Forumsvar skapade

Sida 241 av 329
  • ola-h

Medlem
    5 juli, 2005 vid 09:44 som svar på: Fett test lättvinds SLALOM -brädor

Nja, det är väl bara det att F2 och Starboard är väldigt lika i snabbheten, men om man måste kora en vinnare så är F2 aningens snabbare (och får därför plats 1).

• ola-h

Medlem
    5 juli, 2005 vid 09:14 som svar på: Vario top

Jag har dålig koll på maknaden överlag, men det är nog rätt många segel där det går att sätta dit en variotopp. När det gäller ”mitt” märke HotSails Maui så går de att beställa antingen med eller utan variotopp. Seglen med variotopp har en konstruktion så man antingen sätter dit den lösa toppen med sitt justerbara band eller så sätter man dit en liten plupp direkt i seglet (om man har rätt mastlängd) och slipper fladdrande band.

De segel som beställs utan variotopp ha istället ett fastsytt kevlarförstärkt band i toppen. Fördelen med deta är att man aldrig behöver gå upp och kolla i toppen om masten hamnade rätt (dvs pluppen på pluggen som sitter i seglet träffar plupphålet i masten) utan det är bara att trä i masten och dra i nedhalet (sparar ca 5 meters promenad och 20 sekunder…). Dock går det (i alla fall på segel från 2004 och senare) att köpa en lös variotopp från hotsailsmaui.se sätta fast i segeltoppen och sedan vika undan det kevlarförstärkta bandet så att masten kan passera. Så, svaret på din fråga är när det gäller Hot Sails Maui kan alla (nyare) segel förses med variotopp.

• ola-h

Medlem
    4 juli, 2005 vid 20:11 som svar på: Fett test lättvinds SLALOM -brädor

PLaceringssiffra i reps kategori, kanske?

• ola-h

Medlem
    4 juli, 2005 vid 06:51 som svar på: Åkstilar?

Logga in på http://www.surfineurope.net registrerar dig och ladde ned nummer 1:2005. Där står det en del om detta i en av artiklarna. NUmmer 2:2005 innehåller inte så mycket om nybörjarsegling, men till nummer 3:2005 kommer vi med lite mer i den genren igen.

• ola-h

Medlem
    2 juli, 2005 vid 14:05 som svar på: Bussgods (prisexempel?)

1 segel: Örebro – Karlshamn : 105:-

• ola-h

Medlem
    2 juli, 2005 vid 06:48 som svar på: Tunna fenor med flexig topp?

Jag har kört 20.5:an med 3.5 också, och det funkar väldigt bra. Jag har också kört Drake Wave 20 samt en customfena på ca 20, men Drake Evolution 20.5 funkar helt enkelt väldigt bra med 3.5:an också, det var det jag menade med att den har brett register.

Till 2006 kommer nya fenor som är smalare i kordan och normalt väljs ce en centimeter större. Då är 21 standard på EVO 62:an, men jag har en 20 också som kanske kommer upplevas mindre än 2005 20.5:an (som sagt har jag dock inte kännt behov av en mindre fena, dock).

• ola-h

Medlem
    1 juli, 2005 vid 14:22 som svar på: Bråda Bräd Bryderier – Behöver Bedömning!?

Jag har aldrig kört Carve, men inriktningen på den serien passar dig nog rent generellt och jag vet många som gillar sina små Carve-brädor. Sedan tror jag de är rätt bra att du håller dig kvar runt 100 liter – fast det beror i och för sig också på brädtypen och hur stora segel du vill köra. Jag väger som du och även om jag gärna kör små brädor så måste jag säga att för insjösegling är det rätt praktiskt med de extra litrarna från 90 till 100. Det blir rent generellt inte tidigare planing eller så, men det blir mer komfortabelt i byiga förhållanden och så klarar en 100-litare lite större segel utan att det känns bökigt än en 90-litare av samma modell.

JP Freestyle wave är annars som det skrivs van helt OK freeridebrädor (kanske mer freeride än de är freestyle respektive wave, egentligen).

• ola-h

Medlem
    1 juli, 2005 vid 13:19 som svar på: ABplus

Starboards minsta bräda i den klassiska Acid linjen (Acid 70) 2005 är 55cm bred…(fast Acid 74 är lite smalare 53.3).

Personligen kör jag hellre EVO 70 (55cm) än Acid 74 (53.3) i fullt 3.5-drag.

• ola-h

Medlem
    1 juli, 2005 vid 13:14 som svar på: ABplus

Jo, jag testar gärna. Fast jag har faktiskt en EVO på 62cm bredd, dessutom en klassisk bräda på dryga 70 liter som är 55 bred, dvs lika bred som EVO 70.

• ola-h

Medlem
    1 juli, 2005 vid 13:12 som svar på: ABplus

Jo dessa är helt klart intressanta, men jag skulle hellre ha aningen mindre kurva i framdelen av outlinen. Kauilis egna brädor är för övrigt ännu mer extrema, tror jag (dvs kortare).

• ola-h

Medlem
    1 juli, 2005 vid 09:25 som svar på: ABplus

Lars och Mag har helt rätt. Själv har jag tjatat länge om att Stubbies egentligen inte bör definieras som särskilt breda utan att det är andra saker som ger dessa brädor deras (olika) karaktärer. Jag tjatat på Starboard att få en EVO 70 (nu 228*55, 36,3 tail) i en variant på ca 53 cm bredd (samma outlinekurva, bara smalare rakt av, 225*53, 34.3 tail, volymen blir lite mindre också förståss). Den skulle nog rippa fett i snabba vågor, men än så länge är Starboards shapers lite skeptiska och säger att det säkert skulle bli en grym bräda, men att den inte riktigt passar konceptet.För övrigt vill jag ha EVO 62:an ca 0.5 till 1 cm smalare också.

Så min framtidsvision är att det kommer finnas EVOs som är smalare än motsvarande ”klassiska” brädor om ett par år.

• ola-h

Medlem
    1 juli, 2005 vid 08:49 som svar på: Tunna fenor med flexig topp?

Evo 2005 har fenor som är relativt styva, inte tokstyva men långt ifrån supermjuka. De är å andra sidan väldigt tunna i profilen. Dessutom är de feonro som sitter original på de olika EVOsarna relativt små. Allt detta gör att EVO-fenorna faktiskt är rätt extrema och absolut inte gjorda för att maximera tidig planing, hödjtagning och onshoreegenskaper i allmänhet. Däremot är fenorna som kommer till de till synes mer down-the-line-anpassade Acidbrädorna tjockare i profilen och mer ”real-world”-betonade.

Originalfenorna till EVO 2005 är dock inte dåliga och det som jag tycker karakteriserar dem bäst är att de gillar fart. De både är snabba och funkar bäst då det är bra tryck i seglet. Då levererar de bra tryck, tar bra höjd etc. De klarar också rätt små segel för sin storlek. Så länge du har drag i seglet och inte behöver ligga och pressa höjd i knapp planingsfart så har de alltså ett väldigt stort vindregister.

Som balans till detta är de röda fenorna som kommer med Acid verkligen bra på att ligga och pressa höjd i knapp planing och funkar sedan också bra i vågridningen. Dessa seglar man gärna i små storlekar relativt segelstorleken och min 22:a kör jag t ex nästan enbart med 5.9 medan 21:an går med 5.3-5.6, kanske 5.0 ibland.

Dessa två fenmodeller är väldigt lika i styvhet och inte helt olika i planform (ungefär samma yta relativt längden). Däremot är de som sagt väldigt olika i karaktären, troligen beroende på de olika profilerna.

När det gäller EVO-brädorna så har jag säkert kört dem med över 15 olika fenor och allt har funkat bra. Det har påverkat brädan, men inte så det inte funkat.

• ola-h

Medlem
    1 juli, 2005 vid 08:07 som svar på: Tunna fenor med flexig topp?

Jag har kört Kelapro Epic Wave i storlek 8.25″ (21cm). Egentligen var det en prototyp, men samma version gick sedan till produktion. EpicWave har förhållandevis tunn profil och är grymt mjuk i flexen. Det som framförallt utmärkte den var att den var väldigt förlåtande, dvs klarade lite sneda landningar efter små cross-onshore arieial, slidar, mm väldigt bra. Pga mjukheten körde jag den lite större än vad jag vanligen kör (jfr Staffans kommentar också, som illustrarar det omvända styv och kort…).

Om vi ses kan jag visa en ny serie med G10 fenor som har väldigt kort korda och är väldigt mycket bakåtsvept. Dock inte extremt mjuk utan snarare medelmjuk.

• ola-h

Medlem
    1 juli, 2005 vid 06:58 som svar på: Premiär

Jo centerbord är lite mesigt. Dock är modellen i övrigt rätt cool med sina kompakta mått, 235*85. Go är lite lång för min smak…

Iochförsig finns också Starsurfer M (eller är det L) som är samma bräda utan centerbord, med möjlighet att montera centrumfena. Eftersom brädan dock får ligga vid familjens sommarstuga dock också lite gamla 80-talssurfare i släkten kan testa den så tyckte jag dock centerbordet var en bättre lösning.

Klassisk vishet säger också att det blir lättare att komma igång för barnen om man har centerbord, men barn tenderar att fatta saker så snabbt att de i praktiken kanske lär sig lika snabbt med bara en akterfena. Sigge gör t ex klockrena carvinssvängar på sina slalomskidor (med grym skärning) fast vet inte hur man gör en sladdsväng. För vuxna som sladdat runt i flera decenier är det väldigt svårt att lyckas göra en riktigt ren skärande sväng, även men modern utrustning.

• ola-h

Medlem
    30 juni, 2005 vid 05:53 som svar på: SO 2006

Lång och hård träning…

Sida 241 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA