Forumsvar skapade

Sida 113 av 299
  • ola_p

Medlem
    26 juli, 2006 vid 12:42 som svar på: torrent sidor

Jag kör torrents. swebits, oink, demonoid, tka, å kanske nån enstaka gång piratebay.

Bäst är naturligtvis att sitta på 100mbit, och ett par hundra gig share, så man kommer åt de riktigt bra hubbarna. Men torrents e bra om man sitter på lite sunkigare lina, typ 5mbit å sämre.

• ola_p

Medlem
    26 juli, 2006 vid 12:37 som svar på: Inreda en 75!

Jag tror den gör det, förutsatt att du har låst takräckena, och låst fast grejerna.. Inga problem att göra med brädorna, lite meckigare med ex. vis master…

Hade jag varit du så hade jag funderat över en konstruktion med brädorna på taket och restin i bussen…

Alternativt nån hybridlösning, dvs. grejerna på taket de gånger man bor i bussen, men annars inuti bussen.

• ola_p

Medlem
    26 juli, 2006 vid 12:31 som svar på: Maststrumpa reva? Alvarlig?

Det spelar ju egentligen bara någon roll när du riggar. Och av just den anledningen så brukar det vara lönt att laga. Sitter revan däremot precis ovanför bommen exempelvis så spelar det ju mindre roll…
    Ta det till en segelmakare eller en skomakare så kan dom förmodligen ordna det utan problem (skomakare är nog en aning billigare)…

• ola_p

Medlem
    25 juli, 2006 vid 16:08 som svar på: torrent sidor

Och för musik så är det http://oink.me.uk/ som gäller. Klart bäst, filemp3 är rätt sunkigt i jämförelse, tycker jag.

Och limewire suger rätt hårt, för dom som inte redan visste det.

• ola_p

Medlem
    25 juli, 2006 vid 13:12 som svar på: steffo !

Det verkar inte vara webbläsar relaterat, känns som det är linan eller servern som laggar ibland… Det beter sig likadant i både FF, Safari (khtml), IE etc.

Klart störigt är det iaf. Hoppas det kan åtgärdas.

• ola_p

Medlem
    25 juli, 2006 vid 13:09 som svar på: vågbräda

På frågan om segelval…
    Jag har en linje med 5.7 5.0 4.4 3.7, där alla hopp fungerar rätt bra, det enda som är långt är 4.4 till 3.7. Vilket kanske egentligen beror på att skillnaden i känsla är så stor, för när 4.4an börjar bli för stor så funkar 3.7 bra, känslan i 3.7an skiljer rätt mycket mot de övriga (kanske ett tecken på att jag borde investera i en 340 botten till 3.7an).
    Nästa år kommer det bli 5.7 4.7 4.1, ev. kompletterat med en 3.4 om jag reser till någe blåsigt ställe eller om någon skulle vilja köpa 3.7an. :p Resonemanget är att jag täcker nästan lika stort vindregister på 4.7 4.1 som på 5.0 4.4 3.7, och det är rätt slimmat kit att ha om man skall ut å resa (särskilt om man kan köra 4.7 med en 370 botten, skall bli intressant att testa).
    I ditt fall, eftersom du har några kilon att sätta emot så borde en 3.7a räcka som minstasegel på gc… Jag hade om jag var du kikat på typ 5.0 4.2-4.4 3.6-3.8, och försökt undvika att hamna på en 340a på minstaseglet, det borde funka bra med ett segel sytt för 370 om man väger såpass. Har du dessutom en stor bräda så kommer det inte ge så jättemycket att gå ner på riktigt små segel typ 3.3-3.5.

Hoppas jag gjorde dig än mer förvirrad.. 😉

• ola_p

Medlem
    24 juli, 2006 vid 19:19 som svar på: Inreda en 75!

Kan du tänka dig att köra lite grejer på taket? dom gamla bussarna är ju inte så stora inuti…

• ola_p

Medlem
    24 juli, 2006 vid 19:15 som svar på: Exocet Pacer 290

Farsan körde mig på fördäck i en trädgårdsstol på sin gamla mistral equipe… Finns oändliga möjligheter med såna brädor, bara att slå till! 😉

• ola_p

Medlem
    24 juli, 2006 vid 17:28 som svar på: Riggfundering!
    Knatte wrote:
    Vega wrote:
    Ny fråga:
    Är det helt nödvändigt att ha mast av samma fabrikat som seglet, (har ett gaastra pulse 6.0) så även om det är bäst med mast därifrån, skulle det funka bra med en annan? Isåfall vilka är bäst…?
    Oftast kan en mast av samma fabrikfunka bäst. Men är det bara samma IMCS-värde på masten (Böjkurva och styvhet ) så brukar det funka fint.
    IMCS värdet står angivet både på masten och på seglet och dessa skall matcha varandra. (För ett 460 mast så är värdet 25 och en 430 mast så skall det vara 21.)
    Njae, imcs värdet säger ingenting om böjkurvan… På de flesta master står det constant curve, hur masterna sen böjer kan skilja en hel del från constant curve.. :crazy:

Vissa märken är lite kinkigare med mastval, jag har inte koll på gaastra, så nån annan får fylla i på den fronten.

• ola_p

Medlem
    24 juli, 2006 vid 17:25 som svar på: Tidigare planing

Va?! Är dom verkligen seriösa?
    Verkar (och ser) ju helt sjukt. Någon som vet om det är ett skämt eller om dom verkligen tänkt att folk skall köra med en sån på brädan?

• ola_p

Medlem
    24 juli, 2006 vid 14:57 som svar på: Gissa seglaren!

Det är ju Ian!! Grymt ladd på dom där bilderna… 😀

• ola_p

Medlem
    24 juli, 2006 vid 13:53 som svar på: Gissa seglaren!

Rätt hade ni allihopa iaf… Fritt fram att plocka upp en ny bild..

• ola_p

Medlem
    24 juli, 2006 vid 13:02 som svar på: Vulcan – höger/vänster??

Och jag kan bara rotera vulcan/spock med vänsterhanden fram…. Jag tror det beror lika mycket på hur ens hemmavatten har sett ut etc…

• ola_p

Medlem
    24 juli, 2006 vid 12:10 som svar på: Gissa seglaren!

Självfallet, brädan gick dock av som resultat av den loopen.

Fortsätter på temat svenska seglare…

I väntan på att nån annan skall bidra med en bild..:wink:

• ola_p

Medlem
    24 juli, 2006 vid 11:56 som svar på: Gissa seglaren!

Najs, wa får man ju ta å besöka nån gång…

Sida 113 av 299
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA