ola-h
Forumsvar skapade
-
Japp, med femnollan i behåll blir det lysande.
-
Hmm, det beror på ett flertal faktorer, som t ex vad du väger, vilken/vilka brädor du har samt var du seglare. Skall ja dra till på en chansgissningsartad rekokomendation så…..vad sägs om 4.5, 5.3, 6.3. Eller är det möjligen ås att det bara är 4.5:an som skulle kunna bli nå’t annat? I så fall säger jag 6.3-5.6-5.0, så får du komplettera senare med mindre om det behövs.
Edit: Missade Masse med någon minut, men vi verkar ju vara inne på samma spår.
-
ola-h
Medlem30 januari, 2006 vid 19:24 som svar på: Superstar 2005 och allmänna frågor…. Hotsails, master och annat joxJag kan visserligen inte nog prisa mina SO (har haft alla fem generationer) och är rätt förvånad över Boards (eller vad det var) test (som skiljer sig markant från en närmast massiv uppskrivning av seglet från alla andra magasin jag läst. Jag kan dessutom leverera en del argument om varför draglöshetupplevelsen ibland kan visa sitt fula tryne som har med riggning mm att göra.
Dock, om du nu gillar North så mycket ser jag egentligen ingen anledning att byta. Tväärtom är det ofta en poäng att segla på det man är inkörd på och slippa bry sig om prylarna.
Mao, den generella rekomendationen är att hålla dig till det du vet att du gillar och jag skall inte tjata hål i huvvet på dig om SOs förträfflighet för bland annat lättviktare som vi förrän du ber om det…
-
ola-h
Medlem30 januari, 2006 vid 08:51 som svar på: Jaaaaa då har man hamnat i ett djungelvrål (rdm förlängare?)Jag tror nog att Liberty anses vara de hållbaraste bland de stora, men givetvis finns ingen vetenskapliga data på det…
Själv har jag Liberty och Kelapro och de senare är säkerligen ett par snäpp hållbarare även än Liberty.
När det gäller alu eller kol så säger intuitionen ibland att seg alu borde vara ”säkrare”, men i praktiken är kolfiber väldigt, väldigt mycket starkare och en kolförlängare som är någorlunda bra konstruerad och tillverkad tror jag håller väldigt mycket bättre än någon aluförlängare.
-
Hmm, i Åsa i höstas någongång seglade Kate 3,3 när jag körde 5.0. Då väger jag 68… Kate planade om jag minns rätt hela tiden med sin lilla 3.3:a. Jag var visserligen lite lätt överriggad med 5.0 (och kunde säkert även kört 4.0) men inte så det var problematiskt att segla direkt. Däremot körde vi vid det tillfället ungefär lika stora brädor (60 liter +- ett par).
Poängen: Ingen direkt, möjligen att moderna bra prylar har ett enormt vindregister (åt bägge håll) om man är någorlunda duktig seglare.
-
ola-h
Medlem29 januari, 2006 vid 13:02 som svar på: kanske kunde man skriva vad proffsen har och seglarHak wrote:Så produktionsprylarna är i princip anpassade till 75-80 kilos seglare, säger du. Det låter riktigt lovande för min del! Riktigt bra info, du får en aloha på den!Nej det är nog att dra det hela lite för långt. Det finns många brädor gjorda för både lätta och tunga seglare och som JP-exemplet antyder så passar, nog Jasons egna brädor snarare ”typiska” 65-kilosseglare än de som väger som han (fast Jasons egna shaper går knappast i produktion eftersom det är Keith Teboul som gör dem). På samma sätt är Scott McKerchers bräda för fina förhållanden en 70liters EVO trots att han väger 85 kilo. Vanliga dödliga 85kilosseglare kör i regel större brädor.
Det är nog mer på detaljnivå som utvecklarnas vikt spelar roll, dvs när vi börjar komma in på frågan om en hårdvindsbräda för en 85-kiloskilla bör ha samam shape som en lättvindbräda for en 70-kiloskille.
