Forumsvar skapade

Sida 195 av 329
  • ola-h

Medlem
    1 december, 2006 vid 09:05 som svar på: Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?

Det vore mycket intressant om någon customtillverkare kunde fokusera ännu mer på relationen mellan att förstå kundens segling och att få kunden att förstå vad olika brädor kommer kunna göra för seglingen. Som det är nu skulle jag gissa att långt över 90% av de brädor som t ex Quatro bygger i praktiken är standarshaper. De flesta bara köpta färdiga från hyllan och några beställda ”custom” men med en shape som är ”standard”. Visserligen erbjuds hos Quatro ett gäng färdiga rockerkurvor, så även om man köper någon av standardmodellerna så har man ett utbud att välja på som motsvarar det hos sisådär 3-4 produktionsbrädestillverkare sammantaget. Om man verkligen tar sig tid att diskutera igenom Quatros utbud så är det givetvis en stor fördel att Quatros olika modeller liksom inte konkurerar med sig själva på samma sätt som olika produktionstillverkare gör. Fast om man bara går upp och vill ha en färdig bräda finns nog en överhängande risk att killarna i shoppen övertygar dig om att något av det som faktist finns i lager är ”just right for you” istället för att verkligen fundera ut vad det är du behöver.

Om mna verkligen vill jobba med att utveckla en bräda som passar ens egen segling är troligen det bästa att först köpa någon begagnad standardshape av t ex Quatro och köra på den ett tag. Gärna samtidigt testa lite andra brädor. Efter det är man i position att börja förstå om det är något på brädan man vill förändra (eller snarare om det är något i brädans beteende man vill förändra – vad som skall ändras bör nog shapern ta ställning till). Det är först då som jag tror det är verkligt intressant att gå upp till Keith Teboul och snacka custom.

Fast i praktiken spelar det kanske inte så stor roll för de flesta av oss vad vi kör på. Det är mest psykologiska effekter. Fast dessa är inte att föraktam och om men själv ”vet” att man har den bästa möjliga bröädan under fötterna kommer man säkert segla lite bättre endast tack vara själva vetskapen.

• ola-h

Medlem
    29 november, 2006 vid 13:18 som svar på: Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?
    kinetic wrote:
    De tillåter ”endast” att kunden ger grundmåtten dvs längd,bredd, volym. Shapen gör de sedan utifrån din ”kunskapsnivå”, längd, vikt mm, och dessa ”beslut” bygger de på deras erfarenhet!

Då ser jag det inte som Custom. Längd bredd mm är i det stora sammanhanget tämligen ointressant. Speciellt när det handlar om vågbrädor är dessa dimensioners betydels extremt överskattade. På snabbåkningsbrädor är mitt intryck att tycke, smak, stil etc är av mindre vikt (fast inte av vikt 0) och där är det mer naturligt att shapern har rätt så färdiga shaper som anpassas bara när det gäller smådetaljer som dimensioner, stropplacering mm. För racingprylar är mitt intryck helt enkelt att det är svårt att vara konkurenskraftig och samtidigt följa flera paralella utvecklingslinjer.

På vågsidan däremot är det en förutsättning för att kunna hävda att man bygger custom att man just har ett gäng paralella utvecklingslinjer, t ex baserade runt ett några olika grundkoncept och för dessa några olika grundrockerkurvor.

Det kanske viktigaste i hela processen är sedan hur väl shapern lyckas förstå kundens önskemål och hur väl han lyckas kommunicera de olika brädlinjerns egenskaper till kunden. Från ett den ”gemensamma förståelse” som skapas ur sådan kommunikation skall sedan en lämplig shape kompromissas fram. Det är i alla fall en slags idealsituation.

Man kan iofs tänka sig en customtilverkare som bara kör på en linje, men då måste man som kund vara berädd att välja bort det märket om man inte tror det passar en stil. Det gäller nog till viss del alltid eftersom även shapers som erbjuder flera olika koncept tenderar att erbjuda en viss ”stil” på sina brädor

Priset är dock helt OK, och även om det inte skulle råka vara full custom enligt definitionen ovan så kan det ändå vara bra brädor.

• ola-h

Medlem
    28 november, 2006 vid 17:29 som svar på: varför så få inlägg??

Bäva att detta forum skulle bli som freeride.se som huvudsakligen numer är ett slags annex för lunarstorm (kanske gäller det redan kiteforumet?)

• ola-h

Medlem
    28 november, 2006 vid 17:24 som svar på: Vindsurf fotografering
    Lars_K wrote:
    Jag släpade mej upp på ön och pausade lite en gång…

Jag har bara besökt ön tre gånger, men alla gångerna blev jag snarast släpad dit än släpade mig själv. Faktum är att alla gångerna inträffade samma session.

Fast det är faktiskt lindigare när det closar och man hamnar mitt på ön än när man sveps runt hörnet av strömmen. Jag snubblade just igår öven en filmsnutt från 2003 (tror jag) när det är en lång gänglig gestalt som har vissa bryderier ”runt hörnet” på ön.

Filmen har en gång lagts upp på surfzone, men jag kommer inte åt filmarkivet nu så jag lade upp den TILLFÄLLIGT på
    http://ncm.gu.se/media/ola/asa030823.mov

I anknytning till cutbacktråden är ju en av svängarna i början inte så tokig (precis i introtexten), men som man ser senare i filmen kraschar jag den (eller i alla fall spinner ut och halkar av).

