Forumsvar skapade

Sida 234 av 329
  • ola-h

Medlem
    16 september, 2005 vid 12:51 som svar på: bilder från apel idag?

Jo, frugan gjorde ett starkt jobb med att släpa både barnvagn och min inte helt portabla kamerautrustning + stativ ut på Stenstranden i 18m/s motvind.

• ola-h

Medlem
    16 september, 2005 vid 11:29 som svar på: bilder från apel idag?

Det där måste ju vara en Airial wave stall into flaka. Det ser jag tydligt.

• ola-h

Medlem
    16 september, 2005 vid 08:55 som svar på: bilder från apel idag?
  • ola-h

Medlem
    15 september, 2005 vid 07:44 som svar på: Dagens segling?

Hoppas du lägger upp den på Gurras site idag då…

• ola-h

Medlem
    13 september, 2005 vid 16:34 som svar på: Nr 3 av sveriges vindsurftidning ute nu!

International you know..

När vi får lite mer annonsintäckter kan vi väl slå även dessa på fingrarna, förståss.

• ola-h

Medlem
    13 september, 2005 vid 10:25 som svar på: Nr 3 av sveriges vindsurftidning ute nu!

Ligganda a4 kanske är en bra kompromiss. Grejen är dock att dels finns det redan rätt mycket bra papperstidningar. Dessutom, om vi satsade mer helhjärtat på en tidning som i första hand var avpassad för skärmen så kunde vi på sikt använda lite mer av den funktionalitet som pdf-formatet erbjuder.

En problem med den nyvarande layouten är ett vi i praktiken inte kan använda hela uppslag, dvs inte har stora fina bilder som täcker mer en en enstaka sidbredd.

Så kanske kan man formulera frågan så här: Vad prioriterar ni: klassiskt tidningskänsla vid utprintning (stående format) eller bättre upplevelse vid läsning på skärmen?

• ola-h

Medlem
    10 september, 2005 vid 22:39 som svar på: Starboard 2006

Om jag minns rätt har de ersatt de tre bakre hålen med två hål ”mellan”. Jag har inte mätt min 2006:a och jämfört med 2005, men enligt vad jag fått för info tidigare så skal ”max spread” bara skilja 0,5cm, dvs det nya bakre hålet sitter bara aningens framför den tidigare bakre hålet.

Min Acid 70 från 2003 vägde för övrigt 5,65 kilo, så det är ju inte så att det inte går att bygga wood-brädor lätta. Den EVO 62 som du har Novice, är ju rätt lätt också. Mina 3 EVO 70 har vägt 6.0-6.2, mina EVO 74 detsamma. Min Flare 94 väger 6.0. Jag tycker också vikterna är rätt OK och jag seglar dessa brädor har jag inte tyckt de känns tröga pga vikten. Å andra sidan hade givetvis 1 kilo mindre med bibehållen styrka varit helrätt…

• ola-h

Medlem
    10 september, 2005 vid 16:00 som svar på: Starboard 2006

Jo, de är lite tyngre än en del andra märken som t ex RRD, JP och Fanatic. Jag är den första att tycka att lättare brädor är bättre. Det är ingen tvekan om att med lägre vikt är det enklare att bygga en bräda som funkar riktigt bra. Det sagt, brädans vikt kan i princip betraktas som vilken designparameter som helst. När man kör en bräda är det hur den funkar som spelar roll, inte vad den väger. Tester världen över visar att Starboard brukar klara sig rätt bra, trots att de ofta väger kanske 0.5 kg mer än testets lättaste brädor.

När det gäller varför Starboards brädor, t ex vågbrädorna, väger mer än andra märken så är det rätt enkelt, de använder mer material helt enkelt. Eftersom i princip alla brädor byggs på Samma fabrik (Cobra i Thailand) och så att säga rent byggmässigt har samam kvalitet (det finns olika kvalitetsnivåer att ”köpa” från Cobra, men alla top of the line-brädor från de kända tillverkarna är i den högsta kvaliteten) så är det endast genom att ha mindre material i brädan som den kan bli lättare. I praktiekn är det rätt svårt att uttala sig om vilka brädor som är starkast mm, men Starboard själva hävdar att de har lägst reklamationsnivå av alla Cobrabyggda brädor. På vågbrädorna änvänder de en extraförstärkt konstruktion som de kallar Dur-X. Förra året hade de mindre reklamationer än någonsin och stod i år inför valet att kanske därför lätta brädorna något. Detta hade varit enkelt, bara att minska på mängden fiber, som sagt. Efter viss övervägande valde man dock att inte lätta brädorna utan istället faktiskt göra dem aningen starkare (det är bara en lite nosförstärkning i kevlar som tillkommit, och man har kortat boxar och plockat bort stropphål så vikten totalt sjunkit en aning + att de nya stropparna är 40g lättare per styck).

Så svaret på frågan varför Starboard är lite tyngre är helt enkelt att det är ett medvetet val i kompromissen mellan lätt vikt och styrka samt att man tycker att den nuvarande vikten ändå ger tillräckligt bra prestanda (egentligen kan man säga att det är en kompromiss mellan prestanda och hållbarhet, alltså).Andra tillverkare gör andra kompromisser och givetvis passar olika kompromisser olika seglare olika bra.

• ola-h

Medlem
    9 september, 2005 vid 08:34 som svar på: Bästa bottensvängen på bild?

Jag hittade denna bild i min dator. Staffan Bolminger bottensvänger på Kuau (foto: Staffans tjej):

• ola-h

Medlem
    9 september, 2005 vid 07:35 som svar på: Starboard 2006

Det är så skönt att den typen av kommentarer alltid är anonyma…Då slipper vi ju gå in på en riktigt diskussion om kvalitet och vikt (eller utseende för den delen).

• ola-h

Medlem
    9 september, 2005 vid 07:29 som svar på: Förlängare för RDM master. Vilken är bäst?

Tack. Hur kan man bättre fira än att diskutera kolfiber lay-ups på konfen…

• ola-h

Medlem
    9 september, 2005 vid 07:17 som svar på: Förlängare för RDM master. Vilken är bäst?

Du har kanske sett den ”interaktiva” webbsidan där man kan klicka i färger på sitt Hot Superfreak och sedan få ett segel med just de färgerna uppsytt. För den som är mer konstruktionsinriktade istället för designmedveten blir ju nästa ”interaktiva” produkt givetvis kolförlängare.

Kör din egen FE*-analys och bestäm din egen layup och få sedan just den förlängaren monocouqa:ad. Ett något mer subtilt statement än ett superfreak i rastafärger (eller möjligen Gais-inspirerad makril-design för Göteborgare).

*FE= finita element. En matematisk modell för att analysera och beräkna komplexa fysikaliska (och andra) problem med hjälp av dator.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2005 vid 20:21 som svar på: Förlängare för RDM master. Vilken är bäst?

Du som ingenjör skulle gilla hållfasthetsberäkningarna som gjorts på KelaProfärlängaren. Där krävs det datorkraft.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2005 vid 19:35 som svar på: Örebrosurfare?

Jag tror inte folk ger upp. Norra Ässundet är väl vanligaste spotten, funkar t ex på den förhärskande vindriktningen sv (kom nyss hem därifrån faktiskt).

Karta mm tror jag finns på klubbens hemsida.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2005 vid 19:01 som svar på: Förlängare för RDM master. Vilken är bäst?

Jag har pratat med personer som säger sig känna sådan förändring. Själv har jag aldrig lagt märke till det, men jag har inte heller gjort någon direkt jämförelse.

Förlängaren sitter ju inte direkt med presspassning i masten, så glappet som finns gör troligen en påverkan rätt så marginell.

Sida 234 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA