Forumsvar skapade

Sida 203 av 329
  • ola-h

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 09:26 som svar på: Kapa en Simmer SC6 mast…?!

Den angivna luff-längden betyder för de flesta tillvernare längden från masttoppen tills där seglet slutar (och cleaten tar vid om man drait ända ned). Om man har en ”vanlig” mastförlängare blir det som det antyds ovan några centimeters extra förlängning, dvs man kommer inte ned till 0.

Jag skulle först experimentera lite mer med seglet (be mer erfarna seglare titta på det också) och se till att det verkligen är rätt riggat. Sedan kan man ta en till på hur långt upp på masten seglet slutar. Om seglet (som tillverkaren menar) slutar precis där masten slutar så skulle jag antigen köpa en ny förlängarte som kan gå ned till 0 eller leta på en separat ”nollförlängningmastfot” som bara är en plastbit som går in i masten och cleat och rullar som liksom sitter direkt under masten. Dessa borde väl fortfarande existera?

NPs X3 borde t ex gå ned till 0 om man tar bort justeringsringen (tror det är OK att köra så).

• ola-h

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 09:14 som svar på: Stilla på köp&sälj – röra runt i grytan!

Det finns ett inbyggd dilemma i köp/sälj-problematiken. Dels vill givetvis säljarna sälja dyrt och köparna köpa billigt. Men de flesta som regelbundet säljer saker är dessutom intresserade av att hålla uppe priserna och vill därför inte sätta ut prylar för billigt. Mer exakt: de vill inte gärna sätta ut prylarna så billigt som de kan tänka sig att sälja dem för. Det gäller inte alla, men jag tror det gäller rätt många. Därför blir diskrpeansen meller säljare och köpare när det gäller annonserade priser onödigt stor. Det är inte så mycket att göra åt detta, förutom möjligen att råda presumtiva köpare att starta upp prisförhandlingar även på prylar som kanske verkar lite för dyra.

Ett problem med begagnatmarknade är att det är svårt att veta det verkliga skicket på prylarna. Jag har känslan av att skicket oftast slår igenom för lite på priset, dvs många köper förhållandevis nya men förhållandevis slitna prylar för dyrt. Därför vore det intressant med någon slags ”officiell kategorisering” av skicket, säg t ex A-, B-, C- och D-skick med länkar till korta beskrivningar (möjligen med bildexempel) på vad vi menar med t ex B-skick.

Detta skulle göra bedömningar av skicket till lite mindere av en gissningslek. Vad som är ”ok skick” varierar ju rätt mycket från person till person. De som segler hårt tenderar att tycka att även rätt slitna prylar har ”OK skick” (vilken kan vara helt sant – OK bruksskick, liksom) medan lite mer försiktiga seglare som sliter mindre på sina prylar kanske förväntar sig att ”OK skick” betyder helt utan skador, repor och andra blesyrer.

T ex kunder man när det gäller brädor tänka sig

A+: nyskick, inte en repa
    A:nästan som nu. Möjligen lite mindre lackrepor och smuts, men inga dingar
    B: mindre dingar på okritiska ställen som ej gått igenom och lagats med en lite klick superexpoxy eller dylikt för säkerhets skull.
    C: Större skador som gått igenom (till kärnan) som dock lagats professionellt
    D: Kvarvarande tämligen allvarliga skador ( som tex kraschade nosar) eller provisoriskt lagade skador.
    E: Rejält sliten, begynnande mjukhet, avhoppad och lagad etc.

Det blir dock inte helt lätt att kategorisera eftersom en bräda som haft en rejäl noskrasch som lagats proffsigt, men i övrigt är i perfekt skick kan vara ”bättre” än en mer genomsliten bräda som dock inte har några specifika skador. Man får fila på formuleringarna och som sagt även ge lite bildexempel.

• ola-h

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 05:53 som svar på: Bilder från Torö idag 8/10

Apropå bildpostandet: Givetvis är det kul att få bilder på sig själv för att se hur det ser ut när man seglar. Att posta bilderna på nätet tycker jag dock oftast handlar om att liksom via upp hur kul man haft och hur fina förhållandena varit snarare än någon slags ”show off”. Jag tycker nog att de flesta som postar bilder från t ex Torö lyckas förmedla en slags soulkänsla snarare än show-off.

Jag funderade efter den gångna helgen på hur fantastiskt det egentligen är att lite vågor och vind kan skapa så mycket entusiasm. När jag kollar i bilden på Ola P i Åsa-tråden eller några av bilderna från Torö här ovan slås jag av hur fantastiskt det är att vi kan få de här fina förhållandena i Sverige. I sina allra bästa stunder kan det vara världsklass och detta levereras helt gratis. Helt plötsligt bara finns vågorna där. Så det är inte konstigt att man vill förmedla detta. Nästa tanke är dock att även alla som seglar B&J, freeride, freestyle etc i sina (platta) hemmavikar eller sjöar blir lika glada för vinden med och också med en och annan bild vill visa hur kul det var. Det är helt enkelt en så rolig sport att man nästan måste dela med sig om man kan.

• ola-h

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 05:25 som svar på: Max segelstorlek till EVO 83 ?

Jag väger visserligen inte mer än knappa 70, men har kört 83:an rätt mycket. Jag skulle säga att det angivna spannet 4.0-6.0 stämmer rätt bra för en seglare på ca 85 kilo. Det förutsätter dock en investering i minst en extra fena. Originalfenan Drake Natural 23 är i mitt tycke otroligt bra – snudd på en revolution i vågfendesign. Förutom att vara loose och snabb så har den ett mycket stor register av segel den funkar med. Vid din vikt klarar den 4.0 utan att kännas stor. Dock är den för lite för 5.7-6.0 om man inte kör mycket fina sidvindsförhållanden med bra tryck i seglet. Jag skulle komplettera med en 25:a ur samma linje. Det låter stort, men fenorna är både små till ytan relativt djupet och dessutome extremt flexiga. Man kan tom gå på en 26:a om man gillar stora fenor eller kör mest B&J-segling med 5.7:an.

Själv kör jag lätt 83:an upp till 6.3 (men väger som sagt 69). Jag vet att Scott McKercher som designat brädan har den som favoritbräda för just 5.7 och bara i extrema superlättvindförhållanden kör den större 91:an. Han väger som du.

• ola-h

Medlem
    10 oktober, 2006 vid 14:56 som svar på: Kan apelviken vara farlig?

Jag tror inte Dixon menar den generella strömmen (som är i princip obefintlig i Apleviken) utan den ibland rätt starka strömmen precis runt ”stenen” i norra ändan. Den räcker inte särskilt långt ut, men enligt vad jag hört har det dött människor där. Fast troligen rör det sig då om barn eller andra icke simkunniga. Som vanligt med strömmar gäller det att simma snett ur strömmen om man skulle hamna i den. Med bräda och segel är det dock inte värre än att man kan vattenstarta och segla iväg.

Det där med piren år nog i så fall farligare. I södra ändan finns också ett par otäcka stenar och att landa på sådana efter ett hopp kan givetvis vara rätt farligt.

Överlag är dock Apelviken troligen ett av de säkraste vågställena man kan tänka sig.

• ola-h

Medlem
    10 oktober, 2006 vid 13:21 som svar på: Bilder från Torö idag 8/10
    Jesper_B wrote:
    Diva är grymt skönt när det är lättvind och vågor. Dvs som det oftast är på Maui om vintern och hyfsat ofta på Torö. Det är softare än Psyclone och lättare än SO och Smack. Det vette 17 om det finns något skönare ”guppa-ut-vågseglings-segel för seglare under 80 kilo.

Har föresten ett fint filmklipp på Calle Nyberg som gör en otroligt fin arial på söndagen. Ska lägga ut några stillbilder på den så fort jag får tid. Det häftiga med Torö är som sagt att det ofta är rätt lite push från vinden inne i vågorna. All fart får hämtas upp från vågen, vilket gör att det inte går att fuska (däremot är det ju fin skjuts i vågorna). Calle har en grym bottomturn och lyckas generera fart nog för regelbundna arials. Tänkte det kan vara lite relevant för en diskussion jag såg i en annan tråd om vågridningsteknik (något om knät i vattnet) här på konfen. Kanske ska lägga bilderna på Calle där i stället.

Håller med om att Diva/Dawg är ett otroligt skönt segel för vågridning. Körde 5.3:an en del på Maui i vintras. Det är inte lätt att välja.

Lägg gärna bilderna på Calle i ”knä-tråden”. Det skulle sitta fint med lite klockrena sidvindsbottensvängar från Calle där. Onshore i Lejet i all ära, men sidvind på Torö ÄR roligare och troligen så långt man kan komma från Lejet-förhållandena i Sverige.

• ola-h

Medlem
    10 oktober, 2006 vid 12:34 som svar på: Lurad på köp&sälj

Holma81: Det är nog en bra ide att gå till banken och hämta ett kontoutdrag som visar att pengarna hamnat på donpedros konto, vilket datum de överförts etc. Sådana detaljer syns ju tydligt på ett kontoutdrag.

• ola-h

Medlem
    10 oktober, 2006 vid 12:08 som svar på: Shore bräjket

Just så. Fast det blir lite mer timing involverad eftersom vågen rör sig och eftersom det är både segel och bräda med i leken också.

