Forumsvar skapade

Sida 250 av 329
  • ola-h

Medlem
    10 februari, 2005 vid 11:35 som svar på: Västkusten, Torö och vågbrädan

Jag jobbar lite överallt, känns det som. Mitt ”fasta jobb” är i Karlstad, men jag är tjänstledig 75% från det. Jag jobbar tills vidare 50% i Göteborg och för närvarade också 25% med ett projekt för Högskoleverket i Stockholm. I praktiken jobbar jag dock rätt mycket av tiden hemifrån. Man får ju försöka att inte låsa upp sig för mycket med olika inbokade grejor, så det går att sticka iväg när det behövs. Jag fick ihop det rätt bra i höstas med riktigt mycket bra Åsasegling, några vändor till Varberg, Hamlstad och Väddo. Det var bara Torö som inte blev av. Men det är klart, en hel del bilåkande blir det ju och att sticka ut en eftermiddag är det ju inte tal om, förutom på Hjälmaren då (jag har en liten sjö 5 minuter från bostaden också).

När det gäller Örebroseglingen så får jag nog se till att lära mig lite freestyle i alla fall. Sedan är det väl snart dags för barnprylar till Sigge, då kan man ”koncentrera sig” på den biten lite lagom vindfattiga sommardagar Det har t ex blivit rätt mycket roligare att åka till Sälen när man kan åka och titta på hur Sigge lär sig åka.

Det är klart att även jag längtar efter lite riktig segling. Idag är det blåsigt här i Göteborg, men lite kallt, kanske. Du drar väl till Maui snart, din lyckost. Jag får hålla mig till i höst i år.

En intressant tanke när det gäller korta brädor är att om man skalar ned längden och upp bredden 5% på en 238*51-bräda så får man en 227*53,5-bräda av ungefär samma volym. 5% låter ju rätt lite. 244*53 skulle bli 230*56 (dvs i stil med EVO 74-dimensioner)

Det finns mycket frågor runt vad som händer när man skalar olika aspekter på en bräda (jag har frågat många shapers om detta, men ingen har experimenterat med skalning på ett ordentligt sätt, så ingen kan ge några svar, egentligen). Dock vore det intressant att ta en väl fungerande 238*51 (eller annnan storlek) och genomföra en sådan skalning.

I t ex Sebastians programvara och med hans shapemaskin skulle det vara enkelt att göra detta. Dock har det tidigare, med shapning mer eller mindre för hand, varit mycket svårt att skala saker, så kanske är det en av anledningarna till varför inte denna möjlighet exploaterats (ens när det gäller att rakt av skala upp eller ned en bräda). Jag tror (hoppas) att hur skalning påverkar en brädas egenskaper är nästa stora grej som shapers kommer testa, förstå och sedan utnyttja i jakten på den perfekta brädan.

Ha det skoj på Maui. När drar du förresten?

• ola-h

Medlem
    7 februari, 2005 vid 11:01 som svar på: bolleskären

Jag har mer hört att stället körs på syd, nästan sydost. Den gången jag var där så var det syd, men vinden han vrida mot sv och dö innan jag han ut. Dock kryssade jag ut och kollade lite, men eftersom vågorna också minskat rejält så var det svårt att se hur det skulle funkat. Det är rätt respektingivande stenblock, dock. Inget ställe man gärna kör själv.

Jag har annars en känsla av ett de som seglar stället inte gärna delar med sig av erfarenheterna här på forumet. Å andra sidan har jag lite svårt att tro att just det stället skulle bli direkt ”crowded”.

• ola-h

Medlem
    7 februari, 2005 vid 10:33 som svar på: Västkusten, Torö och vågbrädan

Jo, jag håller med. Det är lätt att tro att det är prylarna som avgör. När jag själv seglar är det otroligt sällan som jag åker och irriterar mig över utrustningen. Även om jag råkar segla på något jag inte gillar riktigt, någon taskig mast-segelkombination osv, så brukar det vara kul ändå, och dessutom gå ganska bra ”trots utrustningen”.

För mig personligen är dock utrustningsintresset nästan som ett egen hobby, delvis skild från själva seglingeupplevelsen. Kanske hör det ihop med min undersökande och funderande läggning. Jag vill helt enkelt veta hur saker funkar och varför (och sedan gärna tvinga andra att lyssna på mina teorier). Så, när jag testarbrädor, fenor och annat är det mer för att förstå hur den brädan funkar och varför den funkar som den gör än för att utröna om den gör seglingen bättre eller sämre just för mig. Det är egentligen av samma anledning som jag forskar (i matemetik) och dessutom har massa uppdrag som utredare och utvärderare av diversa saker.

• ola-h

Medlem
    7 februari, 2005 vid 09:59 som svar på: Västkusten, Torö och vågbrädan

Japp, i och med min Örebroflytt så hoppas jag på lite Torösegling även för min del, även om jag inte fick till någon tripp dit i höstas. Så, vi lär säkert få tillfälle att testa runt bland vara prylar (även om det även för prylnissar som oss oftast blir att man seglar sina egna grejor när det väl blåser).

När det gäller dealar så försöker jag alltid att vara så rättvis om jag kan och absolut inte dissa något bara för det inte är mitt eget märke. Dock är det i och för sig ofrånkomligt att man blir färgad, men om jag rannsakar mig själv så handlar det oftast om att man är lite mer försiktigt negativ (istället för utryckligt negativ) om de grejorna från de egna märkena som man inte fullt ut gillar. För övrigt tror jag att många som köper sina grejor blir nästan mer märksebundna. Det ligger i människans psyke att argumentera för sitt val om man slängt ut 10 papp. Det finns en känd undersökning som visar att de flesta människor tenderar att läsa tester mm _efter_ det att de gjort ett stort inköp trots att logiken säger att man borde läsa på innan och sedan snarare skita i detta och vara glad för det man har.

En ytterligare faktor i detta är att de flesta intresserade (så även Boards och Windsurfs testare) liksom blir bundna till sina egna åsikter. Har man argumenterat och tyckt på ett sätt en gång är man delvis låst till dessa argument, i alla fall ett tag. I den meningen har nästan alla en agenda, något de tror på och vill föra fram. Man ser detta rätt tydligt när man jämför Boards och Windsurfs tester, tycker jag, och det är inget konstigt i det. Det är bara att inse att 100%-ig objektivitet inte finns.

Annars tycker jag inte Windsurfs tester är dåliga. Att det mesta låter bra när man först läser det (för att inte göra annonsörerna arga?) är ett allmänt problem. Läser man igenom hela testet hittar man nivån och sedan är det rätt lätt att tolka ut vad de egentligen tycker. Man kanske också kan se det som att nästan alla prylar idag är bra på ett eller annat sätt, men att vissa grejor sedan är ett snäpp bättre (vilket framför allt manifestieras i att dessa grejor verkar passa fler seglare). Det är väldigt få grejor som jag testat de senaste åren som inte varit bra, även om en del grejor inte passat min stil och en del kännts som de haft en smalt användningsområde etc.

• ola-h

Medlem
    7 februari, 2005 vid 09:13 som svar på: Västkusten, Torö och vågbrädan

Calle, har du testat några av ”stubbisarna”? Jag skulle faktiskt tro att du kunde gilla en del av dem. Även om Boards test är bra, så är det svårt att få fullt grepp om känslan och prestandan i de olika brädorna enbart genom läsning och som vanligt så får vissa brädor lite olika resultat mellan de olika tidskrifterna (Windsurf och Boards).

När det gäller höjdtagningen (på EVOn) så tror jag det är ett utslag mestadels av bottenformen, dvs lite v och mycket konkaver samt en liten och tunn originalfena. Även smala klassiska vågbrädor med de så populära konkaverna är lite segare i planing och höjdtagning. Enligt t ex Keith Teboul är detta en av nackdelarna med sådan bottenform. Min poäng är att just denna egenskap knappast kan sägas vara specifik för korta breda vågbrädor. Jag har t ex svårt att se hur man kan tycka att RRD Swallow inte tar bra höjd.

• ola-h

Medlem
    5 februari, 2005 vid 14:03 som svar på: Sveriges bästa vågseglingsspot?

Dixon, hur bra blir det? Är det snabba vågor? Blir det OK sidvind? Och framför allt, vart är det man kör. I somras rekade jag lite längts ut vid själva stenbrotten, är det i viken norr om den udden som man kör?

• ola-h

Medlem
    3 februari, 2005 vid 22:23 som svar på: Västkusten, Torö och vågbrädan

Jo, visst gillar jag EVOsarna, men min deal med Starbaord funkar ju lika bra för Acid-brädorna. Att jag kanske kan vara partiskt för Starboard är ju en sak, men när det gäller EVO kontra klassiskt så är det ju snarare så att jag via dealen med Starboard kan testa hur mycket brädor jag vill (eller har tid och lust med) och alltså kan köra både Acid och EVO. Jag kan alltså skaffa både brädor jag tror att jag kommer gilla och brädor jag bara är intreserad av att köra ”av referensskäl”.

Jag har alltså både EVO- och Acidbrädor i min ”quiver” och har haft det enda sedan EVOn kom.

Att jag sedan gillar EVO mer beror på att…ehhh… att just jag just gillar EVOn mer.

Jag är rätt övertygad om att en bräda som EVO ger de flesta vågseglare i Sverige bättre vågseglingsprestanda, men ännu mer övertygad om att det är huvudsakligen en smaksak vilken brädtyp som är den bästa. Jag tror inte en eventuell skillnad mellan västkust och ostkust spelar så stor roll.

Faktum är att hela diskussion till slut blir rätt ointressant om den förs på en helt allmän nivå. Det som möjligtvis blir mer konstruktuktivt är man man börjar specificera vilka egenskaper och karaktärer man vill ha ur brädan och hur man vill att en vågsegling skall utvecklas.

• ola-h

Medlem
    2 februari, 2005 vid 20:27 som svar på: Sveriges bästa vågseglingsspot?

Ge mig ett ställe dit jag kan ladda upp en större fil, så kan du få en mer högupplöst variant nästa gång jag sitter på en snabb lina på jobbet (är ute och reser runt en del). Jag tror bland annat jag har den i DVD-kvalitet (men kameran mm är ju förstås begränsande).

• ola-h

Medlem
    2 februari, 2005 vid 19:39 som svar på: Sveriges bästa vågseglingsspot?

Åsa, säger jag förståss. I princip är det ett vågridningsställe. Antingen seglar men på ”stranden” (sten), även kallat inre, eller så seglar man utanför en liten stenö, även kallat ”yttre”. Yttre är i princip enbart vågridning. Inra funkar till hopp också, men det är ganska smalt så man får liksom välja om man vill ta höjd på invägen och hoppe på utvägen eller om man vill rida på invägen.

Yttre plockar rät stora vågor från sydväst till vsv, redan 5.0 eller 4.5 kan ge bra förhållanden. Idealt är dock jättemycket vind på SV eller rent av syd som sedan hastigt vrider mot väst. Mycket vind med stab il riktning på vsv-v funkar också, men blir det lite nord i det hela blir det inga vågor alls. Vill man rida vågor är fördelen med yttre i Åsa att vågen vrider runt rätt mycket och man för hyfsad vinkel rätt ofta (från sv). Nackdelen är att det ofta är mycket oregelbundet och svårt att hitta de fina vågorna. Det kan bli rätt mycket väntetid.

Inre är oftare x-on, och här blir det också bäst vid en vridning från sv mot v. Inre är mer konstistent, och på det sättet enklare, men det är också mer sten i vattnet.

Liksom många andra ställen är Åsa ett ställe som älskas av de som seglar där, men ofta anses som grovt överskattat av mer tillfälliga besökare. En fördel med Åsa är att om det inte funkar så finns Varberg med Lejet och Apelviken (som jag dock inte rent seglingsmässigt skulle säga tillhör Sverigen topp-spots) på 30-40 minuters avstånd. De fina ställena i Halmstad är dock konkurenter, men de får någon annan skriva om.

Norr om Åsa är väl endast Bolleskären en möjlig seriös kandidat. Stället är mytomspunnet, men jag har bara seglat där en gång och då funkade det inte.

Andra ställen jag själv seglat som borde vara kandidater är Väddö (barnens ö), lite likt yttre i Åsa, men spegelvänt och (som det verkade när jag var där, lite stökigare och snällare) samt Gislövshammar (+Torö, förståss, med det vet ju du mer om…).

• ola-h

Medlem
    1 februari, 2005 vid 10:50 som svar på: Josh Stone och Goya!!!

Tyvärr vet jag inget om detta, förutom att Goya själv sett med en Kelapro någonstans mellan sin mast och sin mastfot.

• ola-h

Medlem
    1 februari, 2005 vid 09:56 som svar på: Normalvågis eller stubbie

Kevin på NP-Maui hade endast 2004:or hemma (både för uthyrning och till försäljning). Jag vet dock inte priser.

• ola-h

Medlem
    31 januari, 2005 vid 21:38 som svar på: Normalvågis eller stubbie

Jag har dragit iväg en fråga till NeilPrydeMaui och återkommer om jag får besked. Om brädan finns i uthyringen så är det givetvis enkelt att testa innan köp. Om brädorna överhuvudtaget finns på Maui är chansen rätt stor att de finns i någon uthyrning.

• ola-h

Medlem
    31 januari, 2005 vid 16:42 som svar på: Josh Stone och Goya!!!

Där har vi ett ”uttalande om prylbyte” som går utanpå det mesta. Grymt välformulerat och trovärdigt, på alla sätt och vis. Verkligen imponerande.

• ola-h

Medlem
    31 januari, 2005 vid 16:37 som svar på: Normalvågis eller stubbie

Jo, jag såg det testet och jag håller med om det mesta, som sagt. Dock är det även i upplevelsen av brädorna i detaljerna det hela ligger i rätt hög grad. Själv hade jag när EVOn kom längtat efter den typen av bräda för att köra som lättvindsvågis i flera år. För mig kändes den fantastisk redan från första metern i Guincho där jag körde den först, och sedan även hemma. Sedan har jag kört EVOs i allt fler förhållanden. När jag nu kör en ”vanlig” vågis så känner jag mycket väl igen Boards argument, men för mig är det den ”vanliga” brädan som känns ovan och konstig. Det är inga problem att får den att funka, och det finns vissa aspekter där klassikern är mer ”njutbar”, men rakt igenom hela upplevelse finns en slags känsla av klumpighet (i brist på bättre ord). Vem vet, på Hookipa skulle jag kanske ändå fortfarande segla bättre på en bra klassisk bräda, liksom de flesta seglar bättre på en EVO här hemma, men precis som många tycker EVO känns skum även här hemma så skulle säkert jag tycka den klasssiska brädan känden skum på Hookipa, även om den samtidigt presterade. Och då är det ju ändåå inte säkert att slutresultatet skull bli bättre eftersom ”rätt” känsla är så viktig för upplevelsen och även för ”prestandan”. Så, med så mycket EVO-körning jag fått i benen nu så skulle jag helst se en mer ”Hookipaanpassad” EVO för min del (och jag har en viss ide om hur en sådan skulle se ut, men ingen vill tillverka en och sedan skicka mig på betalt testläger till Maui för att verifiera mina teorier, tyvärr).

Mycket snack från min sida här, men poängen är att i t ex Boards resonemang är det hyfsat tydligt att de egentligen känner sig mest hemmma på klassiska vågbrädor, och inget fel i det. Jag tycker (förutom att deras test är bland de bästa jag läst) att deras slutsatser nog ger bra råd till den typiske läsaren. Dock skall nog många av uttalandena ses mer som berskrivingar av känsla än som mätbara prestanda. Igen, det är en stilfråga vad man gillar, och båda brädtyperna kommer utvecklas med inspriration från varandra, det är nog alla överens om.

• ola-h

Medlem
    31 januari, 2005 vid 16:13 som svar på: RRD. Wave swallow?

Jag tror Starboard säljs på Maui fortfarande, men de var rätt dåligt representerade förut pga att generalagenten på fastlandet (USA) var så seg. Prova att kolla på http://www.neilprydemaui.com .

EVO 70 med 5.3 är hur lugnt som helst. Jag planerar köra 5.6 som största på den brädan i år. Jag har flera gånger även kört 5.9, och även om det inte är idealt så är det fullt möjligt när man väger 68 som jag. Dock rekommenderar jag en kompletterande större fena, ca 22cm tror jag skulle bli bra (beroende på vad det är för fena förstås)

Sida 250 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA