Är man mindre prylintresserad (fixerad?) kan man köra längre än så.
-
@Oregistrerade 365950 wrote:
En reflektion och eftertanke till det aldrig avstannande rat-race fenomenet i bl a vår gemensamma hobby, var den egentliga meningen. Så fort man köper en pryl så är den ohjälpligt helt ”ute” straxt därefter. Känslan eller soulen i windsurfing handlar mycket om prylarna vilket är lite synd eftersom det är där ute, ute på vattnet som den sanna känslan uppstår.
//Fundersam
Jag skulle säga att det hela försigår huvudsakligen i huvudet på seglare som vi själva. Inte ens tillverkarna är intresserade av att dissa sina ”förra årets prylar”. Utveckling går iofs – oftast – framåt, men det är väldigt sällan en ny modell framställs som en revolution jämfört med förra årets motsvarighet, i alla fall inte om man undviker att läsa den mest fett typsatta reklamen och går lite mer på djupet.
Intressant nog kör även proffsen ofta många år på sina favvobrädor. De behöver bara lackas om ibland för att matcha senaste grafiken (eller nya sponsorns grafik).
Själv byter jag brädor för jag gillar att testa nya grejor. Hade jag inte den möjligheten skulle jag försöka att inte byta förrän jag visste att det var något speciellt jag ville åstakomma med bytet.
Många av oss gillar nog helt enkelt att byta för att det helt enkelt är en speciell känsla med nya prylar. Jag tror snarare det är det som driver hetsen än ”industrin” i sig.
-
Grymt rå bild och grymt av Falle att ge sig ut.
-
ola-h
Medlem19 februari, 2007 vid 13:00 som svar på: Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanareTre brädor, 6 segel, 4 master och två bommar inuti en Renault Clio är mitt rekord.
-
Jag har itne full koll på Ponta Pretas våg, men att döma av videos mm så är den lite speciell, rätt hålig och inte så snabb ”down the line” som t ex Hookipa. Videosnutten på Kauli sm postades häromdagen tycker jag visar det bra. Det kommer handla mycket om att kunna variera sina svängar för att kommer rätt till nästa läpp (Kauli gör det snyggt i videon, men samtidigt tror jag inte han laddar 100 i den sekvensen).
Av den anledningen tror jag mycket på seglare som liksom är bra på at skära tillbaks på vågen och hämta fart. Kauli, Scott McK och Josh tror jag på.
Men sedan kommer ju alltid aspekter som vinnarskalle in. Där tror jag Kevin P och Josh kanske är vassast. Det var rätt intressant i Guincho att se hur Scott seglade taktiskt och bra i början, men sedan när han fick bättre motstånd blev nervös och seglade bort sig genom att hamna på fel ställe (ner i vind där det var väldigt lätt).
-
Oldschool: Även om det finns undantag så beror oftast ett nosdyk i cutbacken på att man liksom först går upp för mycket på tailen i början av svängen (upp för vågen), trycker runt (fortfarande på tailen) och sedan liksom ”plaskar i” mycket rail när man är på väg ner. Delvis är det en tajminggrej, men jag tror också det beror på att vi dödliga inte alltid orkar trycka igenom brädan i cutbacken med hyfsat med rail i redan från början. Vi fuskar alltså genom dra upp brädan på tailen, låta rätt mycket av brädan gå ovanför vågkanten och sedan ”välta ned den” i den nya riktningen. Man kan säga at det är en slags sladd på tailen runt istället för att 100% rent skär. Lite svårt att förklara, hoppas du fattar van jag menar.
Jag tror att ett trick för att komma runt problemet är att lägga an svängen lite tidigare på vågen och också förbereda sig bättre genom att skota ut, flytta fram händerna etc, dvs alla klassiska cutbacktrick.
Jag skall se om jag kan hitta någon videosnutt som illustrerar det hela.