• ola-h

Medlem
    10 oktober, 2006 vid 08:20 som svar på: Shore bräjket

Jag gissar att du kört mest i onshore eller cross onshore. Då är det bästa tipset att föröka hålla god fart. Det är lite av ett dilemma eftersom man samtidigt vill ta höjd för att dels komma ut och dels korsa vågorna i så brant vinkel som möjligt. I praktiken lönar det sig dock att få upp brädan i fart och sedan när man mötern vågen lova upp lite mot den. Precis när man skall träffa vågen svänger man liksom ned brädan lite igen och ställer sig lite mer upprätt (om man fortsätter lova upp och hänger i seglet kommer man få spin out när man korsar vågen eller tappa fart). Det är lite som om man skuttar över vågen – styr upp med lite bakvikt för att få över nosen och ”släng dig” sedan lite framåt för att avlasta brädan och få med dig kropp och bräda över vågen. Väl över vågen gäller det att först falla av och ta fart. Sedan höjda så mycket man kan tills det är dags att åter falla av för att hämta fart inför nästa vågkorsning. Summa summarum handlar det om att segla väldigt aktivt.

Mycket svårt att beskriva i ord. Du skulle kanske kolla in någon av de instruktionsvideor som finns. Någon borde ta upp detta (Sam Irelands film kanske, Pro secrets eller nå’t).

• ola-h

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 21:23 som svar på: Aggressiv bottensväng, knät i vattnet!?

OK, här kommer en hel sekvens. Det blir ju liksom lite blanding av olika kropppositioner svängen igenom. I bild 1 tar jag höjd på vågen . Bild 2 är precis inledningen på svängen. 3:an är bilden ovan och det ser ju OK ut. Jag har gått in ganska hårt i svängen. Rätt hyfsat skär, men jag skulle nog gått in i svängen lite hårdare ändå eller i alla fall tidigare. I 4:an blir det mer tryck på bakfoten. 5-7 är mest en slags väntan med ökande höftvrid. Här skulle jag behövt ligga närmare vågen om det skulle blivit något bra av detta. Som synes är jag för sen för att träffa läppen, så det blir en skumträff bara. Oavsett är det i dessa onshoreförhållanden viktigt att liksom hänga in/ned i vågen när brädan träffar vågen i tillbakasvängen. Därav den något krystade posisitonen i bild 8. Jag försöker liksom både svänga vidare uppåt och samtidigt börja luta mig åt andra hållet. Både bild 8 och 9 är riktigt nära backvind och rätt många av vågridningsförsök en sådan här dag slutar med backvindsproblem. Man kan ju också kolla in blicken som på bild 3-7 kollar in ”läppen” för att sedan på 8-9 ”gå före” och titta inåt land.

Som sagt, det är svårt att få til något bra i dessa förhållanden. Om någon har en sekvens på Kauli i onshore kan vi få något riktigt skoj att analysera.

• ola-h

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 18:29 som svar på: Vem var snabbast i Torkelstorp?

Sidan funkar inte med någon av mina 4 olika webbläsare (explorer, camino, safari, firefox) på mac.

• ola-h

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 16:02 som svar på: Aggressiv bottensväng, knät i vattnet!?
    adde wrote:
    Läste dock att Kauli har upp till 47 tum mellan stropparna på vägbrädorna!

Om han mäter som man oftast gör – avståndet mellan främre bakstroppskruven och bakgre framstroppskruven – MÅSTE anledningen till att vi seglar så sunkigt bero på för tätt mellan stropparna. Själv brukar jag köra med 42-44 cm mellan. 47 tum är närmare 120 cm. Imponerande att få plats med det spagatstancet på de brädor runt 220cm han kör.

• ola-h

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 14:51 som svar på: Aggressiv bottensväng, knät i vattnet!?

Ja visst är 62:an helt sjukt lättsvängd hur man än kör den. Förvånansvärt lättplanad och snabb också, tyckte jag.

Jag skall se om jag kan dra fram några halvtaskiga exempel även från bilderna på mig. Det var ju ruggigt svårt att få till frontsideridning med bara några få grader från spikrak onshore. Rätt kul att försöka dock.

När det gäller originalfrågan – knäet – så drar jag som sagt i det rätt ofta. Det hör till saken att jag har löjligt långa hälsenor och liksom kan böja mig väldigt långt över läkanten om jag vill. Jag ser det inte som något jätteproblem att jag drar i ibland. Så länge men har bra balans i svängen brukar det inte göra så mycket.

Annars tycker jag det är kul med en tråd som diskuterar vågridning med utgångspunkt från lite bilder. Det kan nog ge en hel del inspiration.

• ola-h

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 14:09 som svar på: Lurad på köp&sälj

Bussgods tar inte brädor (längre?). Däremot funkar DHL, men man måste ha företag tror jag, men det går väl oftast att fixa fram någon som har. Billigt är det också, samma prisklass som bussgods tog för en bräda. Så, fraktproblem är en dålig ursäkt, SPECIELLT om man redan har fått pengarna.

Hoppas verkligen att detta löser sig. Oftast brukar det nog göra det i vindsurfingkretsar eftersom det trots allt är en liten värld.

• ola-h

Medlem
    9 oktober, 2006 vid 14:05 som svar på: Gotland 061008

Nice! Riktigt nice! (var tvungen att lägga till det sista för att komma över 6-teckensbegränsingen, men det ser ju riktigt nice ut så det gjorde inget).

Sida 203 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA