Forumsvar skapade

Sida 264 av 329
  • ola-h

Medlem
    13 juli, 2004 vid 07:38 som svar på: Sverige combo

EVO 74:an är såld.

På vissa ställen, i vissa förhållanden kan det bli vågor i kombination med lite vind, men oftast är det då rätt mycket onshore och ingen vidare vågridning. Någon enstaka gång kan vinden vrida och minska medan vågorna ligger kvar, men det är inte ofta man får uppleva det, så att ha en bräda speciellt för detta verkar inte vettigt. I den senare typen av förhållanden funkar det för övrigt bäst att köra ett mindre segel, guppa ut och rida in, och man klarar sig ofta bra utan en superstor vågis också.

Dock, är det vågor och möjligen trick i vågor du är intresserad av kan ju en riktigt stor våg-freestyle vara ett alternativ. Det kommer några riktigt intressanta grejor till 2005, och i 95-litersklassen finns har det funnits bra laternativ ganska länge.

• ola-h

Medlem
    12 juli, 2004 vid 11:14 som svar på: Sverige combo

Eftersom jag har förmånen att kunna få tag på brädor billigt från Starboard har jag provat en hel del olika kombinationer. ”Kravspecifikationen” 4.2-6.4, våg till plattvatten, är rätt like min, men jag är klart lättare (67 kg, du var väl runt 80, eller?) och kör segel från 3.5 till 5.9.

Skulle jag köpa två brädor nu så skulle det bli en EVO 70 (kort/bred våg) och en FreeSex 84 (freestyle). EVO:n täcker lätt 3.5-5.3 och alla vågförhållanden man stöter på i Sverige med en extra förkärlek för lite segare vågor. FreeSexen är en utpräglad freestyle, men känns för mig med vågbakgrund helt OK att segla lite mer freeridemässigt på. Det är inget man tar ut i vågorna (om man vill rida), men för freestyle funkar den även med mindre segel och den är helt komfortabel med 5.0 eller överriggad 5.3.

Tidigare har jag kört en 84-liters freetylevåg (Trance), diverse klassisika vågbrädor (Acid från 62 till 74 l) och även en större EVO (74). Klassiska vågbrädor kan vara grymt sköna och ha ett rätt stort spektrum där de funkar bra, men de ger inte riktigt samma prestanda som en bräda typ EVO i svenska vågor. Värdesätter man snabb rail to rail och en bräda som skär som en varm kniv i smör istället för något som håller farten och ger mer prestanda på vågtoppen men kräver mer koncentration i bottensvängen (om det är stort/snabbt) så är en klassisk vågis ett alternativ. Jag tycker dock INTE att en smal klassisk vågis är mer lättkontrollerad i hård vind än en EVO, tvärtom.

Ett annat alternativ är att ersätta vågisen (eller freestylebrädan) med en liten (eller stor) freestylevågis. Freestylevåg istället för våg kan ge lite mer fart, kanske bättre höjdtagning och mer trickbenägenhet och bra prestanda i backside onshoreridning, men man tappar lite prestanda i (frontside) vågridning och ofta också lite kontroll i chop etc. En stor våg/freestyle istället för vågbrädan kan vara ett alternativ om man huvudsakligen seglar på ett vågställe, men vill ha lite freestylemöjligheter i lättvind också.

Personligen väljer jag gärna mina brädor så att alla funkar hyfsat allround istället för att sprida ut den och få ett ”maximal spann”. Med andra ord vill jag ha mycket överlapp mellan brädorna så att båda (eller alla fyra…) funkar OK med t ex 5.3. En freestylebräda blir lite annorlunda, men jag vill helst att jag skall kunna hamna varsomhelst i hela världen med vilken som helst av mina vågisar utan att bli allt för handikappad.

Några förslag, löst baserat på 80kg seglare)

Trickanpassat: 75-80 liter freestylevåg, 110 liter freestyle
    Vågridningsanpassat (inte så relevant för Sverige): 75-80 l våg, 92 liter typ EVO
    combo: 80 liter våg, 100-110 l freetyle
    våg/freestyle: 74 l EVO-typ, 100-110l freestyle
    våg/hopp/freeride: 74 l EVO-typ elr 75-80l klassisk våg och ca 95l freestylevåg.

SOm du ser finns det en hel del valmöjligheter och det är svårt att säga något direkt specifikt utan att veta vad du vill ha ut av din utrustning, mer än ett visst segelspann.

• ola-h

Medlem
    7 juli, 2004 vid 23:41 som svar på: Onshorevågis?

Det finns de som provar fler brädor än jag, ta tex Mackan i Varberg. Tyvärr skriver han inte här på forumet, dock. Det skulle vara en stor tillgång om han gjorde det, lite som en balans mot min ”Starboardreklam”…

Jag försöker vara objektiv men givetvis är jag färgad både av det jag kör på och mina övriga ”ideal”. Det är som sagt säkert helt ofrånkompligt. Jag skulle dock aldrig höja något till skyarna som jag inte gillar eller tror på och inte heller dissa något jag gillar, ovasett märke. Dock testar jag av naturliga skäl mest Starboard och Hot, och därför rör mina kommentarer oftast dessa brädor och segel.

