ola_p
Forumsvar skapade
-
Då blir det dom vanliga frågorna… Har du riggat rätt?
Drar du sjuuukt mycket i nedhalet? akterliket skall bli helt fladdrigt och slappt.
Att dra så stora segel utan hjälp av en pinne eller sele är hopplöst.
Har du en förlängare som verkligen blir 0cm och inte lägger till en massa extra?
-
Köp en till mast istället, då kommer även styvheten och böjkurvan bli rätt för seglet. Att köra med för styv (lång) mast blir sällan bra.
En bra mast behållar man oftast riktigt länge. Tycker du ändå att det är för dyrt så leta begagnat. -
Ola H. wrote:Sidan funkar inte med någon av mina 4 olika webbläsare (explorer, camino, safari, firefox) på mac.
Inte för mig heller… Lite trist att man inte kunde kolla resultatlistan utan fick be nån med win/explorer att klippa ut listan och skicka…Har inte testat med explorer 5.2, men den är ju inte så lätt att få tag på längre.
-
Då har du riggen för nära kroppen… Håll den på armslängds avstånd tills du flippar, då låter masten hamna lite närmre, sedan skall riggen ifrån dig igen.
-
Ni hänger för mycket i armarna, lasta av all vikt i hängselen och trimma med händerna…
-
Ser ju riktigt riktigt fint ut, skulle ju vara fint att dra över nån gång. Färjan + bensinen från västkusten gör ju dock att det tar emot en aning…
Vad hade ni för vindstyrkor för att det skulle bygga dom vågorna, och blir det lika cleant och fint när det är stort?
-
ola_p
Medlem9 oktober, 2006 vid 17:38 som svar på: Jag är så j/¤la feg… det blir aldrig en frammåtloop.Hmm, jag reser på mig så jag är rätt uprätt precis när jag stampar av, sen så hamnar man ju lite mera uthängt när man kurar ihop sig… Reser man på sig innan man lättar och drar ihop sig ordentligt sen så får man bra snurr. Verkar vara det som är tricket för att ställa dom ordentligt på plattvatten, har varit rätt nära ett par gånger, men det är svårt med 5.7…
-
Absolut.. bilder är roligt…
Fint tryck Jonatan har i sista cutbacken…
Efter denna sommaren så har man väl förtjänat ganska många bra höstdagar, eller?
-
Jepp, nu lirar det. Fast varför aperture inte kodar om åäö till html motsvarigheten är lite konstigt, då hade man ju eliminerat risken för just det strulet…
En gissning är att du fick rätt character encoding inställning i ftp programmet varpå servern skickar rätt encoding i mime informationen, eller nått sånt…Det syns att det var mörkt på slutet, har du gjort någon kompensation i konverteringen? Drog ner exponeringskompensationen för att hålla upp tiderna något på slutet…
-
Bra fråga, för meta taggen säger ju utf-8, men safari försöker ändå med iso-8859-1… Tror jag, hittade inte så mycket med en snabbis på google heller..
Inre vart riktigt trevligt, drog dit efter en stund då det var väl trångt på yttre.
-
ola_p
Medlem9 oktober, 2006 vid 06:56 som svar på: Jag är så j/¤la feg… det blir aldrig en frammåtloop.Känns det som grejerna försöker flyga iväg utan dig, bredda greppet ännu mer (bakåt alltså), och gör dig lite mer kompakt, fall av lite lite mer mot vågen. Och så gäller det givetvis att man har ordning på trimmet i övrig, seglar man runt och bänder åt ena eller andra hållet hela tiden kommer det inte bli lättare att ladda…
-
Kan du inte ordna så det blir rätt med svenska tecken? nu måste jag manuellt gå in å ändra till utf-8 i webbläsaren… Noterade att jag ofta satte fokus på vågen framför, du får visa hur man flyttar fokuspunkten nästa gång.. 😉
Jag fick iaf lite segling igår, riktigt najs var det…
Jonatan plåtade lite när jag var ensam kvar på vattnet.

Klantigt av mig att ladda så långt ner i vind (=motljus)… :p

Dom och ytterligare en bild finns i fullformat i jonatans galleri
-
Jag plåtade lite med Jonatans kamera, kan ha blivit en eller två bilder som blev någotsånär, får se om han lägger upp nått.
CC plåtade också lite tror jag.
-
Ja, då var det bara att pilla i sig frukost å kasa ner till lejet i regnet…
-
Jag tror filip håller på att jobba på att få till bra internetkvalitet på filmerna…