ola-h
Forumsvar skapade
-
Det är inte så mycket hotreppandet som att jag har fått vindsurfarnas motsvarighet till det som bland kreatur kallas mul- och klövsjukan . Mast- och fensjukan heter den , och den yttrar sig i att jag måste kommentera alla trådar om fenor och master…
-
I princip har alla master/segelmärken lite olika böjkurvor. Det där med constant curve mm är snarare passerat och i själva verket är det rent experimenterande som gäller om man skall hitta rätt mast och inte köper exakt den som segelt är sydd för. Det kan också var värre än så, en Simmer SC6 sdm vågmast och Simmers rdm har inte samma böjkurva heller (fast båda funkar andå bra till seglen, förstås). Å andra sidan så blir seglet bara annorlunda med ”fel” mast. För just dik kanske seglet bli skönare, vem vet?
Inte ens det IMCS styvhet som står på masterna har särskilt mycket att göra med mastens verkliga styvhet. Nästan alla 400-master står som IMCS 19, men i praktiken kan de variere från 17-23 och dessutom är själva mätmetoden extremt felkänslig och säger egentligen inte så mycket om hur masten funkar i seglet.
När det gäller Streamlineds master så är grundtanken att göra en standard rdm som funkar till segel som är sydda för Powerex, vilket är de flesta (Simmers egen rdm är tillverkad av Powerex t ex). Sedan har de försökt få fram en rdm (dvs smal mast alltså) som skall funka extra bra till segel som egentligen är sydda för tjocka master (t ex NP och North). På grund av masssa detaljer som har med segelsömnad att göra så vill man då ha en mast som (relativt den mast som seglet är sytt för) böjer lite mer i nederdelen relativt sett. Att göra masten styvare i toppen blir samma sak fast hela masten blir då styvare, förståss.
I praktiken är annars många NP seglare nöjda även med ”standardmasten” bland rdms, dvs Powerex, trots att den inte är specialbyggd för segel som är designade för sdm.
Krångligt va´? Ändå är detta en kort inledning till mastböjteoriernas värld, en värld som del handlar om fysik och mekanik, men lika mycket om tradition, missuppfattningar och psykologi.
-
Fasiken Adde, nu har du avslöjat tricket och nu kommer ALLA börja vindsurfa.
-
Jag har inte kört North (på många, många år) men gissningsvis funkar det minst lika bra som att kör NP m fl på RDM. Som Voodoo säger så är alltid de rekomenderade masterna det säkra kortet, men vill du byta upp dig i hållbarhet till rdm så kan HotRodden säkert vara ett bra val. Många seglare gillar faktiskt sina segel bättre på rdm, trots att de inte är sydda för smala master. Det blir en smalare ”lättare” känsla, liksom. Jag har precis fått min HotRod och den känns aningen styvare än t ex Powerex och det borde betyda att den ”håller upp” ett segel som inte är sytt för rdm bra.
-
…och så Severne då. Det är dock lite ironiskt att en del segelmakare börjar sätta rullarna så nu, när fler och fler förlängare har rullarna andra ledden.
-
Öljett i seglet är i den meningen inte bättre eftersom man då måste trä tampen ”på tvären”. I själva verket skulle dina segel tillsamman med en Streamlined Quick six funka minst lika smidigt som ett segel med öljett (eller rullar på tvären) gör med en ”vanlig” förlängare. Det blir inte helt idealiskt, när man trär rätt så blir det helt OK.
-
ola-h
Medlem29 april, 2005 vid 16:15 som svar på: Frågesport. Fena i pris (Quatroseglare PWA Hawaii)Tja, Calle har ju levererat de rätta svaren, men inge motiveringar. Mag har här motiveringar till nästan alla, men lite saknas.
Kan någon resten? Annars får nog fenan gå till Mag. Ni har helgen på er. Jag är enväldig domare.
-
Jag tycker bonasurf förklarar det hala bra. Just Drave Wave 22 har varit den fena jag också tagit till. 5.7 är väl ungefär max vad den fenan gillar, men jag också fått den att funka rätt OK med 5.9 (på EVO 70 och 74).
Dock denna 22cm fena är väldigt tjock, så det är långt ifrån säkert att dina prolimit kommer uppföra sig likadant. Draka Wave är nästan att betrakta som specialfenor för att just köra lite ”för stora” segel och och med att tjockleken ger dom ett slags extra ”bottendrag”. Original EVO-fenan till 92:an som bonasurf föreslål (22.5cm) har faktiskt mindre av detta bottendrag trots att fenan är större i yta.
Innan du testar prolimitfenorna bör du också testa originalfenan. Den är också mycket skön och en fena som gillar segling med bra drag i seglet.
Som bonasurf säge kör Scott själv med rätt små fenor och det avspeglas i vad EVOn original är besttyckad med. Med större fene blir brädan aningens trögare kan-kant, men jag skulle inte säga att det spelar någon roll i de sega vågor och låga farter som vi har i segling över 5.0.
En rakare fena tror jag inte är rätt väg att gå, även om det säkers skulle funka. Då är ett intressantare alternativ att köra Drake Freestyle 22 eller MFC RON, tycker jag. Då får du väldigt bra höjdtagning men ändå snabbhet kant-kant för backsideridning mm.
-
ola-h
Medlem27 april, 2005 vid 15:55 som svar på: Frågesport. Fena i pris (Quatroseglare PWA Hawaii)Det är sant. Man får lägga till ”och endast dessa” för att det skall bli ”kul”. Skall vi halka in på mängdlära så blir ”motsvarande formulering: Bilda mängden av alla mängder som inte är ett element i sig själva. Är denna mängd ett element i sig själv eller inte?
-
ola-h
Medlem27 april, 2005 vid 14:36 som svar på: Frågesport. Fena i pris (Quatroseglare PWA Hawaii)Aha, KOA visar vem som kan brädbusinessen på Maui. Men, precis som på matematiklektionerna på gymnasiet så duger inte bara rätt svar. Det måste vara en korrekt argumentation också. Hur vet du att det du skriver är sant. Åtminstånde ett slags troliggörande argument vill jag helst ha för att fenan skall bli din (men du har väl nog med fenor redan, kanske).
-
ola-h
Medlem27 april, 2005 vid 14:32 som svar på: Frågesport. Fena i pris (Quatroseglare PWA Hawaii)[ QUOTE ]
1. Levi Siver – (körde Quatro redan när han var sponsrad av F2, lär göra det fortfarande?!)
[/ QUOTE ]
Tja ett hyfsat argument, baserat å¨min gamla Quatroshapade Levi-bräda med F2 grafik, kanske? Folk byter dock shapers ibland, så det är inte helt vattentätt som argument (även om det skulle vara sant att Levi kör Quatro)[ QUOTE ]
2. Francisco Goya – (har varit delägare i Quatro, det säger allt!)
[/ QUOTE ]
Kanske sant…., men argumentet haltar lite även här. Goya körde under sin Fanatic tid övervägande Wenzel-brädor och vär även då delägare i Q.[ QUOTE ]
3. Eyal Shelef – (han ville vara sig själv för en stund?!)
[/ QUOTE ]
En titt på Quatros hensida kanske kan vara ett tips när det gäller denna killen.[ QUOTE ]
4. Scott McKercher – (eftersom hans bräda var lackad som en D-ram, vilket verkar lite skumt?!)
[/ QUOTE ]
Kanske skumt, men i Scotts fall håller inte den gissningen.
[ QUOTE ]
5. Francisco Porcella – (en sån lirare kör självklart på Quatro!)
6. Kevin Pritchard – (han körde Quatro eftersom det är den enda brädan som funkar ihop med MauiSails)[/ QUOTE ]
Tja, de här argumenten håller nog inte i rätten.
[ QUOTE ]En kommentar:
Josh Stone (Neil Pryde/JP Australia) – (de videofilmer jag har sett så körde han på Goyabräda + Goyasegel! Men troligtvis var det väl en Quatro lackad som en Goya…)[/ QUOTE ]
Här har vi något…vem bygger Goyabrädorna?[ QUOTE ]
Lurigt när ingen och inget är vad det utger sig för att vara…det såg ut som Sean Ordonez körde Hot SO-segel…men riktigt säker kan man ju aldrig vara?!

[/ QUOTE ]
Jodå SO är SO är SO.När det gäller barberaren så är svaret utifrån ett logiskt perspektiv att en sådan barberare inte kan existera (trots att han alltså är beskrivbar rent verbalt). En liknande paradox är uttalandet ”jag ljuger” det är sant endast om det är falskt och det är falskt endast om det är sant.
-
ola-h
Medlem27 april, 2005 vid 14:21 som svar på: Frågesport. Fena i pris (Quatroseglare PWA Hawaii)Sant och inte sant. Starboard har egna shapers som jobbar med Scott, Kevin och Levi, men i alla fall Levi och Kevin seglar på andra brädor också (liksom denna tråd visar att många gör). Scott seglar dock så vitt jag vet bara på Staborards egna brädor.
-
Det finns massor med 6.0:or som passar perfekt på 430. Själv kör jag tom 400 på min 6.3:a (Hot Dawg). Jag har tidigare kör samma Hot Psyclone 5.9 (442 luff) med 4m mast och det har funkat kanon. Därför tror jag att ett Psyclone 6.6 (luff 469) också skulle funka bra på en 430 (förutsatt att masten passar för övrigt).
Som Lars säger så kan det bli mer känsligt när det gäller kort mast på stort segel om du är tyngre, men för mig som är lätt har det alltid funkat perkeft att köra 40-45cm förlängning.
Rent allmänt är 4.5-6.0-6.6 OK steg, men givetvis går det definitivt att ha glesare. Dock får du till slut problem eftersom gränsen för vad som kan riggas på 430-mast går någonstanns strax över 6.5. Så vill du köra glesare är det snarare så att alternativet är att endast ha ett större segel, t ex en 6.3:a. 5.4-6.3 är också ett OK steg, jag har själv kört 5.3-6.3 utan några som helst problem.
-
Som bonusinfo kan jag nämna att en av Kevin Pritchards favoritbrädor (i alla fall för ett år sedan) från Mark Nelsson (Mistrals shaper) har samma rocker som just Mistral Razor (fast 2002, tror jag).
I det kommande numret (2:2005, ute under maj, förhoppningsvis) av WindsurfingEurope kommer en lång intervju med Mark Nelson och Nik Baker om utveckling av vågbrädor för production och custom. Rätt intressant, om jag får säga det själv.
-
Gislövshammar ser det ju ut som, man var är korna? Eller är det tjurar? Även vid yttre Åsa går det för övrigt kreatur löst.