ola_p
Forumsvar skapade
-
45 liter, det är inte stort…
Vet du vilka mått den hade i övrigt? -
Jag som väger cirkus 65kg tycker nog du skall överväga en mindre bräda än den du har nu…. Seglar själv på en 63 liters quattro och till våren så blir det en 66 liters goya istället. Helt klart grymt att ha en liten bräda de dagar det fläskar i ordentligt…. satsa på en liten bräda som tar en 5.0a som störst. Om du nu inte har en 5.3 då kanske det kan vara värt att gå upp mot 70 liter.
Självklart beroende på hur duktig du är och var du seglar. -
Visst är det coolt att flippa tidigt… men som första försök kan det bli klart spännande… =)
Tacka vet jag goyas duckgipp när han gippar på slutet av vågen, tror det är hans egen film men inte säker… grymt fin iaf… -
Så länge man inte försöker flippa innan man svänger… det kan bli lite spännande…
-
Det nicke inte nämnt är att hans mpe väger 3ggr så mycket som den borde… Jag har seglat den, det är ingen rolig upplevelse…

-
Köp en vågis för helvete!!!!
Typ 60 liter, du e ju flugviktare du med… (eller uppåt 70 liter om du nu ska köra lite freestyle på skiten också) -
Svar till:
Det inte VLC playern mumsar i sig funkar i WMP, är mitt trick.

[/ QUOTE ]
Korrekt, (bortsett från realmedia väl, eller? använd ju nästan aldrig så skit samma..)
Tyvärr så är ju wmp så uselt kodad till os x så det liknar ingen sort… Som om något microsoft skulle vara det
men wmp tar fan priset! -
Typ… =)
flytta bakhanden ordentligt bak, ta framhanden till bomnocken när du skickar fram seglet och ryck upp det. Ordentligt skär med rätt vikt krävs… -
Eller rättare sagt, så tror jag det handlar om att antingen får den som tittar på filmen köra ett deinterlacefilter vid uppspelning (interlace innebär ju att varannan linje e från bilden innan och varannan från bilden efter, = dubbla fps). Skulle gissa på att du skall lägga et deinterlace filter i premiere innan du exporterar, eller öka frameraten på exporten, så skall ränderna bli osynliga, tror jag.
-
Svar till:
Jag har märkt att man kan förbättra uppspelningen något i MediaPlayer på Mac om man ökar bufferttiden grotskt mycket, typ 120 sek.
Då flyter tex ”apelviken040927-mc-wm9.wmv” 1300 kBit/s bra. Men det är fortfarande lite problem med filmer med 2000 kBit/s, tex ”HeadCam2004.wmv”.[/ QUOTE ]
Intressant, skall testas…
mplayer har jag redan sedan länge, har inte alla det… ?? =)
WMP implementeringen är hursomhelst löjligt usel på mac, så wmv gillas inte… -
Det kostar fedt med cash tror jag… och jag har bara en macversion…
Men den borde ju gå att hitta…Har inte premiere installerat så jag kan inte kolla exakt hur det ser ut, men… Du bör kunna göra en avi (skulle jag tro, det är mov om man kör mac). som bara innehåller referenser till dv materialet, sen öppnar du filen i sorensen, och därifrån kan man läsa manualen till sorenson… Alternativt kan man köra cleaner som också är helt ok.
Mig veterligen finns det följande inom kategorin värda att nämna, sorenson, discreet cleaner, compressor till FCP, och Compression Master och jag kan ha missat någon.
Hursomhelst är det ungefär samma metod till alla, ta det du får tag på.
Att dina mpg filmer har troligen men interlace inställningar att göra, det bör finnas någon som vet vet vilken inställning som skall pillas på för att få interlacen rätt… Testa google…Codec beror helt på vilket format man väljer, men jag har för mig att quicktime tar sorensen pro, och mp4orna kan nog läsas av vlc, qucktime, mplayer mfl.
-
VLC klarar inte mov eller wmv3(den som oftast används). andra wmv filer (läs äldre) fungerar hjälpligt i vlc, men är processorkrävande så man får ha en klart hyffsad mac för att det skall lira.
En del mp4or lirar inte heller särskilt väl med mac heller, exempelvis de som finns på gurras sida så e det nån/några som är i onödigt hög upplösning, och med hög datarate, möjligt att den är komprimerad med en mp4a encoder som droppar frames för att hålla ner dataraten.
Vad gäller mp4 avc så lovar jag att det så småningom ska bli nått smakprov på det… Ev. är filmerna på http://www.apple.com/trailers/ komprimerade med mp4 avc, men det skulle kunna vara sorenson 3… -
Du glömde ju alla(läs nicke) som sysslar med segelbalett!??!

-
Ja, man behöver ett serienummer för att få fullskärm i QT. Det är dock inte så svårt att få tag på om man skulle vilja…
Media player på mac är så uselt att det är ett skämt (klarar inte ens alla win media format…). QT på windows ska väl inte heller vara nån hit har jag hört. Även om det numera funkar rätt ok. Dock saknas ju fullskärmsläget i den icke upplåsta versionen.
Alltså, wmv och mov är inte det bästa sättet att sprida film på.
De flesta övriga format funkar finemang i VLC (http://www.videolan.org).Vad gäller bästa kvalitet per mb. Så tippar jag på att MP4 AVC (H.264) är en bra ide, hyggligt kompabilitet mellan operativ (installera VLC), och bra kvalitet. Sorensen Pro 3 är också bra, men jag har för mig att man får en QT fil, inte säker dock.
Sen är det väl en del som klipper i riktiga skräpprogram som moviemaker och iMovie… Moviemaker bara exporterar till wmv? iMovie klarar dock att skicka ut mp4or åtminstånde, dock med en ganska dålig encoder.
Inte helt självklart men…
Jag röstar för mpeg2 eller mp4 AVC! -
Har du tillgång til en mac så rekomenderas defenitivt Final Cut Pro, e det windows så ska du nog satsa på premiere. Alternativet är Avid Express, men det är lite klurigare att lära sig.
För att komprimera filmer rekomenderar jag nog Sorenson Squeeze suite 4.