• ola-h

Medlem
    7 juli, 2004 vid 23:32 som svar på: Onshorevågis?

By the way, en viss Kevin Pritchards favvobräda när jag var på Maui i våras var i princip en kopia av en 2003 Razor. Go figure…

• ola-h

Medlem
    7 juli, 2004 vid 13:02 som svar på: Onshorevågis?

Som Lars skriver nedan så får jag köpa brädorna billigt direkt från Starboard eftersom jag hjälper dem med att svara på lite frågor på deras webb och lite andra saker. Med moms och frakt blir det inte superbilligt, men tillräckligt billigt för att jag inte skall göra några jätteförluster då jag säljer brädorna efter (max) en säsong. Om jag skall kunna kommentera brädorna i programmet så är det naturligtvis intressant att prova så många som möjligt. Om det inte var för detta så är det förstås vansinnigt att köpa tre nya vågbrädor. Även om man inte lider så stora ekonomiska förluster så är det egentligen tveksamt att segla så många olika brädor eftersom en av de viktigaste sakerna när det gäller att få till seglingen är att känna den brädan man seglar på.

Själv är jag dock väldigt intresserad av hur (och varför) olika brädtyper, specifika brädor och olika shapedetaljer funkar och kan acceptera ett något förvirrat personligt förhållande till mina brädor.

• ola-h

Medlem
    7 juli, 2004 vid 07:17 som svar på: Onshorevågis?

Med EVO:n tycker jag inte att det är vindstyrkan som avgör om den funkar bättre än en smal bräda eller ej, snarare vågens hastighet och hur man vill utbnyttja denna hastighet. T ex känns EVO 70 och även den större 74 bra i de vågor som ackompanjerer 4.0 i Varberg medan jag hade det var mer tveksamt med 5.0 på Hookipa (se http://www.surfzone.se/pp/data/500/14ola-117_1794-med.jpg?826 ), även när det var rätt små vågor (däremot funkade EVO 70 bra på Kuau i snäppet större, men något ”enklare” vågor och mer down-the-line-betonad segling).

I de Hookipa-förhållanden som ses oven var EVO:n OK, men jag tror det hade varit enklare att segla på en smalare bräda. Det hele handlar en del om olika filosofier. Ibland vill man ha något maximalt lättseglat och ibland något som kräver lite mer, men ger mer tillbaka. Beroende på förhållandena är det helt olika brädor som är lättseglade respektive krävande. En smal radikal vågbräda kan vara krävande i segel vågor för att den kräver grymt bra teknik för att få och hålla farten medan samma bräda är mycket lättseglat på en riktigt snabb våg eftersom den kan vara lätt att få in i och hålla i sväng och väldigt snabb kant-till-kant.

Jag är som sagt rätt såld på EVO, och för 2005 beställer jag 2 stycken (och kompletterar med en ”klassisk” smal vågis för att inte ”tappa perspektivet” på vad dessa brädor kan erbjuda).

• ola-h

Medlem
    6 juli, 2004 vid 17:34 som svar på: Onshorevågis?

Nej, den är inte för liten. Jag är själv lätt och har svårt att bedömma hur tyngre seglare uppfattar olika brädor, men från det jag hört så är det snarast så att tyngre seglare i vågor lovprisar EVO:n allra mest. Däremot tror jag kanske att ”freeridedugligheten” blir mindre om man är tyngre, men det är lite av en gissning. En EVO 80 kan säkert vara en bra liten bräda för dig, trots att det volymmässigt låter som en liten sak.

Jag tycker inte EVOsarna blir paddiga alls- EVO 74 är en stor vågbräda för mina 68 kilo och ändå känns den fin med 4.0 och EVO 70 är den bästa 3.5-bräda jag kört.

Både Cultwave och Goya är mycket fina vågbrädor (men jag vet åtminstånde en person som gillar den ena, men inte alls den andra, så det finns skillnader även mellan till synes rätt lika brädor).

• ola-h

Medlem
    6 juli, 2004 vid 12:17 som svar på: Onshorevågis?

Det beror lite på. Förutom att en del rena vågisar i lite störe storlek kan funka bra har du ju valet på en freestylevågis eller en vågis i EVO-klass (bred/kort, Fanatic Freewave, Exocet Universal och 2005 JP Real World Wave och kanske AHD Attitude, men verkar mer vara åt freestylewavehållet) är några exempel.

Freestylewave är bra om du gillar fart, att hoppa, rida backside mm och EVO (el motsv) bra om du är mer intresserad av frontsidevågridning mm. Bägge dessa brädkategorier fungerar till ”allt”, liksom många klassiska vågisar också gör, men de är lite olika bra på olika saker.

Som Vinta nedan är jag själv i det närmaste helt frälst av det som mina EVOsar (74 och 70) levererar för vågsegling i Sverige (och på andra ställen).

• ola-h

Medlem
    3 juli, 2004 vid 16:08 som svar på: Starboard EVO

Jag har kört EVO 74 sedan drygt ett år och dessutom EVO 70 sedan i vintras. Personligen tycker jag brädtypen är överlägsen mer klassiska vågbrädor i svenska förhållanden, men det hela handlar en hel del om tycke och smak också, det finns säkert de som inte skulle gilla den.

Sök på forumet så kan du hitta en hel del info om EVO som jag skrivit. Eller fråga igen om du har specifika undringar.

• ola-h

Medlem
    1 juli, 2004 vid 13:34 som svar på: Nya Naish Vågbrädor

Diva 2003/2004 är en Acid 62. Vet inte hur det blir 2005. Däremot har jag själv tre nya vågisar på gång för lite testkörning, och då har jag ändå lidit helveteskval i urvalet (dagens i-landsproblem, kallas det väl). Det tar dock ett tag innan prylarna dyker upp, misstänker jag.

En EVO 62 har jag bönat och bett Starboard om sedan jag först hörde om EVO-konceptet (och egentligen innan detta), och EVO Pro-Kids 62 lovar ju gott.

• ola-h

Medlem
    1 juli, 2004 vid 13:26 som svar på: Nya Naish Vågbrädor

Njae, jag har ju i och for sig inte kört Attituden, men jag har ju andå hela tiden hävdat att EVO är en annan sak. På torsdagen innan midsommarafton körde jag EV0 74:an hela tiden från 5.3 ned till 4.0. Med överriggad 4.0 och den lite sunkiga x-on riktningen det var ett tag så kräver den lite koncentration när man lägger ned den i svängen, men det är sedan inga problem att hålla den i ett framfotsskär. En smal bräda är förstås enklare i inledningsskeden, men i Sverige, även i 4.0-väder, är ju trots allt vågorna inte allt för snabba i allmänhet och jag tycker att det är värt att få ”kämpa” lite mer i bottensvängen för att ha mer att ge på toppen.

EVO 70 är för övrigt ett tydligt snäpp vassare än 74:an när det gäller driv på railen (men betalar för detta ökade driv med lite sämre ”loosehet”.

Jag skulle säga att rent vågmässigt är det oerhört sällan som EVO 70 blir ”för mycket” för mig i Sverige. Lite större vågor i kombination med att vara överriggad är dock mer av ett problem, men eftersom EVOn funkar i vågridningen med mindre drag i seglet än en smal brada så kan man helt enkelt köra lite mindre segel. Smalare brädor kräver betydligt mer segldrag genom vågridningne i sverigevågor och inte många klarar att hålla att sådant drag om det är x-on (och lite tricksigt med segelkontrollen).

Du får testa min EVO 70 vid tillfälle (och kanske köpa den sen…).

• ola-h

Medlem
    1 juli, 2004 vid 07:58 som svar på: Rykten….

Jag tänkte precis lägga in motsvarande inlägg, men var tvungen att gå och bajsa först (en aktivitet som på intet sätt har med ovanstående rykte att göra), så adde hann före.

På ett annat ställe på Gaastrakonfen skriver Matt Pritchard:

”Keep your eyes open as you may be seeing me riding some new stuff…………….. soon.”

Matt har ju kört utan brädsponsor ett tag nu, men har under tiden varit ordentligt involverad i brädutveckling tillsammans med Mark Nelson (som shapar för Mistral) under deras gemensamma märke M&M.

• ola-h

Medlem
    28 juni, 2004 vid 11:45 som svar på: SC-8

Kanske löjligt, men ju mer jag själv (som den matematiker jag ändå är) tänker på det, desto roligare hade det varit, som en slags travesti på Bourbaki, då. Det lär dock inte vara alltför stor grupp här på konfen som skulle fatta ironin/kopplingen, kanske.

• ola-h

Medlem
    28 juni, 2004 vid 11:04 som svar på: SC-8

Aha, Dr Masse är kanske inte en person utan en sammanslutning av personer med liknande åsikter om saker relevanta för vindsrfingvärlden.

Om detta är sant så är det inte första gången något sådant händer. Den franska författaren Nicolas Bourbaki skrev en imponerande mängd böcker i avancerad matematik, i princip definieraqde de upp hela matematiken på nytt. Dock visade det sig sedana att det inte var en person Bourbaki, utan en sammanslutning av franska professorer med gemensamma åsikter om hur matematiken skulle reformeras.

• ola-h

Medlem
    24 juni, 2004 vid 11:53 som svar på: IMCS?

Nej, normalt sätt inte.

Sida 264 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA