ola-h
Forumsvar skapade
-
ola-h
Medlem7 november, 2006 vid 15:43 som svar på: Vilken riktigt bra våtdräkt? NP 5000 eller någon annan?Jag hade för länge sedan en Gul med torrkedja, 6/5/3, tror jag. Den var extremt skön och varm och höll mycket länge (tog väl hand o den). När den (kedjan) till slut pajjade köpte jag en rätt ”avancerad” Rip Curl som jag dock tycker suger. Passformen är bra, men på något sätt känns den osmidig och dessutom känns den som en (dålig) kombination av surf och vindsurfdräkt, dvs lite för tight runt armarna för vindsurfing fast för tight runt axlarna för surfing (och ingen som sett mig kan påstå att det är för mina grova armars skull…).
Tyvärr har jag varit för snål för att byta ut impulsköpet RipCurl, och den verkar (tyvärr) hålla extremt bra. Jag är dock bra sugen att prova en Gul igen. Man kan ju behålla Rip Curlen som slit och släng.
-
usel wrote:Har nu lyckats köra av både min 400 & 370 mast, Naish Taper 75% (droppshape) från ’03/’04.
Ouch. Naish dropshape(Powerex Z-taper) är inte direkt välkända för sin extrema hållbarhet…
Givetvis skall du satsa på en RDM. Senast igår (Åsa) såg jag en kille pajja sin (NP) SDM på väg upp ur brytet. En bra RDM är en av få saker i en vindsurfingutrustning som kan betraktas som en investering. Sura pengar nu, men om du inte kör i riktigt extrema förhållanden kan du vara mer eller mindre säker på att dina nya RDM kommer hålla mist fem år (troligen mer).
PX (Naish, Simmer etc) är grymma alternativ, speciellt i 400. Jag tycker HotRod är smartare val i kortare och längre längder (mjukare respektive styvare). Många av de italiensktillverkade masterna är också bra, men de är nog rent generellt ett par snäpp skörare än PX/Hotrod, fast i gengälld typiskt aningens lättare och i vissa fall billigare. Försök dock få tillförlitliga referenser på den mastmodell du köper. Alla rdm är inte superhållbara och i mitt tycke är det dumt att snåla här – själva grejjen med rdm är just att inte behöva oroa sig för mastbrott.
-
_Alexander wrote:precis det jag menar, om vågridning i pissförhållanden är det man föredrar så är evon klockren, för det gör den riktigt bra (håller farten), och vilken seglingsstil du vill bedriva, mjölkning av vågen vs full speed.
jag vill bara lyfta fram att dom nya moderna vågisarna inte skall glömmas bort, för även dom har väldigt bra onshorepotential och är bättre på allt annat än just vågidning, i min mening.Jag håller med om att moderna ”trad-vågisar” inte skall glömmas bort och jag håller också med om att det att de har bra onshorepotential. Däremot menar jag att när det är bra förhållanden är även en EVO bra för riktigt snabb vågridning, dvs precis som en trad kan ha bra onshorepotential har EVOn riktigt bra down-the-line-potential. Jag kör själv mest EVO, men har även, trad-brädor (Pure Acid) och det är ingen tvekan om att det är superskönt att lägga in en sådan i bottensväng i en snabb våg. Med EVOn tappar man lite av den direkta känslan i bottensvängen. Däremot är det, även på en bra våg, enklare att träffa läppen riktigt skönt på en EVO så man kan säga att det man förlorar i känsla i bottensvängen vinner man tillbaka i toppsvängen. Jag skulle faktiskt säga att en modern trad trots allt är rätt stel när det går fort. Dessa brädor har ju fått sina ”allroundegenskaper” mycket genom att rockerkurvorna blivit snabbare och snabbare. Inget problem om man är JP, Levi, KP etc, men för oss dödliga kan de bli lite väl styva på en riktigt snabb våg av lämplig storlek, i alla fall om man vill försöka gå lite mer vertikalt i sin vågridning. I bra fast mer normalt snabba förhållanden tycker jag dock t ex Pure Acid ändå är väldigt bra kompromisser.
Det blev en liten utläggning det här, men min poäng är (igen) att en EVO långt ifrån bara är optimerad för att mjölka en taskig våg i onshore utan snarare är en bräda som skall funka i vilka förhållanden som helst. Detta gäller även många trad-brädor och därför menar jag att vilken bräda som är bäst är en fråga om smak snarare än om förhållanden.
-
Surfmeister: Jag tror i princip ingen någorlunda vågorienterad bräda kan konkurrera med din FW98 när det gäller tidig planing förutom likande FSW-brädor och ingen av dem är nog märkbart bättre i sväng med fullpatte 5.3 (Kombat är kanske den enda som är ”svängigare”, men jag gissar att du skulle få samma grundproblem ändå).
Om vi tittar på de val du presenterar så har jag lite svårt att bedömma hur väl en 2007 EVO 80 klarar småsegel för en som väger som du. För mig är den märkbart mer allround (dvs bättre kontroll och sväng när man har tryck) än 83:an, men den är ju fortfarande en rätt mycket större bräda än 74:an. Min gissning är att den nog ändå skulle funka som ”liten” vågis för dig, men ändå bli lite jobbig i stormvarningsvindar. Windsurf verkar i alla fall mena att det _är_ en bra allroundvågis för seglare i din storleksklass. 80:an kommer i alla fall kännas betydligt effektivare med 5.3 för dig, ingen tvekan om det.
Om du istället behåller 74:an (som du gillar) och byter din FW98 till en EVO 91 eller 2007 90 så kommer du förlora en del snärtig känsla i lättvind, men också (som du skriver) få en MYCKET bättre vågridningsbräda och jag tror nog också en EVO 90/91 kommer kännas mer kontrollerad med fulldrag i 5.3/5.0 (den är faktiskt till och med för mig OK med fullpatte 5.3 – ingen antydning till att ”skena”). Slutsatsen är att det handlar om att kompromissa mellan två bra saker. Du är så pass ”ablivalent” att jag tror att det endas om kommer hjälpa dig är att testa en EVO 90 eller 91 jag har tyvärr ingen själv fn). Endast då kan du ”kvantifiera” huruvida försämrad känsla i lättvind är värt förbättrad känsla i vågridning. Det är nog så att ingen annan kan göra det valet åt dig. Ett alternativ är förståss att chansa på en EVO en säsong. Det är ju inte så at det inte _går_ att segla underriggad 6.3 med den. Det värsta som kan hända är att det känns lite segare än vanligt.
Safesurfer:
Om du väger dryga 80 skall det inte vara något problem att hitta en 80-litare som har i princip samma grepp och kontroll som en 70-litare. En modern 80 liter vågis och en vågig FSW på ca 95 är precis som du säger troligen det bästa för typisk Varbergsegling. Vill du optimera vågridningen kan en EVO vara ett alternativ (se Surfmeisters frågeställningar).Alexander:
Jag förstår inte riktigt vad du baserar ditt råd på. Om du menar att en EVO inte funkar i bra förhållanden så tycker jag du är fel ute. Om man gillar att rida vågor är det väldigt få brädor som är så allround map vilka förhållanden som ligger inom ”sweet spot” som en lagom stor EVO. Sedan gillar ju olika seglare olika känsla i sina brädor (du kanske gillar snabbare ”trad-brädor” med stelare rocker) men det är ju en annan fråga. -
Jag instämmer med Styret. Iofs menar jag att en EVO (eller motsvarande) just i lite sega vågridningsförhållanden spöar även en bra FSW, men för mer B&J-inriktad segling och planingseffektivitet vid taskigt drag och stora segel är en våginriktad FSW klart bättre. Och den generella känslan i vågridningen hos en FSW matchar också vanligen en klassisk vågis ganska bra. Så, ”all in all” så är du säkert rätt ute.
Man kan nog säga att Fanatic har dominerat klassen i flera år och letar med begagnat är nog Fanatic FreeWave ett säkert val. Om jag fattat det rätt har de varierat en aning när det gäller kompromissen mellan B&J och ren vågridning mellan åren. Årets brädor tror jag har bytt till Powerbox – en fördel eller en nackdel beroende på vad man har för fenor förut. Om man skall segla vågor skall man definitivt utrusta sin FSW med en eller ett par riktiga vågfenor (de flesta kommer med någon slaggs crossover eller B&J-fena).
Starboard Kombat har jag själv i storleken 87. En grym bräda och SB verkar verkligen ha fått till Kombat i år (vilket även tester bekräftar). Den är nog ännu mer vågbetonad än Fanatic för 07 (i själva verket har Kombat exekt samma rocker som vågbrädorna Pure Acid – iofs rätt raka de med). Kombat ligger helt fantastiskt bra i sväng, både på en våg och på plattvatten. Framför allt går det extremt bra att köra med ett riktigt framfotsskär och är ändå förlåtande nog att kunna svängas bra över bakfoten med. Tyvärr kommer även Kombat i år bara med en fena (crossover) som är bra för B&J med större segel men bör kompletteras med en vågfena för segel under 6.0. Kombat har US-box, så troligen har du redan fenor som passar (från din vågis) och behöver du köpa en extra så kommer den ju passa din vågis med.
RRDs FSW är också mycket omtyckt, men verkar vara lite mindre ”vågig”. Detsamma gäller JP. Båda dessa märken har istället ”stubbies” som är rätt lite ”snärtigare” som kan vara värt att titta på. Sedan finns det outsiders som Tabou 3s etc.
När det gäller Quatro och andra mindre märken så skulle jag se till att få veta mer om deras FSW innan köp. Keith Teboul (Quatro) är troligen en av världens bästa shapers och kan givetvis bygga en bra manöverbräda för vem som helst, men när jag pratat med honom så ger han vad jag tycker är en lite konstig bild av vad en ”eurobräda” bör vara. Därmed inte sagt att du inte skulle gilla hans ”förslag”. Den kanske visar sig passa just dig perfekt. Ett annat litet ”Mauimärke” att hålla ögonen på är SOS (Sean Ordonez). Jag har inte koll på om han bygger någon renodlad FSW, men hans brädor i EVO-klassen verkar mycket uppskattade så här långt.
-
Safesurfer: Du skriver inte vad du väger vilket kan spela viss roll i sammanhanget (men jag gissar på 70-75 kilo). Jag tror att det både var storleken och designen som spökade. En freestylevågis (speciellt de som är mer våginriktade bland dessa) kan klara förvånansvärt bra förhållanden (typ Apelviken). Relativt en riktig vågis bör man dock välja dem lite mindre eftersom den bredare tailen (och ibland rakare rockern) heöt enkelt gör dem svåra när det brallar i. Så, din FSW 97 blev nog för mycket på alla sätt. Hade det varit en 79 FSW hade det kanske funkat, men även en sådan kommer snabbare nå sin gräns än en 79-liters vågis.
Om man vill kombinera stor volym med bra kontroll i hårdvind är en vågbräda av ”traditionell” typ troligen det bästa du kan välja. För att ge mer exakta råd behöver du beskriva lite tydligare vad du skall ha bräda till för segling (segelstorlekar, förhållanden, andra brädor etc), vad du väger och också varför du vill ha mer volym (det kanske egentligen är 80-litarens förmåga att hantera stora segel och den eventuellt tidigare planingen du vill åt?).
-
-
OK, en inbjudan till teoretiserande….en allt för stor frestelse för mig. Jag har under några år haft tillgång till väldigt mycket brädor. Det har gjort att jag har experimenterat väldigt mycket mer än vanligt med storlekar, dvs kört stora brädor av olika slag med små segel och omvänt (små brädor med stora segel hade jag ifos en del erfarenhet av innan…)
Först volymaspekten. Jag har tre sätt att se på detta:
1. Fysikalisk vy: Om man skall jämföra volymer så är det mest relavanta måtten kvoten mellan brädans volym och vikten (eller massan som det heter inom fysiken…men vi skiter i det va?) på hela ekipaget. Grovt räknat motsvarar då 70 liter för Spinouts lättviktspolare på 65 kilo runt 95 liter för Spinout själv (95kilo). 80 liter för lättvindsräkan motsvarar ca 108 liter. Omvänt skulle 80 liter för spinout skulle motsvara ca 60 liter för 65-kilosseglaren. Så, själva ”sjunkeffekten” för den tunga seglaren är lite mindre än vad man tror om man bara räkna ”minusliter”.
2. Psykologisk vy: Efter att i många år kollat på vad olika stora seglare kör för brädar och hur deras val påverkar deras segling så verkar det som stora seglare kör mindre brädor och små kör större. Detta tror jag inte bara beror på utbudet utan mycket på en slags vana. Dessutom tror jag lätta seglare i början av sin ”karriär” upptäcker att de har lätt att plana och sedan identifierar sig med en seglare som planar tidigt och därmed inte gillar att ha för lite bräda. Med tyngre seglare blir det tvärtom.
Jag tror 1 och 2 inte bara påverkat seglare utan också genom åren lopp shapers bild av hur stora brädor bör vara. Jag tror själv det är fullt möjligt att bygga bra vågbrädor på 105 liter. Givetvis kommer de även (för 95-kilosseglaren) få ett mindre register än en mindre vågis, snabbt blir stora i mycket vind eller på en snabb våg, men det är ju inget konstigt med det. Det är ju samma sak med en 80-litare för en 65-kiloskille.
När det gäller huruvida man kan välja en stubbie mindre eller ej och huruvida det i så fall är en fördel kan man ju se det från två håll. I en mening är det ju bra med mycket volym förutsatt att den inte stör. Bra med reserver helt enkel. Ur det perspektivet är det ju _sämre_ om man tvingas välja sin bräda (stubbie) mindre. Dock är jag tveksamt till om man verkligen _skall_ välja en stubbie mindre. I all fall tveksamt till detta som generellt råd. Jag menar att det beror på vilken bräda men funderar på (vilken stubbie, mer exakt). Om man bara inriktar sig på hur brädan fungerar på vågen tycker jag dock det är rätt tydligt att man (volymmässigt och breddmässigt) kan välja en stubbie (och fsw) lite mindre än en klassiska vågis utan att förlora effektivitet på vågen.
När det gäller val av storlek så har jag gjort erfarenheten att det för varje brädmodell finns en storlek som är maximalt allround. Det jag menar är att det finns en storlek som ger större segelstorleksspektrum än större respektive mindre brädor gör. Om man t ex väljer en större bräda än sin ”allroundstorlek” vinner man bara ett uns mot större segel, men tappar lite mer när det gäller hårdvindsregistret. Vad som är rätt ”allroundstorlek” varierar lite med brädmodell, men att börja kolla på den bräda som ligger närmast sin egen kroppsvikt. Att just denna storlek oftast funkar tror jag beror mindre på just volymen i sig utan snarare är det en slags tradition och tillverkarna tänker nog ofta att 75-litare skall passa en 75-kilosseglare, 90-litaren en 90-kilosseglare etc. Därför är det ofta så som Spinout antyder. De stora brädorna har ofta lite mindre rocker och aningens justerad shape för att bättre passa tyngre seglare. Jag tycker inte man skall se detta som att brädan är på något sätt sämre utan den som shapat brädan har helt enkelt använt sina erfarenheter för att, precis som de gör med de mindre brädorna, shapa en så bra bräda som möjligt utifrån de designskriterier som satts upp.
Jag tror absolut inte man skall hänga upp sig på någon eller några centimeter hit eller dit i bredd. Givetvis kan det finnas situationer då tillverkaren ändrat inriktning på en linje och gjort den bredare för att göra den ”mindre radikal”. Om man då ville ha en radikal bräda så har man så att säga förlorat. Om dock målet med brädmodellen är detsamma (samma designkriterier) så är jag helt säker på att 1-2 extra cm i bredd lätt kan uppvägas av andra justeringar i shapen.
Av skäl som antyds ovan tror jag själv inte på att bara göra en bräda tjockare för att anpassa den till tyngre seglare. Det kommer nämligen påverka två viktiga aspekter som rails (superviktigt, oftast mer avgörande än mindre justeringar i bredd) samt tjockleken i sig (tjockare bräda ger märkbart sämre känsla).
Så, hur väljer man då bräda eller brädor. För det första tycker jag man kan skita rätt mycket i måtten. Man kan använda dem till att hitta någorlunda rätt, men sedan är det betydligt bättre att be om brädmodellspecifika råd på lämplig konf. Varför använda grovhuggna tumregler när det går att få rätt så exakta personliga råd (svårigheten i rådgivningsproceduren handlar oftast om att ta reda på vad man som köpare vill prioritera)? Oavsett om man väljer efter volym eller efter bredd kan felmarginalen motvara +- en brädmodell, och personliga råd kan minska denna felmarginal avsevärt.
Om man skall ha två brädor handlar det för de flesta om att fundera på om de skall vara av samma typ eller om man skall satsa på ett ”blandäktenskap” (typ trad-stubbie, stubbie fsw, trad fsv etc). När man väl gjort det valet och dessutom vet vilka segelstorlekar man kommer köra brukar det gå rätt snabbt att hitta rätt. Dock har både Oscar och Spinout rätt i att för riktigt tunga (eller riktigt lätta) seglare är valmöjligheterna avsevärt mindre.
-
NZswe: OK, den röda Drake 22 är att betrakta som en stor fena och om det är den du kör tror jag tror inte du kan få ut mer av brädan genom att välja större fena (jag skulle säga att den i ”storlekskänsla” motsvarar den nya Drake Natural 24).
Om du jämför en E74 med en FSW på dryga 85 liter så tycker jag absolut inte brädorna ligger för tätt. Det kommer skilja mycket i hur enkelt det är att få igång brädorna med en 5.7:a och även en 5.3:a om man väger som du.
Jag har själv en Kombat 87 som troligen är den storlek du söker. Personligen gillar jag EVO bättre i vågor, men på ett sätt kan man säga att K87:an är den bästa brädan jag har. Den är otroligt lättkörd, har ett brett register både av segelstorlekar och av förhållanden och seglingsstilar som den funkar med och den sitter i svängen på att helt otroligt skönt sätt. Dessutom är den med vågbrädesmått mätt snabb och planar tidigt. 5.3-5.7 är helt klart inom Sweetspot, även för dig som väger lite mer än jag. En liten nackdel för dig är möjligen att brädan till 07 bara kommer med en fena. Den fenen är iofs bra, men det är en crossoverfena snarare än en ren vågfena vilket är vad du bör ha (en Drake Natural 25 skulle jag rekomendera till 5.3-5.7 och Kombat 87).
Kombat är troligen en av de mest våginriktade fsw-brädorna (rockerkurvan är i princip samma som Pure Acidbrädorna) och det är därför den ligger så bra i sväng. Dock går det inte att jämföra den med en EVO. Brädans naturliga svängradie är mer utdragen och om man vill gå vertikal måste man jobba lite mer både med teknik och kraft. För mer ”carve-inriktad” vågridning är den dock utmärkt och så länge det inte går rejält fort så funkar minst lika bra som en mer utpräglad (klassisk) vågis typ Pure Acid. Vid hög fart betalar man dock ett pris för den bredare tailen i forma av en mer tungjobbad toppsväng.
