ola-h
Forumsvar skapade
-
Som flera ovan indikerar i sina inlägg: de flesta märken göra bra segel. Och inte bara det, de gör diverse segel med diverse användingsområden och olika känsla etc. Egentligen är det inte helt avgörade vad man köper vara sig när det gäller märke eller vilken känsla seglet har – man vänjer sig…
Dock kan det vara ide att innan man gör något annat fundera igenom ungefär vilka storlekar man vill ha och vad de olika storlekarna skall excellera i. Som exempel skulle en sådan fundering kunna resulter i att man tycker sig behöva
4.2 som minst – kontroll, ev vågsegling)
något runt 5.0 – funka i vågor bra kontroll i mycket vind på insjö
något runt 6.0 – största segel för kustsegling/B&J
något runt 7.5 – tidig planing och bra fartEfter detta kna mna fundera på om det är något speciell känsla man vill ha från sina olika segel. När man väljer storlekar och typer på seglen är det bra om man ser till att de passar de brädor man har (eller kommer skaffa). Detta kan i rätt hög grad avgöra hur en bra segellinje ser ut.
-
OK, jag tror du gör rätt i att väljka bort Carven, trots att det är den bräda av de tre som är mest naturlig och lättseglat i snabbraktframkörning. När det gäller valet Aero eller Kombat så har jag båda men mitt perspektiv från min knappa 70 kilos utsiktspunkt är inte nödvändigtvis riktigt detsamma som du kommer få. Ädå törs jag nog säga att som enda bräda är Kombat 106 bättre. Det kommer ge klart enklare segling när det blåser på och passar lite B&J-orienterad svensk vågsegling bättre (som enda bräda) är Aeron. Kombat 106 skall ta segel upp till 7.5 och även med din vikt så skall 7.0 vara OK. Så, Kombat 106 är alltså så vitt jag kan bedömma den brädan som blir mest allround. Om du dock vill offra lite hårdvindprestanda för ”snärtigare” segling med 7.0 så kan Kombat 117 vara ett alternativ. Jag tror egentligen inte den planar signifikant tidigare men med den större fenan som är till och med den axtra bredden så kommer du kunna segla lättvind (speciellt på kryss) lite mer avslappnat när du väl är uppe i planing.
Både Aero och Kombat skulle jag säga är väldigt allround och verkligen kan klara allt från vågor till freeride. Båda två kräver dock lite teknik för att komma igång riktigt tidigt i ”freeride mode” (stroppar på kanten, stor rak fena). De flesta lär sig dock att effektivt komma igång tidigt på de två brädorna rätt snabbt, det är lite känsla och teknik som krävs bara. Dock är det precis när det gäller enkel freeridesegling so Carve har sin styrka, så om du prioriterar det så är vi tillbaka i Carven.
Kombat är dock extremt rolig att jippa, göra 360 på osv. Den sitter verkligen i svängerna och klarar hur mycket tryck som helst på railen utan att flyga ur (speciellt med vågfenan). Aero svänger också bra, men här gör sig bredden tillkänna och det krävs lite mer försiktighet. Carve får man gippa på ett lite annorlunda sätt och den är helt enkelt inte en lika naturlig svängbräda.
Jag hoppas att du utifrån dessa rader kanske kan göra ett lite mer informerat val. Det finns sällan någon bräda som är bästa på allt, utan det handlar alltid om olika kompromisser. Samtidigt kommer antagligen alla brädorna funka bra, så det är ingen livsavgörande val direkt.
-
OK, då kan jag kanske hjälpa till att ge råd. Det vore bra att veta vilka segelstorlekar du vill kunna köra, vilken typ av segling du prioriterar hemma på insjön (endast toppfart, gippar och varving+fart eller freestylesnurrning) samt hur ofta du kommer till vågförhållanden (var?) och vad du främst vill göra när du seglar i vågor. Det vore bra att veta vad du väger oxå.
A priori skulle jag säga att Kombat är bästa valet (och man kan justera användningsområdet genom storleken på brädan), men beroende på dina svar på frågorna ovan kan de bli en annan bräda som är bästa valet.
-
S.. wrote:Jag lovar att i min beställning för 2007 ligger ingen stubbie!
/StaffanOK det får bli 2008 då?
S.. wrote:Framförallt tror jag inte att DU kan byta! 😀Jag kör ju redan 30% klassiskt i mitt obetalda och självvalda ”jobb” som brädtestare. Allvarligt talat tycker jag att jag lär mig en del rent seglingsmässigt av att köra lite olika koncept.
Mag wrote:Låter ju nästan klantigt orutinerat av Levi att inte ha Eurobrädor eller större segel, eller? Är han inte där för att vinna? Josh och Anders m fl tog ju fram sina breda brädor främst för att komma högt i resultatlistorna. Har inte Levi fattat det än?Själv är jag kluven till det ena eller andra konceptet. Jag har snart 2 vågbrädor med olika koncept fast nästan samma mått, vem har rätt och vem har fel på sitt koncept? Endast en vinnare kan utses, vi får se vem det blir… Vinnaren måste dock klara Ponta Preta!
Jo, klantigt kan man nog säga. Det är lite som att han fortfarande tror han väger 60 kilo. Små brädor och små segel både på Hookipa och på tävling. Men enligt utsago har han gått upp lite i storlek (bredd) på brädorna på senaste tiden och också gått ifrån den brädstil han körde förut som var mycket lik Jasons prylar.
Ja, det blir intressant att se vilken bräda du kommer gilla bäst. Själv kan jag inte utse någon enskild vinnare bland mina brädor. Alla mina vågisarna är grymma och jag gillar att köra dem alla, men jag vet i slutändan vilken som lirar bäst ihop med hur jag helst vill lägga mina svängar.
-
S.. wrote:Bra kämpat av Sebastian att han lyckats stå emot trenden så länge! För de ger ju inte bättre segling, bara en annan känsla* :smirk:
Så, hur länge orkar du stå emot då Staffan, nu när till och med Sebastian gett upp?
Du får väl i alla fall låna en Allwave av din sponsor och testa när hösten kommer.
För att förvilla alla lite kanske du boarde köra Stubbies nästa år, så kör jag klassiskt…
-
S.. wrote:HÖHÖHÖHÖÖÖ!!!!
Den var rolig!
Kommer den klassiska brädan försvinna nu då eftersom den breda, sega & långsamma stubbien har samma grepp och driv i snabbare vågor som en klassisk? Hmmmm…. Denna bräda ersätter i stort sett allt som finns på marknaden då? :tongue:/Staffan
Men Staffan, har du inte fattat än att det är känslan som skiljer mellan ”breda och smala”, inte grepp, driv etc.
Det var för övrigt rätt intressant att se hur många helt olika typer av brädor som proffsen körde på WC i Guincho. Allt från långa smala, via korta smala till korta breda och med allt från supersnabba rockers till riktiga bananer.
En intressant anmärkning är dock att Levi Siver i de första heaten med lite tveksam vind inte fick ordning på någon av de brädor han hade med sig utan lånade en EVO 74 av Scott McKercher. Senare körde han dock sina egna (Mark Nelson shape). Detta var dock främst en fråga om lite ”taskig rutin” i sin planering, eftersom givetvis många med klassiska brädor hade bra fart direkt. Levi kom med för extrema brädor (för sin vikt) och för det faktum att han inte körde större segel än 5.2, helt enkelt.
-
På tal om ”real world wave sailing” och ”pro secrets” så lade jag märke till en ny stil i Guincho. Det var främst Kevin Pritchard som representerade detta, men även flera andra som t ex Nik Baker. Vad var det då? Jo, vanligtvis har ju frontsideridning i x-on inletts med en slag backside sväng där man liksom sätter upp det hela för att gå down the line med brädan. Kevin (m.fl) gick istället upwind lätt uppför vågen i full speed och inledde sedan direkt en lay-down-liknande bottensäng redan på vågtoppen. På det sättet fick han både med sig speed och fick det att se radikalt ut. Det blir lite som en radikal sideshorebottensväng fast man inleder den tidigare. Jaag har inte sett detta tidigare, men förutspår att det kommer slå igenom på bred front så småningom. Jag skall se om jag kan hitta några exempelbilder i arkivet.
-
Möjligen är det bränslepump eller filter, men när jag haft den sortens problem på andra bilar (eller denna) har det yttrat sig annorlunda, så därför är inte det min första gissning. Efter att ha letat i minnet och sedan här så hittade jag en gammal tråd från Ola P ( http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=37874 ) som hade ett liknande fel där det spekulerades runt en gasspjällspotensiometer.
-
Surfted wrote:Frågan är vilken storlek man skall välja.
Jag har fäljande brädor:
Skate 102L
wavescore 88L
goya 74LTanken var att man skulle skaffa en 75L och byta ut goyan.
Väger ca 77kg
Upplever att goyan inte har tillräckligt med volym ibland. (byiga förhållanden)Tror ni en 75:a skulle funka?
Håller med Koa. Om man skall ha en allroundvågbräda av denna typ brukar man gå ned lite i volym relativt det man kör på en klassiska vågis. Det är inte så att dessa brädor inte funkar om man kör dem stora, men max segelstorleksspektrum uppnås typiskt om man kör dem något mindre.
Står du helt still är givetvis volym alltid volym, men med lite rörelse i brädan så att de korta och breda brädorna mer förlåtande och sjunker igenom mycket mindre relativt den volym de har.
-
Jag håller med de ovan som påpekar hur en högre bom kan hjälpa till att trimma in en bra stance. Med detta behövs då lite längre linor. I slutändan är det dock en smaksak och det går att ”jobba runt” en lägre bom och kortare linor med diverse andra stancetricks.
Själv kör är jag 178 och kör 26″ och bommen hyfsat högt, men jag är inte så känslig och ibland kör jag en bom med 24″-linor som kanske hamnar lite lägre. Det känns lite annorlunda första repan, men sedan funkar det som vanligt, tycker jag.
Min poäng är att jag mer ser en hög bom och längre linor som ett enkelt sätt att korrigera en lite ineffektiv stance än som någon absolut regel.
-
Man kan säga att när det gäller freewaves from RRD, Fanatic och Starboard (Kombat 06) så är rockerkurvorna i princip likadana som på de radikala vågbrädorna. Det som skiljer är bredden och bredden i tailen. Det gör att vill man ha en bra Sverigebräda med känsla som en radikal vågis kan man välja någon av dessa (t ex) freestylevågisar och om man väljer den någorlunda liten så klarar den av även lite bättre förhållanden (speciellt om man utrustar den med en riktig vågfena). Kör man detta resonemang baklänges så funkar de flesta moderna ”smala” vågisar också bra om man väljer dem något större. Rockerkurvan på dessa brädor är väldigt snabb och de är egentligen rätt ”styva i tailen”. Detta gör att när det blir lite snabbare vågridningsförhållanden (vilkent inte händer så ofta i Sverige) så blir det problem i toppsvängen om tailen är för bred. På de breda stubbiebrädorna löser man detta genom att ha avsevärt mer rocker i brädan vilket liksom gör att den svänger ändå, utan att man kan lägga så mycket kraft över railen.
Den Razor som du tar upp kan nog funka rätt bra, men möjligen är den aningens lite för 6.0.
När det gäller EVO så har de mycket riktigt ett rykte att vara lite ”skejtiga” men jag tycker att detta inte helt och hållet stämmer längre, speciellt inte på 83:an om man sätter på en lite större fena. Jag körde häromdagen lite B&J med en Kombat och en EVO och även om det är lite skillnad i känslan så är det inte så lätt att rent subjektivt avgöra vilken som är snabbast och tar bäst höjd, faktiskt. Då körde jag dock aningens större fena på EVOn och 5.3. Ju mer segel man lastar på relativt brädstorleken, desto mer fördel freestylevågisen när det gäller planing och höjdtagning skulle jag säga.
-
ola-h
Medlem29 juni, 2006 vid 08:44 som svar på: Side-shore någonstans i Sverige under den senaste midsommarveckan?Körde sideshore igår på yttre Åsa. Fulltryck i 5.3 och små vågor runt metern, supernära revet i varje bottensväng och rätt glest mellan de vågor som bröt bra, men dock tillräckligt tryck för hyfsad fart i ridningen och man kunde både gå vertikalt och göra små airials. Kul. Inga vågsurfare ivägen heller. Jag var helt ensam ute mellan 10 och 13.
-
Jag tog och registrerade mig. Ett antal Sverige-stormar med den första i augusti 89 och den senaste med namnet Gudrun samt en hel del 3.5-segling i Portugal finns sedan tidigare i bagaget.
Nu hoppas jag på att killar som S.., Mackan och andra kända västkustseglare följer mitt exempel.
-
ola-h
Medlem18 juni, 2006 vid 17:23 som svar på: Är 2006 året då man skall se till att shoppa upp sig?Oregistrerad wrote:Man får hoppas att konkurrensen fungerar så kommer det vara själreglerande, Tror dock enligt ovanstående inlägg att materialkostnaden är försumbar. det är snarare utveckling/tillverkning samt försäljarledet som står för den större delen av kostnaderna.Nej, materialkostnaden är inte försumbar utan högst relevant. Tiiverkningen i Thailand är snarare rätt okänslig för hur mycket tid man lägger ned (billig arbetskraft). En lite halvinitierad gissning är att brädorna från Cobra går upp 5-10% (tillverkarnas pris) och risken är att det går ”rakt igenom” till kunden. Enda anledningen att det inte skulle bli så är om det bedöms som marknaden är allt för priskänslig och de olika leden istället väljer att minska sin avans. Eftersom det hela i princip gäller alla brädor (med större effekt ju exklusivare material) är min gissning att priserna kommer gå upp ett snäpp.
Som det antyds ovan kan dock en lösning för tillverkarna vara att köra med lite billigare material och därmed ta ut en del av prisökningen på fiber i högre vikt på brädorna.
-
Maui-mange wrote:Vi är inga proffs, bara halvsunkiga surfare som vill ha kul på vattnet….och slippa köpa nya prylar var 6:e månad för att X8 har bytt namn till X9……
Eftersom jag gillar att testa runt har jag kört en del med inte helt idealiska kombinationer av mast-segel och det är lika kul att segla för det. Jag är inte den som åker och irriterar mig på att trimmet inte är perfekt. Däremot är argumentet att det skulle vara mindre känsligt med dessa detaljer för oss halvsunkiga inte nödvändigtvis korrekt. Snarare skulle jag säga att ju bättre koll man har (både på segling och trimmning) desto enklare kan man jobba runt lite ”sämre” kombinationer. Har man mindre koll och kanske också färre segel att välja bland blir det egentligen viktigare med bra trim. Av samma anledning menar jag att sunkig segling i Sverige typiskt ställer högre krav på seglet än Hookipasegling.
Det jag menade tidigare med mitt ”snål-argument” vara att det i mitt tycke är en bra ide att optimera sin utrustning i de storlekar man kör oftast och därför är det _normalt_ bättre att satsa på en passande 400-mast.