• ola-h

Medlem
    28 november, 2006 vid 16:57 som svar på: Flest inlägg!!

Puh, inte värre än 0,96 per dag. Jag hade nästan förväntat mig fler. Tur att det inte finns metadata (för _alla_ forum tillsammans, dvs inte bara surfzone).

• ola-h

Medlem
    28 november, 2006 vid 16:11 som svar på: Flest inlägg!!

På ett fotoforum som jag besöker kan men se genomsnittligt antal inlägg per dag. Det kunde vara förskräckligt intressant (med betoning på förskräckligt) att få se sådana siffror för surfzone.

• ola-h

Medlem
    27 november, 2006 vid 21:46 som svar på: Vindsurf fotografering
    Ola_P wrote:
    Skön ide att fixa ett fototorn, har du några gamla master liggandes Ola? Jag har några stycken, men inte tillräckligt för att få ihop nått vettigt torn. Undra hur högt upp man behöver, och om man vågar ställa ut nått i vattnet i åsa, risken är ju att någon blir spolad och river det…. Fast på sälön på yttre borde funka. Även om jag tror att överhuvudtaget ta sig ut på ön med kamera hade varit grymt.

Tyvärr bara nya master…å så tycker jag ideen att lägga sig med båt vid sidan om pointen på inre verkar coolare. Ligger det inte nån gammal eka i hamnen man kan låna. Lite halvtuffa att tajma vågorna som bryter vid inloppet bara. Det kan bli mer spännande än själva seglingen.

För yttre har jag funderat på diverse kit. Jag har fixat en vattentät säck som även skulle rymma telet och tänker mig i så fall segla ut med alltihop i en ryggsäck. Sedan får man turas om att fota där ute. Om man går iland på, alt simmar/paddlar ut till ön borde ett 70-200 eller rent av 24-70 funka. Det lär ju stänka lite där ute, men det är nog inte värre än vad man kan bemästra med något slags hemmagjort regnskydd (dvs ett helt vattenhus behövs nog inte).

Jag har även en Canon S70 kompaktkamera som det lär finnas vattenhus att köpa till. Den är ju lite smidigare att frakta ut, fast å andra sidan säkert 50ggr känsligare för fukt.

Även att filma från ön borde kunna blir rätt kul.

• ola-h

Medlem
    27 november, 2006 vid 18:47 som svar på: Helrails cutback

Bästa sverigecarvet i tråden hittills och jag tycker den slår den tidigare postade bilden på Calle (Hookipa).

Fast är det inte som Novice antyder exakt samma bild som är olika beskuren? Inte för att jag tvivlar på att det las fler än en sväng den dagen, men jag går i alla fall bet på ”finn fem fel” mellan de två. En intressant studie i vad olika beskärningar kan göra dock ( referens till vindsurffotograferingstråden).

• ola-h

Medlem
    27 november, 2006 vid 17:56 som svar på: Vindsurf fotografering

Till råga på allt har jag en blåsa på tungan idag, så den är inte bildmässig. Ingen ide att segla, alltså.

Bra tråd, annars. Jag blir sugen på att fota mer (och bättre), helt enkelt.

• ola-h

Medlem
    27 november, 2006 vid 16:07 som svar på: Vindsurf fotografering

Precis! Jag försöker signalera total avslappning med ett uns av så kallad ”stoke” (mycket populärt). Fast jag tror att jag alltid räcker ut tungan när jag kör enhands. En betingad reflex. Inom modellkretsar existerar annars uttrycket ”knulla kameran”, men jag har lite svårt att veta hur man gör det med våtdräkt, hängande i en våg 50 meter från land. Tungan är nog det närmaste jag kan komma…

• ola-h

Medlem
    27 november, 2006 vid 15:48 som svar på: Vindsurf fotografering

Fast rent (still)bildmässigt är det också läckert när man ligger nära och ser utövarens ansiktsutryck. Variation förnöjer.

• ola-h

Medlem
    27 november, 2006 vid 15:18 som svar på: Isonic 50 och 111

OK, det börjar dyka upp allt fler rapporter om iS50 som går i samma anda, dvs att den är mycket lättanvänd med tanke på dimensionerna.

Kanske får det blir en sådan till våren ändå. Jag har inget emot att bada runt med småbrädor (har lite vana från vågseglingen). Men så här års är det ju inte läga att ligga några kilometer ut med 50 liter bräda när vinden dör.

• ola-h

Medlem
    27 november, 2006 vid 15:14 som svar på: Vindsurf fotografering

Ooooh, vilken läcker bild. Stenar har vi dock gått om i Åsa, så just det är inte problemet. Jag skulle dock gissa at SantaCruzbilden är taget med 600mm (apropå billiga prylar) att döma av perspektivkomprimeringen.

• ola-h

Medlem
    27 november, 2006 vid 10:53 som svar på: Vågkraftpark med 1 000 våggeneratorer på Västkusten

Kan man köra dem baklänges och generera vågor?
    Allvarligt talat, hoppas de inte förstör något av västkustens vågspot.

• ola-h

Medlem
    27 november, 2006 vid 10:51 som svar på: Isonic 50 och 111

Det jag undrar om iS50 är hur den är att ta höjd med och sådant. För att slöra måste man ju normalt också kunna ta höjd. Ian Fox menar att den är helt OK, men det vore intressant med lite uttalanden även från dig.

Sida 195 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA