ola_p
Forumsvar skapade
-
Både klagis å dk ser kass ut på nuvarande prognos..
-
Plastmatta ser trevligt ut, hur har du satt det vid steget vid dörrn, och tror du man kan pilla in det under fästena till mittensätena?
Funderar på nått liknande, och då skulle man ju faktiskt kunna klä hjulhusen i lite dämpmattor också..Ni som husbilsreggat, hur behöver ventilationen utformas? det vanliga verkar ju vara ventil i dörren, finns det nått som hindrar att man har den i bakluckan?
-
Håller bättre.
Dock så bör de nya helsvarvade pinnarna hålla rätt bra. Men kopp är beprövat och bra.
-
Man kan ju göra fina duschdraperier av seglen… 😉
-
Eller så kan man skita i det, och slippa byta länkar.
Jag har svårt att se nyttan med det faktiskt.
-
Fin bild.. 😉
Jag tror att det bara genereras en förhandsvinsning då man inte lägger in bilden i inlägget, om du hajjar.. -
Stenudden är ett grymt bra vågställe, men det är vare sig lättseglat eller nybörjarvänligt, och rätt känsligt för rätt vindriktning. Innan man seglar där så skall man ha hyggligt bra koll på grejerna.
I varberg finns apelviken och lejjet (träslövsläge), båda lämpliga ställen att testa att segla vågor.
Lär sig grunderna gör man dock bäst på långrunt vatten och utan vågor, exempelvis rågelund vid åsa.Har du tid och är motiverad så kan du börja leta efter brädor som har mer volym än 120 liter, kanske lite vingligt i början, men du kommer kunna behålla den som lättvindsbräda senare. När du väl lärt dig vattenstarter så kan du komplettera med en bräda på under 85liter, och ge dig ut i varberg och bekanta dig med vågorna.
att få ett komplett kitt för 3500:- kan bli svårt, att hitta en bräda för de pengarna är helt rimligt, men att få en vettig rigg också kan bli svårt. Överväg att lägga lite mer pengar om möjligt.
-
Har en pryde 28cm längare samt tillhörande mastfot, som dock börjar spricka i plasten, men den fungerar fortfarande. Mastfoten kan du få gratis mot avhämtning, längaren vill jag ha en öl/beggade hängseletampar/en hårddisk/nått annat kul för.. 😀
Annars håller jag med basse, köp ordentliga grejer (helst kopp systemet om du inte är speedseglare). Det lönar sig i längden, kika på chinook, streamlined, kelapro, liberty etc. -
Kanske det kanske… Beror på prognosen, brisprognos på klagis eller lågtryck i dk… den som lever får se. Men lågtrycket i DK är väl helt klart det man hoppas på, måste bara få ordning på lite fler delar av inredningen i veckan… 😀
-
Jo, det är ju 10-12m/s… vilket ju är rätt ok tryck..
-
Man blir ju helt förvirrad av att det är knop och inte m/s på den dumpen… 😉
-
Trikare wrote:Sen så vart mastfotsskyddet lite klibbigt efter ett tag i solen.
Segel mår inte bra av sol, framförallt monofilm är känsligt för uv-ljus… Undvik att ha seglet liggandes längre tider i solen, det är mycket bättre med ett vått segel i påsen än ett som legat och torkat i solen. Värt att tänka på…
Huruvida det är produktfel eller inte vet jag inte, rent instinktivt så skulle jag inte oroat mig över det, så länge det inte är så att det är riktigt ordentligt kladdigt, utan bara lite kladdigt.
-
Vem är eee jo visa?
om de e djupt så tar man ”byggskum” så de inte alls blir djupt sen spackla på med fin-spackel.. slipa på lite typ sen ta någon färg å kör över så blir de bra
Njae… tvivlar på att byggskum är det bästa materialet, jag hade satsat på högdensitets skum.
Efter ev. skum så ska man lägga kol eller glas, gärna i press på nått sätt, vakuum bakning är ju det bästa men… Poängen är iaf att det blir mindre del epoxi men fortfarande tillräckligt (starkare och lättare laminat mao). Efter att ha slipat detta kan man spackla med gelcoat, sedan slipa och måla med lämplig färg.
-
Jepp. Gelcoat är tydligen inte 100% tätt.
-
Gelcoat bli utmärkt, det är bara när det är skummet man lagar mot som man behöver oroa sig, men då ska man å andra sidan laga med fiber/epoxi. är det nått som kan ta in vatten bör du dock måla efter att du lagt gelcoat.