Min K87 väger 6.45 kilo. Vet itne om det är att betrakta som tungt, men det kan vara värt att veta att Starboard bygger Kombat så stark som möjligt, precis i samma konstruktion som vågbrädorna. Andra fabrikanter lägger lite tunnare laminat på sina FSW och då blir de förståss lättare.
Om du funderar på att köpa en ny bräda (Starboard) skulle jag fundera lite på en EVO 90 också, i alla fall om du gillar hur din 84 känns på vågen. Som det låter av din beskrivning är det en ganska utpräglat vågridarställe du seglar, dvs det är inte så mycket B&J och hopp. I mitt tycke är den är perfekt bräda för lite halvsega vågor (guppa ut, rida in). Men å andra sidan nämner du ju att du också vill ersätta en Carve och segla B&J, och om detta är något du prioriterar så är troligen ändå Kombat en bättre kompromiss.
-
NZswe: Angående EVO 74, vilken fena kör du. I de förhållanden du beskriver kan man gå upp rätt mycket i fenstorlek om man vill mjölka ut lite extra effektivitet ur brädan. Med rätt fendesign skadar det inte brädans svängegenskaper så mycket. EVOn svängs liksom med railen och helst med en del framfotstryck, så den är inte så kritisk för större fenor.
-
Jag tycker nya 80:an känns ett par snäpp mer kontrollerad, både rakt fram och på vågen. Körde dock inte den gamla utan jämför med 2006 EVO 83. Klicka nedan vid min signatur för att läsa windsurfs test om du vill ha fler synpunkter.
Hoppas köra på västkusten på söndag, kanske kan du testa då (om vi råkar hamna på samma ställe).
-
Jag väger iofs mindre än du Surfmeister, men har kört EVO 91:an en del. Jag skulle säga att den är förvånansvärt like 74:an. Som sagt är den lite snabbare i själva rockerkurvan, men det är ju också en större och därmed lite trögare bräda, så det tar liksom ut varandra. På vågen känns den också väldigt lik 74:an. Mer exakt, 91:an på en segl liten våg känns som 74:an på en lite större snabbare våg. Jag körde 91:an ned till 5.0 och som störs i ca 2m face, och upp till den storleken var den OK så länge man inte samtidigt hade tokdrag i seglet.
Jag har inte kört nya 90:an. För mig är 80:an tillräckligt stor även som lättvindare.
-
Grovt sett kan man säga att det finns tre val på storvågis, en ”klassiskt”, en EVO eller motsvarande eller en fsw. Fsw och klassiska vågisar är typiskt snabbare och fsw har den fördelen att de håller farten lite bättre på vägen ut , vid höjdtagning med taskigt drag osv men blir därför svårare när det går fort på vågen. Oftast är det därför bättre att inte välja sin FSW fullt så stor.
En EVO är en mer utpräglad vågridningsbräda, skulle jag säga. Den behöver mer tryck i seglet och oftast större fena för att bli kul i onshore B&J. Att ta höjd med en EVO är för de flesta mer besvärligt, i alla fall med taskigt drag i seglet (du vet ju redan hur en EVO funkar eftersom du har en, 91:an (och 2007 90) är rätt lika 74:an men har en snabbare rocker vilket gör dem lite bättre på höjdtagning etc).
AB+:en är snarast en klassisk vågis, men Bringdal var tidigt ute med att inse att man kan göra även dessa bredare för att få dem effektiva. Som du kan läsa ovan gillar Jeppe sin. Om priset är rätt kan det säkert vara ett riktigt bra komplement till din EVO.
-
Jeppepeppe wrote:Helt underbar lite film, lyser upp ordentligt i höstmörkret!
Vem det än är som smackar läppen riktigt ordentligt någon minut in i filmen får all min respekt, snyggt! Och dessutom, vansinnnigt snyggt segel (Brandgult/orange Hot Sails SO!!)…
Det var väl Jeppe Blomberg. Jag håller med om att det var grymt snyggt. Surfigt och avslappnat på något sätt.
-
”Best conditions offshore Ottenby at Tuesday and offshore Byxelkrok at Wednesday”