Forumsvar skapade

Sida 267 av 329
  • ola-h

Medlem
    11 maj, 2004 vid 09:07 som svar på: samma gamla fråga, vilken volym på mindre bräda???

Jag håller med flera av nedanstående skrivare. 84:an kommer troligen ge dig mer. Jag väger bara några kilo mindre än dig och har an 84l freestyle som största bräda (tillsammans med en 5.9:a som största segel). Möjligen har jag lite mer erfrenhet av små brädor, men t ex en våg-freestyle som du funderar på är rätt lättseglad i den storleken. Själv skulle jag knappeligen tänka mig att segla under 5.3 på en bräda över 90 liter, om jag hade alternativ. En stor bräda blir snabbt _för_ stor när det börjar bralla i. Med Carven i bakfickan känns JP 84:an (eller motsvarande) helt rätt. Jag hade tidigare en Starboard Trance 84 (freestyle/våg) och den var grymt stabil och lättseglad.

Min fru (som väger ca 55) kör för övrigt min Starboard FreeSex 84 som nybörjarbräda (vattenstart, enkel segling mm) och körde förut min freestyle-våg, Trance 84. Det funkar bra och med den större vana du har kommer det funka bra även med dina 15-20kg mer i bagaget.

• ola-h

Medlem
    11 maj, 2004 vid 06:01 som svar på: Lasta på taket

Man behöver inte dra tokhårt (jag körde för ett par år sedan runt i Göteborg en timme med vågsurfingbrädorna helt ofastspännda uta att de blåste av…efter denna timme blåste de hlt plötsligt av, dock).

Viktigare än remspänningen är att du lagt gregorna så det inte blir önödigt luftmotstånd samt att de är packade så att det finns något som gör att de inte gliger bakåt så lätt.

I ditt fall får du nog det smidigaste paketet om du först lägger en bräda med fenan fram och botten ned, sedan sessionbagen och slutligen den andra brädan med fören framåt och botten upp. Förutom att detta blir rättt strömlinjeformat så får du också fördelen av ett jämnare tryck överseglen. Du kan alltså dra lite hårdare utan risk för seglelknyckel. Sessionbagen är rätt lämpad för detta eftersom den är så ”fyrkantig”. Tänk på att på att se till att bombeslag mm inte sticker ut för mycket och skadar brädorna. När du drar åt, dra den bakre remmen först.

• ola-h

Medlem
    10 maj, 2004 vid 06:21 som svar på: Maui 2007/2008

Maui är ju aldrig fel och jag är sugen på att dra dit 2008, men också 2005, 2006 och 2007. Som du skriver så kostar det dock en del att få med hela familjen, så alla fyra åren lär det inte bli för oss.

Du kan dock vara säker på att det kommer vara andra svenskar där (även om kanske inte så många nått dit i sin planering än).

• ola-h

Medlem
    6 maj, 2004 vid 09:12 som svar på: Fanatic och Goya

Japp då är det att betrakta som officiellt sant nu. Svaret på frågan om vilka som står bakom märket är dock fortfarande okänd för mig.

• ola-h

Medlem
    6 maj, 2004 vid 06:07 som svar på: Fanatic och Goya

EN variant är förståss att Goya liksom både lämnar Fanatic och är kvar, dvs att Fanatic ”gör en F2-JP” och skapar ett nytt ”sidomärke”. När JP skapades var det ju som ett slags exklusivmärke hos F2. Senare köpte ju dock NP JP, som ni ju vet.

I Goyafallet skulle det då innebära att Francisco blir i samma ägarstall. Möjligen är det det som gäller för seglen med, dvs att något utav de stora ägarkonsortierna står bakom.

• ola-h

Medlem
    5 maj, 2004 vid 09:14 som svar på: Fanatic och Goya

JO, det är ju Sebastian, inte Francisco, som shapar brädorna. Dock har det ju handlat om ett enormt antal prototyper som Goya valt bland, och det är ju inte helt givet att Sebastian själv, eller någon annan seglare, kommer välja på samma sätt. Med andra ord skulle det kunna hända att brädorna kommer utvecklas åt ett annat håll om (om, alltså) Goya skulle lämna skeppet.

• ola-h

Medlem
    4 maj, 2004 vid 19:57 som svar på: Virus från Surfbutiken och Surfers workshop?

Ifvars har troligen rätt. Mailet kommer sannolikt från en helt annan adress, men ”presenterar sig” som sufbutiken och annat. I ditt mailprogram finns troligrn något kommande som heter ”view full headers” eller liknande. Klicka på det och kolla ip-adressen mailet skickades från. Jälför sedan med ett riktigt från t ex surfbutiken. Man kan också via diverse tjänster söka upp vem som ansvarar för den ip-adressen som skickar dig dessa virus.

• ola-h

Medlem
    29 april, 2004 vid 05:56 som svar på: Breda och korta BOARDBAGS?

Starboard har bagar som passar fint till var och en av deras brädor, dvs även en del kortbredvarienter. De har dock så vitt jag vet ingen dubbelboardbag. Den Trippelbag jag fick senast var i och för sig kort och bred. Längden 250 var väl OK, men breddan var lite väl ordentligt tilltagen med dryga 100cm.

Annars är en kompakt trippelbag rätt bra att resa med. Till Maui hade jag två brädor, fyra segel, två master och en bom i min trippelbag. Det blev totalt (inklusiven den mycket väl vadderade bagen) en bit över 40kg, men det funkade bra på flyget. Min trippelbag är en NP (8’2″, egentligen en kvadruppel surfbag), men den är inte tillräckligt bred för dig. Så, ta dig en funderare på en trippelbag, Staffan, någon i lagom storlek borde gå att hitta.

• ola-h

Medlem
    26 april, 2004 vid 17:12 som svar på: Maui har levererat!!!

Jag körde en sväng i Åsa i mars, bara några dagar efter att jag kom hem från Maui. Då var det i och för sig rejält kallt. Det var dock en fin dag med 4.0 och rätt OK vågor. Dubbel dräkt och handskar var dock lite stelt jämfört med shorts, en omställning även du lär få uppleva snart.

191158-air-119_1931.jpg

• ola-h

Medlem
    26 april, 2004 vid 11:35 som svar på: Vindregister

Tanken är intressant, men i praktiken finns det väldigt många ”dynamiska” faktorer som spelar in, så jag tror inte dessa data skulle säga så mycket. Tillverkarnas rekomendationer säger egentligen inte så mycket heller. I rpaktiken skaffar sig de flesta en slags känsla för när en viss brädtyp/storlek och ett visst segel kommer igång. Mellan olika varianter av samma brädtyp skiljer det sedan i allmänhet rätt lite (det kan skilja mycket i känsla, men otast inte så mycket mätt i exakt vindstyrka, lite skillnad i teknik mellan olika seglare kan lätt överväga skillnad mellan olika brädor).

Men, trots detta vore kanske vissa mätningar roliga. Någon som skall exjobba kanske kan ta tag i detta.

• ola-h

Medlem
    23 april, 2004 vid 11:04 som svar på: COMBAT : new hardcore wave sail by Pryde

Det är en Powerex rdm.

• ola-h

Medlem
    23 april, 2004 vid 09:17 som svar på: Freestyle wave-bräda för lättviktare på västkusten

JP och RRD har helt klart legt långt framme på freestylewavesidan ett par år. runt 84 liter är säkert ett bra val om du vill kunna köra 6.2.

Själv väger jag som du och har kört en Starboard Trance 84 en del (kom 2003). Denna är också ett intressant alternativ. Speciellt är den otroligt lättseglad och lugn i vattnet (dvs bra i chop och om man inte är så vad vid lite bräda). Både JP och RRD är nog lite mer nervösa, med ger å andra sidan en känsla av att vara mer loosa. JP brukar allmänt anses som den f/w-bräda som kanske är mest freerideanpassad, dvs snabb och komfortabel i raktframsegling. För vågsegling med JP:n bör du nog satsa på en mer våganpassad fena. Starbord Trance kommer med en vågfena, men då bör du å andra sidan skaffa något större (och djupare) till 6.2.

• ola-h

Medlem
    23 april, 2004 vid 09:09 som svar på: COMBAT : new hardcore wave sail by Pryde

För att det inte är officiellt släppt än. Info är tydligen utlovat att dyka upp idag.

En bild till på Jason Prior som rippar Hookipa på sitt nya Combat: (som fredagsnöje kan ni ju försöka gissa vilken mast han kör på…)

• ola-h

Medlem
    23 april, 2004 vid 08:55 som svar på: COMBAT : new hardcore wave sail by Pryde

Jo, COMbination BATten var hur COMBAT kom till, men med tanke på kamoflagegrafiken som de första modellerna hade så var det nog lite krig med i bilden redan i förra vändan. Nu får nog COMBAT sägas stå för nostalgi mer än något annat när det gäller NP.

Inom bilvärlden har det ett tag funnits en trend att låte nya designer anknyta till respektive märkes gamla klassiker (hur Volva S80,V70,S60,V50 etc anknyter till Amazon, PV, 140 etc är ett exempel). NP jobbar ju numer med ”riktiga industridesigners” och kanske är det dessa som kommit upp med tanken att anknyta de nya seglen till de gamla klassikerna. Vem vet, kanske får vi se Word Cup wave, Raf Speed, Warp Speed eller Raf Wave till nästa säsong också.

• ola-h

Medlem
    22 april, 2004 vid 07:11 som svar på: Äntligen får jag plocka fram bussen!

Men hur BRED få bussen vara på färjan? Vi får väl börja montera takräckena vid sidan av bilen istället.

Annars är väl snikalternativet att montera av brädor+takräck och slänga in i bussen just under överfarten. Det tar väl inte mer än 10-20 minuter. Har man, som jag, skidbox på är det lurigare.

Sida 267 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA