Forumsvar skapade

Sida 237 av 329
  • ola-h

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 20:57 som svar på: Starboard 2006 har anlänt

Jag har haft en Flare 94 under sommaren. Tyvvärr suger jag på freestyle och har dessutom haft en trasig tumme hela sommaren (efter att just ha försökt förbättre min freestylekompetens). Så, jag vill inte påstå att jag kan ge några bra uttalanden om brädans förmåga till hardcore freestyle. Själva ”poppet” känns för mig väldigt bra, minst lika bra som 2005 FreeSex 100 som jag körde tidigare och som fått bra test i t ex Tyska SURF.

Det man måste kommentera med Flare är dock snabbheten. Det sägs ju ofta att modell X i år är snabbare än mudell X från förra året, med rakare kurva etc, etc. Oftast är det rätt subtila förändringar. När det gäller Flare har man dock rakt av plockat rockerkurvan från en erkännt snabb klassisk slalombräda och det ger än förändring som knappast är subtil. Det är en det närmaste spikrak rocker sista metern. Dessutom är alla gimickar som fasade kanter och vad det nu kan vara borta och även restan av botten och railsen är ”helt rena”. Allt detta gör att brädan verkligen är en upplevelse i snabbhet. Freestylefenen som är men gör förståss att någon _riktigt_ bra topphastighet inte kan uppnås (det vore kul att testa denna brädan med en riktigt snabb fena…) men accelerationen, planingen, och hur brädan håller fart genom vindhål är verkligen spektakulär.

Jag tycker att jag med en 6.3:a (eller mindre) planar snäppet tidigare med Flare 94 än vad jag gjorde med FreeSex 100, framför allt går brädan betydligt friare i vattnet i alla farter.

Så, hur påverkar detta brädan i övrigt? Ja, hardcore freestyle har vi redan berört. Jag kan inte bedömma, men Taty Frans har varit med och utvecklet dem och kör på dem i världscupen. När det gäller mer gamla klassiska manövrar så svänger Flare på ett helt annat sätt en tidigare freestylebrädor. Det finns som sagt ingen tailkick och hela brädan är väldigt rak. Att trycka till lite med bakfoten får inte brädan att reagera nämnvärt. Visserligen går det att trycka runt brädan på tailen, men då tappar man också fart och gör någon slags ”snap jibe”. Så, detta är inget för den som håller på och lära sig gippa. Brädan svänger dåligt alltså? Nej, faktum är att det var länge sedan jag tyckt det var så kul att svänga på plattvatten. Tricket är att, lite som i en modern bottensväng, gå in på framfoten och lägge riktigt mycket tryck över hela railen. Då gör brädan en superskön, lång skärande sväng utan minsta tendens till att skära fast. Detta är kanske inte så ”freeridemässigt” och jag tror att de flesta som skulle köpa denna bräda som en freeride, skulle uppleva den som väldigt stel i svängen.

Det övergriande intrycket av denna bräda hittills är för mig väldigt positivt. Jag har tycket tidigare freestylebrädor från Starboard (Freesex 2005 86 och 2005 100) har varit OK de med, men Flare är något extra. Jag testar rätt mycket brädor och tycker det mesta är rätt kul och funkar bra. Vissa brädor är bättre än andra på det ena, andra bättre på något annat. En del passar mig bättre än andra. Flare 94 är dock en av de sällsynta brädorna som jag riktigt längtar att få segla på. Det kan vara hur sunkigt som helst, men bara att plana iväg på Flare-brädan ger mig lite extra av den där ”det är kul att vindsurfa”-känslan.

Med lite tur lyckas jag låna ut brädan till en lite mer kompetens freestyleseglare, så kan vå få lite mer kompletta data om denna brädas egenskaper.

• ola-h

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 19:12 som svar på: Hjälp! Storlek på fenan vs. segelstorlek?

Det är rätt dåligt mer litteratur om vågmodellerna. Jag har inte heller kört de nya i G10 tillräckligt mycket själv för att kunna uttala mig (har hyfsad koll på de äldre röda och blåa dock). Det man kan säga är att de nya G10-fenorna Drake Wave Natural är designade av M&M, dvs Matt Pritchard och Mark Nelson (annars Tabou respektive Mistral, intressant nog). Det betyder att det är mycket input från Kevin Pritchard och troligen är dessa fenor inte heller helt olika de från Nik Baker. Som synes är de väldigt smala och får köras en eller kanske 1,5 cm större än ”vanliga” fenor, speciellt om det är lite sega förhållanden. Dcok känns de väldigt snabba och loosa även i större storlekar (finns upp till 26, jag har kört upp till 24 hittills). OnWater har agenturen, men jag vet inte om de beställt några lösa fenor än eller vad priset är. Någon som stöter på mig får gärna testa mina, dock har jag inget till salu (behåller gärna minst en kopia av de fenor jag testat lite som referens)

• ola-h

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 11:49 som svar på: Hjälp! Storlek på fenan vs. segelstorlek?

Som Jonas och Frippe skriver så beror det på många variabler. Dock får jag känslan att det här hanlar om vågprylar, eftersom du nämner twinzers.

Själv väger jag 68 kilo och kör på mina vågbrädor från 62-91 liter något i stil med:

3.5, 4.0: 19.5 – 20.5cm
    4.5: 20.5 – 21cm
    5.0: 21 – 22
    5.3: 21-23
    5.6: 22 – 23
    5.9: 22-24
    6.3: 24 (freestyle) eller 24 (våg)

Spannet beror på både att jag har olika typer av fenor och på förhållandena. Med andra ord, i ett och samma förhållande på en och samma bräda kan jag få likartade prestanda med två olika fenor även om den ena är 21 och den andra 23cm. Omvänt, även med en viss segelstorlek kan det hända att jag ibland tar 21 och ibland 22 av samma fenmodell, beroende på förhållandena i övrigt.

Rent generellt kör de flesta mindre fenor nu än vad som gällde för några år sedan. Det beror både på attt segel och brädor blivit annorlunda och på att man kanske seglar lite annorlunda nu.

• ola-h

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 18:35 som svar på: Vad har hänt med begangnat marknaden?

Nej så tror jag inte det är. Jag, och andra som köper grejor till bra priser (”sponsrade”) säljer precis som alla andra grejorna för ett pris som gör att vi får prylarna sålda lagom snabbt.

• ola-h

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 15:27 som svar på: Vindsurfing.se master

Jag syftade inte direkt på variationer i produktionen, vilket iochförsig också säkerligen förekommer. Snarare menade jag att fabriken kanske försöker lura upp alla köpare, men bara vissa avslöjar bluffen. Det finns en känd historia om bomrör som skulle vara heldragna och också hade en ”hel” böj där fram men sedan var skarvade precis där bomman går från rak till att börja böja. Det är en bluff som inte syns om man inte rycker av bomgummit och kollar. 95 eller kanske 99% av alla köpare av slutprodukten kommer säkert aldrig heller att märka ”bluffen” men för resterande % kan det bli jobbigt.

• ola-h

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 14:25 som svar på: Vindsurfing.se master

Jag har inget emot vindsurfing.se:s prylar, eller rättare sagt, har ingen erfarenhet så jag kan inte uttala mig. Dock är det LÅNGT IFRÅN så enkelt som att det som ser lika ut också är lika. Bombeslag och liknande må vara hänt, men när det gäller viktigare detaljer som rören så är det värre. Inte ens två företag som specificerar exakt samma rör kommer nödvändigtvis få samma rör har det tyvärr visat sig. Det är en del ruffel och båg i branchen och om man som beställare inte själv testar, dissekar och kanske till och med besöker fabriken ibland vet man helt enkelt inte vad man får levererat.

Samma sak gäller antagligen maströr, även om jag inte hört samma skräckhistorier där. På mastsidan handlar det dock om att lägga mycket tid på att få rätt kurva och rätt kombo av låg vikt och styrka – också något som tar mycket tid och kräver mycket kompetens och givetvis kostar utvecklingspengar. Givetvis är det billigare att köpa en generisk ”färdig” mast från någon av fabrikerna och det är väl bra att olika alternativ finns, både Liedl och NK, liksom. En 100% rdm från vindsurfing.se är t ex knappa 30% billigare än den HotRod rdm från Kilwell/Hot som jag själv kör. Det är upp till var och en som är i mastköpartagen att bedömma vad som är mest prisvärt.

• ola-h

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 11:49 som svar på: Vad har hänt med begangnat marknaden?

[ QUOTE ]

Folk står o köar på Bolaget på fredag eftermiddan om köper just så mkt dom planerat att sörpla i sej under helgen, fast de flesta vet att det kommer en helg veckan efter o man kanske borde köpa på sej lite mer för att slippa köa nästa fredag.

[/ QUOTE ]

Fast med vårt fina svenska alkoholkynne så: tror du det skulle finnas kvar några flaskor till efterföljande helg?

• ola-h

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 08:57 som svar på: Vad är smartast

Jag instämmer med övriga de kunniga och frekventa forumpostarna nedan i att din linje är bra som den är. 5.3-6.2 är inga problem. Så uppdatera först 6.2 och sedan 4.5. Om 4.5:an är OK, så kan det kanske vara mer läge på att uppgradera någon mast eller nå’t (förutsatt att du inte sitter på superschyssta master nu).

En av de verkligen få anledningarna till varför du skulle göra något annat än att byta 6.2 (och ev 4,5) är om den bräda eller de brädor du har liksom inte matchas av seglen. Ett möjligt scenario är t ex en 80-kiloskille som har en vågis och en stor bräda och mak vilja ha ett större segel än 5.3 till vågbrädan, samtidigt som vågisen inte klarar en 6.2:a. I ett sådant (udda) fall kan en 5.8 vara bra.

• ola-h

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 18:09 som svar på: NYTT 2006: Goya XR, Stubby

Jo, redan innan mitt prylberg växte till sig började jag ta mer pauser. På mångs ställen är det dock rätt bökigt att gå in och ut bara för en kort paus. Yttre Åsa är ett exempel. Det är inte direkt så att man slörar i, klättrar upp, går upp 200m till parkeringen, går tillbaka, klättrar i och sedan kryssar ut igen bara för att byta bräda om det inte verlkigen behövs. INte för att ta en snickers och vila lite heller, för den delen. Dock har jag upptäck vad den lilla nätfickan i mastvadderingen på mina Hotsegel är bra för: En lite chokladbit på varje sida masten. Går att ta upp och äte både ute på vattnet eller om man knatar upp bland stenarna på yttre.

• ola-h

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 15:55 som svar på: Vad har hänt med begangnat marknaden?

Såsom en rätt frekvent säljare av fräsha begagnade prylar tycker jag att huruvuda man får ”gå ner” eller inte beror väldigt mycket på exakt vilken bräda man försöker sälja. Är den populär? Är den av en storlek som många vill ha? Dessutom spelar det in hur mycket tid man har på sig, speciellt om det är lite udda brädor. Måste man sälja direkt för att ha råd med nästa bräda så kan man behöva sänka priset. Med lite mer ovanliga storlekar är det en del tur och otur inblandat. Skall man sälja en nästan ny 62-liters vågis gäller det liskom att det finns en köpare som seriöst är på jakt efter en sådan. Finns det bara presumtiva köpare som tycker att en 62-liters vågis skulle vara en litet trevligt appendix till utrustningen blir priset ett annat. Å andra sidan är det likadant för köparna. Letar men efter något udda i fint skick måste man ha lite tur.

”I medel” tycker jag inte att jag säljer billigare nu än för ett par år sedan.

• ola-h

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 09:24 som svar på: NYTT 2006: Goya XR, Stubby

Det brukar inte bli så farligt faktiskt. Möjligen har jag en tendens att om vinden ändrar sig rigga på ett nytt segel istället för att byta, riktigt variabla dagar har det hänt att jag ståttmed 4 segel att rigga ned. Men när man riggar mer är ju surfet över, liksom, så då tas ju tiden inte från seglingen.

Ett allvarligare problem är att inte ha tid att riktigt segla in sig på någon bräda, men det har hittils varit OK eftersom de brädor jag gillar bäst inte ändrat sig nämnvärt på ett tag. Dessutom tycker jag att jag lärt mig att gå mellan olika brädor utan att ”uppröras” av deras skillnader utan istället uppskatta deras olika förtjänster.

• ola-h

Medlem
    16 augusti, 2005 vid 19:44 som svar på: Bom för kvinnor – smalt grepp.

Gurra, du inser väl att du med detta inlägg öppnar upp för diverser skämt baserade på att din tjen inte har vanan inne att hantera lite grövre grepp…

• ola-h

Medlem
    16 augusti, 2005 vid 13:27 som svar på: NYTT 2006: Goya XR, Stubby

Det låter bra: Åka till Klitmöller för att få känna på brädan inför höstens sessioner i Åsa.

Dyrt, förresten? Du får väl förhandla dig till bättre priser av Fransisco. Nej, allvarligt talat är det egentligen lagom med två brädor, möjligen tre…(tycker Ola H som har sex brädor i boden och tre till på G och har fastnat i test-träsket).

• ola-h

Medlem
    16 augusti, 2005 vid 11:41 som svar på: NYTT 2006: Goya XR, Stubby

Ta tillbaka Quatron från Rambo och måla om den i Goyafärger och köp en 76:a som komplement.

(För övrigt ligger dina DaKinestroppar på mitt jobb i Göteborg. Skall dit imorgon.)

• ola-h

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 11:40 som svar på: öka din vattentid med freestylesegling >300%

Den vägen går jag med. Jag kommer köra runt 6 som största freestyle (kan dubblera som vågsegel de enstaka dagar det är antydan till vågor och lättvind, fast inte så mycket drag i vågorna att man hellre kör 5.3 eller 5.0). Sedan funderar jag på något runt 7.5 som jag kommer köra på en Aero 117. Den skall tydligen vara rätt snabb med rätt segel.

Sida 237 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA