Forumsvar skapade

Sida 269 av 329
  • ola-h

Medlem
    23 mars, 2004 vid 11:18 som svar på: STM vs RDM

Hej

Det verkar rätt onödigt med två 430-master i ditt fall. Jag vet inte om även GT:s 430 100% needle blivit mjukare som 400 har, men oavsett detta tror jag inte 5.3:an blir för hård med denna masten. Jeppe vet nog mer eftersom han kört stora SO (med diverse master) jag har bara kört SO upp till och med 5.0.
    Hur som helst tror jag en 430 100% GT blir bäst. Å andra sidan skulle jag inte rigga 4.0:an på 400 mast om det fanns någon möjlighet att undvika det. Det seglet går grymt mycket bättre på en 370 (och skulle tom kunna riggas på en 340 med lång förlängning, men det har jag inte provat).

En möjlig mastupppsättning skulle kunna vara: GT 100% 430, GT 100% 400 GT 60% 370. Jag har kört SO 4.5 på GT 100% 400, och det känns inte för styvt. Skaffar du en lång förlängare (Liberty Kol) kan du då också köra 5.3:an på 400-masten. Att välja 400:an i 60% blir billigare, men antagligen inte lika snärtigt i 5.3:an. Med ovanstående förslag får du en väldigt flexibel uppsättning, där du alltid kan rigga två närliggande segel samtidigt vilket kan vara smidigt i byiga Sverige. Till det behöver då en lång förlängare (gärna ca 45cm) och en halvlång (ca 28cm till 6.3). Det blir en signifikant investering, allt detta, men efteråt har du en grym uppsättning master och förlängare som räcker många, många år framåt.

Har du beställt segel redan? Om du bor i GBG-trakten kan du gärna få komma och kolla in mina segel och master.

• ola-h

Medlem
    23 mars, 2004 vid 09:25 som svar på: Har en boardbag över

Hur är det, kör inte ni formulaseglare med boardbagar? Eller är det så att ni inte har nytta av ett så stort chabrak?

• ola-h

Medlem
    23 mars, 2004 vid 08:43 som svar på: STM vs RDM

Guns 100% kol-rdm är rätt hårda, rejält hårda till och med. Det kan göra dem lämpliga just för att köra med lång förlängning, men olämpliga för att köra med lite förlängning eller rent av med variotopp.

Apropå hårdhet har jag kört med GulfTechs 100% nu i våg. Den hade också tidigare ett rykte om sig att vara hård. Den versionen av deras 400-mast som började levereras i höstas är dock lite mjukare, sägs det. Jag har i och för sig inte tested äldre versioner, men den nya är definitivt inte hård. Den känns dock förhållandevis lite mjukare i toppen än t ex Powerex (som kan betecknas som ”standardmasten” när det gäller rdm). På t ex mitt Psyclone 5.3 (som är rätt känsligt för mastval) tycker jag denna masten funkar bättre än PX (jag provriggade detta segel med Gun också, men det kändes verkligen oerhört styvt). GT gav seglet en form som mer liknar hur det funkar på en sdm, men med bibehållen rdm-känsla (skönt ”glid” genom luften) samt givetvis bra styrka. På mina mindre mastkänsliga Hot SO funkar både PX, GT och även den mer udda NoLimitz bra (NL kommer under våren med en rdm med mer normal böjkurva), så det är grym skillnad på vilka segel man kör när det gäller valet av mast.

GulfTechs 60% rdm gillas också skarpt av de som testat (jag har inte kört den själv dock) och den ligger bra till i pris och är fortfarande rätt lätt. Just den masten vore kul att testa mot en vanlig SDM 60% mast, för övrigt (eftersom den är billig och har ”låg” kolhalt). Kanske kan jag få till ett sådan ”vetenskapligt test” under våren. Jag har en lånad 60%-are ligger i mitt förråd.

• ola-h

Medlem
    22 mars, 2004 vid 12:08 som svar på: Åsa 2004-03-20, några bilder,1. På väg.

Dom känns rätt lika fjolårets. Jag gillar dom skarpt och tycker (till skillnad från Tyska SURF) att funkar bra i ett stort trimregister. En skön grej med SO är att de är lättriggade och att några mm mer eller mindre draget inte påverkar känslan så mycket. I Åsa är det skönt med de grymma förstärkningarna också. Dubbel mastficka och extra skydd på lattfickrna är bra när seglet skrapas över stenarna.

Modellerna med glitter och guld är ännu flashigare, Sean själv körde med en 2005-proto som hade blåglittrig flamma.

• ola-h

Medlem
    22 mars, 2004 vid 10:06 som svar på: Lite bilder från apel i lördags…

Gick brädan bra? (Ola köpte en Quatro (med F2 grafik) av mig i höstas. Levi Sivers gamla, så den borde ju vara OK…)

Några intryck?

• ola-h

Medlem
    22 mars, 2004 vid 09:06 som svar på: Vatten i brädan

Jag såg ett par tyskar som läste detta med hjälp av en folkabuss. De lyckades ställa bussen vid en en 1.5m hög kant, uppallad, med ena bakhjulet utanför kanten. Sedan spände de fast brädan på hjulet (gärna med masscentrum över rotationscentrum) lade i lämplig växel och lät motorn stå och gå på tomgång.

För övrigt blir en bräda som tagit in vatten (så att det spridits inuti brädan) riktigt aldrig vad den varit. Det blir alltidlite fukt kvar och det gör att det förr eller senare blir delamineringsproblem. Var alltid extremt noga med att skydda brädor med fukt i från extrema temperaturer och temperaturväxlingar. Skruva alltid ut luftskruven när brädan inte används (t ex när den ligger på biltaket). Om det är varmt och vattnet är kallt, lufta gärna brädan igen efter några minuters segling.

• ola-h

Medlem
    22 mars, 2004 vid 07:43 som svar på: Downwind och upwind 360?

SOm sagt, gå in i svängen med fart. Börja inte tokcarva stenhårt från halvvind (i början i alla fall) utan sväng gradvis ned mot slör med bra drag i seglet. Väl förbi slör, lägg ned och bak seglet och carva hårdare. Ett konstigt trick: kör enhands. Det låter svårt (och ser rätt coolt ut) men att släppa framhanden löser faktiskt en hel del problem med denna manöver. Man kan släppa rätt tidigt, nästan samtidigt som man lägger ned seglet, och sedan ta tag igen när seglet kommer tillbaka upp då man går igenom vinden.

Att släppa framhanden verkar dels göra att seglet hamnar i en mer naturlig position. Dessutom, om man siktar mot att släppa så tror jag man lägger upp hela svängen på ett mer naturligt sätt. Slutligen kan man om man släpper framhanden hålla kroppen i ett mer naturligt läge relativt riggen, dvs man kan svepa riggen extremt bakåt utan att för den skull belasta brädans bakdel för hårt (vilket bromsar farten).

Prova, vettja. (På ett filmclip från Portugal som jag postade i höstas på ftp:n finns en enhands 360 dokumenterad, tro jag.)

• ola-h

Medlem
    22 mars, 2004 vid 07:20 som svar på: Åsa 2004-03-20, några bilder,1. På väg.

En tillbakasväng. Brädan ser grymt bred ut i den här vinkeln, men den känns hur smidig som helst. EVO 70 är ca en cm smalare än 74:an (55 mot 56), men har samma tail ungefär (dryga 36). Dock är nosen smalare och brädan är kortare (229 mot 233). Volymskillnaden känns större än 4 liter, troligen 6-7 (EVO74 testades till 77 liter i Tyska SURF).

• ola-h

Medlem
    22 mars, 2004 vid 07:16 som svar på: Åsa 2004-03-20, några bilder,1. På väg.

Tyvärr tog jag inga bilder på surfarna. Jag kollade in några som körde framför piren, och de fick en och annan trevlig ride.

Några fler bilder: 6. Solen bröt igenom då och då. 4.0, vågor och sol är vin inte precis bortskämda med.

• ola-h

Medlem
    21 mars, 2004 vid 20:45 som svar på: Kort Mauirapport

70:an var helt OK. Den funkar bra med 5.3, som var det största jag hade med mig. I lite segare förhållanden (typ Kanaha) så funkar dock 5.3:am bäst ihop med en lite större fena (22cm). 74:an är dock märkbart mer lättjobbat när det går lite sakta på vågen, jag saknade den lite de lättaste dagarna, faktiskt. Den extra volymen gör det ju också lite enklara att ta sig runt (ta höjd) när man inte planar, vilket är händigt då det inte är perfekt sidvind.

Det blev några snabba vågor av lite schysstare storlek i början av vistelsen och där var 70:an väldigt stabil på railen när det gick fort. Inget studs eller andra konstiheter, bara full speed down the line och sedan någon halvmesig tillbakasväng då och då.. Däremot krävs en del teknik och kraft för att lägga den mycket på kant i sådana förhållanden. Det är också rätt mycket en vanesak, och jag hann egentligen aldrig segla in mig på förhållandena (hyfsad fart på vågen på Hookipa/Lanes/Kuau).

För övrigt var också 70:an grymt skön med 4.0 i Åsa i lördags. Inte tillstymmelse till stor, bara väldigt lättkontrollerad.

• ola-h

Medlem
    21 mars, 2004 vid 20:34 som svar på: Åsa 2004-03-20, några bilder,1. På väg.

Jag körde med en variant som är en kombination av tunnt neopren och skinn. Det var dock rejält kallt, vilket inte funkar så bra ihop med vågridning där man ju helskt bör flytta runt händerna poå bommen rätt mycket.

Jag inledde dessutom med att bli rätt rejält spolad att ett tiotal vågor efter att ha missat en cutback på en rätt stor våg. Det är ganske strömt och stenigt, och ibland lurigt att komma upp om man kraschar i bryten. Efter det missödet var händerna rejält stelfrusna.

• ola-h

Medlem
    21 mars, 2004 vid 19:02 som svar på: Åsa 2004-03-20, några bilder,1. På väg.

En tillbakasväng med lite luft…

• ola-h

Medlem
    21 mars, 2004 vid 19:00 som svar på: Åsa 2004-03-20, några bilder,1. På väg.

Det var lite stelt och avant med hanslar och tjock dräkt och lite svårt att få till vågridningen. Några bottensvängar blev det ändå.

• ola-h

Medlem
    21 mars, 2004 vid 18:57 som svar på: Åsa 2004-03-20, några bilder,1. På väg.

Jag körde min EVO 70, som kändes kanon med 4.0. Grymt lättkontrollerad, både på vågen och på vägen ut.

• ola-h

Medlem
    21 mars, 2004 vid 18:54 som svar på: Åsa 2004-03-20, några bilder,1. På väg.

Väl nere mötte jag en hel hög surfare, men på ”vindsurfingrevet” var det bara jag som körde. Det var lite x-on, bra drag i 4.0 och en och annan fin våg som rullade in.

Sida 269 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA