ola-h
Forumsvar skapade
-
Matt och Kevin Pritchard körde 23 och 24 M&M-fenor på Hookipa, men det var i och för sig nordkustvågor. Skåne kanske kräver lite snärtigare grejjor…
-
Hej igen,
Jo, de kommer med rätt små fenor och det är väl så som Scott McK gillar dem. 2006-fenan, Drake Natural (designad av M&M, dvs Mark Nelson och Matt Pritchard och byggd i G10) är en definitiv uppgradering från tidigare år, både kvalitetsmässigt (G10) samt när det gäller känsla och prestanda. Till synes är årets fenor större, men i praktiken inte eftersom Drake Natural/M&M-fenan har väldigt kort korda och seglar mindra än vad djupet kanske säger. 22:an som är standrar känns som en ”vanlig” 21:a.
Som du är inne på kan man dock förändra brädans karakteristik genom att t ex köra större fena. Det gör rätt mycket för höjdtagning och förståss för hur stora segel brädan kan ta. MFC Onshore har jag bara kört i 22.5 och det är definitivt fena med mer ”bottendrag” än original 22-fenan och MFC:n är ju t ex rätt bra för att ligga och pressa höjd i Varberg med just 5.3. Jag har själv haft min MFC lite som en reserfena för extra lätta dagar med extra stort segel (5,9 i mitt fall, men jag är ju lättare). Dock tycker jag att om möjligheten finns så är det inte fel att istället välja en större variant av Drake Natural. Jag skulle säga att 24:an motsvarar trycket i MFC 22.5 och 25:an motsvarar MFC 23.5. Det jag gillar mer hos M&M-fenan är att den liskom känns snabbare än MFC och fortfarande känns mer loose. M&M-fenan är liksom som ett bra och profilstabilt vågsegel som man i onshore kan rigga lite större för att få lite extra fart (vet inte om liknelssen går hem…).
När det gäller Gorilla kontra EVO 74 så måste jag först igen poängtera att jag inte kört Gorillan och därför bara kan spekulera. Dock törs jag nästan lova att skillnaderna i shapen, även om de ter sig små, i praktiken kommer göra mycket större skillnad än de få litrarna som skiljer. Det är helt otroligt hur lite det kan skilja i shape på två brädor för att de ändå skall upplevar rejält olika. T ex är ju till och med EVO 70 och 74 rätt olika i karaktären trots att de ser väldigt lika ut.
-
Det vore kul om någon ”tungviktare” kunde svara direkt om erfarenheter av 74:an. Det jag kan tillägga är att Scott McKercher som väger just 83-85 kör 74:an som allroundbräda med fokus på storlekar på 4.7-5.3, han nämner ofta att det är just 74:an som är hans ”allt-i-allo”. Annars kör han 70:an i 5.0 och ned och 83:an från 5.3 och upp (lite överlapp, alltså). Som flugviktare (68) kör jag EVO 74 upp till ca 6.0 med en större fena och jag vet att Scott brukar säga att 5.7 är OK även för honom (men att han givetvis tar 83:an för 5.7 om han har tillgång till den).
När det gäller skillnad mellan 80 och 74 so har jag tyvärr inte kört den ”gamla” 80:an utan bara 83:an som har en annan rocker och lite annan layout på bottenformen (enkelkonkaven går längre bak). Jag skulle säga att 83:an planar lite tidigare med stora segel (5.6 och upp för mig), men när man väl är på vågen är skillnaden i hur de håller farten och accelererar inte så stor. Det är bara om det är verkligen sega förhållanden som den bredare tailen på 83:an hjälper till lite. Å andra sidan är 74:an väldigt mycket snärtigare och enklare att hantera på toppen för mig och den skillnaden lär slå igenom tydligt även om du är tyngre när du väl har fullpatte men 5,0 och ned. Om du inte tyckte gamla 80:an kändes seg så lär du inte tycka 74:an känns seg heller för den har snarare ryktet om sig att vara lite ”snabbare i känslan” än vad 80:an var.
-
Bringdal medande att det var rätt lugnt. Om man kunde hålla andan i en minut så var man oftast cool. Möjligen kompliceras det hela lite av om man har 180 i puls och samtidigt åker rollercoaster _och_ får en mörbultning liknande om man skulle möta Karelin i brottning.
-
Skön filmsnutt som gör att man längtar dit. Hookipa i den storleken är vädigt kul, men fortfarande rätt svårtajmat, tycker jag. Det är nå’t speciellt med Hookipavågen som gör att man antingen går för tidigt eller inte vågar fullfölja för att man tror att man skall få läppen i huvudet. Det gör det inte mindre kul, dock.
Apropå film har jag inte redigerat ihop det som min fru (trots två barna att hålla ordning på) lyckades filma på Hookipa i höstas. Skall se om jag kan få ordning på det så småningom.
-
Önskar jag kunde hjälpa till men jag har varken seglat S-type eller iSonic. Jag har dock en iS105 på order.
Vill ni har specifika och mycket bra råd om dessa brädor bör ni fråga Ian Fox på Starboards konf http://www.star-board.com/forum/askteam/forum.asp eller gå direkt till tråden ”iSonic FAQ” http://www.star-board.com/forum/askteam/read.asp?ID=5127&t=200633155858 . Kanske finns svaret i något av de 128 inläggen där…
-
Jag har ju inte kört de andra två, så det är svårt att uttala sig sådär värst tvärsäkert. När det gäller EVO 74:an så tycker jag att den känns minst ett par lite större och det är nog de flesta som seglat den överens om. Så, själva volymargumentet skulle jag verkligen inte stirra mig blind på. EVO 74:an har ju för övrigt just för sin kontrollerbar het fått extramt bra betyg. Det och prestanda på vågen (även större vågor) är väl EVOns grej även om SURF också gillade den för freestyle och freemove (vilket de även sade om de två andra). EVOns akilleshäl är väl annars som du skriver känslan vid höjdtagning. Jag har aldrig funderat så mycket på det själv (och brukar både ta bra höjd och plana tidigt) men jag är å andra sidan väldigt väl inkörd på EVO-brädorna.
Tyvärr har jag för närvarande inge 74:a, annars kunde du få prova den. Brallar det i och och det är läga för Varberg kan du få prova 83:an och 70:an (är det bara OK 5.0-drag är 70:an inga problem även vid 83 kilo). Wave Cult borde du kunna låna en av SP.
-
Alla tre är ju topptestade i diverse magasin, så vilken som helst av den lär du bli nöjd med. Om du har lite mer specifika tankar om hur du gillar att segla och vilken respons du vill ha av brädan så kanske en tydlig ”vinnare” just för dig kan utkristalliseras.
-
Shit – det låter spännande. Tydligen har det regnat och varit vindstilla en månad i streck, men nu är tradevind på G. Kanske skulle ta en snabbvisit nästa vecka…
-
Det vore bra om du skrev vad du vägde, vilka förhållanden du vill segla i samt vilka segelstorlekar du kör. Kanske kan du också indikera vilka egenskaper hos brädan du vill förändra/förbättra genom att byta fena.
Det jag preliminärt kan säga är att fenan på JP FSW (om jag minns rätt) har rätt mycket freeridekaraktär i sig och också är rätt stor. Vill du ha med vågkänsla i brädan så går detta lätt att vixa med en mindre och mer vågorienterad fena.
-
OK, då har du EVO 70 2005 och den 20.5 fenan som är blå och vit (Drake Evolution, som är en fena designat av Curtis Hesselgreave). Det är en bra fena, men jag tycker att den bäst kommer till sin rätt vid seglin i bra fart dvs det är ingen riktigt bra fena för att pressa höjd i knapp planingsfart direkt.
Om du har tyckt att 20.5:an har levererat lagom tryck tror jag att du kan välja en 22:a eller möjligen 21:a. Jag tycker att även 22:an klarar bra fart och små segel förvånansvärt bra och om din nuvarande fena är hyfsat OK kan du ju ha kvar den i reserv för 4.0-dagarna. 21:an är en rätt liten fena och troligen tveksam med 5.0 och onshore vid din vikt. Jag är sjalv en diggare av rätt små fenor normalt sett men kör ändå 21:an ned till 3.5 (dvs har aldrig känt behovet av att gå ned till 20). Jag kör i och för sig 21:an med 5.0 ibland (och 22:an ibland) men jag är ju lite lättare (68kg). Som info kan jag nämna att även 23:an är helt OK med 5.0, speciellt om det är lite sega förhållanden.
Jag kommer för övrigt sälja av lite Starboardfenor snart, men det är mesta modeller fram till med 2005 (en del oanvänbda dock).
-
Drake Natural (2006) är definitivt klockrena. Inte bara till EVO utan rent gernerellt som vågfena. Priset är väl inte allt för saftigt om man jämför med Mauifin mm som är i vanlig glasfiber och har långt ifrån samma hållbarhet.
För övrigt körde väldigt många av de hetaste seglarna på hookipa med olika varianter på G10-vågfenor nu i höstas och problemet med att de var för styva är lösta, kan man säga. Nik Bakers fenor såg jag en del använda och några hade egna prototyper. Drake Naturan är för övrigt designad av M&M och exakt samma fena som säljs custom av dem. Bland annat Matt och Kevin Pritchard kör och utvecklar denna fena.
OBS: tänk efter innan du bestämmer storlek. M&M/Drake Natural känns liten i förhållande till storleken (djupet). Jag har själv alla storlekar från 20 till 26 och kan ge lite råd om du skriver vilken bräda du har, vad du väger och vilka segel(storlekar) du kör. Jag vet inte var du seglar, men om vi råkar vara på samma strand får du givetvis testa några av mina fenor.
-
The_Novice wrote:Jag kan ta med min GPS till Åsa när det blir vind nästa gång om du vill testa speeden på EVOn kontra Acid… 😀
Jag har faktiskt seriösa planer på att segla igenom alla mina brädor, säg en full patte 5.3-dag, för att se hur fort en vanlig amatörseglare egentligen seglar på de olika brädorna. Jag har 8-10 brädor som alla nog går rätt OK med just en fullpatte 5.3. Det skulle ge en viss fingervisning om det t ex finns någon sanning bakom påståendet att EVO är långsamma etc.
Betydligt lösare planer inkluderar införskaffandet av en speedbräda…..men jag går nog den säkrare vägen via en slalomraket först. Kul att variera sig lite.
-
När det gäller nedladdning av programmen verkar det som det var instruktioner för windows. Jag förutsätter att det funkar på Mac också (dvs själva JAVA-programmet). Kan någon bekräfta detta?
-
Dessutom knorrar de inte på Word of Mouth om du lämnar tillbaka bilen mer eller mindre full med sand och är inte heller så noga med petdetaljer i skicket som kan ha förändrats under din tid som förare. De kan också lämna bilen på flygplatsen och du akn lämna den där när då åker hem (eller så skjutsar de dig dit när du lämnat bilen.