Forumsvar skapade

Sida 233 av 329
  • ola-h

Medlem
    23 september, 2005 vid 10:44 som svar på: SAVE MIDDLES, € 830

Auktionen slutar måndag 13.00

• ola-h

Medlem
    23 september, 2005 vid 10:43 som svar på: SAVE MIDDLES, € 830

Om någon behöver fotstroppar så kan ni bjuda här. Det hela gäller Starboard original (wave, freestyle) fotstroppar från 2005, 3 st, oanvända, med skruvar och brickor. Rätt mjuka stroppar, men helt OK.

En hundring, kanske?

Auktionen slutat på måndag klockan 13.00

• ola-h

Medlem
    23 september, 2005 vid 10:09 som svar på: SAVE MIDDLES, € 830

Jag har lite andra fenor också som dock ej är oanvända (men i bra skick) bl a 20 och 22cm av samma typ samt 24 (eller 22 kommer inte ihåg) av Starboard Crossover/freestyle-fena. Den som vinner auktionen kan få välja bland dessa.

• ola-h

Medlem
    22 september, 2005 vid 19:45 som svar på: Vindsurf på TV??

Ja du ser, bara ordet väcker ju en del funderingar. Det är klar programmet skulle bli bra (ne jag vet inte heller vad streetfightermotorcyklar är).

• ola-h

Medlem
    22 september, 2005 vid 19:40 som svar på: Vindsurf på TV??

Det skulle i och för sig vara kul med vindsurfing, men vad säger ni om denna killens ide:

http://www.mydiscovery.se/profiler/index.html?search=tomas+gustavsson&type=navn

• ola-h

Medlem
    22 september, 2005 vid 18:15 som svar på: SAVE MIDDLES, € 830

Jag bjuder ut en helt ny Starboard vågfena, 2005, 21cm av modell Drake Wave (Standard till Acid 2005). Detta är en väldigt bra fena för t ex onshore eftersom den är rätt tjock i profilen. US-box

Kostar 799 pix på onwater. Bjud på fenan genom reply på detta inlägg. Köpeskillingen (ex ev frakt) går direkt till insamlingen Save Middels (via Basses konto)

• ola-h

Medlem
    22 september, 2005 vid 18:09 som svar på: SAVE MIDDLES, € 830

Om man har prylar man inte använder eller skall sälja kan man ju ha en auktion här och låta pengarna gå till Save Middles (ala värsta insamlingsgalan på TV 4).

Jag inleder nedan.

• ola-h

Medlem
    22 september, 2005 vid 18:04 som svar på: Hur fästa DaKine Contour-stroppar

Jag kan köpa med från Maui med levarans framåt jul om du påminner mig.

• ola-h

Medlem
    22 september, 2005 vid 12:32 som svar på: Partiska tidningar och köpta artiklar…

Jag håller med både Adde och övriga postare i tråden, speciellt Dr Masse. Jag tror det mer handlar om att skribenterna (=pro-surfarna) vill kunna sälja lite artiklar för att dryga ut levebrödet och att de då samtidigt könnar ett behov av att blidka sponsorerna lite.

Tristans artikel berör som Masse påpekar ett superintressant ämne, men hans slutsatser är mycket ologiska och artikeln måste sållas grovt innan man, mellan raderna, får ut något vettigt ur den. Jag tycker denna är den i särklass sämsta och mest tveksamma.

Scotts artikel tycker jag (som i och för sig också är Starboardsponsrad) är rätt OK. Att bilderna råkar sammanfalla med de som används av Starboard är möjligen olickligt, men att bilderna i sig visar EVO brädor och andra Starboardbrädor är inte så konstigt och jag tycker inte det är oegentlig reklam direkt. Scotts artikel är rätt lång och bara en sektion handlar om brädor och då på ett rätt allmänt sätt. EVO nämns vid namn, men EVO är närmast ett begrepp nu. Jag tycker Scott visar en relativ återhållsamhet eftersom han inte ens nämner den ”nya stora vågbrädan” vid namn. Så, jag läser mer sektionen om stora vågbrädor (både EVO och Aero) som reklam för stora vågisar och att utnyttja lättvindsdagar snarare än direkt reklam att Starboard är bättre än något annat.

Dunkerbeckartikeln tycker jag också är rätt OK. Han har, även nu, ett väldigt stort nyhetsvärde och att han byter märke är en stor nyhet. Det är av stort allmänintresse att veta historerne bakom och att veta hur Dunkan och North tänkter sig att arbeta. Jag tycker inte heller denna är över gränsen för ren reklam.

Så, vore det inte för Tristans dåliga artikel tycker jag att detta nummer av Windsurf skulle vara rätt acceptablet.

Intresserade kan även jämföra med artikeln i WindsurfinEurope 2:2005 om Nik Baker och Mark Nelson som till stor del berör utveckling av Mistralbrädor. Denna kom till helt på mitt initiativ, men givetvis kan den ändå betraktas som viss reklam för Mistral. Personligen tycker jag definitivt den är ”på rätt sida” och Mistral har verkligen inte gett oss något för att publicera den. Frågan är dock vadd ni alla tycket om vi hade haft en likadan artikel där Per Andersson och Scott McKercher diskuterat utveckling av brädor för ”mitt märke” Starboard.

• ola-h

Medlem
    21 september, 2005 vid 17:06 som svar på: Hur fästa DaKine Contour-stroppar

Stroppen ligger mot brädan, sedan metallbrickan med tre hål, sedan lämplig plastbricka (den med ett hål för dig). Mettalbrickorna skall med andra ord pillas loss från plastbrickorna med två hål först. Jag har för mig att detta framgår från instruktionen på paketet. Jag tror detta bygger ungefär som en vanlig stropp, faktiskt, speciellt sedan originalstroppen komprimerats lite och man efterdragit ett par gånger.

Har du monterat utan stålbrickorna kan du mycket väl ha spräckt en stropplugg och dessutom eventuellt knäckt plastbrickorna (så de blivit böjda).

• ola-h

Medlem
    20 september, 2005 vid 12:47 som svar på: JP real world wave 76

Det beror både på förhållandena och på fenan. Jag har olika fenor där en viss fena i 20cm motsvarar en annan i 22 cm och en tredje i 24cm när det gäller ”kraften” i fenan. Om vi snackar relativt traditionella vågfenor i medium profil och medium styvhet så kanske 21-22cm är lagom för 4.2-4.7. I jobbig onshore, ström mot lä och om vågen är lite segl så kan du gå upp lite till kanske.

Som sagt är det dock svårt att säga generellt, bättre är att testa det du har i fenväg och utifrån detta gissa lite vilka storlekar som kan vara bra komplement.

• ola-h

Medlem
    20 september, 2005 vid 11:03 som svar på: Lever vindsurfingen i Örebro?

Jag bor i Örebro men försöker åka till ovan nämnda spots vid kulingvarningar. Ässundet som nämns nedan är dock ett schysst plattvattenspot där det alltid är seglare ute om det blåser.

• ola-h

Medlem
    19 september, 2005 vid 20:46 som svar på: Knäproblem!!??

Jag har kört av främre korsbandet i både vänster och höger knä, dock i samband med skidåkning. Jag tycker de flesta råden man kan ge redan givits nedan. Jag kan inte nog betona vikten av att snabbt komma i kontakt med en bra sjukgymnast och sedan träna hårt.

• ola-h

Medlem
    19 september, 2005 vid 09:28 som svar på: Skillnad på olika segelmärken ……..

Adde ger än närmast perfekt förklaring. Jag tycker att de här olika grundläggande sätten att sy segel (”fast buk”, lattorotaion, buken insydd i mastfickan, buk som kommer av mastens fles i sidled etc) gör större skillnad i känslan är huruvida seglen är plana eller bukiga när de väl fylls med vind. De här karaktersistika tenderar också att skilja med mellen olika märken snarare än mellan olika segellinjer hos samma märke.

Dock, även segel som ”får” sin buk på samma sätt kan vara väldigt olika. Det märke jag kör, HotSailsMaui, har vågsegel som alla blir 100% plana när man skotar ut dem och de har i princip ingen lattrotation. Ändå är de helt olika map andra detaljer. Ett segel som SO har t ex väldigt lite mastkurva medan Psyclone eller Smack har mycket mastkurva. Det ger rätt olika känsla och det blir helt olika principer som liksom får seglet att funka. Ett extremexempel är också Superfreak som dels är sytt i flexig dacron och dessutom har världsrekordmycket mastkurva. Superfreak är supermjuka och har inte ens genomgående lattor, men ändå säger i princip alla som testat att detta segel har (mycket) större vindregister än något annat segel de testat. Så, det hela är rätt komplicerat och det är inte lätt att veta vad som passar en viss seglare. Det skulle t ex ta ett tag för mig att förklara varför jag tycker SO passsar mig bättre än Superfreak (har båda) trots att jag tycker Superfreak på ett sätt är ett skönare och roligare segel att köra på.

En viktig sak som också skiljer mellan olika segel (och olika märken ibland) är hur seglen reagerar när man trimmar dem. En del är väldigt känsliga för att hitta rätt trim, men kanske å andra sidan klarar otroligt stort vindspektrum utan omtrimning. Andre segel måste trimmas till vindstyrkan och en tredje variant är att man huvudsakligen ändrar känslan i seglet med trimmet (dvs inte draget så mycket) och då har man ett segel som också är väldigt förlåtande mot lite taskigt trim (känslan ändras lite, men de funkar i princip lika bra oavsett).

North (som nämnts tidigare) betraktas nog som ganska speciella eftersom de har förhållandevis mycket insydd buk som ger driv även när man skotar ut. Det här spelar roll för seglingen. Jag pratade bland annat med Mark Nelson (som shapar Mistral och brädor åt Matt Pritchard) och han sade att om man t ex jämrör Matt (Gaastra) och Nik Baker (North) så har de visserligen olika seglingsstilar, men det faktum att deras segel funkar olika är en kanske lika viktig parameter när man designar brädor åt de två.

• ola-h

Medlem
    16 september, 2005 vid 16:47 som svar på: Lite film från åsa i helgen!

Schysst filmat, klippt och vindsurfat. Kul att få vara med på några svängar också. Det var inte direkt världens mest lättseglade förhållanden, men väldigt kul!

Sida 233 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA