Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bråda Bräd Bryderier – Behöver Bedömning!?

  • Bråda Bräd Bryderier – Behöver Bedömning!?

    Publicerad av jfk på 1 juli, 2005 vid 09:20

    Hej!
    Jag har kört min gamla Mistral Screamer (103 L) från -96 ett par år nu.. Börjar tycka att det är dags att skaffa ngt nyare grejor…
    Jag väger ca 70 kg, seglar i norra Vänern. Jag har funderat på att skaffa ngt mindre ca 90 l, men då dyker frågan i huvudet upp “är det ngn idé i Vänern”.

    Men en följdfråga till det är – Hur mycket skillnad gör ca 10 liter upp eller ner i volym?

    Jag undrar också hur stor skillnad det gör på brädorna från år till år. Känner att det svider lite för mycket att köpa helt nytt (även om jag blev glad att se att man kan köpa på avbetalning på Surfers Paradise, så kanske…!). Men säg att jag hittar ngt från ca -00/01. Skulle det vara värt att byta till det från
    -96 grejorna?

    anonym-anvandare svarade 18 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • irieman

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 09:24

    Byt upp dig till en JP Freestyle 2003:a 103 liters, då får du både bra freeride-egenskaper + freestyle-potential, snabb bräda dessutom! Ska du ner runt 90 liter så har du ju Fanatic Freewave 86 eller 96 eller JP Freestyle wave 91
    t ex.

    Irie Man

  • jfk

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 09:27

    Tack för det oerhört snabba svaret IreiMan!! Faan vad jag älskar konfen wink.gif
    Vad tror du om en starboard carve -01 99 liter? kom just upp en på köp/sälj?

  • irieman

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 09:34

    Har inte kört nå’n sån, enda Starboard jag har kört var en Evo 74, den var märklig men man kom underfund med den efter ett tag, då var den kul!

    Apropå Carve, så ska dom vara riktigt schyssta och snabba dock hörde jag nå’t om att dom tidiga modellerna var ganska ömtåliga, men det är bara vad jag har hört.

    Irie Man

  • bertoni

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 10:55

    Svar till:


    Byt upp dig till en JP Freestyle 2003:a 103 liters, då får du både bra freeride-egenskaper + freestyle-potential, snabb bräda dessutom! Ska du ner runt 90 liter så har du ju Fanatic Freewave 86 eller 96 eller JP Freestyle wave 91
    t ex.

    Irie Man

    [/ QUOTE ]

    Håller med dej fullständigt!

  • ola-h

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 14:22

    Jag har aldrig kört Carve, men inriktningen på den serien passar dig nog rent generellt och jag vet många som gillar sina små Carve-brädor. Sedan tror jag de är rätt bra att du håller dig kvar runt 100 liter – fast det beror i och för sig också på brädtypen och hur stora segel du vill köra. Jag väger som du och även om jag gärna kör små brädor så måste jag säga att för insjösegling är det rätt praktiskt med de extra litrarna från 90 till 100. Det blir rent generellt inte tidigare planing eller så, men det blir mer komfortabelt i byiga förhållanden och så klarar en 100-litare lite större segel utan att det känns bökigt än en 90-litare av samma modell.

    JP Freestyle wave är annars som det skrivs van helt OK freeridebrädor (kanske mer freeride än de är freestyle respektive wave, egentligen).

  • jfk

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 15:38

    OK.. tack Ola.. jag antar den segling jag kör klassa som freeride… mycket fart och en del hopp om det är tillräckliga vågor. Jag gillar verkligen att hoppa wink.gif sen jobbas det med fullfarts gipparna som jag hoppas skall sitta innan säsongen är slut! men jaaa.. då kan det kanske bli en carve iaf.. fannns ju som sagt en billig på köp och säljen.

    Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 17:59

    Hej. Jag har den röda Carve 99 (D-RAM) från 2000, altså en tidig model. Inte en skrama, enbart smårepor man får när man slår brädan i bilen till ex. Köp en Carve 99. Den är snabb, bra även i choppigt vatten. Den senare Carve är lite mer slalom betonad och är mindre gynnsam i vågorna. Segla brädan med tropparna i slalom position (ut mot kanten) och längst bak. Brädan är bäst med 5,8 – 6,5 segel, men klarar upp till ca.7.0, minste segel möjligt 5,2-5,5.
    JJ.

  • jfk

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 20:11

    jag har 5.3 som minsta segel nu.. funkar det tror du.. tycker det funkat bra de få ggr jag använt det med min 103 l screamer och 32 cm freeride fena (fenan borde vara för stor om jag förstått saken rätt?)…

    Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juli, 2005 vid 19:37

    Jag har provat min Carve 99 med 5.0 segel i Habo Ljung utanför sandrevet. Det vill säga: riktiga våger med 5.0, inte masthöga, men korta 1- 1,5 meters, altså svåra vågor.
    Det går jäkligt snabbt.Jag har Starboard Acid som mindre bräda, men måste man så funkar det med 5,3 segel til Carven. Ta en liten fena så går den mjukare.
    JJ.
    Jag kommar att ha kvar min 99a tills den knicker.
    Köp en Carve 99.
    JJ

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juli, 2005 vid 19:47

    Jag glömde säga att de mindre Carve brädorna var från början designad för Freestyle. Den fungerar betydligt bättre som en snabb freeride bräda.Idag är freestyle brädorna brädare med en annan design, men va jag vill säga är att dom första Carve 99 (gjorda som freestyle) är starkare än de nyare och större Carverna.
    Du kan hoppa och göra va du vill med den.
    JJ

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bråda Bräd Bryderier – Behöver Bedömning!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.