-
ola-h
Medlem29 januari, 2006 vid 09:23 som svar på: kanske kunde man skriva vad proffsen har och seglarOm man nu går vägen att anpassa kroppen för att kunna köra en viss sorts brädor lär det vara bäst att sikta på 75-80 kilo om man vill köra produktionsprylar. Jag har känslan av att rätt många brädor utvecklas och testat av seglare i den klassen.
När man som jag väger under 70 blir det lite svårare att hitta prylar. Men, men, kör man custom är det ju en annan sak.
-
ola-h
Medlem25 januari, 2006 vid 15:49 som svar på: Jaaaaa då har man hamnat i ett djungelvrål (rdm förlängare?)mbkpeter wrote:Ola…!Är Dawgseglet till salu fortfarande? Årets alltså. Pengar?!?! (6.3)
PM skickat. Du kan även ringa mig på 0709-589384.
-
ola-h
Medlem25 januari, 2006 vid 09:06 som svar på: Jaaaaa då har man hamnat i ett djungelvrål (rdm förlängare?)En bild på Hots pin-förlängare finns här: (Edit: det var viss kopp-varianten på bilden)
http://www.surfingsports.com/images/hot_rod_rdm_bases.jpg
Jag vet dock inte om JEPPE har pinförlängaren eller koppvarianten, gissar på det senare.Observera också att Hots förlängare verkligen förlänger så mycket som de säger. Andra räknar lite annorlunda och det en Liberty 50cm har, om jag minns rätt, inte riktigt 50cm äkta förlängning.
Annars håller jag också med Jespers resonemang om att förlängare är en pryl som möjligen är lite tråkig, men just därför är värd att satsas på eftersom den då håla väldigt länge. Som sagt, min Liberty är hårt seglad sedan 2001 och funkar lika bra som dag 1.
-
Läste för övrigt följande kommentar om Pocket 2006 på Gaastraforumet (från, tror jag, Timo Mullen):
”I had a lot to do with the development of that board and we really tried to increase the big/performance wave appeal of the Pocket. We increased the vee in the tail and gave the board a faster rocker line. We also moved the finbox back about 4cm. This was all to make the board feel less skatey than last years as a lot of people found the board broke loose to easily and skip out during bottom turning in cross/cross off conditions.”
Min tolkning är att de siktat in sig på mer prestanda och direkt känsla på vågen (och inte egentligen brytt sig om rakt-fram-prestanda). Det stämmer bra med hur Pocket 60 kändes.
-
ola-h
Medlem24 januari, 2006 vid 09:21 som svar på: Jaaaaa då har man hamnat i ett djungelvrål (rdm förlängare?)jonaish wrote:Jag har N.P. NR 6.2 å Simmer WaveComp 5.3 å de är till 430 master och jag tror att luff-längden är typ 445-455…..Masten är en 400 rdm 80% från 2005 och köpt på SP med LS alu förlängare som jag får med å den förlängaren är 38 tror jag…
😀
Wavecomp 5.3 skulle i princip kunna funka på 400-mast (gissningsvis är luff snarare ned mot 440 än upp mot 450) men NR 6.2 kommer helt säkert funka dåligt på den masten du nämner och jar är osäker på att det existerar en förlängare lång nog. Kom ihåg att du normalt behöver dra några cm extra när du kör rdm relativt när du kör ”standardmast”. Även om du skille hittan en så lång förlängare så är det långt ifrån säkert att masten klarar att förlängas nästan 60cm. Bland annat kommer bomförstärkningen hamna alldeles för lågt. Så, jag avråder det bestämdaste.
Jag gissar att du har en gammal 430-mast nu (eller vad har du kört seglen på tidigare). Behåll den till 6.2:an och testrigga 5.3:an med en lånad lång förlängare innan köp. 400-masten funkar antagligen bra till dina mindre segel och om du planerar uppgradera de större seglen såsmåningom kan du då välja dessa för att funka med en 400-mast. Så, masten behöver inte vara ett dåligt köp.
Fundera t ex på om du kan tänka dig att köra runt 5.7-5.9 som störst. Då finns ett gäng segel som klarar sig bra på 400-mast.
Dock, om du huvudsakligen köper masten för att användas med dina nuvarande 5.3 och 6.2, så tycker jag definitivt det är ett dåligt köp. Leta på en 430 istället.
-
Jo, det är känsligt det där med spons och åsikter om det ena och det andra. Därför vill jag förtydliga att jag personligen tycker 06 Pocket är en intressantare bräda än 05:an, oavsett vad SURF (eller jag själv) säger om studsigheten rakt fram och det beror på att den har en helt annan sväng i år som lite påminner om 05 RRD Swallow och för tankarna till en slalomcarverskida. Att jag dissade 05:an lite var alltså snarare för att framhäva 06:an än att framhäva mitt eget märke.
När det gäller SURFs betyg så skriver de explicit att man inte kan jämföra med förra året och inte heller med komamnde testa av smala vågisar. Deras poängsättning är sådan att i varje kategori får den bästa brädan i det enskilda testet en 10:a. Så, rent hypotetiskt, om 10 brädor testat i år och sedan alla blir rakt av dubbelt så bra till nästa år kommer betygen i nästa års test vara exakt de samma som i år. Eller, plockar man bort den bästa brädan från en grupp så får alla andra bättre betyg. Personligen tycker jag det är synd att SURF i år separerar klssiska vågisar och stubbies och därmed inte erbjuder jämförelse mellan katagorierna. Kanske är det ett sätt att kunna ge fler höga betyg och inte stöta sig med leverantörerna. Men då kunde man ju gå över till att bara testa en bräda i taget och då skulle ju den, per definition, få 10 i alla kategorier.
-
Håller med John om egenskaperna hos de klassiska Acid-modellerna. För EVO-tiden så försökte jag ofta föra fram detta och den gamla Acid 70 (som senare blev 74) var min favvo-vågis för svensksegling. Acidbrädorna har dock delvis gått en annan väg sedan dess, mot snabbare brädor med v-botten och också lite kortare och rundare outlines. I mitt tycke har de dock bara blivit bättre av detta och även om jag ofta framhåller EVO-brädornas förträfflighet så menar jag att Acid-modellerna också är väldigt allround och funkar bra i Sverige förutsatt att du vet hur du skall köra dem. I min värld är det (om du är en duktig vågseglare) seglingsstilen som är avgörande för vilken av modellerna som passar bäst snarare än _var_ du skall köra. Båda modellerna funkar från masthögt på Hookipa ned till knähögt onshore i Varberg.
-
Nu börjar vi konvergera, Lars.
Jag vidhåller dock att Pocket 06 med till visshet angränsande sannolikhet är mer nervös än 05:an (där den enda brasklappen är att de olika storlekarna skulle kunna ha olika typer av shape, vilke då Matt P hävdar att de i princip inte har). Visserligen har du rätt i att det rakt av inte alltid är lätt att jämföra mellan så olika storlekar som 78 och 60 liter, men i det här fallet är jag säker på att nervositeten inte kommer av storleken. EVO 62 är för övrigt snarare lugnare att köra och mer riktningsstabil (i en viss mening) än t ex 74:an.
-
ola-h
Medlem23 januari, 2006 vid 09:57 som svar på: Jaaaaa då har man hamnat i ett djungelvrål (rdm förlängare?)Jag rekomenderar också Liberty. Jag haft haft min sedan 2001 och seglat MYCKET med den och regelmässigt förlängt upp till 45 cm och även seglat med den kombinationen i stora vågor (Maui). Estetiskt syns det defintitvt att den varit med om en del, men funktionen är lika bra som dag 1. Den kostar en del, men är också bra.
Om jag inte minns fel har Hot Sails Maui en billig lång kolförlängare också som de har testat hårt på Maui.
Att köpa en billig aluförlängare och regelmässigt segla med upp mot 50cm förlängning tycker jag inte är en bra ide. Jag tror inte det kommer hålla i längden. Såg ett gäng böjda aluförlängare på Maui.
Jonaish, vilka segel är de du kör och vad är luff-längden? Vilken mast är det du skall köpa?