ola_p
Forumsvar skapade
-
Jag kan inte uttalla mig om fanatics FW86, men man kan anta att den är rätt lik goya fw85an…
Den känns helt gjuten med 5.0 (sen kan ju vattnet bli lite stökigt men…), 4.4 funkar men då seglar man hellre nått mindre. 5.0 känns mer lagom än 5.7 (som också känns rätt ok), tippar på att sweetspot ligger mellan 5.0 och 5.5 typ. Jag kan gå ner på wave66an när 5.0 känns lite stort på 85an, då är oftast vågisen perfa (och tvärtom, när det sunkar ur kan man plocka fram freewaven och ha kul en stund extra).
-
Ta en tripp till varberg eller nått annat trevligt bryt där du kan få lite vinkel på hoppen…
Att ställa en loop på chop är inte helt enkelt (jag jobbar på det själv för tillfället). Det krävs fetingtryck i grejerna, att man håller långt bak och inte fegar med skotningen. Och sedan måste man sträcka på kroppen ordentligt i upphoppet för att sedan dra ihop sig så man sätter extra snurr på rotationen.
Nu har jag laddat med 5.7, med 5.0 bör det vara betydligt enklare, jag hoppas ställa första riktigt rena plattvattenloopen nästa gång det är plattvatten och 5.0. Har satt planande på invägen med en våg till hjälp (med 5.0), då smäller det bra i landningen.. 😀
-
Slöra av och gör en spinloop från baksidan av en våg. att ställa en upp i vind är inte det lättaste…
-
ola_p
Medlem10 september, 2006 vid 18:42 som svar på: Varför kan jag inte ladda upp bilder på köp&säljJotack, jag har märkt det… Ingen som vill ha en wave 66a? 😉
-
ola_p
Medlem10 september, 2006 vid 15:28 som svar på: Varför kan jag inte ladda upp bilder på köp&säljDet är nått vajsing med köpåsälj, jag försökte flytta en annons som hamnat fel och fick ungefär samma meddelande. skulle kunna gissa att det är slut på utrymme för bilder eller nått.
-
Janne har ju tagit hem en sån, får övertala honom att sätta i två mastkasseter till (sitter ju en i mitten redan)… 🙂
Det som jag tror är svårast är att få till nått så stort som svänger bra, man kanske behöver ha den ledad på mitten?
-
Varför inte slå till på 10 segel på en bräda när man ändå håller på?
-
Ajajaj… Det är riktigt illa, hoppas det ordnas omgående.
-
http://www.oso.chalmers.se/~weather/index.html är bra skit. Hoppas dom får lagat riktningsmätaren snart, den är ju oumbärlig för oss åsaseglare… På gång lär det vara iaf.
-
Jag har kört en liknande kombo, 66 liters vågis på 51.5cm bred, och en goya freewave85. Jag kör freewaven med 5.7, tror inte jag skulle velat ha en 77a som största bräda, men det beror ju på om man seglar när det är lite dåligt med vind eller inte… En 77a är nog grymmeskön, men för lättvind så skulle jag tagit snäppet större. Jag kör bägge med 5.0 och 4.4. freewave+4.4 är bara på plattvatten, är det vågor så blir det 66an.
Är det lite onshoresunk och inga riktiga vågor, och/eller byigt så åker 85an fram, vissa dagar iaf. Är det lite vinkel och bättre vågor så är 66an helgjuten, även med 5.0, man får passa sig lite för att tappa farten när man rider frontside. Men det lär man sig efter ett tag (och är det så sunkigt så blir det ändå inte så roligt att rida frontside).
Blåser det riktigt dåligt och man ändå vill guppa ut med 5.0 å plocka vågor så funkar faktiskt 85an, kanske inte optimalt, men med en liten fena så går det rätt bra att vrida runt den. Har seglat den i tvåmeters gislövsvågor faktiskt. Det funkade över förväntan helt klart.
/67kg Ola
-
100-300 usm snurrar väl på frontlinsen när man fokuserar, helt hopplöst när man kör med polfilter…
Tar du inte långa serier så tror jag inte att du måste köra AI-servo, det räcker med att du ser till att fokusera precis innan du skall trycka av, om du inte har extremt kort skärpedjup och saker som rör sig ur fokus snabbt.
Testa att köra manuellt, one shot fokus, och se vad du kan få för resultat. Dom olika programlägena (sport, landskap osv.) är lika bra att strunta i. Lär dig ställa in själv istället. tids och bländarautomatik är användbart om man är lite lat däremot. Största bländare, och ett så lågt iso som möjligt (höj när tiderna blir för långa), och låt kameran gissa tiden. exempelvis.
-
Fina bilder!
Jag gillar 5te bilden bäst, om nu bara skärpan hade suttit… Både den och 2an hade vunnit på ett polfilter.
Bilden där dom står i vattnet hade jag testat att beskära lite långsmalare…Vad är det för kamera och glugg du har?
Om du alltid missar skärpan kan det ju vara så att det är kameran eller objektivet som behöver kalibreras…
-
Nej. Vågorna dör av snabbt om det vrider mot mer nord än typ rak vsv…
-
Åsa inre igår var sjukt najs, helt död känner jag mig idag dock…
Både jag å jonatan körde 66liters vågis och 4.4 resp. 4.7 med riktigt fetingtryck emellanåt. 4.0 hade nog varit lagom egentligen…
-
Jag tror, utan att svära på det att det spelar rätt stor roll om det är prepreg eller inte, en 50% utan prepreg är en enorm skillnad mot 75% prepreg mast… att teseta två med samma kolhalt har jag dock inte haft tillfälle att göra.
Är du orolig för hållbarheten så kan det vara värt några slantar att investera i en rdm mast, dom håller mycket bättre än sdm master, även med högre kolhalt, dock betyder det inte att de är helt oförstörbara, även om en del vill tro det.