Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard 2006 har anlänt

  • martin

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 10:34

    Fyfan vad störigt det är att Starboard har Tuttlebox på sina medelstora brädor. Tuttle på Aero 117 och Carve 101! Det känns ju fruktansvärt onödigt att behöva fippla med två skruvar på en så liten bräda och man kan inte använda sina befintliga fenor. Det är så dumt att man undrar om det är någon form av genetisk defekt hos de ansvariga. Powerbox är ju världsstandard annars för fenor i den storleksklassen. Jag tror tom att dom tappar en hel del kunder på att välja tuttlebox. Jag själv känner klart obehag över att tänka tanken att mecka dit en sådan fena varje gång jag ska surfa. Nej, det får bli ett annat märke tills dom byter till power. Synd.

  • oscar

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 10:45

    Min teori är att det är en pengafråga hur mkt de än försöker motivera tuttlens styrka prestanda mm. Starboard är störst i världen och man kan ju tänka sig hur mkt de skulle få betala till Boards & more för rätten att använda patentet….

  • ola-h

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 10:46

    Starboard kör helt enkelt bara US-box och Tuttlebox. De provade iochförsig Powerbox för ett par år sedan, men tydligen så fick de sådan feedback att de senare valde tuttle.

    För övrigt är väl den extra fippligheten som går åt för att montera dit en tuttle relativt en powerbox relativt oansenlig. Kanske är jag dock härdat efter att hela livet egentligen bara haft US-box på alla brädor och de är ju ofta aningens mer tidskrävande att montera än tuttle.

    Om man däremot har en stor garderob powerboxfenor så förstår jag att det är en inte helt ointressant faktor att ta med i beräkningarna när man skall byta bräda.

    När det gäller just Aeron så tar den ju rätt rejäla segel och fenor, så där är nog en Tuttle rent stabilitetsmässigt att föredra, egentligen.

  • rasmus_w

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 22:46

    Den anmärkning jag har läst som känns relevant är att främre tuttleskruven hamnar under bakfoten om man kör med bakstroppen centrerad, vilket inte är skönt.

    Själv har jag fyra tuttlefenor och en us-fena och tycker inte det känns vidare lockande att behöva skaffa en radda powerfenor, så jag köper helst inte brädor med powerbox.

  • pn_surf

    Medlem
    19 augusti, 2005 vid 13:55

    Någon som testat eller har någon kommentar på starboards nya freestylebrädor – Flare. De tycks gå mot snabbare brädor med rakare slalom rockerkurva. Om det inte påverkar manöverbarheten negativt så låter det super bra. En bräda som fungerar både för FS och Freeride!. Hur ser utvecklingen ut på övriga märken?

  • ola-h

    Medlem
    19 augusti, 2005 vid 20:57

    Jag har haft en Flare 94 under sommaren. Tyvvärr suger jag på freestyle och har dessutom haft en trasig tumme hela sommaren (efter att just ha försökt förbättre min freestylekompetens). Så, jag vill inte påstå att jag kan ge några bra uttalanden om brädans förmåga till hardcore freestyle. Själva “poppet” känns för mig väldigt bra, minst lika bra som 2005 FreeSex 100 som jag körde tidigare och som fått bra test i t ex Tyska SURF.

    Det man måste kommentera med Flare är dock snabbheten. Det sägs ju ofta att modell X i år är snabbare än mudell X från förra året, med rakare kurva etc, etc. Oftast är det rätt subtila förändringar. När det gäller Flare har man dock rakt av plockat rockerkurvan från en erkännt snabb klassisk slalombräda och det ger än förändring som knappast är subtil. Det är en det närmaste spikrak rocker sista metern. Dessutom är alla gimickar som fasade kanter och vad det nu kan vara borta och även restan av botten och railsen är “helt rena”. Allt detta gör att brädan verkligen är en upplevelse i snabbhet. Freestylefenen som är men gör förståss att någon _riktigt_ bra topphastighet inte kan uppnås (det vore kul att testa denna brädan med en riktigt snabb fena…) men accelerationen, planingen, och hur brädan håller fart genom vindhål är verkligen spektakulär.

    Jag tycker att jag med en 6.3:a (eller mindre) planar snäppet tidigare med Flare 94 än vad jag gjorde med FreeSex 100, framför allt går brädan betydligt friare i vattnet i alla farter.

    Så, hur påverkar detta brädan i övrigt? Ja, hardcore freestyle har vi redan berört. Jag kan inte bedömma, men Taty Frans har varit med och utvecklet dem och kör på dem i världscupen. När det gäller mer gamla klassiska manövrar så svänger Flare på ett helt annat sätt en tidigare freestylebrädor. Det finns som sagt ingen tailkick och hela brädan är väldigt rak. Att trycka till lite med bakfoten får inte brädan att reagera nämnvärt. Visserligen går det att trycka runt brädan på tailen, men då tappar man också fart och gör någon slags “snap jibe”. Så, detta är inget för den som håller på och lära sig gippa. Brädan svänger dåligt alltså? Nej, faktum är att det var länge sedan jag tyckt det var så kul att svänga på plattvatten. Tricket är att, lite som i en modern bottensväng, gå in på framfoten och lägge riktigt mycket tryck över hela railen. Då gör brädan en superskön, lång skärande sväng utan minsta tendens till att skära fast. Detta är kanske inte så “freeridemässigt” och jag tror att de flesta som skulle köpa denna bräda som en freeride, skulle uppleva den som väldigt stel i svängen.

    Det övergriande intrycket av denna bräda hittills är för mig väldigt positivt. Jag har tycket tidigare freestylebrädor från Starboard (Freesex 2005 86 och 2005 100) har varit OK de med, men Flare är något extra. Jag testar rätt mycket brädor och tycker det mesta är rätt kul och funkar bra. Vissa brädor är bättre än andra på det ena, andra bättre på något annat. En del passar mig bättre än andra. Flare 94 är dock en av de sällsynta brädorna som jag riktigt längtar att få segla på. Det kan vara hur sunkigt som helst, men bara att plana iväg på Flare-brädan ger mig lite extra av den där “det är kul att vindsurfa”-känslan.

    Med lite tur lyckas jag låna ut brädan till en lite mer kompetens freestyleseglare, så kan vå få lite mer kompletta data om denna brädas egenskaper.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard 2006 har anlänt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.