ola-h
Forumsvar skapade
-
Det finns ett par saker som påverkar det hela. För det första vill man ha snurr på produktionen i Cobrafabriken hela året. Detsamma gäller på produktutvecklingssidan. Den är grymt många modeller och ofta ett gäng prototyper för varje modell som måste tänkas fram, shapas och seglas. Det betyder att det måste produceras brädor hela tiden. Om man då tänker sig att formulaprylarna skall vara klara sisådär runt årsskiftet och betänker att vågbrädorna i allmänhet är de som utvecklas först så ger en baklängesräkning är det inte konstigt om 2007 års vågbrädor måste dyka upp på prototypstadiet sommaren 2005. Sedan testas de en tid. Kanske byggs det några nya prototyper som i sin tur testas. Framemot tidiga 2006 är oftast shaperna slutgiltiga och kan skickas till fabriken för formbestämning. Fortfarande kan dock utveckling av fenor, tillbehöv samt även justeringar av konstruktionen göras inför 2007 års modell.
När det gäler Starboard lanseras sedan webbsidan och alla nya modeller 15 augusti. Då är generalagenterna måna om att de skall ha haft möjlighet att plocka hem de flesta modellerna så de har några demoex av nyheterna att visa upp. Lägg på 6-8 veckors frakt på det så inser ni att en första serie av färdiga 2007 produktionsbrädor bör vara framme under slutet av juni, bara ett par månader efter att säsongen 2006 inletts och de flesta av nybrädesköparna fått sina sprillans ”årets modell”. Visst är det lite sjukt, men så ser det ut.
När det gäller de flesta bilderna i denna tråd så är det antingen prototyper eller i något fall prototyper med 2007 års grafik för fotosessioner mm. Endast i undantagsfall finns det färdiga produktionsbrädor (2007) redan så här tidigt.
Så, i någon mening kan man kanske säga att produktionsåret 2007 inleds i slutet av sommare eller börja av hösten då enstaka brädor kan finnas tillgängliga för köp. Det ger ett knappt halvårs ”förskjutning”. Att man sedan får känslan av att tidsförskjutningen är ännu större beror som Novice påpekar på att internet gör att nyheter redan från första prototypseglingen (som alltså kan vara sommaren 2005 för 2007 års modell) med lite tur (eller otur) kan spridas rakt in i din dator.
-
Vad skall du ha dem till? Köpa, eller bara tanke hem och ha som bakgrund på datorn.
-
Såg både Jeff Hendersson och några andra (Jeanpablo??) segla longboard några lättvindsdagar på Kanaha i knapp gubbe. Epp par gånger var det faktiskt bara jag och Jeanpablo ut. Jag hade en EVO 83, dvs långt ifrån en longboard, men trots att det gissningsvis inte blårte mer än 3-4m/s gick det att pumpa sig med vågorna om man låg precis rätt. Jeanpablo hade det dock betydligt enklare att ta sig runt och kunde plocka vågor enklare också eftersom han inte behövde ligga så nära brytet för att accelerera.
Jag skulle säga att valet att segla longboard handlar betydligt mer om känsla och inställning än ”prestanda”. Det är liksom ett sätt att få lite mer surfkänsla – longboardkänsla för att vara mer exakt – in i vindsurfingen. Är det bara frågan om att kunna komma ut och ytnyttja en OK våg även när det är grymmelite vind så är går det i princip lika bra att placka fram en tillräckligt stor och tillräcklig surfig normal vågvindsurfingbräda.
De enda förhållanden där longboarden funkar och en stor vågis inte gör det är väl om det är en mycket segl våg som inte bryter. Är det då också i princip 0 vind så går det inte att pumpa sig upp på den med en vanlig vindsurfingbräda. En longboard går mycket fortare med minimalt segeldrag och plockar dessa vågor enklare.
Igen dock, kompletterar med istället med en stor eller jättestor vågbräda får finns det ju andra förhållanden än vågsegling där brädan funkar bra.
Som sagt – en smaksak. Hur som helst är det kul att vågsegling pushas allt längre in i lättvinds och småvågsregistret. Starboards Aero är ju ett annat lättvindskoncept och det finns ”galningar” som specialbeställt vågsegel i storlek 9.0 och jättestora vågfenor upp till 32cm för at kunna leka mer i vågorna.
-
Jag såg på gpsspeedwebbsidan att någon pressat upp en JP vågis i 36 knop förra veckan (Sandy Point i fina förhållanden med toppnoteringar på 46, tror jag). Mao tror jag att de flesta brädor kan nå 30+, även om den förstås är mer eller mindre enkelt beroende på vilke bräda du har.
Samma sak gäller nog framåtar: Även om det kanske är lättast på en lätt och fin freestylebräda med bra pop så är det en typ av manöver som går att göra på det mesta och jag tro det är rätt marginell skillnad när det gäller ”hur många försök det tar tills du sätter en”.
Däremot tror jag det är en viss skillnad när det gäller hur enkelt det blir att utföra moderna freestylesnurrtrick. Omvänt är det nog bra mycket enklare att segla riktigt snabbt på andra brädor än utpräglad freestyle, trots allt.
JPs program har jag dålig koll på men för mig låter det som att du först bör välja freestyle eller annan bräda. Om du väljer bort utpräglad freestyle har du två bra freeridebrädor i antingen Super-X eller freestylewave, med uppenbar inriktning antingen mot lite mer fart eller lite mer manöver.
Troligen är det bäst om någon med lite mer detaljkoll på JPs program ger de mer detaljorienterade råden här. Det räckar intte att ha koll på de olika kategorierna utan man måste även ha kolla på hur alla de specifika brädorna (hos JP i detta fallet) fungerar. Den kollen har jag bara på ”mitt eget märke”, Starboard.
-
Om du med pop menar möjligheten att kunna kicka upp brädan i luften på platvatten så är ju det tveklöst freestylebrädornas specialgebit. När det gäller fart så skiljer det sig för det första en del mellan olika brädor inom samma kategori, men rent generellt är freeridebrädor de snabbaste. En del freestylebrädor är dock också mycket snabba och likaså en del freestylewave. En detalj som hindrar många freestyles från att kunna seglas riktigt snabbt och effektivt är att de bara har en stropp bak. De flesta freestylevågisar och alla freerides kan köras med två stroppar i bredd bak vilket gör att men kan sätta bättre tryck på fenan (förutsätter dock att en bra freeridefena sitter på) och därmed ha en mer effektiv ”stance”.
Å andra sidan, skall du freestajla (och dra nytta av din pop) så kommer du i alla fall köra med en stropp vak och då är det antagligen bäst att leta på en snabb freestylebräda.
En sista anmärkning är att det faktum att en viss bräda är snabb kan betyda många olika saker. Det är stor skillnad på att vara snabb i betydelsen komma upp snabbt i planing och nå bra toppfart med moderat drag i seglet och på att kunna hantera ett tungt överriggat segel i ett dragrace och fortfarande ha fartpotential kvar. Seglarens kompetens spelar också stor roll och för en de seglare kan ett lättseglad bräda (en snabb freestylewave) vara snabbare än en fartinriktad freeride (säg en snabb super-x).
-
frippe75 wrote:Eftersom det var en kombinerad surf/semester (ursch vad jag ljuger för mig själv) så kanske man kan säga att vi ialla fall hade ”tur med vädret”.. Som familjesemester betraktrat får Maui 10/10 lätt….. Och jag tror att om surfdagarna fördelats lite annorlunda, d.v.s ingen vind dom första 2 veckorna och sedan 5 dagaras segling, 2-3 dagars uppehåll, och en sista vecka med vind så hade det känts HELT annorlunda….frippe75 wrote:Jag brukar vara (milt sagt) vara ganska uppjagad när jag kommer fram första dagarna åp en surfresa (och man inte seglat på 6 månader), men jag tänkte visa familjen att man kan vara lite ”maui lejdback” och bara köra 1-2 timmar per dag…. vilket i det här fallet skulle visa sig vara ett stort misstag. Hade vinden kommit på slutet av semestern hade jag nyttjat dagarna bättre och kanske kört 3-4 timmar…. JAJA…. NÄSTA år….
Precis så var det för mig med, och det är nog i praktiken är rimligt förhållningssätt trots allt. Däremot tog jag det lite lughtn även med att ladda vågorna den första tiden med något slags argument om att ”segla in mig först”. DET kommer jag inte göra igen.
frippe75 wrote:Sedan vad gäller 1 månad eller 2 månader för att vara säker på att få vind.
Normalt sett ligger det högtryck strax ovanför maui vilket ger tradewinds. Sedan ligger jetströmmarna som gå ifrån asien till USA än högra upp på kartan vilket fångar alla stormar i Asien som en stor tratt och för dom förbi Maui på säkert avstånd och ger swells…. Ja gvet inte hur vanligt det är men jetströmmarna hade flyttats ner så att dom passerade precis ÖVER maui… ma kan säga att stormarna låg som ett pärlband och 2-3 oväder passerade Maui varje vecka…Jo, det var lite åt det hållet vi hade under två veckor i mitten av vår resa också. om man inte åker under den mer vindsäkra perioden april-september eller nå’t får man nog räkna med en omgång sådant här väder.
frippe75 wrote:Absolut surfen i fokus….. Men jag kan inte hjälpa att även ett mindre spektakulärt klipp (mitt klipp) känns betydligt bättre p.g.a kvaliten. Man är ”nästan på plats”!Vad gäller komprimering dv/hdv så är det precis samma tapar i hdv kameran (dv tapar). datahastigheten är samm (25 Mbit) medans dv använder en ganska lätt komprimering och hdv liknar mpeg4. Det har debatterats om den hårda komprimeringen på en massa ställen men jag tycker inte att vanliga konsumenter borde uppleva detta som ett problem…
Sony’s HC1:a som jag köpte kostade 13.000 i PAL version.
OK, ungefär som en ny bräda då. Ett byte, någon?
-
Fy faaaaan vad sugen man blir på Maui när man ser de bilderna. Visserligen känner jag magsåret bränna till bara av tanken på att vara där en månad och få över halva tiden vindlös och regntung. Det är bara att acceptera att åker man till Maui under vågperioden så kan vinder vara precis hur osäker som helst och man _måste_ vara där längre för att få det sådär avslappnat som Maui förtjänar.
Jag hade själv börjat låta utopin att ta en månad på Maui i höst igen glida ett par snäpp närmare konkretisering (har tre veckor skidor inbokat redan) och denna film med bihängande historia gör att jag varken vet ut eller in.
Bra film i alla fall: Egentligen är det windsurfingen som är det intressanta, men jag kan inte unvika att fundera på filmkvaliten. Upplever du det som enklare att få bra kvalitet vid rimlig komprimering med HDV? En ny vidokamera ligger hyfsat högt på inköpslistan. Den gamla ha den lite jobbiga egenheten att den käkar upp alla band man om man försöker spola tillbaka dem.
Dock lägger jag helllre pengar på själva resan än på en kamera. Hmm, någon kanske vill byta en schysst videokamera mot en bräda???
-
Hankloose wrote:oj vad den breda evon studsar i bottensvängen. Men det va kanske inte den glassigaste dagen filmen e från? Körde du inte nån Acid (brädan alltså) på Maui Ola?
Studs? Nej, det måste vara din dator som är lite instabil. Du vet väl att Maui aaaaalltid är super glassy och att EVO aaaldrig studsar. Visst blev det en hel del Acid på Maui, men jag kommer inte ihåg om det var brädan eller nå’t annat…märkligt.
Skämt åsido så är all film från Hookipa med 3 olika prototyper till Acidbrädor, både smala och lite bredare. Kuau-sekvenserna är med EVO 70.
-
SWE22 wrote:vad hade ni för utdelning vindmässigt?
Jag räknade inte på det hela direkt, men säg att vi seglade lite drygt hälften av dagarna. Vi var där 6 veckor, men var en sväng på Big Island 4 dagar av dessa, så säg att det var 5 veckor effektivt. Vår vistelse var sådan att det först var rätt OK med vind, sedan blev en lång period på 10 dagar med närmast helt vindstilla (men bra vågor bitvis). Det var lite stressande. Rätt länge bibehöll jag min coola inställning att ”vinden kommer, jag har lång tid på mig”, men så småningom kröp den gamla windwankarstressen på, speciellt eftersom vinden rent statistiskt skall bli allt sämre under hösten. På grund av detta (eller egentligen tack vara detta) bvlev det en hel del skakiga superlättvindssessioner i rätt rejäla vågor på Kuau och Kanaha där det var mer spänning över huruvida man skulle ta sig in än effektiv vågridning. Detta var dock både kul och lärorikt. En av dessa sessioner (på Lanes) resulterade till faktiskt i den bästa vågseglingen jag haft någonsin. Såsmåningom kom dock vinden tillbaka (inte direkt planingsvind, men tillräckligt för att ta sig runt och rida vågor) och jag fick 8-10 bra dagar på slutet då jag dessutom fick möjlighet att testa lite nya prylar (på gott och ont, på Hookipa seglar jag bättre med mina egna grejor som jag är inkörd på).
-
Kombaten dyker inte upp förrän i sommar, säg 10-15/6 om allt går som det ska, så då får vi verkligen hoppas isen har gått.
Som jag ser det är inte Flare någon vidare vågbräda. Lite backside och B&J lär den klara fint och den är trots att den är snabb rätt lugn och skön i chop. För frontsideridning lär den dock behöva rätt bra teknik eller möjligen rejält med kraft för att svänga bra. Så, den är inte omöjlig i vågor och det beror givetvis rätt mycket på vad man jämför med.
-
Flare 100 testades i SURF. Jag har själv kört 94:an sedan i somras. Grymt skön bräda. Den har en ren slalomrocker (från Sonic 95) är är otroligt snabb (sånär som på att originalfenan inte är snabb utan snarare freestyleinriktad – förståss).
Om du bor i Örebro (som det ser ut) får du gärna ta en testtur på min.
-
Kombat är för övrigt en liten lucka i min ”Starboardkunskap”. Jag har bara testseglat några gånger. Jag har dock nu bestället en för att kunna bilda mig en lite mer välgrundad uppfattning om dem. Dock dyker den inte upp förrän till sommaren.
-
Givetvis blir testerna aldir helt objektiva, men som någon sade ovan så är nyckelnatt kolla på hela det utbud som testas. Som ett typexempel kan man ta och studera aprilnumret av SURF där det testar crossoverbrädor i dels 95-litersklassen och desl 105-litersklassen. Starboard Kombat 96 och 106 deltar i de respektive testerna. Jag skulle säga att 96:an och 106:an är rätt lika brädor, bara lite oliak storlekar, men de får rätt olika beskrivningar just eftersom de jämförs mot olika brädor. 96:an framstår som snabb och ”freeridemässig” (typ: ”mit volldampf und bester kontrolle […] im speed einen vordere platz”) medan 106:an mer framstår som manöverbräda (typ: ”schneidet die engsten turns mit soviel grip dass eher die beinkraft die turnradius limitiert”). Visserligen skrivs en del egenskaper fram hos båda storlekarna (bra kontroll t ex) men om man inte visste att det var två storlekar av samma bräda skulle nog inte testtexterna avslöja det heller.
Så, om man nu vill använda tester som dessa för att bilda sig en uppfattning om någon given bräda så får man nog läsa hela testet (dvs om alla brädor) och dessutom ha lite förkunskaper om hur givna tidskrift brukar skriva.
-
Borje wrote:Härligt!
Märklig musik, kan det vara Alpjoddlaren feat Honolulu locals?
Det är ju äkat Hawaiimusik rakt igenom – inga alper så långt örat når. Faktum är att det hela är ett soundtrack till någons slags lokalproducerad film som hette ”Hookipa”. Kanske ett lite okonventionellt val, men man vill ju stödja den lokala musikindustrin…
-
Oregistrerad wrote:fattar ni tyska så bra att det är läge för prenumeration? Eller kollar ni bara på bilderna och försöker tolka testdiagrammen 🙂
Önskar att jag inte suttit och sovit på tysklektionernaAber, ja. Selbsendich spreche Ich Deutch…die test diagramme ist ser toll.
Faktum är att jag mer eller midnre lärde mig den tyska jag kan av att snarare studera tyska SURF än det av min tysklärarinna rekomenderade tyskaläroboken. Om jag inte minns fel köpte jag _alla_ nummer av SURF från 86 till 96 eller nå’t. Nu är jag något mer sparsmakad, men skolåren med smygläsning av SURF under bänken har gett mig en rätt hyfsad surfvokabulär på tyska.
Några favoriter:
Es Hackt (det hackar)
Ein grosse knüller (en stor knullare)
Ein echtes vollmilchsau (ett äkta fetmjölkssvin)